خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی عجیب ترامپ به اردوغان: «احمق نباش»

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای خلاف عرف دیپلماتیک، به اردوغان نوشته است که «احمق نباشد» و در سوریه دست به کشتار نزند، چراکه در غیر این صورت آمریکا اقتصاد ترکیه را نابود می‌کند.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای با ادبیاتی به شدت غیرمحترمانه و دور از آداب دیپلماتیک، به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه توصیه کرده است که از کشتار در سوریه خودداری کند.

این نامه را «تریش ریگان» خبرنگار شبکه «فاکس نیوز» منتشر کرده است. تاریخ این نامه به ۹ اکتبر (۱۷ مهر) یعنی همزمان با آغاز عملیات ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه بازمی‌گردد.

ترامپ در این نامه نوشته است:

«آقای رئیس‌جمهور گرامی:

بیا با هم یک معامله خوب کنیم! تو نمی‌خواهی مسئول کشتار هزاران نفر باشی و من هم نمی‌خواهم مسئول نابود کردن اقتصاد ترکیه باشم – [لازم باشد] این کار را می‌کنم. قبلا قدری از طعمش را در ارتباط با کشیش [اندرو] برانسون چشیده‌ای.

من سخت کار کرده‌ام تا بعضی از مشکلات شما را حل کنم. دنیا را ناامید نکن. می‌توانی معامله فوق‌العاده‌ای کنی. ژنرال مظلوم [فرمانده شبه نظامیان کرد سوریه] آماده مذاکره با توست و آماده است تا امتیازاتی بدهد که تابحال نداده است. نسخه‌ای از نامه‌اش را که به تازگی دریافت کرده‌ام، به صورت محرمانه [برایت] ارسال می‌کنم.

اگر این کار را به طرز درست و انسانی انجام دهی، تاریخ نگاه خوبی به تو خواهد داشت. اما اگر چیزهای خوبی اتفاق نیافتد، تا همیشه به تو به چشم یک شیطان نگاه می‌کند. سرسخت نباش. احمق نباش.

بعدا با تو تماس می‌گیرم.»

بنا بر گزارش العالم، یک سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به رسانه‌ها، صحت این نامه را تأیید کرده است.

مقامات ترکیه‌ای هنوز به انتشار متن این نامه واکنشی نشان نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد این نامه از سوی کاخ سفید با هدف کاستن از انتقادات از ترامپ منتشر شده است. منتقدان می‌گویند تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه «چراغ سبزی» به عملیات ترکیه در این منطقه بوده است.

ترامپ چهارشنبه شب در یک نشست خبری این اتهام را رد کرد و گفت اخیرا نامه‌ای تند به اردوغان نوشته و قصد دارد به زودی متن آن را منتشر کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا