خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دادستان کل: دیروز ۵ قاضی فاسد را از دستگاه قضا جدا کردیم

حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور گفت: دیروز در محکمه عالی، ۵ قاضی فاسد را از دستگاه قضا جدا کردیم. نباید دستگاه قضایی با حضور اندک افراد فاسد چهره نورانی قضات را مخدوش کند و چند نفر فاسد در حوزه قضا یا حوزه اداری نباید بدنه توانمند دستگاه را بد نشان دهد.

به گزارش ایسنا، محمدجعفر منتظری امروز در مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در محل مجتمع قضایی دادگاه انقلاب مشهد با بیان ۱۰ توصیه برای دادستان مرکز استان، گفت: اول مردم‌داری و تکریم ارباب‌رجوع است. همه ما در خدمت مردم هستیم، وظیفه داریم خالصانه در خدمت مردم باشیم و آن‌ها را تکریم کنیم ولو اینکه فرد متهم و جانی باشد، در چارچوب قانون با او برخورد می‌کنیم اما به عنوان یک انسان حق کرامت دارد چه رسد به شکات.

دادستان کل کشور افزود: دوم نظارت مستمر و مدیریت شده بر دادسرای مرکز استان و دادسراهای سراسر استان است. دادستان مرکز استان به موجب قانون بر همه دادسراها وظیفه نظارت مدیریت شده دارد. نظارت مدیریت شده غیر از این است که به شعبه سر بزنند، نظارت مدیریت شده باید بر زیرمجموعه باشد. علاوه بر این به موحب قانون‌، دادستان ریاست بر ضابطین را نیز برعهده دارد، چه انتظامی و چه اطلاعاتی و امنیتی. حوزه انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی باید تحت ریاست دادستان کار کنند که این بسیار مهم است. بالا بردن دانش حقوقی کلانتری‌ها مورد تاکید رئیس قوه قضاییه بوده که در حال بررسی آن هستیم.

بخش زیادی از مشکلات زندان‌ها به اعتبارات و امکانات برمی‌گردد

وی بیان کرد: سوم اهتمام لازم برای صیانت از حقوق عامه و حضور در صحنه است. بسیاری از مسئولیت‌ها متوجه دستگاه‌های دیگر بوده اما دستگاه قضا مخصوصا دادستان به دلیل حقوق عامه باید ورود پیدا کند. دو، سه سالی بوده که حقوق عامه در دادستانی کل و سراسر کشور مورد توجه قرار گرفته است. چهارم نظارت بر زندان و زندانیان است. در خصوص زندان مشکلات فراوانی داریم که تلاش مضاعفی می‌طلبد تا بخشی از مشکلات را در حوزه زندان برطرف کنند. بخش قابل توجهی از مشکلات زندان به اعتبارات، بودجه و امکانات برمی‌گردد.

منتظری ادامه داد: مورد پنجم جلوگیری از بازداشت‌های غیر ضروری و مدیریت صحیح در صدور قراردادها بوده که سیاست راهبردی قوه‌قضاییه است. برای ما پذیرفته شده نیست، حتی یک مورد بازداشت فوری که ضرورت ندارد و به موجب قانون الزامی نیست، اتفاق بیفتد. ششم تلاش برای حل و فصل صلح‌گونه دعاوی است. ما تلاش می‌کنیم تا در حوزه شوراهای حل اختلاف روی مسائل صلح و سازش متمرکز شود که این جزو سیاست‌های کاری است. دادستان‌ها باید در دادسراها نیز تلاش کنند تا دعاوی را با صلح و سازش به اتمام برسانیم که به نفع مردم و دستگاه‌ها بوده و بار دستگاه قضایی را کاهش می‌دهد.

آمار ما در سرقت نگران کننده است

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: مورد هفتم تلاش برای حل مشکلات مراکز تولید و بنگاه‌های اقتصادی بوده که جزو وظایف دادستان‌ها است. هشتم اهتمام لازم برای ایجاد و تامین امنیت همه‌جانبه مردم در حوزه‌های مختلف از جمله برخورد جدی با سرقت است. امروز آمار ما در سرقت نگران‌کننده بوده و نباید چنین آماری را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دلایل روشن است، بخشی که مربوط به دستگاه قضایی بوده، نباید در برخورد با مساله سرقت و سارقین کوتاه آمد. آن‌ها امنیت مردم را مورد هدف قرار دادند و مردم در خیابان امنیت ندارند، سرقت از مغازه و منزل که به جای خود. امروز شاهدیم در خیابان در ملا عام سارقین به خود اجازه می‌دهند اینگونه امنیت مردم را مورد هدف قرار دهند. در آیین‌نامه و بخشنامه عفو تاکید داریم که سارقین نباید مورد توجه و مشمول عفو قرار گیرند. مجازات آن‌ها باید متناسب باشد. نهم تلاش برای بازاجتماعی کردن زندانیان با بهره‌گیری از روحانیون است که زندانی بازاجتماعی شده و بعد از بازگشت به جامعه، دیگر مرتکب جرم مجدد نشود.

دستگاه قضا باید در اولویت مبارزه با فساد باشد

منتظری گفت: مورد دهم این است که به امور معنوی و اخلاقیات نیز بپردازیم. دستگاه قضایی بیشتر از سایر دستگاه‌ها نیازمند این است که در مبارزه با فساد جدی ورود بیایبد. این موضوع تعارف و خط قرمزی نمی‌شناسد اما درون دستگاه باید در اولویت اول باشد. اگر می‌خواهیم با جرم و مجرم برخورد کنیم و آلودگی‌ها را از جامعه بزداییم، لازمه آن مبرا بودن دستگاه خودمان از آلودگی‌ها است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه دستگاه قضا مصمم به برخورد با مفسدان در درون و بیرون دستگاه بوده و با کسی در سمتی تعارف نداریم، تصریح کرد: روز گذشته در محکمه عالی، ۵ قاضی فاسد را از دستگاه قضا جدا کردیم. نباید دستگاه قضایی با حضور اندک افراد فاسد چهره نورانی قضات را مخدوش کند و چند نفر فاسد در حوزه قضا یا ادرای بخواهند بدنه توانمند دستگاه را بد نشان دهند. باید بدون اغماض و گذشت نسبت به فساد اخلاقی، مالی و ارتباطی برخورد شود. اگر ما با عناصر زیرمجموعه خود برخورد جدی کردیم، می‌توانیم به سایر دستگاه‌ها نیز تعرض کرده و برخورد جدی کنیم.

وی بیان کرد: بیش از ۱۱ هزار قاضی داریم که اکثریت قضات با سلامت نفس با تمام مشکلات کاری با پاکیزگی و پاکدامنی زندگی و کار می‌کنند، تعداد اندکی باعث بدنامی می‌شوند که نباید اجازه جولان دادن به آن‌ها داد. تاکید ما این است که کانون وکلا و کارشناسان که دو بازو و بال دستگاه قضا هستند، پاکسازی شوند.

منتظری خاطرنشان کرد: اگر وکیل ناپاک شد، دستگاه قضا را ناپاک می‌کند و اگر قاضی ناپاک شد، وکلای ناپاک را به کار می‌گیرد. دستگاه قضا، وکلا و کارشناسان باید پاکسازی شوند. در دستگاه قضا این تصمیم جدی را داریم و مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه نیز بوده که رئیس قوه قضاییه مکرر بحث مبارزه با فساد را در درون و بیرون دستگاه مورد تاکید قرار دادند، مسئولان عالی دستگاه قضا و بدنه نیز مصمم هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشکر از زحمات غلامعلی صادقی، دادستان سابق مرکز استان خراسان رضوی و رئیس کل فعلی دادگستری استان، اظهار کرد: قبل از حضور استاندار خراسان رضوی با رصدی که انجام می‌دادیم، آقای رزم‌حسینی  را فردی لایق، خدمتگزار و جهادگر در عرصه اقتصاد معرفی کردند. امیدوارم با مدیریت استاندار در حوزه خراسان رضوی، در همه عرصه‌ها از جمله در حوزه اقتصاد و مسایل دیگری که زیرمجموعه دستگاه اجرایی است، شاهد تحولی باشند.

وی بیان کرد: انتظار ما از آقای دررودی، دادستان مرکز استان این است که در ادامه خدمات و تلاش‌های آقای صادقی، دادستان سابق را ادامه دهند و دستاوردهای جدید و ابتکارات جدیدتر با همکاری همه افرادی که در دادگستری مشغول خدمت هستند، داشته باشند. امیدوارم بتوانند در مقطع زمانی که این مسئولیت را دارند از خود نام نیک به جا بگذارند.

منتظری با بیان اینکه این پست‌ها به سرعت می‌گذرد و برای هیچ کدام از ما بقا ندارد، عنوان کرد: اگر این پست‌ها دوام داشت، به من و شما نمی‌رسید. باید از این فرصت خالصانه استفاده کنیم، زمانی که خداوند هم می‌بیند بنده‌اش خالصانه در خدمت مردم و برای ادای وظیفه و تکلیف پا به میدان گذاشته، او را یاری می‌کند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه ما امروز در جبهه‌های مختلف در حال نبرد و جنگ با دشمن، جنگ اقتصادی، فرهنگی و نفوذ هستیم، تصریح کرد: استکبار جهانی به دلیل ضربه‌های کاری که از نظام مقدس جمهوری اسلامی دیده، با همه توان به جنگ آمده و همه ما امروز باید بدانیم که در میدان جنگ هستیم. اگر در طول هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ما در جبهه‌ها مشغول نبرد با صدامیان بودند، امروز همه ملت در میدان جنگ اقتصادی، فرهنگی و نفوذ دشمن هستند، باید تلاش کنیم تا از این جنگ نیز همانند دفاع مقدس پیروزمندانه و سرافرازانه بیرون بیاییم.

وی افزود: این جنگ تلفات و هزینه دارد، در جنگ نظامی در دوران دفاع مقدس نیز شهید و جانباز دادیم، هزینه کردیم، شهرهای ما ویران و زیرساخت‌های کشور توسط دشمن به نابودی کشیده شد اما خروجی جنگ برای کشور افتخار بود، هم پیروزمندانه از میدان دفاع مقدس بیرون آمدیم و هم دستاوردهای ارزنده‌ای به دست آوردیم که امروز شاهدش هستیم. یک روز برای سیم خاردار نیازمند بودیم و بچه‌های بسیجی ما در سنگرها با تورهای از کار افتاده سیم خاردار درست می‌کردند، از اولیات جنگ محروم بودیم و دشمن ما را تحریم کرده بود.

دشمن در برابر پیشرفت‌های ایران عاجز مانده است

منتظری بیان کرد: امروز نظام جمهوری به برکت رهبری‌های داعیانه فرماندهی معظم کل قوا، تلاش جهادگران و حضور جوانان پرتوان در صحنه‌های مختلف علمی، دانشگاهی و صنعتی دنیا را به تحیر واداشته است. پیشرفت‌های علمی، نظامی، موشکی و پیشرفت‌هایی که ملت در عرصه‌های مختلف داشته در حدی است که دشمن در برابر آن عاجز مانده است. با توجه به مجموعه اطلاعات و رصدهایی که داریم، در سه عرصه باید مراقب باشیم و جهادگونه تلاش کنیم که یکی از این مسایل، اقتصادی است. امروز در کشور همه ما مسئول هستیم که در حوزه اقتصادی تلاش کنیم.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در ابتدا دستگاه قضایی مسئولیت و وظیفه‌ای ندارد اما از روزی که مقام معظم رهبری، شورای عالی اقتصاد را تشکیل دادند و تاکید فرمودند هر کجا گرهی در مسایل اقتصادی وجود دارد سران سه قوه این گره را بگشایند و اگر نیازی به حمایت من بود ورود پیدا می‌کنم، بهانه را از دست همه گرفتند. حوزه اقتصاد کشور هیچ بهانه‌ای ندارد که بگوید به دلیل مشکلات حقوقی، قضایی و یا اجرایی کار ما گیر است.

وی ادامه داد: مشکلات اجرایی را خود دستگاه‌ها باید حل و فصل کنند. برداشتن موانع ایجاد شده توسط بروکراسی‌های اداری، پیچ و خم‌ها، قوانین و مقررات دست و پاگیر و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مانع پیشرفت، به عهده خود دستگاه‌های اجرایی است که در این عرصه کندی کار می‌بینیم. انتظار ما از مسئولان دستگاه اجرایی این است که در این عرصه جهادگونه عمل کنند. کار، عادی نیست، همان‌طور که در جنگ نظامی نمی‌توانستیم با زندگی عادی جنگ را مدیریت کنیم، امروز نیز برای جنگ اقتصادی و برداشتن معضلات اقتصادی با روش مدیریت عادی نمی‌توانیم پیروزمندانه حرکت نماییم، به تلاش جهادگونه در حوزه اجرا نیاز است.

هیچ دستگاه اقتصادی نباید به خاطر مشکلات حقوقی تعطیل باشد

منتظری با اشاره به اینکه در بخش قضایی مقام معظم رهبری تاکیده کرده و رئیس قوه قضاییه اصرار کردند، ما نیز موظفیم در راستای رونق اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی کشور، آنچه را در توان داریم در کنار مسئولان اجرایی به کار بگیریم، تصریح کرد: ما مکرر بیان کرده و در عمل ثابت کردیم که افراد در دستگاه قضایی باید در کنار مسئولان اجرایی تلاش کنند تا هر مشکل حقوقی و قضایی که دستگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌ها دارند، برطرف شود، هیچ دستگاه اقتصادی، کارخانه و مرکز تولیدی نباید به خاطر مشکلات حقوقی و قضایی تعطیل بوده یا کندی کار داشته باشد.

دادستان کل کشور اضافه کرد: دادستان‌ها و روسای دادگستری‌ها باید مشکلات حقوقی آن‌ها را برطرف کنند، البته حقوق افراد و شکایت‌کنندگان باید لحاظ شود اما نباید کار به خاطر پرونده قضایی یا مشکل حقوقی معطل شود. در جلسات با کارآفرینان و بنگاه‌های اقتصادی بر این مساله تاکید کردیم. دادستان استان و رئیس دادگستری نیز در این حوزه تلاش خواهند کرد. دادستان وظایف و مسئولیت‌های زیادی دارد و انتظار من این است که در این حوزه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه دادستان قاضی نشسته نیست، بلکه قاضی ایستاده است، عنوان کرد: دادستان باید در حوزه کاری خود حضور جدی داشته باشد. شب و روز و ساعت کار برای دادستان معنا ندارد، ۲۴ ساعت باید در خدمت شهروندان باشد. وظایف و مسئولیت‌های گسترده و گوناگون دادستان متوجه بقیه نیست، دادستان به عنوان مدعی عموم وظیفه و مسئولیت زیادی دارد که باید با ابزارهای کاری تلاش کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا