خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نمایندگان عملکرد رحمانی را چگونه می‎بینند؟

/گفت‌وگوی انصاف نیوز با دو عضو کمیسیون صنایع/

عملکرد رضا رحمانی ، وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از گذشت نزدیک به یک سال از دوره‌ی وزارتش مورد انتقاد بسیاری است. هنوز چند ماه از آغار کار رحمانی نگذشته بود که زمزمه‌ی انتقادات شروع شد و بسیاری حتی از لزوم استیضاح او گفتند. حوزه‌ی خودرو یکی از مواردی بود که بسیاری معتقد بودند رحمانی در آن عملکرد خوبی نداشته است، هنوز هم با گذشت یک سال از شروع کار او حجم انتقادات نسبت به او همچنان بالا است.

یکی از مواردی که رحمانی از آغاز دوره‌ی وزارتش از آن صحبت می‌کرد، قابله با تخلفات و فساد بود. رحمانی حتی گفته بود که از تخلفات در حوزه‌ی خودرو آگاه است، این اظهار آگاهی بود که این سوال را ایجاد کرد که چرا مصطفی خان‌کرمی، قائم مقام فروش ایران خودرو که سوم مهرماه بازداشت شد، پیش از این برکنار نشده بود.

در مورد این موارد با داریوش اسماعیلی و حمید گرمابی، نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع به گفت‌وگو پرداختیم. اسماعیلی می‌گوید با توجه به فشارهای داخلی و خارجی مثل تحریم در مجموع می‌توان عملکرد رحمانی را مثبت ازیابی کرد. گرمابی نیز معتقد است در حوزه‌ی خودرو ساختارها دچار مشکل است.

 اسماعیلی در مورد عملکرد وزیر صمت گفت: «من در مجموع عملکرد ایشان را مثبت ارزیابی می‌کنم، شرایط بسیار خاصی حاکم است و فشار ناشی از تحریم‌ها خیلی جدی است، بیکاری جوانان و فشارهای مختلف مردمی هم زیاد است، در این شرایط من عملکرد ایشان را مثبت می‌بینم. سال 97 در همه‌ی شاخص‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی موفق عمل کردیم، میانگین پیشرفت صنعت فولاد در دنیا حدود سه و نیم درصد است در حالی که این آمار با وجود تحریم‌ها در ایران بالای 6 درصد است.

در موضوع انکشاف هم اخیرا حدود 300 هزار کیلومتر مربع مورد انکشاف قرار گرفته، امسال هم در موضوع تهاتر وزارت صمت بسیار موفق عمل کرد، ما توانستیم بیش از ده میلیارد دلار جنس را از طریق تهاتر صادر کنیم و جنس مورد نیازمان را وارد کنیم.

ما یادمان نمی‌رود زمانی را که به خاطر فشارهایی که به مردم وارد شده بود و خودروهایی که ثبت نام شده بود اما خودروسازها مشکل داشتند، هر روز افرد مختلفی جلوی وزارت صنعت و مجلس شورای اسلامی تجمع می‌کردند و احقاق حق می‌کردند. الان با سیاست‌های خوبی که گذاشته شد، آرامشی بین متقضایانی که وزارت صمت نسبت به آنها متعهد شده بود انجام شد.

البته هنوز مشکلاتی در حوزه‌ی خودرو هست، اگر نبود که الان مدیرعامل ایران‌خودرو بازداشت نبود. وقتی چنین مدیرانی قبل از وزارت آقای رحمانی در مرکز تصمیم‌گیری خودروسازی قرار داشتند، چه انتظاری می‌توانستیم داشته باشیم؟

وقتی که دولت تصمیم گرفت وزارت بازرگانی را تشکیل دهد و بخشی از اختیارات وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی را بگیرد، آقای رحمانی همکاری خوبی کرد.»

گفته می‌شود که فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو با توصیه‌ی رحمانی انتصاباتی داشته است. اسماعیلی در پاسخ به اینکه آیا این موضوع صحت دارد یا نه گفت: «من اطلاع ندارم که انتصابی بوده یا نبوده اما طبیعی است که اگر رییس ایران‌خودرو از وزیر مشورتی بخواهد و سوالی بکند، او هم جواب دهد.»

اسماعیلی همچنین در مورد اینکه با توجه به اینکه وزیر صمت گفته بود از تخلفات آگاه است، چرا خان بیگی پیش از دستگیریش اخراج نشده بود گفت: «جواب این سوال را باید خود آقای رحمانی بدهد و من مطلع نیستم اما آنچه که مهم است این است که گاهی نهادهای نظارتی و امنیتی ترجیح می‌دهند که افراد تا یک مرحله‌ای برسند تا شواهد، اسناد و مدارکی که محکمه‌پسند باشند تکمیل شود. به خصوص در مورد فسادهای بزرگ اینطور نیست که به محض اینکه نهادهای نظارتی تشخیص دادند که فسادی اتفاق می‌افتد بلافاصله شخص را برکنار کنند یا برخورد کنند، در مورد ایشان هم من اطلاع ندارم که از این فساد اطلاع داشته یا نه یا اینکه اگر اطلاع داشته با هماهنگی نهادهای اطلاعاتی، امنیتی او را برای تکمیل اسناد برای بازداشت نگه داشته یا نه، من اطلاع ندارم.»

گرمابی اما احتمال می‌دهد این موضوع به مشغله‌های رحمانی مربوط باشد، او توضیح می‌دهد: « آقای رحمانی یا از عمق مشکلات ایشان اطلاع نداشته یا به هرحال مشغله‌ها باعث شده که کوتاهی شود و قوه‌ی قضاییه ایشان را بازداشت کرد.»

گرمابی در مورد عملکرد کلی وزیر صمت می‌گوید «یک مقدار مشکلات کمتر شده اما مشکلات به طور کامل حل نشده است و نیاز است که بیشتر حرکات مثبت انجام شود. نمی‌شود گفت تحریم‌ها بی‌اثر بوده، حتما اثر داشته اما فقط این موضوع مطرح نیست ساختارها هم در حوزه‌ی خودرو اشکال دارد.»

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا