خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سروها ایستاده می‌میرند [+کلیپ]

دکتر مسعود فروزنده، تاریخ پژوه، در یادداشتی به مناسبت رونمایی از “سروها ایستاده می میرند” که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

روایت موسیقایی از جانفشانی تکاوران نیروی دریایی به نام “سروها ایستاده می میرند” در روز چهار مهر ۱۳۹۸ در تالار وحدت رونمایی می‌شود.

حامد صقیری تهیه کننده این اثر که خود فرزند شهید سرلشکر صقیری است می‌گوید همه‌ی بار تهیه‌ی آن را خود و پیشکسوتان تکاور به دوش کشیده‌اند. حامد صغیری پس از ده ها مصاحبه با تکاوران نیروی دریایی به ویژه ناخدا صمدی و مطالعه اسناد آرشیوی توانسته از دریچه موسیقی همه ناگفته های تاریخی را بیان کند. او می گوید: “زمانه در حق مردان نیروی دریایی جفا کرده است و من در واکنش به این فراموشی تاریخی به خلق این اثر پرداخته ام.”
در دو دهه گذشته شاهد حذف تاریخی نقش تکاوران نیروی دربایی در ادبیات دفاع مقدس بوده ایم. حذف کنندگان دلیل می اورند که: “شمار تکاوران کم بود و ما آنها را نمی دیدیم”. اما پاسخ فرماندهان نیز خردمندانه و ساده است: “آنانی که در روایت هایشان ما را حذف می کنند در مرکز درگیری نبودند و چشم شان ناتوان از جابجایی سریع تکاوران بود. تکاوران با هوشمندی در مسیرهای هجوم دشمن همچون صاعقه حاضر می شدند و به رغم شمار اندک شان به صورت پارتیزانی ضربات سخت به ماشین دشمن وارد کردند.”

سروها ایستاده می میرند تلاشی است در ستایش و مانایی نام تک تک شهیدان که شجاعانه و هوشمندانه مقاومت گروه های مردمی را سامان بخشیدند.

تبدیل کلمه و مفاهیم تاریخی به موسیقی کار سخت و خلاقانه ای است که به همت جوانان گروه بزرگ سازهای ایرانی شاهو پدیدار گشت. در این اثر به جز چند بیت از حافظ متنی خوانده نمی شود. جوانان هنرمند در این اثر فاخر نشان می دهند می توان با ساز های ایران به تراز جدیدی از همنوایی در خلق یک روایت تاریخی دست یافت.

کوشش حامد صقیری آن بوده که “تاریخ فراموش شده ” را از ترکیب آوای موسیقی و تصاویر ارشیوی بازسازی کند.

روز پنج شنبه تالار وحدت میزبان هنرمندان، شاعران، پیشکسوتان نیروی دریایی و فرماندهان عرصه دفاع مقدس برای رونمایی این اثر فاخر هنری خواهد بود.

آلبوم سروها ایستاده می‌میرند پس از رونمایی به بازار عرضه می شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خدایی این تکاوران خیلی گمنامند نسل ما نمیشناسه من کلاس چهارم دبیرستانم همسایه مان تکاور بود بازنشسته است تو کار پرورش گل و گیاهه خیلی اقا و با معرفته دیگه این نسل قدیمی تکرار نمیشه

  2. درود به شرف این جوانان غیوری که یاد و خاطره این رزمندگان گمنام جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران را زنده کردند. درود و صد درود
    این بزرگمردان ثابت کردند افتاب حقیقت هیچگاه در تاریخ پشت ابر پنهان نمی ماند و بلاخره روزی انسانهای حقیقت جو آنرا می یابند و عرصه می دارند. خیلی ها بدنبال محو نقش تکاوران دریایی در حماسه مقاومت خرمشهر بودند ولی این اثر بی بدیل نشان از عزم راسخی دارد که حقیقت فنا شدنی نیست.

  3. درود بر دلیرمردان کلاه سبز .
    من بوشهریم. روزهای اول مهر ماه 59 جنگ شیرهای شرزه کلاه سبز تو شهرماه همه جا با دستمال گردنهای رد رنگ به نشانه خشم دیده می شدند ولی رفتند و آسمانی شدند و دیگر هیچ. امروز این کلیپ رو دوباره نگاه کردم و با حضور غیاب شهدا اشک ریختم هم بیاد آرشها و سیاوشهای جنگ هم بنام مضلومیتشان. راستی میدونید خیلی از این شهدا حتی عکشون هم توی اینترنت پیدا میشه در حالی که شهیدای همکلاسی خودم هم عکس هم وصیتنامه شون راحت پیدا شد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا