خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سلحشوری: اگر نتوانیم به صراحت حرف بزنیم، «مبارزه با فساد» فریب است

«پروانه سلحشوری»، نماینده‌ی مردم در مجلس گفت: اگر منِ نماینده یا روزنامه‌نگار و معلم و کارگر نتوانیم به صراحت حرف خود را بزنیم شعار مبارزه با فساد فریبی بیش نخواهد بود.

به گزارش خانه ملت سلحشوری در نشست علنی امروز (دوشنبه، 15 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، مشکل پیش آمده برای مردم روستای چنار محمودی لردگان را یادآور شد و از مسئولان خواست با درایت بیشتر به گونه‌ای عمل کنند که التیام بخش دردهایشان باشند نه نمکی بر زخم آنان.

وی ادامه داد: هرچند بیش از صد سال است که همه دولت‌ها و شخصیت‌های جویای اعتبار با شعار مبارزه با فساد سر کار می‌آیند و دست آخر حاصلی نداشته است اما به نظر می‌رسد اکنون حرکت خجسته‌ای از سوی نظام و قوه قضاییه شروع شده و وظیفه ماست که به دور از بدبینی از آن استقبال کنیم.

نادیده گرفتن سرچشمه‌های فساد اقتصادی، بزرگترین فساد است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هوشیار باشیم که تکرار روند گذشته یکصد سال اخیر نباشد. لازمه هوشیاری این است که بدانیم فساد تنها اقتصادی نیست بلکه فساد اقتصادی معلول شرایط است و نادیده گرفتن سرچشمه‌های فساد اقتصادی خود بزرگترین فساد است.

وی افزود: فساد سیاسی یعنی فقدان فرصت‌های برابر سیاسی، حقوقی، فرهنگی و اقتصادی برای آحاد شهروندان، اینکه عرصه‌های فرهنگی بر مردم تنگ شود و مردم را مخاطب رسانه‌های برون مرزی دور کند آیا فساد نیست؟ اینکه زنان از برخی حقوق خود محروم باشند آیا جلوه دیگری از فساد نیست؟ اینکه مردم نتوانند طبق اصل 27 قانون اساسی تجمع اعتراضی داشته باشند و بعضا با تهدید و بازداشت مواجه شوند آیا فساد نیست؟

انتقاد از خط قرمزهای فراتر از قانون برای برخی رسانه ها و نمایندگان

سلحشوری ادامه داد: اینکه بعضی از مطبوعات، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس آزادی بیانِ نقد مسئولان و نهادها را خط قرمزهای فراتر از قانون تعریف کنند، آیا فساد نیست؟ آیا راهبردهای منزوی‌کننده و دور کننده ایران از روند توسعه و زدودن فقر و بیکاری از چهره این سرزمین نمی‌تواند مصداقی از فساد باشد؟ آیا این پرسش‌ها نباید آزادانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و پاسخ بگیرند؟

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عدم برگزاری دادگاه برای برخی متهمان و محصوران را چگونه می‌توان تعبیر کرد، چرا هر نقدی را مشروط به این کنیم که باید از دیدگاه ما درست و سازنده باشد. شهید بهشی در جریان تصویب اصل 24 قانون اساسی جمهوری اسلامی نظریه کمیسیون مربوطه را که توسط شهید باهنر بیان شد، به رأی گذاشت مبنی بر اینکه «آزادی بیان یعنی اینکه کسی بتواند مکتاب بنویسد و بگوید سیتم جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارد.» (منبع مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جلد اول صفحات 650 -659) این نظریه شهید باهنر وشهید بهشتی رأی آورد.

وی ادامه داد: این رویکرد بنیانگذاران قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی رویکر واقعی ضد فساد بود. قوه قضاییه نمود عدالت در هر کشور است و باید پرچم دار مبارزه با فساد باشد. طبق اصل 156 قانون اساسی وظیفه این قوه؛ پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی، تحقق عدالت و پیشگیری از جرم است. در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است؟ آیا می‌دانید لازمه تحقق وظیفه پیشگیری التزام به همان قرائت شهید بهشتی و شهید باهنر درباره آزادی‌های مدنی است؟

سلحشوری یادآور شد: اینکه علی‌رغم پیوستن به منشور حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک و تجویز ماده 91 قانون مجازات اسلامی برای اینکه بتوان مانع اعدام زیر 18 سال شد و مبنای دیدگاه علاوه طباطبایی در کتاب عظیم المیزان درباره اینکه سن رشد 18 سال است، اما متاسفانه با صدور و اجرای این احکام هزینه بسیاری به نظام جمهوری اسلامی تحمیل می‌شود. آیا نوع دیگری از فساد نیست؟

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اینکه احکام سنگین زندان برای فعالان مدنی و سیاسی به نوعی صادر شود که رئیس قوه دستور بازنگری دهد اما نتوان آراء و شعب صادرکننده را به چالش کشید، آیا نوعی از فساد نیست؟

فساد، جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند

وی معتقد است: مبارزه با فساد نیازمند فهم عمیق از همه ابعاد پیدا و پنهان آن است، هیچ دشمنی برای نظام برآمده از خون هزاران شهید بالاتر از از فساد نیست. آمریکا و هر دشمنی بیرون دیگری نمی‌تواند تهدید نظام باشد بلکه این فساد است که جمهوری اسلامی را تهدید می کند و دشمنان بیرونی با بهره گیری از زمینه‌های درونی می‌توانند نظام را به مخاطره اندازند.

سلحشوری افزود: رویکرد مغفول مانده بنیان‌گذاران نظام، شهید بهشتی و شهید باهنر که می‌تواند ضامن سلامت و امنیت نظام باشد، در دین ریشه دارد و برگرفته از آیین حکمرانی حضرت علی(ع) در نامه بی‌نظیر ایشان به مالک اشتر است که می فرمایند: «من از رسول خدا بارها شنیدم که می‌فرمود ملتی که حق ناتوانان را از زورمندان بدون اضطراب نستاند، رستگار نخواهد شد پس درشتی، سخنان تند و ترش رویی ارباب رجوع را بر خود هموار و تحمل کن و تنگ‌خویی و خود بزرگ بینی را از خود دور ساز تا خدا درهای رحمت خود را بر روی تو بگشاید.»

فساد در حال از بین بردن اعتماد مردم است

وی تصریح کرد: در نامه مالک اشتر به صراحت آمده که مردم باید چنان امنیتی داشته باشند که بدون لکنت صحبت کنند. اگر من نماینده و آن روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه و کارگر و معلم نتوانیم با صراحت وظیفه خود را بیان کنیم، شعار مبارزه با فساد فریبی بیش نخواهد بود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، گفت: باور مردم و اعتماد به مسئولان در گرو مبارزه با اشکال گوناگون فساد است که در حال از بین بردن اعتماد مردم است.

پروانه سلحشوری در پاسخ به انتقادات اخیر در پایان نطق میان دستور خود شعری را قرائت کرد و گفت: کفر چو منی گزاف و آسان نبود، محکمتر از ایمان من ایمان نبود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا