خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستور یونسی درباره سبیل اهل حق

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رdیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها در صفحه ی فیسبوک خود نوشت:
اوایل این هفته میهمان مردم خونگرم کرمانشاه بودم. استانی که باید آن را هندوستان ایران نامید چرا که مردم با تنوع فرهنگی و اقوام و مذاهب و پیروان فرقه‌های مختلف همچون قادریه و نقشبندیه و اهل حق … در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیز و مهربانانه‌ای دارند؛ یک نمونه خوب از جامعه‌ای که تنوع فرهنگی آن به مثابه شاخ و برگ و گل به درخت تنومند فرهنگ ایرانی زیبایی و وقار بخشیده است.
در اولین برنامه دیداری صمیمی داشتم با نخبگان و علمای اهل سنت. اهل سنت کرمانشاه غالبا شافعی‌مذهب هستند و عشق به اهل بیت مایه پیوند بیشتر آنها شده است. برخی از حاضرین معتقد بودند آنگونه که باید و شاید از ظرفیت آنها در مدیریت‌ها استفاده نمی‌شود و من اطمینان دادم به مرور برخی از این موانع رفع خواهد شد.
در دیدار بعدی فعالان سیاسی و فرهنگی حامی دولت حضور داشتند. گلایه برخی از آنان این بود که دولت در تغییرات به کندی عمل می‌کند. من سعی کردم بر دو نکته تاکید کنم؛ اول اینکه هر تغییری باید متناسب با شرایط و در زمان خود رخ دهد و دوم اینکه اصل را باید بر استفاده از همراهان با تفکر عقلانیت و تدبیر قرار داد و کم نیستند از میان اصولگرایان و حتی جریان‌های رقیب انتخاباتی که با این خط و مشی همفکری و همراهی دارند البته ما با کسانی که ابن‌الوقت هستند و می‌خواهند با فریبکاری خودشان را همراه نشان دهند مشکل داریم.
در دیدار سوم، جمعی از نخبگان پیرو اهل حق حضور داشتند. بسیاری از مردم و حتی خواص اهل علم تصور نادرستی از پیروان اهل حق دارند و این ناشی از عدم ارتباط مستمر و همدلانه با آنهاست و این باعث شده برخی از پیروان این آیین حتی تصور نادرستی از ریشه معتقدات خود داشته باشند. برخی از حاضران با خواندن متون و اشعار تاکید داشتند که در اصول با دیگر مسلمانان مشترک هستند و البته برای حضرت علی علیه‌السلام جایگاه و شان والا و ویژه‌ای قائل هستند.
از جمله انتقادهای آنها برخی تنگ‌نظری‌هایی بود که در مورد گزینش پیروان اهل حق در ادارات وجود دارد که من قول مساعد دادم که موضوع را پیگیری کنم. علاوه بر آن نسبت به حساسیت‌هایی که نسبت به داشتن شارب (سبیل) در اهل حق وجود دارد گله‌مند بودند. من هم گفتم که این موضوع با ابلاغ دستوری حل شده است و اظهار امیدواری کردم که بتوانیم به موضوعات مهم‌تر و اساسی‌تری همچون حقوق شهروندی همه ایرانیان بیش از پیش تحقق بخشیم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا