خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خبرگزاری فارس: مراقبان کنکور مسلح هستند!

خبرگزاری اصولگرای فارس در متنی با عنوان «تقلب ممنوع! مراقبان کنکور مسلح هستند» نوشت:

«نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۱۴ و ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود، با توجه به اینکه در سال‌های گذشته موردهایی از تقلب در آزمون سراسری مشاهده شد داوطلبان کنکور نگران برگزاری امن آزمون سراسری هستند.

حتی این مسأله در سامانه فارس‌من هم به ثبت رسیده و داوطلبان کنکور با ثبت پویشی در این سامانه خواستار برگزاری امن آزمون سراسری شده‌اند.

سردبیر این پویش گفته است: کشور ما باید از تجربیات سایر کشورها استفاده کند، بعضی از کشورها همین هفته گذشته کنکور داشتند اما تقلبی صورت نگرفته است، ما داوطلبان خواهشمندیم که برای کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ امنیت قطعی برقرار باشد

قوانین برخورد با متقلبان نیز به گونه‌ای است که اگر نسبت به نتایج یک داوطلب شبهه‌ای وجود دارد، باید برای رفع این شبهه آزمون مجددی برگزار شود؛ در این ماده واژه «داوطلب» کاملا مشخص است و به فردی می‌گویند که وقتی برای شرکت در آزمون ثبت نام می‌کند، شماره داوطلبی دریافت کرده و از آن روز تا پیش از ثبت‌نام در دانشگاه و دریافت شماره دانشجویی همچنان داوطلب محسوب می‌شود؛ اما اگر تخلف کنکوری همین فرد در زمانی که وی به دوره دانشجویی رسیده است ثابت شود دیگر ماده ۱۱ شامل حال او نمی شود چون وی دیگر داوطلب نیست.

مراقبان کنکور مسلح
خبرگزاری فارس: مراقبان کنکور مسلح هستند!

استفساریه ماده ۱۱ قانون جرائم متخلفان آزمون‌های سراسری، فارغ التحصیلی ۹ هزار دکتر و مهندس بی‌سواد از دانشگاه‌ها را در پی خواهد داشت که با ورود این تعداد فارغ‌التحصیل کم سواد در مشاغل حساس جامعه قطعاً جان و مال بسیاری از هم میهنان به خطر خواهد افتاد، همچنین داوطلبان واقعی کنکور که سال‌ها درس خوانده و تلاش کردند که در رشته و دانشگاه مورد نظرشان ادامه تحصیل دهند نیز با مشکلاتی مانند استرس و ناامیدی مواجه می‌شوند.

از این رو به سراغ مسؤولان برگزاری آزمون رفتیم تا بدانیم چه تمهیداتی برای برگزاری امن آزمون سراسری در نظر گرفته شده است.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در این زمینه به داوطلبان اطمینان داد که کنکور در فضایی امن برگزار می‌شود و هیچ نگرانی نداشته باشند.

اما ایجاد این فضای امن چگونه تضمین می‌شود؟

وزیر علوم‌ گفته است که نمی‌توان اینترنت را قطع کرد اما سیستم‌های خاصی وجود دارد که امنیت کنکور از طریق این سیستم‌ها تضمین می‌شود.

حالا این سوال پیش می‌آید که قرار است از چه سیستم‌هایی برای ایجاد امنیت در کنکور استفاده شود؟

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری صبح امروز از یکی از این سیستم‌ها رونمایی کرد و گفت: نخواهیم گذاشت کسی حتی یک صندلی دانشگاه را از مسیر خلاف در اختیار خود قرار دهد.

سیستم موردنظر رئیس سازمان سنجش برای جلوگیری از تقلب چیست؟

این سیستم همان نسل دوم دستگاه‌های آشکارساز تقلب است، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره اینکه این سیستم به چه صورت کار می‌کند، گفته است: داوطلبانی که قصد تقلب دارند معمولا هندزفری کوچکی به همراه می‌آورند تا از طریق سیگنال‌هایی که از بیرون به آن ارسال می‌شود پاسخ سوالات را دریافت کنند، امسال با همت یک شرکت دانش بنیان ایرانی دستگاهی به کار می‌بریم که خودمان این سیگنال را به هندزفری داوطلبان متقلب می‌فرستیم و از این طریق صداهای گوشخراشی تولید می‌شود که داوطلب متقلب امکان تقلب پیدا نمی‌کند و از طرفی وجود هندزفری در گوش وی برای مراقبان آشکار می‌شود.

مراقبان آزمون سراسری مسلح هستند

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمام حوزه‌های آزمون سراسری به سیستم آشکارساز تجهیزات تقلب مجهز هستند و مراقبان آزمون سراسری متقلبان را از این طریق شناسایی و معرفی می‌کنند، ما به تعداد یک هزار و ۹۵۵ حوزه فرعی کنکور ۱۴۰۲ دستگاه سیگنال یاب یا آشکارساز در اختیار داریم و تمامی عوامل اجرایی آزمون در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده‌اند و افراد متقلب شناسایی می‌شوند.

وی با اشاره به تمهیدات دیگر سازمان سنجش برای مقابله با تقلب گفت: دفترچه سوالات به گونه‌ای با کد طراحی شده که تنها توسط ماشین‌های سنجش قابل خواندن است و تمامی سوالات با تنوع کد توزیع می‌شود و امکان خروج سوال از دفترچه قبل از آزمون به هیچ صورت و عنوانی وجود ندارد.

همچنین محمدحسین حاجیلو رئیس شورای حفاظت آزمون‌ سراسری از دستگیری ۲۴۹ مورد شبکه و گروه مدعی تقلب در کنکور خبر داده و گفته است: ۲۴۹ مورد شبکه و گروه مدعی تقلب در کنکور دستگیر و ۴۸۳ کانال تلگرامی فعال شناسایی شده اند و تمام این گروه ها تحت اشراف نهادهای نظارتی هستند.

۲۴۹ مورد دستگیری داشته ایم که با این موارد تحت قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون های سراسری برخورد می شود، افرادی که لوازم و ابزار و تجهیزات تقلب در کنکور را خرید و فروش کنند تا ۵ سال حبس می گیرند. ضمن اینکه بعد از آزمون هم بررسی های فنی صورت می گیرد و در صورت احراز تقلب به جرم این افراد رسیدگی می شود.

به گفته حاجیلو، با توجه به ۴ پیامکی که برای ۹۱ میلیون تلفن همراه و داوطلبان کنکور درباره مقابله با تقلب در کنکور ارسال شده، هشدارهای لازم به داوطلبان داده شده است بنابراین مسؤولیت هرگونه مسأله‌ای با خودشان است، کسانی بوده اند که پس از آزمون آمده اند و اظهار ندامت کرده اند اما از دست هیچ کس کاری بر نمی آید.

جریان ارسال پیامک چیست؟

در پی همکاری نهادها برای برقراری امنیت آزمون سراسری، پیامک‌های همگانی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برای مردم ارسال شده که تخلفات آزمون سراسری را یادآوری کرده است.

در متن یکی از این پیامک آمده است: «طبق قانون، همراه داشتن و استفاده از هر نوع وسایل غیرمجاز ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار در زمان آزمون‌های سراسری، محرومیت از یک تا ۱۰ سال از آزمون و تلاش برای دستیابی به سوالات و افشای آنها علاوه بر جزای نقدی حبس از یک تا پنج سال را در پی خواهد داشت.»

در متن یکی دیگر از پیامک‌ها هم آمده است: «طبق قانون، تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست اندرکاران آزمون سراسری، موجب محرومیت از آزمون تا ده سال، و هر گونه تخلف در قالب عضویت در گروه یا شبکه موجب تشدید مجازات ها خواهد شد.»

با این وجود جای هیچگونه شبهه در برخورد با متخلفان کنکور سراسری وجود ندارد و قانون باید در هر مرحله‌ای با متخلفان به طور جد برخورد کند تا پای هیچ متخلف کم دانشی به دانشگاه‌ها و رشته‌های خوب باز نشود چرا که وجود حتی یک فرد متخلف بدون علم به دانشگاه‌های کشور برابر بازی با جان و مال مردم در آینده نزدیک است، چرا که این داوطلبان دکترها و مهندس‌های بی دانشی هستند که جان و مال مردم را به دست می‌گیرند در حالیکه هیچ دانشی در این زمینه ندارند و با تقلب به دانشگاه وارد شدند»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا