خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگر در سفر اربعین گم شدیم چه باید کرد؟

ایسنا نوشت: ازدحام جمعیت زائران اربعین و ناآشنایی با محیط، همچنین طول مسیر پیاده‌روی، ممکن است مشکلاتی از جمله جداشدن از گروه، گم‌کردن مسیر، گم‌کردن محل اقامت، گم‌شدن افراد یا اشیاء را موجب شود.

ستاد اربعین برای پیشگیری از گم شدن پیشنهاد کرده است: تلفن همراه با سیمکارت فعال و اعتبار کافی و تنظیم رومینگ داشته باشید. در صورت امکان پلاک گردن‌آویز با درج شماره ملی تهیه کنید. تا حد امکان حرکت گروهی و دسته‌جمعی باشد. پیش از حرکت، مکانی را برای قرار ملاقات تعیین کنید، بهترین نشانی‌ شماره عمودها است، پیشنهاد شده عمودهایی با شماره رند به دلیل ازدحام بیشتر جمعیت، انتخاب نشود. در مکان‌های شلوغ قرار نگذارید. برگه مشخصات فردی (ترجیحاً پرس‌شده) با اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، شماره گذرنامه، شماره تماس در عراق، نام و شماره تماس یکی از همراهان در سفر، نشانی کامل محل سکونت در ایران. نام و شماره تماس یکی از بستگان در ایران و داروی مصرفی همراه باشد.

در صورتی که فردی از کاروان و همراهان خود جدا شد و احساس کرد گم شده است، می‌تواند اقداماتی را انجام دهد تا به دوستانش ملحق شود. پیش از هر اقدامی خونسردی و آرامش خود را حفظ کند. با همراهانش با استفاده از اطلاعاتی که از قبل تهیه کرده تماس گرفته و از محل حضور آن‌ها مطلع شود. به سمت محل وعده ملاقات و ماندن در آنجا تا هنگام رسیدن زمان ملاقات حرکت کند.

برای هدایت بهتر می‌توان به کیوسک اطلاعات پلیس در مسیر راهپیمایی، مراکز گمشدگان همچون ستاد راهنمای زائر، دفاتر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران،   مراکز امداد و نجات و موکب‌ها و اماکن اسکان ایرانیان مراجعه کرد.

زائران اربعین در صورت مواجهه با فردی که گم شده است، می‌توانند اقداماتی همچون موارد ذیل را انجام دهند تا آن فرد را به همراهان خود برسانند:

دعوت به آرامش و خونسردی و تلاش برای جلب اطمینان فرد گمشده. راهنمایی و کمک برای ارتباط با همراهان. هدایت فرد به مراجعی چون کیوسک‌های راهنمایی و پلیس، دفاتر کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، مراکز گمشدگان ستاد راهنمای زائر، مراکز امداد و نجات، موکب‌ها و اماکن اسکان ایرانیان.

پیشنهاد می‌شود پیش از سفر شماره تماس و نشانی دفاتر کنسولگری و سفارت ایران در عراق را تهیه کنید.

برای گم شدن وسایل این اقدامات پیشگیرانه نیز توصیه شده است:

مناسب است شماره تماس زائر در ایران و عراق روی وسایلی که از وی جدا می‌شود همانند کوله و کیف دستی، تلفن همراه و گذرنامه نوشته شود یا برگه‌ای از مشخصات تهیه و داخل آن وسیله قرار گیرد تا در صورت گم‌شدن، یابندگان بتوانند آنها را به صاحبانشان بازگردانند. برای تسهیل پیگیری، یک شماره تماس غیر از شماره سیم‌کارت موجود در تلفن همراه، پشت وسایلی که از آن‌ها جدا می‌شوید، نصب شود تا یابنده بتواند آن را بازگرداند.

توصیه می‌شود در آخرین صفحه گذرنامه، شماره تماس زائر در ایران و عراق درج شود تا در صورت گم‌شدن، یابنده بتواند آن را به صاحبش برساند.

برگرفته از اطلاعات کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا