خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تصویر ظریف ۱۰۰ سال دیگر در کتاب تاریخ دبیرستان

نسیم نوروزی با انتشار فیلمی از ظریف در حاشیه‌ی یک دیدار، در توییتر نوشت:

صد سال دیگر، در سال ۱۴۹۸. فصل ۱۰ کتاب تاریخ سوم دبیرستان

تصویر  وزیر امور خارجه‌ی ایران در نیویورک در سال ۱۳۹۸

ایران در این سال‌ها روزهای بسیار سختی را می‌گذارند:‌

با پریشانی‌ها و دلسردی‌های بی‌پایان حاصله از هشت سال ریاست جمهوری مردی که قوانین شفافیت و بازرسی پولی را ملغی کرده بود و ملت ایران را خس و خاشاک خوانده بود، و بی تدبیری مسوولان در حوزه‌های کلیدی، و با انتخاب نه چندان اکثریتی روحانی، ایران  آرام آرام به سمتی می‌رفت که طعمی از آرامش ولو کم را بچشد.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ اما ورق برگشت خورد. میزان سرازیر شدن پول بیش از قبل به سمت رسانه‌ها و فعالانی که به نام براندازی با سه کشور رقیب ایران همکاری می‌کردند شدت گرفت. آنان یا ادامه‌رو راه شعبان بی‌مخ‌های زمان مصدق و یا کارمندان رسانه‌ی کمک رسان به کودتای ۲۸ مرداد بودند. از کشورهای بیگانه حقوق می‌گرفتند و برای این حقوق گرفتن همه گونه توجیه داشتند: ایران بد است. آخوندها بدند. آخوندها ایرانی نیستند. حقوق بشر در ایران رعایت نمی‌شود. عللی که غلط نبودند اما در هیچ مرحله‌ای توجیه کار آنها نبود.

در این روزها، کنشگران واقعی که خود از منتقدین به نظام و کشور بودند مشغول سرزنش کشیدن از  براندازان بودند. قبل از این سرزنش‌ها آنها اغلب هزینه‌ی کنشگری‌هایشان را یا در زندان‌های ایران داده بودند و یا به آنها فشار بسیار آمده بود. طبق معمول رویه‌ی تاریخی چند ده سال اخیر،‌ آنکس که می‌خواست کار بنیادین بکند متهم به سازش‌گری با دولت ایران می‌شد. ادبیات شعبان بی‌مخی بیشتر از پیش پا گرفته بود:‌ ماله کش آخوند، اسهال-طلب، فاحشه‌ی نظام. در آن زمان ترول‌های کمپ مجاهدین و طرفدارانشان مثل ایران-دیس اینفو به این افراد حمله‌های شدید می‌کردند.

در این میان،‌ وزیر امور خارجه که از هیچ سمتی روی احترام و آرامش نمی‌دید با خستگی ناپذیری عجیبی مشغول گفت‌وگو و جلوگیری از  کشیده شدن کار ایران به جنگ بود. مصاحبه‌هایش اغلب بی‌نقص بودند و مجریان هرچقدر سعی می‌کردند نمی‌توانستند جلوی لبخند زدن پر تحسین خود را بگیرند. حرف‌هایش منطقی بود و استدلالش محکم: آنچه طرفداران دخالت بیگانه در ایران را به استیصال کشانده بود نغز بودن منطقش بود. منطقی که گرچه خود نداشتند، اما سالها “آخوندها و حکومت آخوندی” را برای نداشتن آن مسخره می‌کردند.

سالیان سال خبرنگارانی با کراوات و کت دامن که شیفته‌ی منطق به ظاهر غربی‌ای بودند که هرگز پیدایش نکرده بودند ولی کماکان به مخاطبان خود می‌قبولاندند که در خورجین‌شان این منطق هست،‌ حالا در مقابل وزیری قرار گرفته بودند که با استدلال نغزش همتاهای غربی را خیلی وقت بود که پشت سر گذاشته بود. پوک بودن استدلال مخالفانش که رو می‌شد و دیگر نمی‌شد این پوک بودن را زیر کت دامن و کراوات پنهان کرد، تحریمش کردند. به این امید که رسانه‌ها با او کمتر صحبت کنند: بیش از اندازه روشن و پر دغدغه سخن می‌گفت و این برای حامیان جنگ و تحریم ایران پر هزینه بود. خود او و تیمش پدیده‌ها را درست نامگذاری می‌کردند: تیم-بی، تروریسم اقتصادی.

این ویدیو تابستان ۹۸ گرفته شده. ایران خسته است. تورم بالا، فشارها به قشر آسیب پذیر بالاتر، فساد مالی زیاد، مخالفان کشور زیر نقاب مخالفان نظام و طرفداران حقوق بشر پنهان، و محدودیت‌ها و دردهای جامعه دستمایه‌ی آنان که رفتن نظام را ولو به قیمت گشنگی هم‌وطنان‌شان و ویران شدن ایران می‌خواهند.

این ویدیو لحظه‌ای کوتاه از پشت صحنه‌ی فعالیت‌های او را نشان می‌دهد. رییس صلیب سرخ با تحسین به او می‌گوید: عجب تیمی دارید. و او در جواب می‌گوید: این قسمت کوچکی از تیم ماست، بقیه تحریم بودند و نتوانستند بیایند. رییس صلیب سرخ می‌گوید:‌ همین‌ها بهترینند. آن لحظه که روی صندلی می‌نشیند از ظریف عبارتی را می‌شنویم که تا به حال نشنیده بودیم:‌ آخیش.

وزیر خارجه‌ی ایران، خسته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. متن جالب بود و تاثیرگذار، ولی همان مشکلاتیی که خودتان هم نوشتید را برای ما حل نمی کند : تورم بالا، فشارها به قشر آسیب پذیر بالاتر، فساد مالی زیاد،
    شاه بیت تون هم اخر پاراگراف دوم بود بجز جمله آخر (که در مورد خارج نشینهای خاص صادقه ولی در مورد مردم رنجکشیده تا کی ؟)
    گشنگی هم در متنتون بجای گرسنگی بکار رفته !

  2. اینکه از همین الان به این معترفید که دنبال تحریف تاریخید هم در نوع خودش “جالب انگیزناکه”!

  3. شانس که باشه همینه… ماله کش کسی بشی که خودش ماله کش سیاست های غلط یک گروه خاص است. گروهی که حیای مردم ایران را پای رضایتشان میگذارند. صدسال که نه ده سال دیگر خواهند نوشت که او ماموریت داشت [واقعیت هایی] را انکار کند. در جواب اندک اعتراض خاموش بگوید ..انتخاب کردید اینگونه زندگی کنید. کدام انتخاب ..انتخابی که نسل خام و فریب خورده و بی اطلاعی که در ماه دنبال مرادشان بودند. گناه میکنید بخدا طرفداری بخاطر چه؟؟؟

  4. اون کلیپی هم ک تو تلگرام ها و گروه ها مبزارن ببینید
    یکی از اطرافیان ظریف مشغول فقط خوردنه .
    واقعا خیلی زشته
    یا روانچی رفته مذاکره یا درمان اونم تو امریکا
    اگه مریضه چرا رفته
    تیم دیپلماسی تو امریکا چه کارهایی ک نمی کنند.
    واقعا خود من خیلی متاسف شدم
    خدا بدادمان برسه

  5. من درمقامی نیستم کسی را تایید یا نفی نمایم ولی این را میدانم که پایان شب سیه سفید است نابرده رنج گنج میسر نمیشود ،مرگ با عزت به از زندگی با ذلت است من نمیدانم چرا بعضی ها معتقدند ایران با تمدن چندین ساله وداشتن نخبگان بینظیر امروز باید مطیع سیاست های خون خواهانه امریکای جنایتکار باشند که همیشه فقط بدنبال منافع خودش هست آمریکایی که با شاه ایران دوستی میکرد چه بلایی به سر او نیاورد….پس اگه دوباره زیر سلطه امریکا برای گذران راحت زندگی برویم پس فردا نقشه بدتر از سرنگونی شاه را اجرا و باید دوباره ملت ایران عقب گرد کرده و مجبورند تحت سلطه امریکا وغیره باشند پس بهتر است با ایستادگی و تحمل سختی ها لااقل یکی از ستارگان سلطه گر را کنار زده و روی دیگری را هم کم کنیم واما دولتمردان و رهبر ایران کاملا از وضع معیشتی مردم آگاهند وسخت در تلاشند تا رفاه نسبی مردم فراهم شود شب آبستن است ای برادر بروز مطمئن باشید پیروزی از آن ملت است و افرادی که سم پاشی میکنند دیگر مایوس و شکست خورده اند و ایران حق دارد صاحب علم و صنعت هسته ای به هر قیمتی باشد و این امر رمز پیروزی ماست پس باید صبورانه منتظر ایران پیروز باشیم معیشت مردم بر دولت شفاف است و دولت با تمام توان سعی در بهبود اوضاع دارند و فشار حداکثری نیز با مقاومت مردم شکست خواهد خورد پس با وجدان آگاه بدون منافع شخصی نظر بدهیم وبه دشمنان ایر ان که در پی تاراج ثروت و منابع ایران هستند چراغ سبز ندهیم و بدانیم که ایران مقتدر و وضع معیشت مردم بهتر خواهدشد الحمدالله دیگر نظام به همه چیز واقف شده ویکی یکی دست چپاولگران و مفسدان و علی الخصوص رشوه گیران که بزرگترین عامل بدبختی هر جامعه است را بدون هیچ خط قرمز قطع میکند درود بررهبر انقلاب با انتخاب آیت الله رئیسی مردم ایران باید به آیت رئیسی انرژی مثبت دهند تا با جدیت تمام دست اخلالگران ومفسدین راریشه کن و جامعه ای با ادرات سالم بطور انقلابی احیا نمایند که ایشان مطمئنا عزمی قاطع در این زمینه دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا