خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل مهدی مطهرنیا از وقایع اقلیم کردستان

مهدی مطهرنیا درباره وضعیت محتمل کردهای عراق توضیح داد: کردها در پی ایجاد یک فشار معنادار انتخاباتی هستند که به استقلال منجر شود؛ اما این انتخابات به عنوان اهرم فشاری در گرفتن امتیازات بیشتر از دولت مرکزی حاکم بر عراق در بغداد محسوب می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص تغییرات منطقه اظهار کرد: بافت به هم پیوسته منطقه یک نوع پیوند معنادار است، به عبارتی دیگر می‌توان گفت که از یک سو ما شاهد تغییر و تحولات درون مرزی در کشورهای گوناگون منطقه از جمله عراق هستیم، این تغییر و تحولات درون مرزی با موزاییک‌های کنار خود ارتباط تنگاتنگ دارد یعنی آینده عراق به آینده سوریه،ایران، ترکیه و عربستان گره خورده است.

احترام متقابل خواست همه اقوام

او باتوجه به از بین رفتن فاصله‌ها و مرزها ادامه داد: هوش اجتماعی و گسترش فناوری‌های ارتباطی باعث شده است که فاصله‌ها در جهان از بین رود و از بین رفتن این فاصله سبب افزایش دانایی ملت‌ها شده است، در واقع اقوام و فرقه‌های گوناگون خواهان احترام بیشتر در قالب ملیت‌ها و کشورهای مختلف خود هستند.

این آینده پژوه درخصوص دانایی اقوام عنوان کرد: قوم کرد همواره یک قوم پیشتاز در حوزه توقعات و اعلام توقعات خود در درون مرزهای عراق و کشورهای همسایه‌ بوده است که قوم کرد در آن می‌زیستند و اکنون با گسترش این دانایی در سطح بین المللی و تعاملات میان فرهنگی که در بستر نو تطبیق‌گرایی ایجاد شده است زمینه مقایسه ملت‌ها و اقوام گوناگون فراهم شده است و اقوام وضعیت خود را با دولت‌ها و ملیت‌های گوناگون تطبیق می‌دهند و می گویند چرا ما عقب ما‌نده ایم و باید برای جبران آن این عقب ماندگی تلاش کنیم.

این کارشناس مسایل بین الملل، تصریح کرد: در واقع درون اعراب هم همین شیوه را مشاهده می کنید که کردها خواهان آن هستند؛ ‌آنها بیشتر از دو دهه گذشته فعالیت می‌کنند و اگر به آنها توجه نشود مقاومت‌های این گروه را در پی خواهد داشت. بنابراین کردها در وضعیت موجود چند سناریو را دنبال می‌کنند.

جزیره آرمانی رویای کردها

مطهرنیا در خصوص اولین سناریوهای پیشروی کردها، افزود: سناریوی نخستی که کردها آن را دنبال می‌کنند یک سناریوی معنادار برای ایجاد یک جغرافیای یوتوپیایی است، یوتوپیا همان جزیره آرمانی کردهاست که بتوانند در آن استقلال داشته باشند به عنوان یک ملت-دولت شناخته شوند و بتوانند مانند بسیاری از دولت-کشورها مورد شناسایی قرار گیرند این سناریوی مطلوب ولی فراواقع گرایانه در ارتباط با آینده کردها است.
او سناریوی دوم را فشار معنادار انتخاباتی دانست و گفت: سناریوی دوم، سناریوی جایگزینی است به این معنا که کردها در پی ایجاد یک فشار معنادار در قالب انتخاباتی هستند که به استقلال منجر شود؛ اما این انتخابات به عنوان اهرم فشاری در گرفتن امتیازات بیشتر از دولت مرکزی حاکم بر عراق در بغداد شود.
این آینده پژوه ادامه داد: به عبارتی دیگر وضعیت تأسیسی استقلال منطقه‌ای آنها به تثبیت برسد و با تثبیت آن بتوانند آینده استقلال پیوسته خود در اعراب به عنوان یک دولت متحد را تضمین کنند چون این نگرانی در کردها وجود دارد که آنها در این زمینه شجاعت به خرج بدهند، هزینه کنند و بار دیگر در بغداد یک دولت عربی متمایل به نوعی اقتدارگرایی دیکتاتور محور به وجود بیاید و تمام داشته ها و انباشته های دو دهه اخیر کردها را به ویژه دهه حاضر را که بعد از حمله ی آمریکا به عراق و سرنگونی صدام است بار دیگر از دست بدهند.

ایجاد منطقه مستقل در عراق سناریوی جایگزینی کردها

این کارشناس مسایل بین الملل درباره سناریوی جایگزینی پیشروی کردها عنوان کرد: من اسم این را سناریوی جایگزینی می‌گذارم، یعنی کردها تمام توان خود را خرج می‌کنند تا از برگ رفراندوم برای استقلال برای تضمین حداکثرهای به دست آمده در قالب یک منطقه مستقل در درون عراق استفاده کنند.

این استاد دانشگاه درخصوص سناریوی سوم کردها اظهار کرد: سناریوی نهایی سناریویی است که در آن کردها به دنبال ایجاد فضایی بینابینی هستند. یعنی جابه جایی برای دست یافتن به یک آرمان شهر پیش روی، به این معنا که از یک طرف به استقلال خود در چشم انداز بیست ساله آینده می اندیشند و می دانند.

مطهرنیا توضیح داد: در حال حاضر یک منطقه کردنشین مستقل با توجه به ژئوپلتیک شمال عراق و نواحی کردنشین پیرامونی، باتوجه به مقاومت اکراد ایرانی و دولت ایران، با توجه به مقاومت اکراد و دولت ترکیه و همچنین دولت آینده سوریه می‌دانند که دستیابی به یک استقلال در وضعیت کنونی در چارچوب یوتوپیایی ممکن نیست. از طرف دیگر می‌خواهند سناریوی جایگزین را هم داشته باشند و با تثبیت دستاوردهای کنونی خود در ارتباط با یک منطقه مستقل کردنشین از همین به عنوان یک پایگاه مستقل تثبیت شده در سناریوی دوم برای شکل دهی بین یوتوپیا در چشم انداز آینده استفاده کنند.

او در پایان با تشریح محتمل بودن سه سناریوی پیشروی کردها تاکید: این سه سناریو برای کردها وجود دارد؛ ولی سناریوی محتمل سناریوی دوم است، سناریوی ممکن سناریوی سوم است و سناریوی مطلوب و آرمانی کردها سناریوی اول خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا