خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن جلسه‌ی امروز مجلس

ایسنا نوشت: کم کم صف‌بندی‌های انتخاباتی در حال شکل گرفتن است. در فاصله شش ماه مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی این صف‌بندی از داخل مجلس دهم نشانه‌های خود را بروز می‌دهد. کافی است به نطق و اظهارات یکی دو روز اخیر نمایندگان نگاهی انداخت تا مشخص شود که مثلا رئیس مجلس در حال جدا شدن از طیف خاصی از اصولگرایان است.

دیروز (۲ مهر) و امروز (۳ مهر) علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارات و واکنش های تامل‌برانگیزی نسبت به اتفاقات داخل و خارج مجلس داشت. صبح چهارشنبه سوم مهر در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی مشاجره لفظی نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد که نزدیکی معناداری با آیت الله مصباح‌یزدی و جبهه پایداری دارد با علی لاریجانی نماینده قم و رئیس مجلس برای دقایقی جو پارلمان را متشنج کرد.

ماجرا از این قرار بود که در جریان بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی تعدادی از نمایندگان همچون نصرالله پژمان‌فر، حمیدرضا حاجی‌بابایی ، علی سبحانی‌فر و سید ناصر موسوی‌لارگانی پشت تریبون مجلس در مقابل رئیس مجلس حاضر شده و با فریاد نسبت به تصویب کلیات این طرح اعتراض کردند. اعتراض آن‌ها به این طرح این بود که این طرح خلاف قانون برنامه است و نتوانسته رای لازم را کسب کند.

در این میان پژمان‌فر با فریادهایی مدام این موضوع را گوشزد می‌کرد.

لاریجانی خطاب به او گفت: حق ندارید این گونه حرف بزنید شما هم باید سر جای‌تان بنشینید و همچون سایر نمایندگان صحبت‌تان را مطرح کنید.

بعد از آن حسینعلی حاجی‌دلیگانی تذکری داد مبنی بر این‌که این طرح خلاف قانون برنامه است.

رئیس مجلس توضیح داد که چون قرار نیست چیزی به دولت اضافه شود اشکال قانون برنامه ندارد.

با وجود این توضیحات، دقایقی بعد پژمان‌فر که بر روی صندلی‌اش نشسته بود باز شروع به فریاد زدن کرد.

لاریجانی خطاب به او گفت: توهین نکنید آقای پژمان‌فر، تذکر را ثبت می‌کنند جواب‌تان را می‌دهیم. اینکه فریاد می‌زنید و اینجا می‌آیید کار نادرستی است. در مجلس که فقط شما تشریف ندارید. آیین‌نامه دارد. تذکر دارید ثبت کنید. عادت کرده‌اید با فریاد کارهای‌تان را جلو ببرید. مثل بقیه بنشینید.

در این هنگام پژمان فر با فریادهایی لاریجانی را دیکتاتور خطاب کرد.

رئیس مجلس در واکنش به او تصریح کرد: توهین هم نکنید که دیکتاتوری دیکتاتوری. یک چیزی یاد گرفته‌اید. دیکتاتوری شماها هستید که در کشور این بساط را راه انداخته‌اید. بفرمایید بنشینید مطابق آیین‌نامه جوابتان را می‌دهیم.

بعد از آن رئیس مجلس از انصاری معاون رئیس‌جمهور خواست که برای توضیح درباره‌ طرح پشت تریبون مجلس حاضر شود.

با وجود آغاز صحبت‌های انصاری ، مجددا پژمان‌فر با فریاد نظم مجلس را بر هم زد و رئیس مجلس را متهم به در دست داشتن تریبونی یک‌طرفه کرد.

این بار هم لاریجانی صحبت‌های پژمان‌فر را بی‌پاسخ نگذاشت و خطاب به او عنوان کرد: تریبون یک‌طرفه شمایید که همه تریبون‌ها دستتان است و هرچه خواسته‌اید به همه می‌گویید کسی هم به شما هیچ چیز نمی‌گوید. در این مملکت اینجوری شده است که چهار نفر اینجوری حرف می‌زنند و بقیه باید تسلیم‌شان باشند. حالا ما چیزی به شما نمی‌گوییم زبانتان هم اینجوری است و به همه هر چیز دلتان خواست گفتید.

بعد از این صحبت‌های لاریجانی فضای مجلس آرام شد.

دقایقی بعد پژمان‌فر در تذکری با اشاره به صحبت‌های لاریجانی خطاب به وی بیان کرد: آقای دکتر بنده تذکری داشتم و قصد داشتم در پنج محور تذکر خود را بیان کنم اما شما اجازه مطرح کردن به من را ندادید. اتفاقا تریبون در دست ما نیست که برای بیان مسائل حق حرف زدن نداریم و باید داد و بیداد به راه بیندازیم. برادر شما ۱۰ سال رئیس قوه قضاییه بود و شخص شما نیز ۱۲ سال رئیس مجلس هستید. در میدان سیداسماعیل نیز می‌گویند بین دیدگاه شما و آقای روحانی تفاوتی وجود ندارد. به عبارت دیگر سه قوه دست شماهاست. آیا اکنون تریبون در دست ما است یا شما؟ بنده طبق وظایف قانونی خود قصد بیان تذکر آیین‌نامه‌ای داشتیم اما شما آیین‌نامه را زیر پا گذاشتید. آیا ما دیکتاتور هستیم یا شما که اجازه نمی‌دهید ما به وظایف خود عمل کنیم؟ اگر اجازه دهید نمایندگان مسائل مردم را در مجلس بیان کنند دیگر شاهد تجمعات غیرقانونی در خیابان‌ها نیستیم. بارها تأکید کردم که تریبون‌ها را نباید بست. شما اجازه نمی‌دهید حرف مردم از پشت تریبون مجلس زده شود. شما تریبون را بسته‌اید و باعث این بی‌نظمی‌ها و حمله رادیوها و رسانه‌های بیگانه شده‌اید وگرنه ما در چارچوب نظام حرف‌های خود را می‌زنیم.

پژمان‌فر در ادامه دلایل مخالفت خود با طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی را مطرح و اظهار کرد: این طرح با بند ۱۰ نظام سیاست‌های اداری و بند ۱۶ نظام سیاست اقتصاد مقاومتی و با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایر است. شما می‌گویید تشکیل دو وزارتخانه جدید خرجی ندارد. آیا دو وزیر در یک اتاق می‌نشینند. چرا نمی‌گذارید حرف‌ها زده شود؟ همه ما در یک نظام هستیم اما شما می‌گویید ما در چارچوب نظام عمل نمی‌کنیم. اگر مملکت به اینجا رسیده است تاکنون دست شماها بوده است. شما اختیارات مجلس را به شورای اقتصادی سران سه قوه برده‌اید و مجلس را ناکارآمد کرده‌اید. ما شما را دعوت به صبر می‌کنیم. شما از چارچوب نظام سعی نکنید با حرف‌هایی که دیگران به شما می‌زنند از نظام خارج شوید و حرف‌هایی که رادیوهای بیگانه هم جرات نمی‌کنند به ما بزنند شما بزنید. شما با یک نماینده مجلس که در قانون جمهوری اسلامی قصد استفاده از حق قانونی خود را داشت این گونه برخورد کردید.

لاریجانی این اظهارات پژمان‌فر را هم بی‌پاسخ نگذاشت و در واکنش به تذکر وی بیان کرد: شما مطالبی را فرمودید که قضاوتش با نمایندگان مجلس و ملت است. آیا نمایندگان اینجا اگر می‌خواستید حرفی بزنید ما مانع شدیم؟ الان پشت میکروفن صحبت نمی‌کنید؟ بنابراین این حرف که دلیل نیست اتفاقا اینها را رادیوهای بیگانه استفاده می‌کنند و می‌گویند مجلس اینطوری است. اینکه فرمودید اختیارات مجلس را به جای دیگر برده‌اید؛ خودتان می‌دانید که این تدبیر رهبری بود. من بردم؟ رهبری در مورد شرایط فعلی تحریمی گفتند این شورا تشکیل شود و برای موارد تحریمی تصمیم بگیرد. حالا این را به من نسبت می‌دهید؟ ایشان فرمودند رئیس قوه‌مقننه باشد و اگر نمی‌فرمودند من هم شرکت نمی‌کردم بنابراین چرا می‌گویید کردید؟ من کردم؟ این‌که می‌فرمایید کشور دست شماهاست؛ کشور دست مجلس و و دولت است. مجلس که یک نفر نیست خب شما تصمیم می گیرید من هم یک نفر مثل شماها هستم فرقی بین نمایندگان نیست. این‌که می‌گویید شماها اداره می‌کنید؛ خودتان با این حرف‌ها مجلس را خراب می‌کنید یعنی سه تا قوه نشسته‌اند خودشان تصمیم می‌گیرند مجلسی نیست قوه قضاییه هم نیست قوه مجریه هم نیست در حالی که در کشور اینطور نیست. جمهوری اسلامی یک کشور مردم‌سالار است که در رأس آن ولی فقیه قرار دارد. هر یک از قوا به طور جداگانه تصمیم خود را اتخاذ کرده و با یکدیگر رایزنی می‌کنند. آقای حاجی‌دلیگانی گفتند که دیروز نسبت به صداوسیما تند برخورد کردم اما بنده از اینکه مجلس را در یک رسانه تمسخر کنند ناراحتم. مجلس پایگاه دموکراسی است. اگر به شخص بنده مطلبی بگویند مسئله‌ای نیست اما زمانی که کیان مجلس به میان می‌آید همه باید از آن دفاع کنیم. همه ما در مجلس هستیم و بنده نیز با شما تفاوتی ندارم. باید به مشکلات کشور فکر کنیم و مسائل را حل کنیم. کسی نباید زحمات مجلس را زیر سوال ببرد. اینکه می‌گویید کشور را چند نفر اداره می‌کنند صحیح نیست. بنده قصد اساعه ادب به شما را نداشتم.

با وجود اینکه اظهارات لاریجانی با نوعی دلجویی به پایان رسید اما نوع برخورد او با پژمان‌فر و فریادهای نماینده مشهد بر سر لاریجانی و دیکتاتور خطاب کردن وی، می‌تواند نشانه‌ای واضح از شکل‌گیری صفوف جدیدی میان نمایندگان برای انتخابات آینده مجلس باشد. به خصوص که اعضای نزدیک به جبهه پایداری در چند وقت اخیر توپخانه خود را به سمت رئیس مجلس نشانه رفته‌اند و تلاش می‌کنند برخی مشکلات کشور را با هم‌فکر دانستن لاریجانی و روحانی، به گردن آن‌ها و البته حامیان‌شان یعنی اصلاح‌طلبان بیاندازند تا از این آب گل‌آلود ماهی انتخاباتی خود را بگیرند.

در همین زمینه و پس از این اتفاقات سیدحسین نقوی‌حسینی عضو فراکسیون ولایی مجلس در تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس، تلاش کرد با دفاع از پژمان‌فر همان خط را دنبال کند و گفت:  در مورد سخنان آقای لاریجانی خطاب به آقای پژمانفر که از نمایندگان باتقوای دو دوره مجلس هستند حرف هایی دارم که در حضور خود آقای لاریجانی مطرح می کنم. ایشان را دیکتاتور خطاب می‌کنند! آیا مسئول وضع کشور آقای پژمان‌فر است؟ انحصار تریبون در اختیار آقای پژمان‌فر است؟ صحبت می‌کنم و به موقع می‌گویم که مسئول وضع فعلی کشور چه کسانی هستند؛ کسانی که ٢٠ دقیقه ای برجام را تصویب کردند و کسانی که مسئول بزرگترین فساد اقتصادی در طول تاریخ دولت جمهوری اسلامی هستند. همچنین درخصوص مطالب ایشان درباره صداوسیما مطالبی مطرح می کنم، آیا فقط صداوسیما ما را تخریب کرد؟ دولتمردان ۶ سال ما را تخریب نکردند؟ جملاتشان را از تریبون بیان می‌کنم.

این اظهارات واکنش‌ها نشان دهد که تلاش‌هایی در  در حال انجام است تا یک جریان فکری در دل جریان اصولگرایان حاشیه‌سازی و اتهام‌زنی به سایرین را دنبال کنند تا در انتخابات پیش رو زمام کار را خود در دست بگیرند.

برخلاف بسیاری از موارد که بزرگان اصولگرایی در مقابل چنین جریاناتی سکوت می‌کنند تا نکند در مقابل رقیب اصلی یعنی اصلاح‌طلبان به دلیل نداشتن وحدت شکست بخورند، به نظر می‌رسد لاریجانی با درک درست این مساله که جریانات حاشیه‌ساز می‌توانند نه تنها جریان اصولگرایی را به سمت تندروی ببرند بلکه حتی ممکن است با مواضعی مثل دیکتاتور خطاب کردن رئیس مجلس آب به آسیاب رسانه‌های معاند بریزند، سعی دارد محکم در مقابل چنین جریاناتی بایستد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه (۲ مهر) هم با انتقاداتی شدید از صداوسیما نشان داد که برای پیگیری خط اعتدال از این‌که به او اتهام خروج از اصولگرایی زده شود ابایی ندارد.

لاریجانی در جلسه دیروز با انتقاد از سخنان اخیر یکی از وعاظ اظهار کرد: روشن است که در شرایط حساس که ملت ایران با استقامت جلوی زیاده‌خواهی آمریکا ایستاده است، انتظار داشته باشیم که صاحبان تریبون‌ها و رسانه‌ها فهم درستی از شرایط سخت اقتصادی کشور داشته باشند. لطمه وارد نکردن به وحدت ملی توقعی حداقلی است. آیا فحش و توهین به مجلس به عنوان مهم‌ترین رکن مردم‌سالاری نظام، جز خواسته آمریکا و اسرائیل است؟ کسانی که این روش را برگزیده‌اند نظریه امام (ره) و رهبری معظم صریحا مخالفت کرده‌اند زیرا آنها مجلس را در راس امور دانسته‌اند. نگویید ما “انتقاد” کردیم. عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف و نهی از منکر نبود. فحش و توهین بود. آیا در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ سابقه‌ای برای چنین حرف‌هایی از جانب امام و رهبری بوده است؟

اظهارات دو روز اخیر و انتقاداتش نسبت به برخی جریانات خاص در دل اصولگرایان و دفاعش از مجلس در مقابل گزارش‌های صداوسیما و از سوی دیگر موجی که علیه لاریجانی و برخی اصولگرایان معتدل به راه افتاده نشان می‌دهد که صف‌بندی انتخاباتی برای انتخابات آینده مجلس اولا از داخل پارلمان و ثانیا در دل جریان اصولگرایی شکل گرفته و در روزهای آتی باید شاهد تک و پاتک‌های اینچنینی از جنس جدال لفظی لاریجانی-پژمان‌فر باشیم. اتفاقی که تا انتخابات مجلس یازدهم در اسفند امسال ادامه خواهد داشت اما باید دید که علی لاریجانی و حامیانش مثل این روزها تلاش می‌کنند قدم به قدم از برخی جریانات تندرو فاصله خود را بیشتر و آنها را در دل جریان اصولگرایی منزوی کنند و یا اینکه با قدرت گرفتن و جنجال تندروها، امثال لاریجانی مجبور می‌شوند به طور کلی از جریان اصولگرایی فاصله بگیرند و جبهه دیگری را تشکیل دهند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا