خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رد خون یک آس بزرگ است»

/«چه فیلمی ببینیم» هفته با حسین لامعی/

«ماجرای نیمروز: رد خون» اثر محمدحسین مهدویان یکی از فیلم‌هایی‌ست که این روزها در حال اکران است. اکران این فیلم در جشنواره‌ی فجر با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. یکی از ویژگی‌های متفاوت «رد خون» با ماجرای نیمروزِ اول تقابل کارکترهای فیلم با یکدیگر است. حسین لامعی مستندساز و مجری برنامه فرهنگی-سینمایی «کات»، «در چه فیلمی ببینیم» این هفته از میان فیلم‌های در حال اکران، فیلم مهدویان را به مخاطبان پیشنهاد می‌دهد.

لامعی درباره‌ی فیلم سینمایی مدنظرش به انصاف‌نیوز گفت: «سینمای ایران چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، سینمایی کوچک بود و هست. مباحث پیچیده‌ی انسانی، مخصوصا در حوزه‌ی تاریخ معاصر هیچگاه در آن به طور جدی مطرح نشده. سینمایی ترسو، کم‌هوش، نحیف و ایزوله که نه درام و شخصیت‌پردازیِ فیلم‌هایش درست و چندبُعدی‌ست، نه شکل و ساختار دقیق و منسجمی دارد، و نه دارای نگاه و جهان‌بینیِ عمیق و معینی‌ است.

طبیعی‌ است فیلم مهاجم و جاه‌طلب مهدویان در چنین سینمایی یک آس بزرگ است. من علاقه‌ای به «ایستاده در غبار» ندارم و «ماجرای نیمروز» را هم فقط یک فیلم خوش‌ساخت می‌دانم، نه بیشتر. «ردّ خون» اما از لحاظ فرم و ساختار و از دریچه‌ی مغز و جهان پیچیده‌ای که پشت خود دارد، بسیار از فصل اول جلوتر است و با اختلاف، بهترین فیلم مهدویان و از بهترین‌های این سینما است.

لامعی در ادامه به انصاف‌نیوز گفت: «می‌خواهم روی واژه‌ی «جاه‌طلبی» تاکید کنم. این سینما نیاز به جاه‌طلبی دارد. نیاز به بلندپروازی دارد. رد خون، دارای این ویژگی‌ است. فیلم بی‌نقصی نیست، اما فیلم مهم و بزرگی‌ است. اگر قرار باشد پیشنهادی به مخاطبان بدهم به طور حتم آن تماشای رد خون خواهد بود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا