خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فیلم مولانا، نظر ولی فقیه و جایگاه فقهای مخالف

حجت الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه، درباره‌ی حواشی فیلم در دست ساخت «مست عشق» درباره‌ی مولانا و شمس، ضمن برشمردن توصیف امام خمینی از مثنوی و مولانا و همچنین برشمردن نظر علامه طباطبایی، مطهری و جوادی آملی درباره‌ی او، درباره‌ی نقدها تاکید می‌کند: چون یک موضوع اختلافی است مقلدین محترم به نظر مرجع‌شان وفادار خواهند بود و در مواردی مانند نشر کتاب و یا ساختن و اکران فیلم در مورد این اشخاص خاص، نظام بر اساس نظرات ولی فقیه برنامه‌ریزی می‌کند.

توصیف امام خمینی از مثنوی مولوی

سروش در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی نظر امام خمینی نسبت به مولانا تصریح کرد: خودم و شما و دیگر اندیشمندان حوزه و دانشگاه را دعوت می‌کنم عبارتی از حضرت امام را ملاحظه کنیم و کنند که چگونه ایشان معتقد است فهم کلمات امثال مولوی محتاج شناخت مبانی و اصطلاحات خاص است. ایشان در درس شرح منظومه‌شان که در واقع در حُکم مباحث “خارج فلسفه” است می‌فرماید: «کثیرى از ناس شعر مثنوى را جبر مى‏ دانند و حال آنکه [وی] مخالف با جبر است ، و علت آن این است که آقایان معناى جبر را نمی‌دانند. و چنانکه مرحوم حاجى [ملا هادی سبزواری] نیز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و تفسیر، مرام مولوى را برساند؛ زیرا حکیمى قول عارفى را بیان نموده بدون اینکه حظ وافر از قریحه عرفانى داشته باشد. بلاتشبیه مثل این است که ملحدى، مرام نبى مرسلى را شرح کرده باشد. بیان مرام شخصى قریب الافق بودن با اعتقاد او را لازم دارد، براى شرح قول عارف رومى، مردى صوفى که یک نحوه کشف ذوقى داشته باشد لازم است که آن هم نه با نثر بلکه با نظمى که از روى ذوق عرفانى برخاسته باشد مانند نسیمى که از سطح آبى برمى‏‌خیزد، به شرح آن بپردازد.» (جلددوم ص۳۹۸)

نظر علامه طباطبایی، مطهری و جوادی آملی

این روحانی محقق در آثار شهید مطهری و از شاگردان آیت الله جوادی آملی درباره‌ی دیدگاه دیگر علمای معاصر شیعه نیز گفت: اضافه بر فرمایش امام خمینی، اظهار نظر چهره بی مثال عصر کنونی علامه طباطبائی و دو شاگرد نمونه‌اش یعنی استاد آیت الله مطهری و آیت الله جوادی آملی هم شنیدنی است؛

سخن مهم علامه طباطبائی در کتاب رسائل چنین است: «مولانا عارف رازدان و خدابینی است که غواص اقیانوس معانی و معارف و قدوه اصحاب معرفت است».

و سخن زیبای استاد آیت الله مطهری در کتاب آشنایی با قرآن جلد دوم هم، خواندنی است که می‌فرماید: «مولوی حرفی غیر از قرآن ندارد هرچه می‌گوید تفسیرهای قرآن است منتها از دید عرفانی».

استاد بزرگوار ما جناب آیت الله جوادی آملی هم در درس تفسیر می‌فرمودند : «آنچه جناب جلال الدین رومی در گفته‌هایش گفته بر مشهد عرفان و مبتنی بر مرحله‌ی برین تعقل دینی است».

نظام بر اساس نظرات ولی فقیه برنامه‌ریزی می‌کند

سروش درباره‌ی فقهایی که نظری متفاوت دارند و مقلدان آنها نیز گفت: شبهات درباره‌ی امثال مولوی از دیر زمان بوده و علماء هم پاسخ داده‌اند و چیز تازه‌ای نیست و حتی فتوا برخی فقهاء در این موضوع هم تازگی ندارد و حداکثر چون یک موضوع اختلافی است مقلدین محترم به نظر مرجع‌شان وفادار خواهند بود و در مواردی مانند نشر کتاب و یا ساختن و اکران فیلم در مورد این اشخاص خاص، نظام بر اساس نظرات ولی فقیه برنامه‌ریزی می‌کند. ناگفته نماند اصرار بنده در مقالات و مصاحبات بر حفظ “مرجعیت” بوده و خواهد بود.

زمینه‌ی بی‌حرمتی به “احکام و فقه”؟!

این مدرس حوزه درباره‌ی بازتاب برخی مخالفت‌های صریح در سطح جامعه گفت: فقط کافی است در این مورد، نگاهی به فضای مجازی کنیم که چگونه زمینه‌ای ایجاد شد تا “احکام و فقه” مورد بی‌حرمتی بنام “اضاعه”ای قرار گیرد که ائمه (ع) ما را از آن، بر حذر داشته‌اند!

جایگاه مرجعیت در وحدت جامعه

وی در عین حال تصریح کرد: حساس‌ترین و مهمترین نهاد مذهبی در شیعه “مرجعیت” است. از آنجا که جامعه‌ی دینی و شیعی ما دارای تنوع افکار و سلیقه‌های مختلف است، بنده مطمئنم این نهاد پراهمیت با در دست داشتن مبانی مانند “حفظ نظام جامعه مسلمین” و یا “منع اختلال در روابط اجتماعی” و یا “پیشگیری از منازعات و آسیب به وحدت جامعه اسلامی” و … اجازه سوء استفاده دشمن و نیز تفرقه بین آحاد جامعه و ایجاد دعوا و کشمکش‌های فرقه‌ای و مذهبی را به کسی نخواهد داد و تا کنون بحمدالله چنین بوده. فاعتبروا یا اولوا الابصار.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا