خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رسانه‌ای‌ها از چارچوب‌های احمدی نژاد برای مصاحبه می‌گویند

/ چرا برخی مصاحبه‌های احمدی نژاد منتشر نشد؟ /

زهرا منصوری، انصاف نیوز: تقریبا تمام رسانه‌ها و رسانه‌ای‌هایی که تجربه‌ی مصاحبه با محمود احمدی نژاد -رییس جمهور پیشین ایران- را دارند از مشکلاتی می‌گویند که پس از انجام آن با احمدی نژاد و افراد نزدیک به او پیدا کرده‌اند. برخی از رسانه‌ها از دخل و تصرف محمود احمدی نژاد و یا اطرافیان او در مصاحبه‌ها می‌گویند، از اینکه قبل از مصاحبه محورهایی را مشخص می‌کنند و باید حتما در آن حیطه پرسش‌هایی را مطرح کرد، حتی شنیده شده است به یکی از خبرگزاری‌ها اجازه‌ی انتشار مصاحبه را نداده است. از طرفی برخی نیز گله‌مند هستند چرا محمود احمدی نژاد حاضر به مصاحبه‌ی زنده با رسانه‌ها نمی‌شود؟

  1. سعیده امیدی دبیر سیاسی ایلنا که چندی پیش از یک‌ماه پیش  با محمود احمدی نژاد داشته است و هنوز با گذشت زمانی قابل توجه منتشر نشده است در توییتی نوشته بود: «‏چه مصاحبه ایلنا با احمدی‌نژاد منتشر بشه چه نشه… قطعا رشته توئیت‌های مفصلی درباره آنچه بر ما در این مصاحبه گذشت خواهم داشت… از شرح ماوقع نمی‌گذرم»

در این باره با مجتبی حسینی سردبیر اعتماد آنلاین، مهدی رحمانیان، مدیر مسوول روزنامه‌ی شرق، علی اصغر شفیعیان، سردبیر انصاف نیوز، محسن مهدیان، عضو تحریریه‌ی خبرگزاری فارس و وحید هروآبادی، از نزدیکان احمدی نژاد گفت‌وگویی کردیم.

محسن مهدیان که تجربه‌ی گفت‌وگوی با محمود احمدی نژاد برای انتشار در خبرگزاری فارس را دارد، مصاحبه‌ای که البته تنها گزارشی نسبتا کوتاه از آن منتشر شد، می‌گوید فایل صوتی و فیلم مصاحبه را علیرغم قول قبلی به ما ندادند تا منتشر نکنیم، اما خودمان مصاحبه را کامل کردیم و منتشر کردیم آن‌ها هم تکذیب نکردند.

علی اصغر شفیعیان نیز که در مصاحبه‌‌ی روزنامه آرمان با احمدی نژاد حضور داشته است می‌گوید در نهایت مصاحبه حدودا 7000 کلمه بوده است که پس از چک کردن دفتر محمود احمدی نژاد به 12000 کلمه رسیده و  به نظر می‌رسد طراحی ایشان به این شکل است که نمی‌خواهند در مصاحبه‌ی زنده حضور داشته باشد.

از سوی دیگر مجتبی حسینی می‌گوید محور گفت‌وگوی اعتمادآنلاین با محمود احمدی نژاد منشور بهار بوده و دقایقی از مصاحبه را حذف کردند و وقتی خبرنگاران اعتماد شکایت کرده‌اند از سوی دفتر احمدی نژاد پاسخ داده شده است که «دکتر از حذف خبر نداشته است» و در نهایت قول انجام گفت‌وگو برای قسمت دوم را به آنها داده‌اند.

از طرف دیگر مهدی رحمانیان می‌گوید که در مصاحبه‌ی شرق با احمدی نژاد هیچ تغییری داده نشده است و این گفت‌وگو بدون مشکلی انجام و منتشر شده است.

اما در پاسخ به مسایلی که از سوی بخش اعظم رسانه‌ای‌هایی که تاکنون با احمدی نژاد گفت‌وگو کرده‌اند مطرح شده است، وحید هرو آبادی از نزدیکان محمود احمدی نژاد می‌گوید «ممکن است گاهی شرایط طوری باشد که مصاحبه شونده بخواهد قبل از انتشار متن مصاحبه را ببیند، این یک اتفاق معقول است؛ درباره‌ی ادعای رسانه‌ها هم چیزی نمی‌دانم باید دید آیا مذاکره‌ای در این باره صورت گرفته یا خیر؟»

او در ادامه می‌گوید «سال‌ها است که جریان احمدی نژاد را سانسور می‌کنند و یک سری از رسانه‌ها دائما فحاشی می‌کنند گاهی هم ممکن است رسانه‌ها در ارتباط با مصاحبه با دکتر احمدی نژاد ماجرا را امنیتی و رنگی تعریف کنند.»

نکته‌ی قابل توجه اما غیر از تمامی روایات، تفاوت رویکرد احمدی نژاد و اطرافیانش با رسانه‌‌های مختلف است. به برخی حتی اجازه‌ی ضبط صدا را هم نداده‌اند و بعضی دیگر بدون دردسری مصاحبه را انجام داده و منتشر کرده‌اند.

گفت‌وگوها در این مورد را در ادامه بخوانید:

  فقط درباره‎ی منشور بهار !

مجتبی حسینی -سردبیر اعتماد آنلاین- با بیان اینکه پس از هماهنگی‌ها اولیه برای مصاحبه، آقای احمدی نژاد اعلام کردند که فقط درباره‌ی منشور بهار حاضر به انجام گفتگو هستند، توضیح داد: « مسوولان دفتر آقای احمدی نژاد اعلام کردند غیر از گپ و گفت درباره منشور بهار،تصمیمی برای گفت و گو درباره‌ی مسایل دیگر ندارند.»

حسینی درباره‌ی مصاحبه‌ی تصویری اعتمادآنلاین با محمود احمدی نژاد به انصاف نیوز گفت: «پس از اینکه دفتر آقای احمدی نژاد اعلام کرد ایشان درباره منشور بهار آماده انجام مصاحبه است  و با توجه به اینکه منشور بهار به نظر یک سری کلیات به نظر می رسید، تصمیم گرفتیم تا برای بررسی چون و چرای این منشور و واکاوی محتوایی آن با آقای احمدی نژاد مصاحبه کنیم.»

وی افزود: «در مصاحبه می خواستیم متوجه شویم که آیا منشور بهار یک منشور حکومتی و سیاسی است یا یک سری کلیاتی که فقط همچون انشا نوشته شده و مابه ازای اجرایی نخواهد داشت؟ قبل از مصاحبه هم به آقای احمدی نژاد گفتیم که نمی‌توان  فقط راجع به منشوری که کلیات است، گفت و گو  کنیم و وارد مصادیق آن نشویم .ادله ما این بود که منشور بهار به نوعی جهان بینی سیاسی آقای احمدی نژاد و دوستان جریان ایشان  را به نمایش گذاشته بود.

علی رغم اینکه اعلام شده بود پرسش های سیاسی درگفت و گو پرسیده نشود اما  به واقع ننی شد فقط درباره کلیات منشود بهار مصاحبه کرد و سوالاتی که به نوعی ترسیم کننده مجریان منشور بهار در عرصه اجرا و عمل بود را نپرسید.»

او در ادامه بیان کرد: «البته شکل مصاحبه های ما بدین صورت است که وقتی بخواهیم با یک چهره‌ی سیاسی و یا حکومتی مصاحبه کنیم، در شبکه‌های اجتماعی خود اعلام می‌کنیم و مخاطبان سوالات خود را ارسال می‌کنند و ما بیشتر سعی می‌کنیم  تا سوال‌های مخاطبان را از مصاحبه شونده بپرسیم و معمولا دو سوم سوالات مصاحبه، سوال‌های مخاطبان است. درباره‌ی مصاحبه با آقای احمدی‌نژاد هم سوالات بیشتر در حوزه‌ی سیاسی و گاها در حوزه‌ی اقتصادی بود و من این را به ایشان اطلاع دادم اما گفتند آن سوال‌ها را می‌توان زمان دیگری پرسید و گفتند «اگر برای منشور بهار آماده‌اید، بسم الله …»

مصاحبه را با محوریت منشور بهار آغاز کردیم و یک جاهایی به مباحث سیاسی هم کشیده شد. اما نکته‌ی جالب این بود که  پس از اتمام مصاحبه، اجازه‌ اینکه ویس و فیلم مصاحبه را همراه خود ببریم، ندادند و گفتند صدا و رم دوربین‌ها باید اینجا بماند تا بررسی کنیم و پس از تایید آقای دکتر، مصاحبه را برای شما ارسال می‌کنیم. این سوال را پرسیدیم که امکان دخل و تصرف در مصاحبه وجود دارد؟ گفتند بستگی به نظر دکتر(احمدی نژاد)دارد.»

او  اضافه کرد: « وقتی هم آنجا بودیم، در انتهای مصاحبه چون آقای بقایی را می‌خواستند به اوین ببرند،بخش های بسیاری از سوالات باقی ماندو  مصاحبه کامل انجام نشد که همین موضوع به آقایداحمدی نژاد گفته شد.ایشان هم  گفتند یک قراری برای قسمت دوم با ما خواهند گذاشت تا باقی پرسش‌ها را آنجا مطرح کنیم. مصاحبه را بعد از 48 یا 72 ساعت برای ما فرستادند اما متوجه شدیم دقایقی حذف شده است.

به دفتر ایشان  اعتراض کردیم که شما ادعای آزادی بیان می‌کنید اما در مصاحبه دخل و تصرف کردید و چرا این اتفاق افتاده؟ گفتند نظر خود دکتر است. به آقای داوری هم پیام فرستادم و گفتند آقای احمدی نژاد در جریان حذف مصاحبه نبوده و بخش حذف شده را مجزا منتشر کنید.

به نظر می رسد آقای احمدی نژاد به عنوان رییس دولت نهم و دهم بیش از آنکه علاقه مند باشند تا درباره عملکرد هشت ساله خود درریاست جمهوری پاسخگو باشند ،علاقه دارند تا در حوزه مسایل بین الملل،اقتصادی،فلسفی و انتقاد از عملکرد دولت مستقر مصاحبه و نقطه نظراتشان را بیان کنند.»

مهدیان: بنای انتشار مصاحبه را نداشتند و پشیمان شده بودند

محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای و خبرنگار خبرگزاری فارس، که در مصاحبه‌ با محمود احمدی نژاد حضور داشت، درباره‌ی این مصاحبه که آن هم با حواشی همراه بود به انصاف نیوز گفت: آقای احمدی نژاد گفت که ما فایل را خودمان -هم صوتی و هم تصویری- ضبط می‌کنیم و بعد هم همان روز در اختیار شما قرار می‌دهیم؛ اما نه تنها همان روز این کار را نکردند بلکه تا یکماه بعد از آنهم ما هرچه پیگیری کردیم جوابمان را ندادند و اساسا بنای انتشار مصاحبه را به‌طور کلی نداشتند و پشیمان شده بودند.

به ما نگفتند که درباره‌ی چه سوال کنید یا نکنید، ما هرچه را که می‌خواستیم پرسیدیم. اما اینکه چرا فایل صوتی یا فیلمش را در اختیار ما قرار نداند یا چرا برای انتشار موافقت نکردند را نمی‌دانم. در نهایت ما خودمان می‌دانستیم که چه گفته‌ایم و چه شنیده‌ایم و مصاحبه را کامل کار کردیم، آنها هم تکذیب نکردند. اما خب اساسا پشیمان شده بودند از اینکه مصاحبه را منتشر کنند.

مصاحبه‌ی ما بدون مشکلی انجام و منتشر شد

مهدی رحمانیان، مدیر مسوول و صاحب امتیاز روزنامه‌ی شرق درباره‌ی تجربه‌ی مصاحبه با احمدی نژاد به انصاف نیوز می‌گوید: تا آنجا که خاطرم است، خبرنگار ما با آنها هماهنگ کرد، خود خبرنگار هم ضبط کرده بود و آنها هم ضبط کرده بودند، بعد از این هم که مصاحبه آماده شد آنها دیدند و تا آنجا هم که یادم است اصلاح خاصی صورت ندادند؛ البته ما باتوجه به شرایط و خط قرمزها اصلاحاتی روی متن انجام دادیم، اما تا آنجا که یادم است آنها اصلاح خاصی نکردند. البته مصاحبه برای مدت‌ها پیش است. تا آنجا که یادم است بنظرم مصاحبه و انتشار آن خیلی راحت و بدون مشکلی انجام شد.

مدیرمسوول شرق در پاسخ به اینکه «باتوجه به اینکه مصاحبه‌ی شرق با احمدی نژاد با شرق کاملا اقتصادی بوده است، آیا این چارچوب را آنها گذاشته بودند تا به مسایل دیگر وارد نشوید؟» گفت: نه، اصلا قرار بر مصاحبه‌ی اقتصادی بود؛ البته برخی سوالات سیاسی هم آنجا مطرح شده بود ولی محور سوالات اقتصادی بود. انتخاب محورها که اقتصادی باشد هم دوطرفه بود؛ چون خبرنگاری که می‌خواست مصاحبه را بگیرد، خبرنگار اقتصادی بود این حوزه انتخاب شد و آنها هم پذیرفتند. آنها تعیین نکرده بودند، پذیرفته بودند.

هیتلر چون رادیو آن وقت بود می‌توانست مردم را سحر کند

علی اصغر شفیعیان، مدیرمسوول و سردبیر انصاف نیوز هم که در نخستین مصاحبه‌ی محمود احمدی‌نژاد پس از چندین سال با روزنامه‌ی آرمان حضور داشت درباره‌ی روند این مصاحبه گفت: شنیده‌ام که می‌گویند هیتلر چون آن زمان رادیو بود، می‌توانست مردم را سحر کند، اما اگر تلویزیون بود نمی‌توانست این کار را بکند؛ آقای احمدی نژاد هم بنظر می‌آید که الان کنترل شده مصاحبه‌های چند سال اخیرش را منتشر می‌کند و احتمالا این آمادگی را ندارد که مصاحبه‌های آزاد انجام دهد. به همین خاطر وقتی سال گذشته برای اولین بار بعد از سال‌ها مصاحبه کرد –با آرمان که من هم در آن مصاحبه حضور داشتم- از قبل اعلام کرده بود که من نمی‌خواهم مصاحبه‌ درباره‌ی موضوع سیاسی داشته باشم و می‌خواهم که کاملا اقتصادی باشد.

ما با قبول همین شرط برای مصاحبه رفته بودیم و تلویحا گفته بودیم که همین کار را خواهیم کرد، او هم جزوه‌هایی را در حوزه‌ی اقتصاد برای خود آماده کرده بود و اینها طرح‌هایی بود که درباره‌ی اقتصاد داشت. ما قبلش فکر کردیم که آیا اصلا درست است که درباره‌ی مسایل تخیلی که بعدا می‌خواهد اجرا کند –آنهم در حوزه‌ی اقتصاد که نمونه‌اش را قبلا دیده‌ایم- این فرصت را به او دهیم که اظهارنظر کند؟ یا اینکه ما باید درباره‌ی عملکرد گذشته‌اش -که بخشی از آن سیاسی است و بخشی در حوزه‌ی دیپلماسی است و بخشی هم طرح‌های قدیمی و اجرا شده‌ی اقتصادی اوست- بپرسیم؟

شرط‌ها را قبول کردیم و به آنجا رفتیم اما تلاش کردیم از آن حوزه خارج شده و در حوزه‌های دیگر هم سوال بپرسیم؛ این موضوع آقای جوانفکر را که کنار آقای احمدی نژاد نشسته بود و خود آقای احمدی نژاد را بسیار عصبی کرده بود؛ چندین بار وسط مصاحبه واکنش منفی نشان داد که چرا این سوالات را می‌پرسید و تمایل نداشت که جواب دهد، چون در تعدادی از آن حوزه‌ها پیش بینی من این است که اگر وارد می‌شد می‌باخت؛ حتی در بعضی مواردی که وارد شد باخت و شرط کرد که حتما مصاحبه چک شود؛ قول داده بودند که فیلمش را به ما می‌دهند که ندادند. در طی روند چک کردن‌شان هم یک بخش خیلی کمی از متن را حذف و بخش خیلی زیادی را اضافه کردند. بنظرم مصاحبه حدودا 7000 کلمه بود که شد 12000 کلمه، یعنی حجم عجیبی با این توجیه که ما چیزی کم نکردیم و اضافه کردیم به مصاحبه افزوده شد؛ درحالیکه فرقی نمی‌کند، مصاحبه‌ی زنده یک جاهایی کم می‌آورید، توضیحی برایش ندارید، یک جاهایی ایشان رسما در مصاحبه خلاف واقع گفت و به نظر می‌رسد که اگر مصاحبه زنده بود یا بدون آن حذفیات و اضافه‌ها بود ایشان در آن مصاحبه‌ها می‌بازد و می‌باخت.

یکبار هم چند ماه پیش رسما از آقای احمدی نژاد دعوت کردیم؛ اینبار برای انصاف نیوز و برای اینکه بصورت زنده به سوالات مخاطبان پاسخ دهند که تا امروز جوابی نداده‌اند و بنظر می‌رسد که ایشان این امکان را ندارند که بیایند، یعنی طراحی ایشان به این شکل است که نمی‌خواهند در مصاحبه‌ی زنده حضور داشته باشند.

با باقی رسانه‌های داخلی هم که مصاحبه کرده بود با آنها از قبل شرط کرده بود که چک کند، زنده نباشد و به همین دلیل فیلمش را به آنها هم نداد یا اینکه مصاحبه را کلا کنسل کرد.

مثلا با شرق هم فقط راجع به مساله‌ی اقتصاد صحبت کرده و آنها هم گول خورده‌اند و فقط در حوزه‌ی اقتصاد ماندند. با اعتمادآنلاین هم مصاحبه کرد درباره‌ی بهار! یعنی درباره‌ی ایده‌ی عجیب و غریبی که جدید است. اینکه خیلی خنده‌دار است؛ آقای احمدی نژاد بواسطه‌ی 8 سال مدیریت‌اش که مورد انتقاد شدید است باید پاسخ دهد و باید بتوان از آن دوران پرسید، نه درباره‌ی طرح‌های جدیدشان که آنها هم می‌تواند مثل همان برنامه‌های سابقش پر از اشتباه باشد.

 کوچک‌ترین خبری مربوط به احمدی نژاد را کسی منتشر نمی‌کند

وحید هرو آبادی فعال سیاسی نزدیک به جریان محمود احمدی نژاد، با بیان اینکه مسوولیتی در دفتر آقای احمدی نژاد ندارم تا رسما تایید و یا تکذیب کنم، به انصاف نیوز گفت: فقط به اندازه‌ی یک علاقمند و فعال می‌توانم نظرم را بگویم.

وی افزود: این جریان مصاحبه‌ها مثل اپیدمی می‌ماند تا کسی حرفی می‌زند بقیه هم هشتگ می‌زنند «می‌تو، برای من هم اتفاق افتاده»  کار به جایی رسیده است که آقای ثابتی می‌گوید من احمدی‌نژاد را دعوت به مصاحبه کرده‌ام و او نیامده است. درحالی که وقتی امثال آقای ثابتی این را می‌گوید من را یاد پرویز ثابتی رییس ساواک می‌اندازد. به هر حال همه با آقای ثابتی آشنا هستند و منش صدا و سیما را قبل از آقای ثابتی و ثابتی‌ها را می‌شناسند.

اینکه کوچکترین خبری مربوط به آقای احمدی نژاد را  حتی وقتی که به نفع سامانه و سیستم است کسی منتشر نمی‌کند، مطلب قابل کتمانی نیست. شما خودتان خبرنگار هستید، مثلا اگر الان بگویند آقای شریعتمداری کیهان قرار است با شما مصاحبه کنند، آیا قبول می‌کنید یا خیر؟ زیرا می‌دانیم آقای شریعتمداری اطلاع رسانی نمی‌کند. با توجه به اینکه به سوابق شغلی خودش افتخار می‌کند و واقعا هم قابل افتخار است. به هرحال در جمهوری اسلامی ایران بازجو بوده، اگر واقعا درست عمل کرده، پس قابل افتخار است. اما او می‌خواهد بازجویی کند و قصد اطلاع رسانی ندارد.

آقای دهباشی نیز که زنده و حاضر هستند و مثل شیر هم بقیه را بلاک می‌کند و او هم گفت که از وزارت اطلاعات با ایشان تماس گرفتند که در خشت خام با آقای احمدی نژاد مصاحبه نکنید . قبل از آن هم با آقای جوانفکر در حالا خورشید مصاحبه کردند که منتشر نشد. اینکه جریان و  نزدیکان به آقای دکتر احمدی نژاد سانسور می‌شوند، یک امر مشخصی است.

او افزود: نکته‌ی دوم این است که وقتی کنفرانس خبری دکتر احمدی نژاد در جنت آباد برگزار شد، آقای محمدی هم مسخره کردند و گفتند در پارکینگ کنفرانس خبری گذاشتید اما هیچ‌گونه سانسوری نبود و همه صحبت کردند. بنابراین این‌ها توافقاتی است که بین خبرنگار و مصاحبه شونده می‌شود. گاهی کسی در شرایط خاصی است و به آن رسانه می‌گوید قبل از انتشار مصاحبه را بفرستید تا ببینم. اینجا خبرنگار اخلاقا متعهد می‌شود.  اکنون خبر ندارم که حالا آقای دکتر احمدی نژاد یا دفتر ایشان شرطی را با آن رسانه‌ها گذاشته است یا خیر.

اینکه این‌ها می‌گویند رم و ریکوردر را نگه‌داشته‌اند مثل این است که بگویم امروز به دفتر آقای احمدی نژاد رفتم و جایی برای پارک ماشین پیدا نکردم و مجبور شدم به کوچه‌ی پایینی بروم و سپس همین داستان را به گونه‌ی امنیتی و رنگی می‌توانم تعریف کنم و بگویم وقتی به مقابل دفتر دکتر احمدی نژاد رسیدم، دیدم شرایط طوری است که جای پارک در مقابل دفتر دکتر نیست و مجبور شدم  ماشین را با فاصله از دفتر پارک کنم.

پس ممکن است  آن‌ها قبل از مصاحبه هماهنگ کردند که آقای دکتر قبل از انتشار مصاحبه را ببینند پس معقول است آن صوت و فیلم مورد بازبینی قرار گیرد. ولی ممکن است برخی از رسانه‌ها  آن قسمت اول یعنی توافق با ایشان را ‌نگویند، زیرا دکتر وقتی مصاحبه می‌کنند ممکن است چیزی بگویند و طومار چپ و راست و بی‌بی‌سی هم درهم می‌پیچند. جریان دکتر احمدی نژاد سال‌ها است مورد تحریف و دروازه‌بانی شدید خبر قرار گرفته است. رسانه‌هایی هم هستند که کتمان نمی‌کنند با ایشان دشمنی دارند؛ یک سری از رسانه‌ها کارشان فحاشی به جریان آقای احمدی نژاد است.

هرو آبادی در پایان تایید کرد: مصاحبه‌ی دکتر با ایلنا که منتشر نشد را من نمی‌دانم این اتفاق افتاده یا خیر و یا اینکه آیا در این باره مذاکره‌ای کردند یا خیر.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا