خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مهاجری: تا عمر دارم به قالیباف نزدیک نمی شوم/ تلاش جبهه پایداری و دولت این است مشارکت کاهش پیدا کند / برخی افراد این دولت نماد، اســطوره و سمبل ســخنان ناصواب و غیرواقع هســتند

محمد مهاجری به جماران گفت: تمام تلاش جبهه پایداری و جبهه دولت این است که میزان مشارکت درانتخابات به شدت کاهش پیدا کند.

بخش هایی از گفتگو با محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا را بخوانید؛

ارزیابی شما از آرایش اصولگرایان بعد از پیش ثبت‌نام انتخابات چیست؟ با توجه به اینکه از سوی هرکدام از احزاب یا جریانات اصولگرا عده‌ای پیش ‌ثبت‌نام کرده‌اند، به نظر شما این طیف تا زمان انتخابات دچار چه تقسیم‌بندی‌هایی خواهد شد؟

به طور کلی جریان اصولگرا در حال حاضر به چهار شاخه تقسیم شده‌اند. یکی شاخه جبهه پایداری و دولت است که با همدیگر یک مجموعه محسوب می‌شوند، شاخه دوم جریان آقای قالیباف است، شاخه سوم جریان آقای حداد و بقیه اصولگرایان و شاخه چهارم هم افراد نزدیک به آقای لاریجانی است. تا وقتی که نتیجه ثبت‌نام نهایی و تأیید صلاحیت‌ها معلوم نشود، آرایش سیاسی فعلا این است؛ ولی بعدا ممکن است به هم بخورد.

نزدیک شدن قالیباف به پایداری ها امر غیرممکنی نیست

اگر اصلاح‌طلبان یا معتدلین در فضای انتخابات حضور پررنگ پیدا کنند و همچنین نظرسنجی‌ها نشان بدهد که میزان مشارکت در حال افزایش است، در آن صورت قطعا اصولگرایان به سمت کوچک‌تر شدن، از نظر تعداد تقسیم‌بندی‌ها، خواهند رفت و به سمت یک ائتلاف پیش می‌روند. به طوری که من بعید نمی‌دانم دست کم سه گروه از اصولگرایان کاملا به همدیگر نزدیک شوند. حتی نزدیک شدن آقای قالیباف به جبهه پایداری، به معنی ائتلافی که هرکدام سهم خودشان را بخواهند، اصلا امر غیر ممکنی نیست. در انتخابات سال ۱۳۹۸ هم همین اتفاق افتاد.

البته ممکن است در استان‌ها بسیاری از کاندیداهای آنها همپوشانی داشته باشند. یعنی ممکن است معتدلین و جریان آقای قالیباف روی یک فرد خاصی ائتلاف کنند یا نظر داشته باشند. به نظرم در استان‌ها یک مقداری فضا با شهرهای بزرگ متفاوت است. در شهرهای بزرگ خط‌کشی‌ها پررنگ‌تر خواهد بود و اصولگرایان سعی می‌کنند از الآن تا زمان انتخابات بیشتر وزن‌کشی کنند و هرکسی وزن خودش را در فضای انتخاباتی جامعه افزایش بدهد.

پایداری می خواهد از توان دولت به نفع خود استفاده کند

اشاره کردید که دولت و جبهه پایداری به همدیگر نزدیک هستند. از نظر شما دبیرکل جبهه پایداری چه قرابتی با نیروهای دولت دارد؟ بعد از احتمال ائتلاف نیروهای نزدیک به آقای قالیباف با جبهه پایداری گفتید. الآن ظاهرا افکار آنها هیچ قرابتی به همدیگر ندارد.

در حال حاضر جریان پایداری و جریان آقای قالیباف به شدت با همدیگر مخالف هستند؛ و طبیعی هم هست. الآن جبهه پایداری به دلیل نزدیکی با دولت می‌خواهد از قدرت و توان دولت استفاده کند که سهم خودش را در پارلمان آینده تقویت کند. اتفاقا جبهه پایداری به اعتبار اینکه دولت کاملا حزبی و متعلق به جبهه پایداری است، از این جهت خودش را به دولت نزدیک و به همین شکل با آقای قالیباف مخالفت می‌کند. اگر رسانه‌های دولت را هم نگاه کنید، علیه آقای قالیباف و مجلس معمولا به صورت شفاف عمل می‌کنند.

اما اگر در دقیقه ۹۰ اصلاح‌طلبان و معتدلین در یک فضایی قرار بگیرند که احتمال برنده شدن آنها در انتخابات زیاد شود، و معنای آن برنده شدن حذف جبهه پایداری و جریان آقای قالیباف باشد، در آن صورت قطعا راز بقا اقتضا خواهد کرد که جبهه پایداری با آقای قالیباف به یک تفاهم برسد.

یکی از کارشناسان در روزهای اخیر نکته‌ای را راجع به توان جبهه پایداری در انتخابات مطرح کرده بود مبنی بر اینکه اگر بخواهیم وزن جبهه پایداری کاملا مشخص شود، اجازه بدهیم که آنها جدای از ائتلاف اصولگرایان در انتخابات شرکت کنند تا رأی و میزان اقبال مردم به آنها مشخص شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

این حرف درست است. اما تمام تلاش جبهه پایداری و جبهه دولت این است که میزان مشارکت درانتخابات به شدت کاهش پیدا کند. در یک انتخابات حداقلی کاندیدای جبهه پایداری دست برتر را خواهد داشت. وقتی کسی در انتخابات شرکت نکند، آنها مثلا با یک حداقل ۱۰، ۱۲ میلیونی هم در سراسر کشور، در انتخابات می‌توانند سهم قابل قبولی از کرسی‌های پارلمان به دست بیاورند. اما جبهه پایداری الآن را باید با جبهه پایداری چهار سال پیش متفاوت دید. جبهه پایداری الآن به معنای دولت است و چون در واقع آنها دارند از امتیاز شخص آقای رئیسی استفاده می‌کنند، قاعدتا وزن‌شان هم در انتخابات افزایش پیدا خواهد کرد.

شریان هویت مستقلی ندارد

نظر شما در خصوص تحرکات جریان «شریان» چیست؟

آن را هم تقریبا مساوی جبهه پایداری و دولت بگیرید. به نظر من هویت مستقلی بر آنها حاکم نیست.

بذرپاش به شدت مشغول انتخابات است

یعنی اصلا نمی‌توانند در این انتخابات وزنی جدای از جبهه پایداری و دولت داشته باشند؟

آدم‌هایش همان آدم‌ها آنها هستند و آدم جدیدی ندارند. آقای بذرپاش هم به عنوان عضوی از دولت مشغول آن کار است؛ تکذیب هم می‌کنند ولی بالأخره اخباری که از این طرف و آن طرف می‌رسد نشان می‌دهد ایشان به شدت مشغول انتخابات است.

محمد مهاجری به روزنامه شرق گفت: کابینه و دولت ســیزدهم با افرادی همراه شــده که نه تنها ادعاهای غیرصحیح خود را مکرر به خورد رســانه و مردم  میدهند، بلکه هرکسی که حرف آنها را باور نکند، متهم به دروغگویی می کنند.

بخش هایی از اظهارات محمد مهاجری در گفتگو با شرق را بخوانید؛

*رئیسی را متهم به مواضع و سخنان غیرواقعــی یا کذب نمی کنم. او به صورت عمدی و آگاهانه ادعاهای خلاف واقع مطرح نمی کند.

*اما باید این را هم در نظر داشت که آقای رئیسی برخی از ادعاها،آمارها و مواضع ناصحیح اعضــای دولت خود را باور میکند و همان اطلاعات را به رســانه ها و گروههای مرجع ارائه می کند. خب نمی شــود که در محضــر مردم این ادعاها را بدون کوچکترین صحت ســنجی مطرح کرد؛ چون برای همیشه که ماه پشت ابر نمی ماند، بالاخره یک روز ، یک جایی هم خلاف این ادعاها ثابت می شود و این مسئله بیشتر مردم را ناراحت میکند.

*{درباره توییتی که علیه اظهارات معاون اجرایی رئیس جمهور زده بود}: خدا را شــاهد می گیرم که فقط برای حفظ حیثیت این سید اولاد پیغمبر این توییت را زدم. چهره آقای رئیسی با این کابینه و افراد به شدت تخریب شده است. من نگران ایشان هستم که در ادامه مسیر با این افراد به کجا خواهند رسید؟

*کابینه و دولت ســیزدهم با افرادی همراه شــده که نه تنها ادعاهای غیرصحیح خود را مکرر به خورد رســانه و مردم میدهند، بلکه هرکسی که حرف آنها را باور نکند، متهم به دروغگویی میکنند.حتی اگر کســانی هــم ادعاهای آنها را زیر ســؤال ببرند، تهدیــد می کنند؛ حضرات تلاش دارند جای متهم و شــاکی را عوض کنند. وقتی خودشان ادعاهاو سخنان غیرصحیح و ناصواب را مطرح میکنند و در مقابل دیگران را متهم به دروغگویی میکنند و با تهدید از قوه قضائیه خواستار برخورد با این افراد هستند.

*واقعا برخی افراد این دولت نماد، اســطوره و سمبل ســخنان ناصواب و غیرواقع هســتند. اگر به واقع قرار به پاسخگویی و محاکمه برای کذب گویی باشد، این افراد در اول فهرست و در اول صف قرار دارند.

*{ در پاسخ این سوال که شایع است اســت که به تدریج به قالیباف نزدیک شــده اید و همراه با جریان قالیباف علیه جبهه پایداری موضع گرفته اید}: من الان نباید به این ادعا بخندم؟! من و آقای قالیباف؟! مگر می شود؟! چنین چیزی شــدنی است؟! ممکن است کســی تصور بکند که اگر کسی با دولت رئیســی و جبهه پایداری دربیفتد، به ســود قالیباف باشــد یا اگر برعکس کسی بخواهد با قالیباف دربیفتد به نفع پایداری باشد. این یک واقعیت است؛ اما اینکه بخواهیم از این دعوا، ماهی سیاســی بگیریم، نه من چنین چیزی را قبول نداشته و ندارم. ا محمد مهاجری به هیچوجه به جریان قالیباف و شــخص قالیباف نزدیک نخواهد شــد. تا وقتی که زنده هستم، به جرگه قالیباف نخواهم پیوست.

*در پاسخ به سوال مجدد روزنامه شرق که عدم ورود وی به موضوع سیسمونی گیت را به معنی حمایت او از قالیباف دانست}: در آن موضوع وارد نشدم چون تصورم این اســت که این دست مســائل به زندگی شخصی افراد ربط دارد. من در طول فعالیت سیاسی و رسانه ایم هیچگاه به زندگی شخصی افراد ورود نکرده و نخواهم کرد؛ چون این کار را نامردی سیاسی میدانم. خوشبختانه تاکنــون هم هیچگاه نامردی سیاســی در قبال هیچکدام از افــراد و جریانهای سیاســی نداشــته ام.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا