خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آموزش‌وپرورش آماری از املاکی که اجاره داده ندارد!

/ حدود 330 ملک آموزش‌وپرورش در تصرف نهادهای دیگر /

امیرحسین ناظری کنزق، انصاف نیوز: جمله‌ی عجیبی است اما آموزش‌وپرورش از تعداد املاکی که اجاره داده آماری ندارد! از این گذشته تعدادی از املاکش را هم نهادهای دیگر تصرف کرده‌اند و پس نمی‌دهند. به گفته‌ی مدیر کل اداره املاک چیزی حدود 330 ملک. املاکی که «علی عسگری» معاون حقوقی و امور پارلمانی وزیر چند مرتبه گفته است که بازپس‌گیری این املاک در حال انجام است. وی در روز 31 شهریور و پس از پایان زمان بازپس‌گیری املاک به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «برخی از املاک را پس گرفته‌ایم و برخی هم از خلا استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه قانون ضمانت اجرایی ندارد املاک را پس نمی‌دهند. اما آمار دقیقش را از آقای اردستانی بپرسید».

این ۳۳۰ ملک البته تنها املاکی است که تقریبا از دست رفته به نظر می‌رسد ولی تعداد املاک آموزش و پرورش که با نوعی قرارداد و تفاهم‌نامه در اختیار نهادهای دیگر هستند بسیار فراتر از این تعداد است و مشخص نیست از آنها آمار دقیقی در دست باشد.

قصه از آنجا شروع شد که 26 اسفند 97 و با ابلاغ قانون بودجه‌ی 98 به رییس جمهور، دستگاه‌ها اجرایی موظف شدند که تمام املاک آموزش‌وپرورش را تا شش ماه به این وزارتخانه نحویل دهند. بند ع تبصره 9 این قانون به صراحت به این دستگاه‌ها دستور می‌دهد تا املاک آموزش‌وپرورش را طی شش ماه پس دهند.

«با توجه به نياز مبرم وزارت آموزش‌وپرورش به فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی برای استفاده دانش آموزان، از ابتدای سال ١٣٩٨ كليه دستگاه‌های اجرایی كه مستقر در فضاهای مربوط به آموزش‌وپرورش می‌باشند مكلفند ظرف مدت شش‌ماه نسبت به تخليه‌ی ساختمان فضاهای مذكور و تحويل آن به وزارت آموزش‌وپرورش اقدام كنند».

حالا پس از شش ماه موعد تخلیه و تحویل املاک فرا رسیده اما «منصور اردستانی» مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید نتیجه حاصله خوب نیوده و به جز چند ملک چیزی را پس نگرفته‌اند.

اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: ما بلافاصله بعد از تعطیلات عید نوروز امسال بخشنامه‌ای را برای استان‌ها تنظیم کردیم و از آنها خواستیم آمار و اطلاعات مربوط به بند «ع» تبصره 9 قانون بودجه 98 را به ما اعلام کنند. متوجه شدیم در مجموع حدود 330 ملک به عنوان فضاهای آموزشی و پرورشی متعلق به آموزش‌وپرورش در اختیار سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی است. پس از اطلاع از آمار شروع به پیگیری سازوکارهای قانون و نهادهای نظارتی استان و حتی تعامل با خود متصرفین کردیم و این کار را تا به نتیجه رسیدن موضوع -یعنی تخلیه و تحویل به آموزش‌وپرورش- ادامه خواهیم داد.

با تعامل متصرفان فقط چند ملک را پس گرفته‌ایم

او ادامه داد: در حال حاضر جز چند مورد معدود باقی ملک‌ها در دستان متصرفان است. ما از طریق معاونت حقوقی رییس جمهور، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در استان‌ها و ستاد پیگیری کرده‌ایم ولی همچنان به نتیجه‌ی مطلوبی نرسیده‌ایم.

وی درباره‌ی نتایج حاصل شده از پیگیری‌ها گفت: نهادها بنا به دلایلی درباره‌ی تخلیه و تحویل فضاها به قانون تمکین نکرده‌اند و هرکدام به نحوی از اجرای قانون استنکاف کرده‌اند و جز چند مورد معدود که با تعامل متصرف تخلیه و تحویل شده، اتفاق دیگری نیفتاده ولی ما همچنان پیگیر هستیم. اگر چه ممنوعیت اقدام قضایی هم مزید بر علت شده و حکم قانونگذار هم ضمانت اجرایی ندارد.

اردستانی درباره واگذاری های جدید گفت: بخشنامه ای در زمان آقای حسینی سرپرست وزارتخانه ابلاغ شد که تمام واگذاری ها -به جز موارد استثنا که حکم قانون است که آن هم در شورایی در ستاد بررسی می‌شود- ما واگذاری فضا‌های دایر و فعالمان را ممنوع کردیم.

آماری از املاک اجاره‌ای نداریم

او به سوالی درباره‌ی آمار دقیق املاک واگذار شده‌ی آموزش‌وپرورش گفت: ما امسال از فضاهای واگذار شده به نهادهای دیگر آمارش را در آوردیم و 330 ملک بود. اما برخی از املاک را به دلیل مازاد بودن ملک، اجاره داده و درآمد اختصاصی خود را تقویت می‌کند ولی ما آماری از املاک اجاره‌ای نداریم.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش‌وپرورش درباره نحوه واگذاری املاک گفت: ما روش‌های نوین قراردادی مانند bot یا bolt را در آموزش‌وپرورش تجویز نکرده‌ایم و بیشتر بحث اجاره را داریم و فروش؛ چون قوانین فروش سخت است، بیشتر قراردادهای بخش املاک اجاره است؛ آن هم در مواردی که قانون تجویز کرده.

«محسن حاجی میرزایی» وزیر جدید آموزش‌وپرورش در نشست خود با رسانه‌ها وعده‌ی تشکیل کارگروه اقتصادی آموزش‌وپرورش با حضور دکتر طیب نیا را داده است. باید منتظر ماند و دید که این کارگروه دقیقا چه برنامه‌ای برای املاک آموزش‌وپرورش دارد.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مگر کسی برای قانون تره هم خرد میکند در کشور اسلامی ما ، اقای مکارم شیرازی فتوا بدهند که نگهداری این املاک حرام است تا فورا تخلیه و تحویل اموزش و پرورش شود .

  2. در شهرستان ما حوزه علمیه ، دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور سه تا از بهترین فضاهای ما رو تصرف کردن و پس نمیدن زورمان هم نمی رسه
    به دادمون برسید ، شهرستان گتوند استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا