خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی وزارت خارجه: جزئیات «صلح هرمز» به زودی اعلام می‌شود

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: جزییات طرح ابتکار صلح هرمز  که از سوی رییس جمهور در سازمان ملل مطرح شد به زودی به صورت مکتوب اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی در نشست با خبرنگاران افزود: ظریف در جریان این سفر  با ۲۲ وزیر امورخارجه و همتای خود دیدار داشت و  با هفت نفر از مقامات سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی هم رایزنی داشت.

موسوی  اعلام کرد : جزییات طرح ابتکار صلح هرمز  که از سوی رییس جمهور در سازمان ملل مطرح شد به زودی به صورت مکتوب اعلام می‌شود .

وی در مورد  گزارش اخیر روزنامه گاردین  مبنی بر این که اروپایی‌ها تهدید کرده‌اند که در صورتی که ایران گام بعدی کاهش تعهدات برجامی را بردارد، از برجام خارج می شوند، گفت : از تهدید اتحادیه اروپا خبری ندارم.

موسوی  همچنین گفت: در جریان سفر اخیر  ظریف به نیویورک  تعدادی از اعضای کنگره به صورت تلفنی با آقای ظریف در مورد مسائل دو جانبه و  منطقه‌ای رایزنی کردند و سعی کردند نقطه نظرات ایران را بشنوند.

وی همچنین گفت : در مورد سفر آقای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق  به تهران، هنوز چیزی قطعی نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادعای مجدد برخی از مقامات اماراتی در مورد جزایر سه گانه ایران اظهار کرد: این اظهارات گزافه گویی است و هر از چندگاهی این حرف‌های بی اساس تکرار می‌شود و پاسخ ایران این است که هرگونه نگاه چپی به جزایر سه گانه و تمامیت ارضی ایران عواقب بدی در پی خواهد داشت و همانطور که پیش از این گفته‌ایم این اظهارات در مورد جزایر سه گانه اظهارات محکوم و بیهوده ای است.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این که به درخواست سوری‌ها ایران مدیریت بندر لاذقیه را پذیرفته است و این از چه زمانی اجرایی می‌شود؟ گفت: من از جزئیات این طرح خبر ندارم.

وی ادامه داد: ایران همواره در مورد مسائل سیاسی وحل بحران سوریه از طریق سیاسی با دولت دمشق همکاری کرده و از آنها حمایت کرده است و اگر آنها درخواست اقتصادی داشته باشند از جمله این که شرکت‌های ایرانی به خصوص شرکت‌های خصوصی در این کشور برای فعالیت حضور پیدا کنند ما از آن حمایت می‌کنیم چون به نفع دو کشور  و دو ملت ایران و سوریه است البته همانطور که گفتم من از جزئیات این طرح خبری ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که در پی ممانعت آمریکایی‌ها از ملاقات حضوری آقای ظریف با آقای روانچی نماینده ایران در سازمان ملل متحد دولت واشنگتن این دیدار را منوط به این شرط کرده بود که تهران یکی از زندانیان آمریکایی در ایران را آزاد کند و آیا اسم این زندانی مشخص است؟ اظهار کرد: آمریکایی‌ها انجام یک مسئله انسانی را به یک مسئله حقوقی، قضایی و امنیتی منوط کرده بودند و این نشان دهنده سقوط اخلاقی آمریکایی‌ها است. این شرط قابل مسموع نبود. من اسم خاصی را نشنیده‌ام فقط می‌دانم که آنها خواستار این شده بودند که یکی از محکومان امنیتی آمریکا که در ایران محکوم شده و در حبس است آزاد شود. این درخواست درخواستی غیر اخلاقی و غیر عملی بود که ایران آن را نپذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به آخرین وضعیت سلامتی آقای روانچی گفت: آقای روانچی یکی از دیپلمات‌های حرفه‌ای واخلاق مدار ایران است که امیدواریم هر چه زودتر بهبودی پیدا کند  براساس آخرین اخباری که از من از آن اطلاع دارم حال عمومی ایشان بهتر است و عمل جراحی  که انجام دادند تقریبا جواب داده است.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد آزادی نگار قدس کنی، شهروند ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا مدتی در آمریکا واسترالیا زندانی بود اظهار کرد: همانطور که اطلاع دارید ایشان اکنون آزاد شده است و در کشور به سر می‌برد متاسفانه حدود 20 نفر از شهروندان ایرانی در کشورهای مختلف به دلیل این اتهام بی مبنا و اساس گرفتار شدند. آمریکایی‌ها ادعاها و اتهامات بی اساس علیه آنها مطرح کردند و متاسفانه برخی از کشورها براساس این ادعا و اتهامات این شهروندان ایرانی را بازداشت کرده و حتی برخی از آنها این شهروندان را به آمریکا مسترد کرده‌اند.

موسوی خاطر نشان کرد: خانم قدس کنی در استرالیا بازداشت شدند در شرایط سختی نگهداری شدند چنان که فرزند خود را در آن شرایط سخت و در زندان به دنیا آوردند بعد از آن از سوی دولت استرالیا به آمریکا مسترد شدند خانم قدس کنی 27 ماه در زندان بودند قاضی آمریکایی نیز 27 ماه برای ایشان حکم زندان برید که با توجه به این که این مدت را در زندان پیش از صدور حکم گذارنده بودند بلافاصله آزاد شدند و این خود نشان می‌دهد که اقدامات و اظهارات  آمریکایی‌ها در مورد شهروندان ایرانی مبنایی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که ما پیگیر وضعیت دیگر اتباع ایرانی هستیم که در این وضعیت به سر می‌برند تصریح کرد: ایران اعلام کرده است که در مورد سرنوشت این عزیزان و آزادی آنها حاضر است مذاکرات و گفت‌وگوهایی را داشته باشد تا آنها از این وضعیت خلاص شوند ولی این ابتکار نیز با عدم آمادگی طرف مقابل (آمریکایی‌ها) مواجه شده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که نشست روسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه قرار بود در مرداد ماه برگزار شود ولی انجام این دیدار به تاخیر افتاد آیا زمان جدیدی برای انجام این دیدار سه جانبه مشخص شده است؟ اظهار کرد: هنوز تاریخ دقیقی مشخص نشده است و سه کشور در حال بررسی و رایزنی هستند تا تاریخ جدیدی برای انجام این دیدار مشخص کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آقای روحانی در جریان سفر به نیویورک اظهار کردند که ایران آمادگی دارد تغییرات جزئی در برجام ارائه دهد و آیا این پیشنهاد رئیس‌جمهور از پشتوانه داخلی برخوردار است  و ایشان پیش از مطرح کردن این پیشنهاد با مقامات داخل کشور رایزنی و گفت‌وگو در این ارتباط داشته‌اند، گفت: حتما برای طرح این موضوع هماهنگی‌های صورت گرفته است. رئیس‌جمهور ایران به عنوان نماینده عالی کشور صحبت می‌کند فقط هم صحبت‌ها و ابتکارات‌شان با پشتوانه ارکان نظام است و انشاءالله ارکان مختلف نظام از اجرایی شدن ابتکارات ایشان حمایت‌ می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر این که گفته می‌شود آقای شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن طرحی ابتکاری مشابه طرح فرانسوی‌ها ارائه کرده است و آیا این طرح امکان عملی شدن دارد، اظهار کرد:  نخست‌وزیر ژاپن هم در سفری که به ایران داشتند و هم در چارچوب دیدارها و رایزنی‌هایی که بعد از ْآن انجام دادند سعی کردند که در راستای کاهش تنش در منطقه حرکت کند. ایشان در قالب حسن نیتی که داشتند طرحی را از طرف خود ارائه دادند که این طرح مشابه طرح آقای مکرون بود البته در قالب روابط دو جانبه ایران و ژاپن به نحوی که آنها بتوانند نفت ما را بخرند و در مقابل اعتباراتی را به ما تخفیف دهند این طرح به منظور انجام برخی بن بست شکنی‌ها مطرح شده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این طرح هنوز قابلیت اجرا و پیگیری دارد البته اگر اجرای این طرح منوط به موافقت این و آن نشود و اگر چنین اتفاقی نیفتد می‌توان آن را پیگیری کرد.

موسوی گفت: ژاپن عضو برجام نیست ولی از دوستان قدیمی ما است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت که در حال حاضر راه حل اروپایی‌ها در ارتباط با موضوع برجام و اختصاص خط اعتباری 15 میلیارد دلاری شکست خورده است و آیا غیر از این طرح، طرح‌های دیگری نیز مطرح است خاطرنشان کرد: همیشه ابتکار و پیشنهاد است برخی از این ابتکارات را ایران داده است و برخی از ابتکارات توسط دیگران مطرح شده است. ولی آن چه که برای ما مهم است و اکنون در درجه اول اولویت قرار دارد این است که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کند و بتوانند ایران را قانع کنند که گام بعدی کاهش تعهدات برجامی را برداند. اما آنها متاسفانه اجرای پیشنهادات و تعهدات خود را گره به آمریکا و مناسبات ایران و آمریکا کرده‌اند.

وی ادامه داد: طرح مورد اشاره طرح آنها است و ما امیدواریم آنها راه حلی برای طرح خود پیدا کنند راه ما روشن است و همان طور که پیش از این گفته‌ایم تا زمانی که اقدامات عملی و قابل توجهی از سوی اروپایی‌ها برای انجام تعهدات‌شان در برجام صورت نگیرد ایران به اقدامات خود برای کاهش تعهدات برجامی ادامه می‌دهد تا به نحوی توازن در تعهدات در این توافق بین المللی به وجود آید البته همانطور که اشاره کردم راه دیپلماسی همچنان باز است.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این پرسش که آقای بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی مطرح کرده است که ما باید در مورد برجام جدیدی که در برگیرنده مسائل منطقه نیز است صحبت کنیم و آیا ایران حاضر به گفت‌وگو در مورد برجام جدیدی است، گفت: یک ضرب‌المثل ایرانی به ذهنم می‌آید که مضمون آن این است که همین را که اکنون دارید اجرایی کنید و به پیش ببرید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مسائل مرتبط با افغانستان و تحقق صلح در این کشور گفت: ما معتقدیم راه حل مسائل موجود در افغانستان حضور  و مشارکت همه گروه‌های و کنش‌گران سیاسی در افغانستان برای تحقق صلح در این کشور است  و این که در پروسه صلح مشارکت داشته باشند. ما حامی افغانستان با ثبات و امن هستیم و همواره در گفت‌وگو با گروه‌های افغانستانی و دولت افغانستان بر این سیاست اصولی خود پافشاری کرده‌ایم.

موسوی همچنین در مورد اظهارات منتسب به سفیر ایران در عراق و واکنش‌هایی که این اظهارات در عراق به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: ما امیدواریم که جنگی رخ ندهد همانطور که بارها گفته‌ایم امنیت عراق و تمامیت ارضی  و حاکمیت ملی عراق برای ایران مهم است و از اولویت برخوردار است ما روابط بسیار خوبی با دولت و ملت عراق داریم و برخی از فضاسازی‌ها خدشه‌ای به روابط مستحکم دو کشور وارد نمی‌کند.

موسوی بار دیگر گفت: همواره احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق مورد تاکید ایران بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر اخیر جابری انصاری معاون وزیر خارجه به عراق و دیدارهای که او در جریان این سفر با برخی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی عراق داشته است؟ گفت: آقای جابری انصاری با توجه به مسئولیت و وظایفی که دارند سفری به عراق داشتند. ایشان معاون وزیر امورخارجه  در امور کنسولی، مجلس و  امور ایرانیان خارج   از کشور هستند لازم بود قبل از انجام راهپیمایی باشکوه اربعین یک رایزنی در سطح بالا بین مقامات دو کشور ایران و عراق انجام شود که این سفر در همین راستا انجام شد و ایشان در جریان این سفر با برخی از شخصیت‌ها که از گذشته با آنها در ارتباط بودند دیدارها و رایزنی‌هایی نیز داشته است.

موسوی همچنین در واکنش به سوالی دیگری مبنی بر این که چندی پیش یک هیئت اماراتی به ایران آمد و این پیش بینی وجود داشت که روابط دو کشور ایران و امارات بهبود پیدا کنند ولی اخیرا بار دیگر شاهد اظهارات مقامات اماراتی علیه ایران و نقش ایران در منطقه هستیم نظر شما در این ارتباط چیست؟ اظهار کرد: کشورها براساس منافع و شرایط خود تصمیم می‌گیرند ما به تک تک کشورهای منطقه از جمله امارات اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم که اگر اختلافاتی وجود دارد این اختلافات را برطرف کنیم ولی این که آنها مواضع چندگانه‌ای می‌گیرند به خودآنها مربوط است. ما همواره به کشورهای منطقه این اطیمنان را داده‌ایم که ایران خواهان صلح و امنیت در منطقه است و باید کشورهای منطقه با همکاری هم در راستای ایجاد صلح در منطقه حرکت کنند و ما امیدواریم مقامات اماراتی نیز به جمع بندی که ایران رسیده هر چه زودتر برسد.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا