خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض به صادر نشدن مجوز اتحادیه‌ی تادا

اعضای هیات موسس اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران ( تادا ) ضمن اعتراض به صادر نشدن مجوز این اتحادیه، می‌گویند که این مساله را از طریق مجاری قضایی پیگیری خواهند کرد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن این بیانیه در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم. در سال تحصیلی جدید در شرایطی قدم به صحن دانشگاه گذاشتیم که نزدیک به چهار ماه از اتمام حجت ما با رئیس جمهور می‌گذرد و تا کنون مجوز اتحادیه‌های تشکل‌های تحول‌خواه و اصلاح‌طلب صادر نشده و بدتر آنکه هیچ جلسه‌ای به منظور بررسی درخواست اتحادیه از زمان صدور بیانیه تاکنون تشکیل نشده است. لذا ضمن اعتراض به این بی‌توجهی وزارت علوم اعلام می‌داریم درخواست خود را تا آخر از طریق مجاری قانونی از جمله شکایت از این وزارتخانه به دیوان عدالت اداری پیگیری خواهیم کرد.

در این چهار ماه نه تنها هیچ تغییری در فضای دانشگاه‌ها رخ نداد بلکه به لطف اقدامات منفعلانه وزارتین علوم و بهداشت این فضا بیش از پیش رو به مسمومیت رفته است و این سیر نزولی هم‌چنان ادامه دارد و نمایندگان لیست امید که با شعارهایی همچون استقلال دانشگاه، از مردم رای گرفتند در به وجود آمدن این شرایط بی‌تقصیر نیستند از همان موقع که با گزینه بیست و چندم آقای رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم مخالفت کردیم چنین شرایطی را برای فضای دانشگاه ها مشاهده می‌کردیم اما گوش نمایندگان محترم بدهکار نبود چرا که وجدان‌های بیدارشان اجازه نمی‌داد! هر چند از خروجی‌های نظارت استصوابی و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان که عملا به اتاقی تاریک و حیاط خلوت عده ای خاص بدل گشته است انتظاری بیش از این نمی‌رفت. 

فیلترگذاری‌های مخرب غیر علمی، مدرک گرایی به‌جای علم گرایی، دید غیر علمی و خالی از دغدغه نسبت به دانشگاه از جانب دانشجویان، بروکراسی غیر ضروری و دست پاگیر و هزار و یک مشکل دیگر بیش از هر موقعی شدت یافته است و این امر موید آن است که دانشگاه‌های ما دیگر “دانشگاه ملی” نیستند. دانشگاه که باید حل المسائل ایران باشد، متاسفانه سال‌هاست که بسیاری از مسوولین کشور به آن، نه به عنوان نهادی برای حل مسائل ایران بلکه به عنوان یک مساله بغرنج نگاه می‌کنند و همین امر به آنها اجازه ذبح آزادی در دانشگاه را داده است که از مصادیق آن می‌توان به برخوردهای غیرعقلانی از جمله حذف اساتید و اندیشمندان، ستاره‌دار کردن دانشجویان، برخورد با تشکل‌ها و نشریات دانشجویی و… اشاره کرد. این برخوردها طی سالیان متمادی موجب سقوط نهاد دانشگاه شده است. دانشگاهی که طبق رسالت تاریخی اش می‌بایست برای مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور راهکار ارائه داده و راهگشا باشد تبدیل به محلی برای ترقی افراد دست چندم از حیث علمی تحت عنوان دانشجو و استاد، برگزاری استند آپ کمدی، مسابقه آشپزی و … شده است و بی‌راه نیست که اکنون بگوییم بسیاری از مشکلات فعلی کشورمان از فرهنگی گرفته تا اقتصادی ریشه در همین سقوط دارد و حال که کار به اینجا رسیده همان مسوولین به جای اینکه قدردان فعالین دانشجویی باشند که دغدغه کشور را دارد نه تنها با ندادن مجوز اتحادیه‌ها و تشکل‌ها امکان فعالیت قانونی را از آنها سلب می‌کنند بلکه به برخوردهای ناصواب خود همچون گذشته و صدور احکام طولانی مدت برای دانشجویان و … ادامه می‌دهند. گویی نمی‌خواهند از گذشته و شرایط فعلی کشور درس عبرت بگیرند. آیا این برخوردها جز به منجر شدن سقوط دانشگاه از یک نهاد ملی به یک اداره با تعداد زیادی کارمند که همین نزول مادر تمام مشکلات کشور است نتیجه دیگری داشته است؟!

شاید اگر امروز دانشگاه در جایگاه خود قرار داشت و به رسالت تاریخی خود ادامه می‌داد، اگر آزادی در سطح جامعه و دانشگاه ذبح نمی‌شد، شاهد این فساد افسار گسیخته در سطح کشور و اعتراض هر روز اقشار مختلف جامعه که نهایت خواسته آنها برآورده شدن حقوق حداقلی‌شان است نبودیم.

مسلما تا زمانیکه برخورد با فعالین دانشجویی به عنوان نمایندگان مترقی‌ترین نهاد کشور و سایر فعالین صنفی که تشکیل دهنده جامعه مدنی هستند به همین منوال ادامه یابد شعارهایی همچون مبارزه با فساد تنها در حد زینت المجالس باقی خواهد ماند چرا که این فعالین و رسانه‌های آنها چشم بیدار جامعه و از موثرترین ارکان در شناسایی و مبارزه با فساد به صورت مفهومی و نه به صورت مصداقی هستند.

نمی‌شود از یک سو صحبت از مبارزه با فساد کرد و از سوی دیگر احکام طولانی مدت برای فعالین مدنی صادر کرد!

با توجه به آنچه که گفته شد فعالین دانشجویی باید بیش از هر زمان دیگری برای بازگشت دانشگاه به جایگاه اصلی خود که همان دانشگاه ملی است، تلاش کنند که این امر نیز میسر نمی‌شود جز با آزادی‌خواهی و تلاش برای فهم جایگاه صحیح سنت ایرانی در کنار گسترش مدرنیته به صورت صحیح و اصولی در دانشگاه و تلاش برای استقلال دانشگاه در همه شئون از دولت و نهادهای حاکمیتی
برای بازتعریف دانشگاه به عنوان یک نهاد راهگشای ملی، بازنمایی مفهوم “ایران” بیشتر از هر موقع دیگری ضروری و اجتناب ناپذیر است چرا که اگر بنا به اجرای اصولی همچون “آزادی” و “عدالت” باشد توجه به بستر اجرای این اصول یعنی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‌ و در نهایت این مفاهیم نیز باید به ترقی ایران کمک کنند.

در پایان اعضای هیات موسس اتحادیه تشکل های اسلامی دانشجویان ایران (تادا) ضمن بازیابی هویت خود بر پایه دو مفهوم “ایران” و “آزادی‌خواهی” در کنار اصول پیشین هم چون توجه به “اسلام “، “عدالت اجتماعی” که از پایه‌های اساسی احیای دانشگاه “ملی” هستند چه با صدور مجوز و چه بدون صدور مجوز به فعالیت‌های خود در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ادامه خواهند داد و در کنار تلاش برای رفع تبعیض‌ها و مهیا کردن شرایط برای رقابت برابر شهروندان، با حضور فعالانه در صحن دانشگاه‌ها از سقوط بیش از پیش این نهاد تاریخی و اثر گذار جلوگیری و به ترقی جایگاه آن در سطح جامعه کمک خواهند کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا