خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش وزیر دفاع آمریکا به تحولات افغانستان

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا گفت: هیچ کسی پیش‌بینی نمی‌کرد دولت افغانستان در یازده روز سقوط کند.

به‌گزارش فارس، وی در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» حدود یک هفته بعد از تسلط طالبان بر کابل اظهار داشت: پیش‌بینی دقیق بسیار دشوار بود. همه این‌ها در بازه‌ای حدود یازده روزه رخ داد. هیچ کسی پیش‌بینی نمی‌کرد دولت در یازده روز سقوط کند.

آستین افزود در ارزیابی‌هایی که او پیش از تسلط طالبان بر افغانستان مرور کرده بود، تخمین زده شده بود که احتمالاً چند ماه یا یک تا دو سال زمان می‌برد تا دولت افغانستان سقوط کند. وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت که مقام‌های آمریکایی شاهد تسلیم شدن نیروهای ارتش افغانستان و یک جورایی محو شدن آن‌ها با شروع تصرفات طالبان بودند.

او در پاسخ به این سوال که آیا برنامه آمریکا برای خروج قابل قبول و مناسب بوده، پیش از انتقاد از دولت قبلی به دلیل ایجاد موقعیتی که به گفته وی در آن گزینه خوبی وجود نداشت، اقدام به خروج را تایید کرد و گفت: من بر اساس آنچه در نظر داشتیم و اطلاعاتی که در برنامه داشتیم، می‌گویم.

به گزارش وبگاه خبری «هیل»، وی افزود: اما فکر می‌کنم باید برگردید و ببینید دولت چه چیزی به ارث برده بود. ما با مهلت اول ماه مه برای خروج همه نیروها از کشور روبرو بودیم. این توافق با طالبان منعقد شده بود. بنابراین او [رئیس‌جمهور بایدن] مجبور شد به سرعت یک ارزیابی دقیق را انجام دهد و همه گزینه‌ها را از نظر آنچه می‌تواند انجام دهد، بررسی کند. و هیچ یک از این گزینه‌ها، گزینه‌های خوبی نبود.

آستین در ادامه توجیه خود گفت: وی (بایدن) یک فرایند بسیار دقیق و باجزئیات را طی کرد. او به اطلاعات ارائه شده توسط همه طرف‌های مرتبط در فرایند بین سازمانی گوش داد. بنابراین در پایان تصمیم خود را گرفت. اما دوباره او با موقعیتی روبه‌رو شد که گزینه‌های خوبی وجود نداشت. همه (گزینه‌ها) بسیار سخت بودند.

وی همچنین درباره احتمال تمدید عملیات خروج آمریکا از افغانستان پس از تاریخ ۳۱ اوت (۹ شهریور) گفته بود در صورتی که ارزیابی‌های میدانی حاکی از آن باشد که عملیات خروج آمریکا از افغانستان تا پس از تاریخ ۳۱ اوت به طول خواهد انجامید، به جو بایدن در این زمینه اطلاع رسانی می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا