خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاثیر برجام بر واردات داروی باکیفیت

/ گفت‌وگو با مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران /

نسترن فرخه، خبرنگار انصاف نیوز: مرگ 93 بیمار تالاسمی که دلیل آن را کمبود دارو و یا استفاده از داروی بی‌کیفیت دانسته‌اند، این نگرانی را ایجاد می‌کند که با خروج آمریکا از برجام و شرایط نامعلوم این توافق، وضعیت دارو برای بیماران خاص وخیم‌تر از پیش شود. سرپرست انجمن تالاسمی ایران در گفت‌وگو با انصاف نیوز ضمن توضیح تاثیر وضعیت برجام بر واردات داروی باکیفیت، با اشاره به مرگ 93 بیمار تالاسمی، گفت: «از مسوولین خواهش می‌کنیم نگاهشان را در بحث تالاسمی تغییر دهند، زیرا حمایت اول باید از بیمار باشد و بعد کالای داخلی.»

با آنکه سازمان ملل اجازه‌ی تحریم دارو را به هیچ کشوری نداده است اما مساله‌ی کاهش ارز در کشور و یا افزایش قیمت دلار بر وادرات دارو و قیمت آن در بازار داخلی تأثیر خواهد گذاشت.

«یونس عرب» سرپرست انجمن تالاسمی ایران به خبرنگار انصاف نیوز گفت: تدبیری که دولت مردان دارند هنوز اتفاق نیفتاده است؛ ما در بحران تحریم‌ها در سال 91 این مشکلات را داشتیم و بخشی از آن بحران هنوز دامنگیر ماست. مساله‌ی برجام موضوع تحریم نفت و تحریم‌های سیاسی را در پی دارد.

عرب در ادامه با انتقاد به اظهارات سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: انجمن‌ها بیشتر حالت پیگیری برای حل مشکلات را دارند چون نمی‌توانیم در سیاست‌های کلان وارد شویم و در آن دخالت کنیم مشکلات را یا از طریق رسانه و یا از طریق برگزاری جلسات مطرح می‌کنیم. آقای جهان پور سخن گوی سازمان غذا گفته‌اند تالاسمی ایران مستندات لازم را در مورد مرگ و میر ها ارائه ندادند و ما هیچ گزارشی از کمبود دارو دریافت نکرده‌ایم در حالی که سازمان غذا کاملاً در جریان کیفیت داروهای تولید داخل است و در سال‌های گذشته مستندات را به طور کامل و مدام تحت عنوان فرم واکنش عوارض دارویی و یا فرم زرد ارسال شده است که آخرین آن در 120 صفحه پیوست در تاریج 7 اسفندماه 96 بوده است. تمامی مستندات علمی برای سازمان غذا به جناب دکتر برندگی ارسال شده است و صراحتاً آن را کذب اعلام می‌کنم.


بیشتر بخوانید: داروی حیاتی بیماران تالاسمی در گمرگ خاک می‌خورد


سرپرست انجمن تالاسمی ضمن اشاره به کیفیت پایین داروهای داخلی گفت: کیفیت پایین دارو و کمبود آن دلیل مرگ این بیماران شده است. دولت برنامه ریزی درستی برای توزیع داروی تالاسمی ندارد.

یونس عرب درباره‌ی هزینه‌های این بیماری گفت: به دلیل نبود دارو از ابتدای سال 97 داروی تالاسمی گران شده است در حالی که در دو-سه سال گذشته افراد این داروها را به صورت رایگان دریافت می‌کردند و اکنون بیمار پولی ندارد تا برای دارو پرداخت کند. تا دو-سه سال گذشته درمان و دارو برای بیماران تالاسمی‌ رایگان بود اما اکنون باید هزینه‌ی بسیاری برای آن پرداخت کنند. باید به این نکته توجه شود که عموماً این افراد از اقشار آسیب پذیر و کم توان جامعه هستند.

وی درباره‌ی مشکلات بیمه‌ی این بیماران گفت: بخشی از داروهایشان جزو بیمه محسوب نمی‌شود؛ مثلاً داروی «دفرازیروکس جی» دانه‌ای پنچ هزارتومان است که بیمار ماهی 100 عدد از آن را باید بخورد؛ یعنی فقط یک قلم دارویی‌شان می‌شود ماهی 500 هزار تومان که برای خانواده‌هایی با وضعیت اقتصادی رو به پایین فشار زیادی است.

سرپرست انجمن تالاسمی افزود: برای این موضوع مطالبه‌ی بسیاری کرده‌ایم. به اسم حمایت از کالای داخلی داروی خارجی را مشمول پرداخت حق بیمار کرده‌اند و این برای بیمار تالاسمی غیر انسانی و غیر اخلاقی است؛ یعنی بیمار حق انتخاب بین داروی کم کیفیت و داروی باکیفیت ندارد.

عرب در آخر گفت: اینکه تولید داخلی نتوانست جای خود را در بازار پیدا کند باید علت را از خودشان جویا شوند.  باید با تولید داخلی باعث جلب اعتماد بیماران شویم تا باخیال راحت از آن استفاده کنند. از مسوولین خواهش می‌کنیم نگاهشان را در بحث تالاسمی تغییر دهند، زیرا حمایت باید از بیمار باشد و بعد کالای داخلی. ملاک ما حمایت از بیمار است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. برجام باشد يا نباشد، همه ميدانند که دارو هرگز جزو اقلام تحريم نبوده و نيست! عده اي در داخل فقط بمنظور موج سواري و بهره برداري هاي جناحي و منافع شخصي ، تحريم دارو را فرياد ميزنند در حاليکه مشکل از اساس به خودمان برميگردد و هيچ ربطي به برجام و تحريم ها ندارد. متن انصاف را دومرتبه مطالعه بفرمائيد تا دقيقا متوجه بشويد که مشکل دارو فقط از داخل است، توليد بي کيفيت داخلي و عدم همکاري براي واردات داروهاي با کيفيت. حالا مدتي هم هست که داروهاي رايگان قبلي، پولي شده ديگر واويلا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا