خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش «جوان» از «دیداری برای اصلاح‌طلبان»

روزنامه‌ی اصولگرای «جوان» در سرمقاله‌ی روز یکشنبه در گزارشی به قلم زینب شریعتی درباره‌ی دیدار جمعی از فعالان رسانه‌ای با ابراهیم رئیسی، با تیتر «دیداری برای اصلاح‌طلبان / رئیسی ۳ ساعت با منتقدان خود نشست» نوشت:

آنچه از دیدار رئیس‌جمهور با مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب قابل استنباط است، اینکه آقای رئیسی به‌رغم مشغله بسیار و انتظارات فراوان برای شنیدن دیدگاه گروه‌های مختلف و منتقدان گوش شنوا و از حوصله قابل تحسین برخوردار است.
سید ابراهیم رئیسی برای دومین بار طی ماه‌های اخیر میزبان فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب شده است. او رئیس‌جمهوری است که گرچه خود را «مستقل» نامید، اما با پشتوانه حمایتی اصولگرایان انقلابی و رأی بدنه حزب‌اللهی کشور بر سر کار آمد. نشانه اختلاف او با اصلاح‌طلبان، اما این دو مورد نیست؛ بلکه عمق اختلاف به اختلافات فکری باز می‌گردد. رئیسی شعارها، مواضع و رویکردی در مقابل شعارها، مواضع و رویکرد اصلاح‌طلبان دارد و این وجه تمایز و نیز نزدیکی فکری رئیسی به جریان انقلابی کشور، آن قدر دارای وضوح است که در افکار عمومی بی اطلاع از جزئیات مواضع سیاسی هم، رئیسی کسی نزدیک به جبهه اصولگرایان است، گرچه خود را به درستی و از نگاه تعاریف حزبی، «مستقل» بداند. از سویی دیگر، او دو دوره کاندیدای رقیب اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری بوده و با توجه به نوع مبارزات انتخاباتی اصلاح‌طلبان که «تخریب شخصیت» بخش اعظم و محوری آن را تشکیل می‌دهد، از هیچ تلاشی برای تخطئه شخصیت رئیسی فروگذار نکردند؛ از چهل سال قتل و اعدام سال ۹۶ تا شش کلاس سواد سال ۴۰۰ و ده‌ها فیلم تهمت و تخریب ریز و درشت دیگر. هم از این رو، میانه رئیسی بیشتر از اصلاح‌طلبان با دو خط فکری متفاوت می‌تواند شکراب باشد.
همین شناخت از رابطه اصلاح‌طلبان با رئیسی و افتراق میان آن‌ها کافی است که دیدار او با مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب – یعنی رؤسای ابزار‌های تخریب رئیسی- برای فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور، جالب توجه باشد. اما استقبال همین مدیران تخریب‌کننده از چنین دیداری، این جالب توجهی را مضاعف می‌کند. مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی فعالان رسانه‌ای که به دیدار رئیسی می‌روند، این دعوت را رد نمی‌کنند، دیدارشان را پنهان نمی‌کنند و با نگاهی مثبت از آن می‌گویند. آن‌ها خیلی صریح، این دیدار‌های رئیسی را با دوران ریاست جمهوری روحانی مقایسه می‌کنند؛ دورانی که رئیس‌جمهور از اهمیت رسانه می‌گفت، اما حوصله اهل رسانه و خویشتنداری مقابل انتقادات را نداشت. این دیدار‌ها چه سودی برای طرف اصلاح‌طلب می‌تواند داشته باشد؟

استقبال فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب از دیدار با رئیسی
«سه‌ساعت با رئیس‌جمهور» عنوان تیتر اصلی روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روی تصویری بزرگ از دیدار فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب است. الیاس حضرتی، مدیرمسئول این روزنامه در نشست مذکور حضور داشته است. او در یادداشتی با عنوان «فرصتی قابل تقدیر» نوشته: «این نشست صمیمانه سه ساعته به فرصتی مناسب برای بیان دیدگاه‌ها، انتقاد‌ها و پیشنهاد‌های مدیران رسانه‌ها تبدیل شد و نکته حایز اهمیت و البته قابل‌تقدیر اینکه آقای رئیس‌جمهور با حوصله و صبر و روی گشاده پای صحبت تک‌تک مهمانان نشست و در انتها دقایقی نسبت به آنچه ازسوی مدیران رسانه‌ها مطرح شده بود، مواردی را مطرح کرد. فارغ از آنچه در این نشست از سوی هر یک از همکاران و رئیس‌جمهوری محترم مطرح شد، نفس برگزاری این نشست و استقبال آقای رئیس‌جمهور، نهاد ریاست‌جمهوری و مجموعه دولت سیزدهم از انتقاد‌ها و پیشنهاد‌های اصحاب رسانه، به‌خصوص آنچه ازسوی رسانه‌های منتسب به جریان اصلاحات و گفتمان مقابل دیدگاه حاکم بر دولت مطرح می‌شود، رخدادی مهم و مبارک است و شایسته تقدیر و تشکر.»

در گزارش این روزنامه هم آمده: «این نخستین نشست ابراهیم رئیسی در قامت رئیس‌جمهوری با مدیران و اصحاب رسانه‌های اصلاح‌طلب بود. هرچند او پیش از برگزاری انتخابات نیز در نشستی مشابه با برخی از این مدیران رسانه دیدار کرد. مدیرانی که بعضاً در نشست اخیر نیز حاضر بوده و برخی نیز حضور نداشتند، اما چگونگی برخورد ابراهیم رئیسی در نشست چهار شنبه هفته گذشته ازسوی هر دو گروه مثبت ارزیابی شده است. با این همه ظاهراً دولت تمایل به تداوم این رویه دارد و بر این اساس در آینده باید منتظر جلسات بعدی باشیم.»

محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار نیز می‌گوید: «آنچه از این دیدار قابل استنباط است، اینکه همچنان آقای رئیسی به‌رغم مشغله بسیار و انتظارات فراوان برای شنیدن دیدگاه گروه‌های مختلف و منتقدان گوش شنوا و از حوصله قابل تحسین برخوردار است. نکته جالب صحبت‌های او در پاسخ به چرایی برخی انتصابات، تأکید مکرر بر عدم رودربایستی با اعضای کابینه و مدیران در صورت اثبات ناتوانی در پیشبرد مأموریت‌های محوله بود».

شهاب الدین طباطبایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم جلسه را «بسیار همدلانه» توصیف کرده و مهم‌ترین نکته در صحبت‌های رئیسی را این می‌داند که «در نکات و مشکلات و موضوعات اشتراک نظر داریم و ضرورت امیدآفرینی و برون رفت از مشکلات و بحران را قبول داریم و در مورد مشکلاتی، چون معیشت، کرونا و موضوعات اقتصادی نیز در روش حل آن‌ها اختلاف نظر داریم.»

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق هم معتقد است: «رئیسی نشان داد که فقط به رسانه‌های خودی توجه نمی‌کند. او نشان داد گفتگو به معنای گفتگو با گروه‌های داخلی را قبول دارد و به وعده خود در مورد دیدار با اصحاب رسانه عمل کرد.»

چرا دعوت را پذیرفتید؟
در عین حال، رسانه‌های اصلاح‌طلبی که به این نشست دعوت نشده‌اند، بعضاً انتقاداتی نیز به این جلسه داشته‌اند. از جمله، سایت انصاف نیوز نوشته: «در حالی روزنامه اعتماد از دیدار مجدد «مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب» با ابراهیم رئیسی خبر داده است که تنها بخشی از مدیران رسانه‌های منسوب به اصلاح‌طلبان در این دیدار بوده‌اند؛ به عنوان نمونه مدیران این رسانه‌ها در این دیدار نبوده‌اند: جماران، شفقنا، انصاف نیوز، سازندگی، صدا، روزآروز، فرارو، جمهوری اسلامی، ستاره صبح و عصر ایران»‌. انصاف نیوز در ادامه نوشته: «در هفته قبل از انتخابات خردادماه هم در حالی که کاندیدا‌های اصلی اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده بودند، دیدار جمعی از مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب با ابراهیم رئیسی شوک‌آور بود و انتقاد‌های بسیاری را به‌دنبال داشت. در آن دیدار که در دفتری ساده‌تر و میهمانان با دمپایی عکس گرفته بودند، حواشی دیگری هم داشت و تعدادی از شرکت‌کنندگان در روز‌های پس از آن توضیحاتی را منتشر کردند.» [لینک]

شاید از نگاه این رسانه‌ها، اصالت با همان اختلاف نظرات است و فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب یا باید بر سر انتقاداتشان از رئیسی بمانند و دیدار نروند و یا دیدارشان با کسی که او را آنگونه تخطئه می‌کردند، رنگی از خیانت دارد.

این گزاره هم قابل تأمل است که رسانه‌ای‌های اصلاح‌طلب نمی‌خواهند در انزوای ناشی از فقدان پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان باقی بمانند و یکی از دلایل اصلی پذیرش دعوت دیدار با رئیسی همین موضوع است. به همین دلیل هم اعتنایی به انتقادات هم کیشان خود برای دیدار با رئیسی ندارند. از این جهت، فایده این دیدار‌ها برای اصلاح‌طلبان بیش از فایده اش برای دولت رئیسی است.

ارتباط لنگ روحانی با رسانه‌ها
وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار می‌گوید: «به یاد دارم روزی یکی از وزرای دولت قبل به نقل از آقای روحانی می‌پرسید که به‌رغم لشکر نیرو‌های رسانه‌ای چرا او (روحانی) دست به سفید هم که می‌زند سیاه می‌نماید؛ و هرکار خوبی که بکند به چشم نمی‌آید؛ در پاسخ عرض کردم مشکل آقای روحانی کمبود رسانه حامی نیست بلکه پای ایشان در عدم ارتباط با نخبگان لنگ است. اکنون همین ارتباط، تبدیل به نقطه قوت آقای رئیسی در این آوردگاه شده است».

این گلایه اصلاح‌طلبان با روحانی پس از دیدار اولشان با رئیسی هم دیده شد. آن‌ها معتقد بودند که روحانی به‌رغم سر دادن شعار در حمایت از رسانه ها، حاضر به برگزاری چنین دیدار‌هایی با اهل رسانه نشده است. تازه این گلایه‌ها اعتراضات رسانه‌های همسو با روحانی است، رسانه‌های غیر همسو که بماند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا