خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«هر فیلمی می‌تواند از دایره انتخاب جشنواره حذف شود»

/نشست خبری مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی/

اولین نشست رسانه‌ای محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. در این نشست مرتضی رزاق کریمی قائم‌مقام  و معاون مستند، عباس اسدالهی معاون امور مالی، شیرین نادر معاون امور بین‌الملل و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز حضور داشتند.

این نشست رسانه‌ای روز سه‌شنبه بیست و دوم مهرماه در سالن اجتماعات مرکز برگزار شد. حمیدی مقدم پس از ارائه‌ی توضیحاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

این مدیر سینمایی گفت: «با توجه به وضعیت امروز و وضعیت مالی سینما، مرکز گسترش شاید نقش تعیین‌کننده‌ای نداشته باشد ولی از منظر مبنایی نقشی تعیین‌کننده دارد. با توجه به تغییرات سریع جامعه و  فناوری در حوزه‌ی رسانه، ساخت و اشتراک‌گذاری مستند‌ها همگانی شده است.»

او درباره‌ی جایگاه این مرکز توضیح داد: «مرکز در 5 جایگاه تاثیرگذار است که یکی از این موارد سینمای مستند است. در وضعیت فعلی، مرکز از پایگاه‌های اصلی سینمای مستند است. دومین مورد انیمیشن است که هم صنعت و هم هنر است. مرکز از انیمیشن‌های کوتاه و تجربی حمایت می‌کند، آمار نشان می‌دهد که در هر ماه محصولات مرکز در جشنواره‌های خارجی می‌درخشد.

حمیدی مقدم درباره‌ی جایگاه سوم تاثیرگذاری مرکز سینمای مستند و تجربی توضیح داد: «تولید فیلم تجربی با فراز و فرود همراه بوده است و اکنون با حمایت رییس سازمان سینمایی و مدیر سابق مرکز به اینجا بازگشته است. این آثار در فضایی که جذب سینمای بدنه نمی‌شود، مورد حمایت قرار می‌گیرند.»

این مدیر سینمایی ادامه داد: «جایگاه چهارم، نگاه سازمان به فیلمسازان شهرستانی است. در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها پنج خانه‌ی مستند ایجاد کرده‌ایم تا پاسخگوی فیلمسازان شهرستانی باشیم.»

او در پایان درباره‌ی جایگاه پنجم گفت: «پنجمین جایگاه درگاه و محل عرضه‌ی فیلم‎‌های مستند جشنواره‌ی سینما حقیقت است که مهم‌ترین و بزرگترین جشنواره‌ی مستند در خاورمیانه است. انتشار شیوه‌نامه‌ی حمایتی ما در مرحله‌ی آزمایشی و با این نشست همراه شده است. یکی از ویژگی های شیوه‌نامه آنلاین بودن است  و هر کاربر امکان دیدن طرح های ارائه شده در هر دوره را دارد. با این روش از ارائه‌ی طرح های مشترک و تکراری در دوره های مختلف مدیریتی جلوگیری        می‌شود.»

خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی آثار جشنواره سینما حقیقت پرسید: «در دوره‌ی پیش جشنواره مستندی با نام «سیاه دنباله‌دار» اکران شد که با واکنش‌های منفی و اعتراضاتی در برخی از رسانه‌ها روبرو شد. با توجه به اینکه گفتید به دنبال تغییر در فرم جشنواره هستید، چنین آثاری در جشنواره پیش‌رو جایگاهی دارند؟»

حمیدی مقدم در پاسخ گفت: «من در دوره‌ی پیش جشنواره بودم اما در جزئیات ماجراها قرار نداشتم. جشنواره‌ی سینما حقیقت دارای استراتژی است. یکی از نگاه‌های جدید این است که از این سال این نگاه‌ها در فستیوال‌ها مثل هر جای دنیا معین بشود. البته شاید خیلی رو نه ولی مشخص می‌شود که دارای چه نگاه استراتژیکی است و چه فیلم‌هایی می‌توانند نمایش داده بشوند.

نگاه باز وجود دارد و جشنواره‌ی سینما حقیقت به ویژه‌ترین مستندهای مستندسازان کشور می‌پردازد و مهم‌ترین و تنها محل نمایش و ایجاد بازخورد و آسیب‌شناسی است. ما جشنواره را محلی تخصصی می‌دانیم. با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان و استقبال کنندگان از جشنواره علاقمندان به این حوزه هستند، درباره‌ی فیلم در زمان خودش تصمیم می‌گیریم.

چون این فیلم را ندیده‌ام چیزی نمی‌توانم بگویم، هر فیلمی می‌تواند در یک جریان سینمایی حتی با نگاه هنری خودش از دایره انتخاب حذف بشود و شاید یک فیلم متوسط به جریان انتخاب ورود پیدا بکند. این در واقع ترکیب هیات انتخاب و ترکیب قرارگیری و رسیدن به فضای جشنواره را نشان می‌دهد. در آن زمان خیلی روشن‌تر صحبت خواهیم کرد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا