خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نکاتی درباره‌ی حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه

متن یادداشت وارده درباره‌ی حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه در پی می‌آید:

۱- حمله نظامی و تجاوز به یک کشور مستقل به هر بهانه ای که انجام شود بر خلاف اصول و موازین حقوق بین الملل بوده و محکوم است.

۲- در صورت واقعی بودن ادعای ترکیه در خصوص اهداف ضد تروریستی این عملیات، لازم بود در وهله اول هماهنگی‌های لازم با دولت سوریه می‌شد و در ادامه از طریق سازوکار ایجاد شده میان ایران، روسیه و ترکیه در موضوع مبارزه با تروریسم، ضرورت انجام عملیات نظامی در شمال سوریه بررسی و اتخاذ تصمیم می‌شد.

۳- تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه می‌تواند افزایش تنش در شمال این کشور را بدنبال داشته باشد و تهدیدی جدی برای جان غیر نظامیان و شهروندان عادی ساکن در این مناطق بشمار می‌رود.

۴- تداوم تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه ضمن آن که موجب افزایش جمعیت آوارگان و پناهندکان خواهد شد، می‌تواند زمینه‌ی انتقال بحران به خاک ترکیه را نیز ایجاد کند.

۵- افزایش تنش در شمال سوریه به طور قطع بستر مناسبی برای رشد و توسعه تروریسم سرکوب شده در مناطق شمالی و شمال شرق سوریه را فراهم کرده و با هدف مبارزه با تروریسم در تضاد است.

۶- در حال حاضر شهر ادلب در سوریه کانون اصلی تجمع گروههای مختلف تروریستی است و ترکیه با انجام عملیات نظامی برای سرکوب باقی مانده این گروهها مخالفت می‌کند. این واقعیت موجب شکل گیری تردید جدی در قصد واقعی ترکیه از انجام عملیات نظامی اخیر برای مبارزه با تروریسم شده است.

۷- ترکیه حق دارد که نگران تهدیداتی باشد که از شمال سوریه، امنیت این کشور را با مخاطره مواجه می‌کند. از این رو و با توجه به عدم تسلط دولت مرکزی سوریه بر مناطق شمالی این کشور لازم است برای رفع نگرانی‌های دولت ترکیه و در چارچوب سازوکارهای مشترک موجود و همکاری کشورهای سوریه، ایران، ترکیه و روسیه تصمیمات لازم برای رفع تهدیدات بالقوه و بالفعل و تامین امنیت مرزهای مشترک سوریه و ترکیه اتخاذ شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. می دانیم که ترکها از نواحی غربی چین و مغولستان به آناتولی و آذربایجان و اران و شروان آمدند . ساکنین اصلی شرق آناتولی ارامنه و کردها بودند و در غرب آناتولی هم رومی ها و یونانی ها زندگی می کردند .
    اما این ترکها و پان ترکها با نسل کشی و جنایت خودشان را در این منطقه جا انداختند و حالا هم دارند کردها را نسل کشی می کنند . باید ایران از کردها به عنوان یک قوم ایرانی و حتی اصیل ترین قوم ایرانی در برابر پان ترکها حمایت کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا