خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بلوچستان در سینما: از هالیوود تا «روز صفر»

/گفت‌وگو با یک فعال اجتماعی بلوچ/

سعید ملکان، چهره‌پرداز سینما در اولین تجربه‌ی کارگردانی خود «روز صفر» را جلو دوربین خواهد برد. روز صفر روایتگر دستگیری عبدالمالک ریگی است. سعیده خاشی از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران منطقه‌ی سیستان و بلوچستان اعتراضاتی به ساخت این فیلم دارد. او به انصاف نیوز گفت: «عبدالمالک یک تروریست جانی و بی‌رحم بود که باعث شد سیستان و بلوچستان صدها سال به عقب بازگردد. مطمئن هستم بازهم در این فیلم با چند پرداخت آبکی می‌گویند مردم بلوچ خوب هستند اما خاطرات تلخ دهه‌ی 80 را یادآوری می‌کنند. بهتر است سینما یک بار برای همیشه تصمیم بگیرد تا نگاهش را نسبت به سیستان‌ و بلوچستان تغییر بدهد.»

او با اشاره به استفاده از لباس مردم بلوچستان در فیلم سینمایی «علاالدین 2019» از نگاه سینمای ایران به این استان انتقاد کرد، خاشی معتقد است نگاه به سیستان و بلوچستان در سینمای ایران سیاه و تلخ است و تنها به نکات منفی ـن پرداخته می‌شود.

سعیده خاشی در تماس تلفنی به انصاف نیوز گفت: «آقای سعید ملکان قصد دارند فیلمی درباره‌ی دستگیری عبدالمالک ریگی بسازند. خبر ساخت این فیلم  باز هم باعث شده است تا موجی از نارضایتی در بین مردم منطقه ایجاد شود، واکنش مردم استان نسبت به فیلم «شبی که ماه کامل شد» منطقی و یکپارچه بود که جای امیدواری و خوشحالی داشت.

ساخت فیلم «روز صفر» که کمی بعد از اکران فیلم خانم آبیار است موجب ناراحتی مردم استان شده است. چنین موضوعی برای مردم استان شائبه‌انگیز است که چرا به این موضوع تا این حد پرداخته می‌شود»

بلوچستان در سینما: از هالیوود تا «روز صفر»

او ادامه داد: «متاسفانه نمونه‌هایی از این دست حملات تروریستی را در تمام شهرهای ایران دیده‌ایم و اتفاقات تلخ ناگواری برای مردم ما در دوره‌های مختلف روی داده است.

درست است که فیلم «ماجرای نیمروز» تاحدودی به  مسعود کشمیری و حادثه‌ی تروریستی دفتر نخست‌وزیری اشاره کرده است اما باید به تمام موارد تروریستی کشور بپردازیم و از این حیث به سیستان و بلوچستان تا این حد توجه نکنیم.»

این فعال اجتماعی توضیح داد: «پیش از این نیز گفته‌ایم پرداخت به سیستان و بلوچستان با این کلیشه‌های تکراری باید متوقف شود. در خبرها خوانده‌ام موضوع فیلم آقای ملکان دستگیری عبدالمالک است. عبدالمالک یک تروریست جانی و بی‌رحم بود که باعث شد سیستان و بلوچستان صدها سال به عقب بازگردد. مطمئن هستم بازهم در این فیلم با چند پرداخت آبکی می‌گویند مردم بلوچ خوب هستند اما خاطرات تلخ دهه‌ی 80 را یادآوری می‌کنند. بهتر است سینما یک بار برای همیشه تصمیم بگیرد تا نگاهش را نسبت به سیستان ‌و بلوچستان تغییر بدهد و این نگاه عاری از هرگونه کلیشه باشد تا مردم ایران این فرصت را داشته باشند که با سیستان و بلوچستان واقعی آشنا شوند.

بازیگران زن  فیلم «علاءالدین 2019» لباس بلوچی پوشیده‌اند ولی به این موضوع اشاره نشده است که این لباس بلوچی است. این موضوع خیلی جذاب است که یک فیلم در آن سوی دنیا از لباس بلوچی برای یک افسانه استفاده کرده است. در سینمای ایران دست روی موضوعات سیاهی می‌گذارند که بر مردم ایران گذشته است. همچنان نام عبدالمالک‌ و افرادی مثل او برای مردم استان تلخ و سیاه است. ساخت دوباره‌ی چنین فیلم‌هایی، چرایی‌هایی را به همراه دارد.»

بلوچستان در سینما: از هالیوود تا «روز صفر»

او درباره‌ی واکنش‌های مردم بلوچستان به فیلم خانم آبیار گفت: «در حزب اتحاد ملت ایران، فیلم شبی که ماه کامل شد را با حضور منتقدان نقد کردیم؛ واکنش مردم استان نسبت به این فیلم خوب بود اما خانم آبیار و عوامل این فیلم ما را متهم کردند که واکنش‌هایمان احساسی است.

حتی یکی از بازیگران این فیلم گفته بود که ما انگیزه‌های قومی قوی داریم. این انگیزه‌ی قومی نیست، ما ایران را دوست داریم و به دنبال یک نگاه پویا از استان و مردم آن هستیم تا به جامعه‌ی ایران نشان بدهیم. ضرورت کنونی سیستان و بلوچستان نشان دادن صدای مدنیت مردم آن است نه بازخوانی حوادث تاریخی‌ای که برای تمام ما سرشار از غم و سیاهی است. ما همدرد تمامی هموطنان عزیزمان هستیم که در این حوادث تروریستی شهید شده‌اند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا