خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بجای مرگ بر آمریکا بگوییم مرگ بر دولت آمریکا! [+فیلم]

کیوان ابراهیمی در کانال تلگرامی «مشاهدات و روزنوشته‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی از امریکا» در یادداشتی به همراه یک ویدیو با عنوان «بجای مرگ بر آمریکا بگوییم مرگ بر دولت آمریکا!» نوشت:

فیلمی از رژه و شعرخوانی سربازان وطن در حضور رهبر انقلاب می‌دیدم که در جایی از آن می‌خواندند: «مرگ بر دولت آمریکا» ، گفتم چه خوب! امیدوارم که ادامه‌دار باشد و به این نتیجه رسیده باشند که بهتر است این شعار به کار برده شود، اما بعد بلافاصله همان شعار مرسوم «مرگ بر آمریکا» را خواندند. در این متن توضیح می‌دهم که چرا معتقدم بهتر است این شعار را دقیق‌تر کنیم.

«مرگ بر (نام یک کشور)» یعنی مرگ بر دولت، ملت و کلهم آن کشور. وقتی این شعار را می‌دهید، مثل آن است که آرزوی نابودی و مرگ کل آن کشور اعم از مردم و مسئولینش را کنید. اگر بگوییم مرگ بر اسرائیل، منطقی‌ست، چرا که معتقدیم کل کشور اسرائیل بر بنای باطل ایجاد شده و چه مردم چه دولت این کشور اشغال‌گرند اما امریکا چه؟ حتی رهبر انقلاب تصریح دارند به اینکه ما در شعار مرگ بر امریکا با مردم این کشور کاری نداریم:

«به حضرات امریکایی بگویم: مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر ترامپ و جان بولتون و پمپئو. مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر شما عده‌ی معدودی که این کشور را اداره می‌کنید؛ ما با ملت امریکا کاری نداریم. ثانیاً تا وقتی که امریکا خباثت و رذالت دارد، این مرگ بر امریکا از دهان ملت ایران نخواهد افتاد.» بهمن ۹۷

فکر می‌کنید چند نفر از مردم امریکا این کلام رهبری را شنیده باشند؟ من به شما اطمینان می‌دانم تقریباً هیچ‌کدام‌شان! آن‌ها تصویر غالبی که از ایران می‌رسد را می‌شنوند و با شنیدن شعار «مرگ بر امریکا» حس می‌کنند ایرانی‌ها نه تنها دشمن دولت‌شان، بلکه دشمن تک‌تک آنان نیز هستند.

پیش‌تر نیز نگاشته بودم که شعار کلی مرگ بر امریکا به دلیل آنکه گویای تفکیک بین دولت‌مردان و مردم این کشور نیست، غیر دقیق و گمراه‌کننده است. خودتان را بگذارید جای مردمی که در امریکا متولد شده و این کشور را وطن خود می‌دانند. بسیار اند افرادی که در عین ضدیت با سیاست‌های خارجی امریکا، پرچم‌شان را بر سر در خانه‌ی خود می‌کوبند. نوشته‌ایم و نشان‌تان داده‌ایم که کوی و برزن شهرهای امریکا پر است از نصب خودجوش پرچم این کشور توسط مردم عادی. حس میهن‌دوستی در میان این مردم بسیار قوی و ویژه است. وقتی در ایران شعار مرگ بر امریکا می‌دهند، احساس توهین به خود و کشورشان می‌کنند لذا اگر قرار باشد جایی در حمایت از ایران حرکتی علیه سیاست‌مداران خود انجام دهند، نخواهند کرد. چرا باید از کشوری که با شعار مرگ بر امریکا آرزوی نابودی کلیت کشورشان را دارد دفاع کنند؟ شما خودتان را بگذارید جای مردم امریکا و فرض کنید در جایی مثل عراق، عده‌ای بیایند و شعار مرگ بر ایران سر دهند، آیا این شعار را تنها مرگ بر حکومت ایران تلقی می‌کنید یا مرگ بر کل کشور و مردم ایران از جمله خودتان؟

در سال‌های اخیر معدودی حرکت پر قوت رسانه‌ای در امریکا علیه تحریم ایران انجام شده و برخی فعالان حقوق بشر و ضد جنگ، پرچم مخالفت با تحریم و ظلم و تبعیض علیه مردم ایران را بلند کرده‌اند که از بین آنان می‌توان به خانم مدیا بنجامین اشاره کرد. خانم بنجامین توسط لس‌آنجلس تایمز بعنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین رهبران جنبش صلح برگزیده شده و سال ۲۰۰۰ بعنوان نامزد حزب سبز (Green party) در انتخابات کلفرنیا، بیشترین رای این حزب در تاریخ انتخابات سنای ایالات متحده را به دست آورد اما تفوق دو حزب اصلی مانع از ورود وی به سنا شد. صدای اعتراض مدیا بنجامینِ صورتی‌پوش در جلسات ضد ایرانی دولت‌مردان امریکایی بلند شده و وی سیاست امریکا در اعمال تحریم علیه ایران را مجرمانه می‌داند چرا که به توانایی مردم برای تهیه‌ی غذا و دارو آسیب می‌زند. وی در فیلم پیشین از ماجرای کلیپ جنجالی و پربازدید خود در جلسه‌ی برایان هوک می‌گوید و توضیح می‌دهد که چرا مخالف تحریم و جنگ با ایران است.

ما که در امریکا زندگی می‌کنیم افرادی با چنین تفکرات عدالت‌طلبانه‌ای را می‌بینیم، این‌ها اکثریت نیستند اما وجود دارند. بعنوان یک ایرانی مستقل بدون وابستگی سیاسی، وقتی منافع ملی و دینی را می‌بینم، لازم می‌دانم سدهای جلوی حمایت این افراد از حق و عدالت و موانع مخالفت‌شان با تحریم و ظلم مرتفع شوند. عطف بر میهن‌دوستیِ فوق‌العاده‌ی مردم امریکا، باور کنید یا نه، «یکی» از مهم‌ترین این سدها همین شعار مرگ بر امریکاست. بیایید بجای این شعار بگوییم مرگ بر دولت امریکا تا حامیان امریکایی‌مان را از خود نرانیم. اگر در جلسات هوک و پمپئو و بولتون و گراهام و کاتن، بجای یک مدیا بنجامین، ده‌ مدیا بنجامین بلند شوند، سیاست‌مداران ضد ایرانی دست‌بسته می‌شوند و نمی‌توانند خیلی حرف‌ها را بر زبان بیاورند. ضمناً اگر اینگونه روشن‌گری‌ها در فضای سیاسی امریکا زیاد شود، مردم بیدار می‌شوند و کم‌کم سیاست‌مداران ضد ایرانی را منزوی می‌کنند.

رفتار دولت‌های امریکا با ایران در دهه‌های اخیر بنابر خوشایند گروهی از امریکایی‌ها بوده که بیشترین تفکرات ضد ایرانی و ضد اسلامی را دارند. معتقدم اگر قرار باشد دولت امریکا طبق متوسط عقاید مردم این کشور با ایران رفتار کند، شاهد کاهش (و البته نه رفع کامل) ظلم‌ها و تبعیض‌ها و تحریم‌ها خواهیم بود. وقتی بعد از ممنوعیت ویزای ترامپ، جمع کثیری از مردم امریکا با حمایت از ایرانی‌ها و مسلمانان بصورت عملی و جدی جلوی دولت کشورشان ایستادند، ما در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال ۹۵ بعنوان گروهی که پیشنهاد بالا بردن پلاکاردهای تشکر از مردم امریکا را مطرح کرد، موجب شدیم تصویری مناسب و عقلانی از مردم ایران به دنیا و رسانه‌های غربی مخابره شود، امید که پیشنهاد تغییر (و نه محو) شعار مرگ بر امریکا نیز (که در واقع مطابق با سخن رهبر انقلاب است)، بر عقلا و تصمیم‌گران موثر و مقبول افتد…

من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
محل قابل و آنگه نصیحت قائل
چو گوش هوش نباشد چه سود حسن مقال
به چشم و گوش و دهان آدمی نباشد شخص
که هست صورت دیوار را همین تمثال

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا