خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصلاح طلبان و تله «فقه گریزی و تضعیف نهاد مرجعیت»

حجت‌الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه علمیه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «اصلاح طلبان مراقب تله «فقه گریزی و تضعیف نهاد مرجعیت» باشند» نوشت:

اینکه حاکمیت ها برای مشروعیت دادن به اقدامات خود ، از “فقه” بهره می کشند چیز تازه ای نیست ، گرچه شریح قاضی ؛ نام آشنای این عرضه را داریم ! اما نباید از نقطه مقابل هم غافل شد .

در میان فقیهان شیعه ، مانند شهید اول و شهید ثانی ، و در فقیهان سنی مانند ابوحنیفه هم هستند که بخاطر عدم انجام خواسته حاکمیت وقت به خون کشیده شدند ..

در مراحل پایین تر ؛ مانند سیدبن طاوس داریم که از ارائه فقهیات به حاکمیت امتناع ورزید تا سکه قبولی بر رفتارشان نخورد ، و نیز میرزای قمی که برای دوری اش از حاکمیت و عدم وصلت سَبَبی با حاکمان وقت ؛ از خدا مرگ دخترش را طلب نمود.

تردیدی نیست ؛اصلاح طلبان به فقه احتیاج دارند ؛ هم در انجام فرائض واحکام فردی ، هم برای پشتوانه های دینی-سیاسی برای مسائل کلان حقوق الناس در عرصه اقتصاد ، مدیریت ، قضاء ، روابط بین الملل و امور تقنینی و ..

اهمیت موضوع از اینجا بوضوح میرسد که تجربه کردیم ؛ “اخلاق” با همه فضیلت و نورانیتش نمیتواند “گردن کشان” عرصه قدرت را رام کند.

ولی فقه حداقل کاری میتواند انجام دهد این است که ؛ پرده دروغین “شرعیت” را از رفتار اقتدارگریانه قدرت طلبان بردارد و این ، کار کوچکی نیست.

فقه میتواند جنایتی را که به اسم امربمعروف و نهی از منکر انجام شده ، را بکلی از خاستگاه دین بیرون معرفی کند.

فقه میتواند هر نوع از دینداری را که زیرپا گذاشتن حق الناس باشد را “بی دینی” معرفی کند.

و..

پتانسیل نهان شده در “فقه” ، فقط آن چیزی نیست که اقتدارگرایان برای شرعیت بخشی به اقدامات خود ، از آن بهرمند شده اند.

و البته ؛نمیخواهیم خاکستری کردن ساحت فقه در زمان حاضر را توجیه کنیم ، اما دینداری و انصاف و عقلانیت ، و حتی هوش سیاسی هم اقتضاء خود را دارد.

اینجاست که به حُکم ضرورت دینی و نیز حراست از حقوق شهروندی ؛ باید در برابر تله گذاری نسبت به فقه ، شش دانگ حواس اصلاح طلبان جمع باشد

سخن روشن تر ؛ نباید بر خروج “نواصولگرایان افراطی” بر فقه و نهاد مرجعیت شاد بود و یا بی تفاوت بود.

پرونده رفتاری این حضرات؛ دارای سابقه و لاحقه ای مشخص است که یادآوریش خالی از لطف نیست :

دیروز ؛ رئیس جمهورمحبوبشان و بعد منفورشان ، (البته علی الظاهر) با حرف از هاله نور ! بزرگترین حکیم و مفسر قرآن را به سُخره گرفت ؟!

ووقتی از سفر قم و دیدار مراجع بازگشت ، درباره آنان تعبیر “دکان” را به کار برد ؟!
و یا مداح گستاخ معروف شان در تریبون مذهبی به مرجعیت اهانت کرد تا جائیکه مجبورش کردند که قم برود و پوزش ظاهری بطلبد.

ویا در مقابل منزل آیت الله وحید خراسانی “شعاربصیرت” سر دهند و یا بعد از نمازجمعه آیت الله جوادی آملی را با شعار “مرگ بر .. ” بدرقه کنند !

امروز همان برنامه به شکل دیگری دنبال میشود؛

اول به حریم مرجعیت نزدیک میشوند و مرجعیت را به خودی و غیر خودی ، و جدیدا به انقلابی و غیر انقلابی تقسیم میکنند .

در قدم بعدی برای ایشان شرح وظائف ارسال میکنند.

و در مرحله بعد ؛ اگر اجابت نشدند به “خشنونت بیانی” گسیل میشوند

و در مرحله آخر “مرجعیت غیرخودی” را به کام “خشنونت رسانه ای” برده و ..

اما نقطه عطف سخن ، در این است ؛ نباید به چنین تله فقه گریزی که “نواصولگرایان افراطی جوان” پهن کرده اند ، دیگران به راحتی گرفتارش شوند.

بر ماست ؛ که به “فقه اخلاق مدار” ، و احترام نسبت به “فقیهان با تقوا ، آزاده و مستقل” ، توجه وافر داشته و احترام خود نسبت چنین فقه ای را پوشیده و مکتوم نگه نداریم.

دراینصورت است که هم کسب فضیلت شده و هم ادعای شرعی بودن رفتار غیرشرعی و غیر اخلاقیِ اقتدارگریان از سکه قبولی می افتد ، و هم از آن تله گذاری ها با امنیت عبور میشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا