خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض رسانه‌ای‌ها به بایکوت سایت‌ها در نشست خبری رییس جمهور

/ گفت‌وگوی انصاف نیوز با چند رسانه /

بابک مجیدی، انصاف نیوز: نشست مطبوعاتی رییس‌جمهور با حضور اهالی رسانه تقریبا بعد از دو سال در روز 22 مهرماه 1398 برگزار شد. نکته مهم در این نشست، حضور نداشتن سایت‌های خبری در این جلسه بود و تنها دو خبرگزاری فارس و برنا فرصت طرح سوال از رئیس‌جمهور را پیدا کردند. حضور نداشتن سایت‌های خبری که یکی از مهم‌ترین انواع رسانه‌های خبری فعال هستند، با توجه به مشکلاتی که این روزها زسانه‌های مکتوب با آن دست به‌گریبانند و همچنین فراگیر شدن روز به روز بیشتر رسانه‌های دیجیتال، سوالاتی جدی ایجاد می‌کند و صدای اعتراض مدیران سایت‌های خبری را در‌آورده است.

خبرنگار انصاف نیوز در بررسی خود متوجه شد در طول سالیان گذشته نشست‌های مطبوعاتی به جز خبرگزاری‌های مهم، پایگاه‌های خبری سرشناس از حضور در این نشست‌ها محروم و یا فرصت برای سوال کردن نداشتند. تعدادی از مدیران سایت‌های خبری رده الف، که زیر نظر وزارت ارشاد رتبه‌بندی می‌شوند از دعوت نشدن رسانه‌هاشان به نشست مطبوعاتی رییس جمهور گفته‌اند.

روزبه عملداری سردبیر سایت جماران در این مورد گفت که «سایت‌های خبری باید حضور داشته باشند ولی رسانه‌هایی که با ما همسو هستند برای حضور در این کنفرانس‌ها مطالبه نمی‌کنند و وقتی هم ما برای حضور در این کنفرانس‌ها درخواست می‌دهیم می‌گویند جا نداریم. و اکثر سایت‌های خبری که ما می‌شناسیم دنبال این موضوع نیستند.

جعفر محمدی‌ مدیر سایت عصر ایران نیز می‌گوید حضور نداشتن سایت‌های خبری در کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهور کج سلیقگی مسوولان است که هنوز در گذشته مانده‌اند و توجهی به سایت‌های خبری ندارند که امروز مهم‌ترین رسانه هستند.

محمدحسین خوشوقت مدیر مسوول سایت فرارو حضور پایگاه‌های خبری را ضروری می‌داند و می‌گوید روزنامه‌ها مخاطبان خودشان را از دست داده‌اند و سایت‌های خبری مورد اقبال مردم در عصر امروز قرار دارد.

حبیب عباسی مدیر سایت شفقنا حضور سایت‌های خبری در کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهور را لازم دانست و گفت جریان اطلاع‌رسانی در کشور و حتی جهان محدود به صداوسیما و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نمی‌شود. او در ادامه صحبت‌های خود افزود دولت‌های گذشته تاکنون توجه حداقلی را به پایگاه‌های خبری نداشته‌اند.

معصومه رشیدیان دبیر تحریریه انصاف‌نیوز هم می‌گوید دعوت نکردن از سایت‌های خبری در کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهور را  حاصل عقب بودن تیم رسانه‌ای دولت از روند رسانه‌ای کشور و مخاطبان اخبار می‌دانم.

متن کامل گفت‌وگو با مدیران رسانه‌ها را در زیر می‌خوانید:

سردبیر جماران: تیم رسانه‌ای دولت به خبرنگاران سایت‌های خبری اعتقادی ندارند

روزبه علمداری درباره‌ی علت حضور نداشتن سایت‌ها و پایگاه‌های خبری در کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهور و اینکه چقدر حضور آن‌ها را مفید می‌داند به انصاف نیوز گفت: اولا که باید و حتما این رسانه‌ها حضور داشته باشند و اگر من بخواهم در این رابطه صحبت کنم باید از رسانه‌های دیگر هم انتقاد کنم. سایر رسانه‌ها اصلا درخواست حضور در کنفرانس‌ها را ندارند ولی سایت ما چون درخواست داشتیم گفتند که امکانش نیست. ولی نکته‌ی مهم درباره‌ی اکثر سایت‌ها‌ی خبری همین است که اصلا دنبال این مسایل نیستند و حتی خبرنگار مناسب هم برای این کار نداشتند.

سردبیر سایت جماران در ادامه گفت: در درجه‌ی اول، در سایت‌های خبری حضور در این کنفرانس‌ها باید تبدیل به درخواستی مشترک شود، بعد توقع برآورده شدن آن را داشته باشیم.

او درباره‌ی کنفرانس خبری اخیر هم گفت: برای اینکه به کنفرانس عکاس معرفی کنیم تماس گرفتم اما گفتند جا نداریم و نشد؛ اگر هم خبرای فرستادن خبرنگار درخواست می‌دادیم مطمئن بودم که رد می‌شد.

علمداری همچنین در انتقاد از تیم رسانه‌ای دولت گفت: دوستان دولت هیچ اعتقادی به خبرنگاران سایت‌های خبری ندارند و چون رییس‌جمهور به عنوان مسوول ارشد اجرایی کشور لست باید به سوالات شسته رفته جواب دهد و در شان رییس‌جمهور نیست که به سوالات سایت‌های خبری جواب دهد؛ باید به سوالات رسانه‌های بزرگ‌تر جواب دهد؛ درحالی که بار اصلی حمایت از دولت بر دوش همین سایت‌های خبری از جناح‌های مستقل، اصلاح‌طلب، اعتدالی و کانال‌های خبری است.

او در ادامه گفت: اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم کانال‌های خبری این امکان را باید داشته باشند که در کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهور شرکت کنند چرا که وقتی یک کانال خبری به عنوان مثال دارای یک میلیون عضو است و بر روی مخاطب تاثیر می‌گذارد و جایگاهی دارد، باید سوالات خود و مخاطبان خود را مطرح کند؛ به نظر من به نفع آقای رییس‌جمهور و دولت است اگر این سوالات پرسیده شود و پاسخی داده شود.

سردبیر سایت جماران در پاسخ یه اینکه اگر در کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهور حضور داشتند چه سوالی را از او می‌پرسیدند گفت: طرح همه‌پرسی که در همه جا از آن صحبت می‌کنند صرفا یک مانور سیاسی است یا یک مقصود نگفته؟ ته این ماجرا چیست و مشخصا به دنبال چه همه‌پرسی هستند؟ چون همه‌پرسی بعد از طی مراحل قانونی باید دارای یک سوال مشخص باشد و باید از او پرسید که اگر این رفراندوم برگزار شد مشکلات حل می‌شوند؟ چون او هربار درباره‌ی رفراندوم به صورت گنگ و مبهم صحبت می‌کند اما اصل موضوع را نمی‌گوید.

مدیر عصرایران: حضور نداشتن سایت‌های خبری در بهترین حالت حاصل کج سلیقگی دوستان است

جعفر محمدی‌ مدیر سایت عصر ایران نیز در این مورد به انصاف نیوز گفت: حضور نداشتن سایت‌ها و پایگاه‌های خبری در مراسم‌های این‌چنینی در بهترین شرایط می‌تواند حاصل کج سلیقگی دوستان باشد و اینکه هنوز در گذشته مانده‌اند. چراکه سایت‌های خبری بار مهم‌ترین بخش رسانه‌ای کشور را بر دوش می‌کشند.

من تعدادی از دوستانی که در تیم رسانه‌ای فعالیت می‌کنند را می‌شناسم که در گذشته کار خبری در سایت را انجام می‌دادند و اهمیت این سایت‌ها را می‌دانند و به جای اینکه به حساب کج سلیقگی بگذارم بیشتر تعجب می‌کنم.

او در ادامه افزود: شاید تیم رسانه‌ای بگوید چون تعداد سایت‌های خبری زیاد است و ما نمی‌توانیم از همه‌ی این سایت‌ها گزینش انجام دهیم. پاسخ به این مشکل این است که از سایت‌های فعال و پربیننده و تاثیرگذار و بر اساس رتبه‌بندی سایت‌ها که همین دولت انجام داده و با همین سایت‌ها تعامل می‌کنند، انتخاب کنند؛ چطور است که بر اساس رتبه‌بندی به این سایت‌ها یارانه می‌دهند اما از آن‌ها نمی‌توان دعوت کرد که در کنفرانس مطبوعاتی رییس‌جمهور حضور داشته باشند تا سوال خود را مطرح کنند؟!

از مسوولان تیم رسانه‌ای دولت یا هر نهادی که مسوول این برنامه هست انتظار می‌رود مقداری امروزی‌تر به ماجرا نگاه کنند.

مدیرمسوول سایت عصر ایران درباره اینکه در صورت حضور چه سوالی از رییس‌جمهور می‌پرسیدند هم گفت: در موارد اینچنینی ما در گروه تحریریه سوالات خود را به یک تصمیم جمعی می‌رسانیم و بعد سوال خود را طرح می‌کنیم و بنابراین سوالی را به صورت تکی نمی‌توانم بپرسم.

مدیرمسوول سایت فرارو: مسوولین دولت بیشتر به پایگاه‌های خبری توجه کنند

محمدحسین خوشوقت مدیر مسوول سایت فرارو گفت: حضور پایگاه‌های خبری در مراسم‌های رسمی را ضروری می‌دانم؛ علت این است که میزان تاثیرگذاری پایگاه‌های خبری و اقبال مردم به آنها از روزنامه‌ها بیشتر است. به علت‌ها و دلایل مختلف امروز عصر پایگاه‌های خبری است نه روزنامه‌ها. چراکه آن‌ها به شدت مخاطبان خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر پایگاه‌های خبری دارای مخاطبان پرشمار هستند. روزنامه‌ها در حال حاضر به اندازه‌ی یک پنجم مخاطبان پایگاه‌های خبری خریدار ندارند. اما از نظر سنتی خیلی از مسوولان فکر می‌کنند این روزنامه‌ها هستند که وظیفه‎ی اطلاع‌رسانی را مثل گذشته انجام می‌دهند.

خوشوقت در ادامه اضافه کرد: اگر پایگاه‌های خبری نباشند کسی در جریان مطالبی که روزنامه‌ها کار می‌کنند قرار نمی‌گیرد. و همین پایگاه‌های خبری هستند که با بازنشر مطالب آن‌ها باعث می‌شوند که مردم از مطالب روزنامه‌ها اطلاعات کسب کنند.

او همچنین گفت: معاونت اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری و روابط عمومی‌ها در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی باید به این پایگاه‌های خبری بیشتر توجه کنند و مردم را از فعالیت‌ها و اقداماتی که انجام می‌دهند باخبر کنند.

مدیر سایت فرارو سوال این سایت از رئیس‌جمهور را اینگونه مطرح کرد: در محقق ساختن وعده‌هایی که به مردم دادند چقدر خودشان را موفق می‌دانند و چه نمره‌ای می‌دهند؟

مدیر سایت شفقنا: دولت‌ها توجهی به نفش پایگاه‌های خبری نداشتند

حبیب عباسی مدیرمسوول سایت شفقنا نیز در این مورد به انصاف نیوز گفت: بیش از 2500 پایگاه خبری دارای مجوز از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درکل کشور مشغول فعالیت هستند. البته تعدادی پایگاه خبری هم داریم که فعال هستند ولی مجوز ندارند. پایگاه های خبری از حدود بیست سال پیش تا کنون نقشی فعال در اطلاع رسانی داشته و دارند؛ به طوری که روزنامه‌ها، صداوسیما و خبرگزاری‌ها نیز از تولیدات این پایگاه‌های خبری استفاده می‌کنند.

بسیاری از نهادهای خصوصی، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها به شکلی با این پایگاه‌های خبری ارتباط دارند و از نقش مهم این رسانه‌ها غافل نیستند. البته کم و کیف این مهم شاید جای نقد و نظر داشته باشد. ولی متاسفانه  دولت‌های مختلف از گذشته تا کنون توجهی -حداقل در حوزه‌ی نشست‌های خبری رییس جمهور- به نقش این پایگاه‌های خبری نداشته و با نادیده گرفتن نقش این سایت‌ها، تحلیل غلط نسبت به این رسانه‌ها، رویکردهای بسیار سنتی در پرسش از روسای جمهور، پایگاه‌های خبری را نادیده می‌گیرند.

عباسی ادامه داد: پرسش شما از پرسیدن سوال بود، ولی برخی سایت‌های خبری اساسا حضور هم نداشتند؛ مسوولان اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور خیلی ساده می‌توانستند سهمی برای پرسش از رییس جمهور به پایگاه‌های خبری اختصاص دهند. بدین شکل تاحدی عدالت برقرار می‌شد .

او در پاسخ به سوالی دیگر گفت: پرسیده‌اید حضور آنان را لازم می‌دانم؟ صد البته؛ جریان اطلاع رسانی در کشور و حتی جهان امروز محدود به صداوسیما،خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نمی‌شود، درکنار این رسانه‌ها که درجای خود محل نقدونظر هستند، حضور، پرسشگری و نقش آفرینی سایت‌ها را کمتر کسی است که امروز نادیده بگیرد.

کمیته رتبه‌بندی سایت‌ها در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند سالی است که فعال است؛ درحالیکه رتبه‌بندی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها متاسفانه در حال حاضر انجام نمی‌شود. در کمیته رتبه‌بندی با شاخص‌های مختلف پایگاه‌های خبری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و این نشان دهنده‌ی جایگاه این نوع از رسانه در گستره‌ی اطلاع رسانی است.

پیشنهادم این است که معاونت اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور و کسانی که در حوزه‌ی پرسش از روسای جمهور تصمیم می‌گیرند، قدری با تامل بیشتر این مهم را مورد پردازش قرار دهند. استادان رسانه باید نظر دهند که این نوع پرسشگری چقدر با حوزه تخصصی ارتباطات فاصله دارد یا ندارد؟

او در پاسخ به اینکه پرسش آنها به عنوان رسانه از رییس‌جمهور چیست، گفت: باید عبورکرد، چرا که  عنصر زمان در یک نشست خبری مهم است؛ اگر بنا باشد از او پرسشی داشته باشیم آن وقت می‌توان از محتوا، شکل پرسش و یا موضوع سخن گفت. آنچه گذشت، گذشته است.

امیدوارم نشست خبری رییس جمهور با هر کم و کیفی توانسته باشد قدری از پرسش‌های مردم و افکار عمومی را دربرگرفته باشد و بتواند بخشی از مشکلات کشور را حل کرده یا باعث حل آنها شد. این نشست خبری نشان داد که نیاز است رییس جمهور بیشتر و بهتر با مردم مستقیم و غیرمستقیم به گفت‌وگو بنشیند.

دبیر تحریریه انصاف‌نیوز: انتخاب رسانه‌هاشپان به چه معیاری است؟

معصومه رشیدیان دبیر تحریریه انصاف‌نیوز گفت: البته اطلاع دقیقی ندارم که کدام خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری دعوت شده‌اند؛ اما غیر از اینکه تقریبا هیچ‌یک از سایت‌های فعال و پرمخاطب حضور نداشتند، چیزی که مشخص است این است که هیچ یک از پایگاه‌های خبری جزو رسانه‌های سوال کننده از رییس جمهور نبوده‌اند؛ و در مقابل نام برخی از رسانه‌های موجود در لیست سوال کنندگان هم آنهایی هستند که مخاطب چندانی ندارند. این را بگذارید کنار فضای رسانه‌ای امروز که می‌توان گفت بدست سایت‌ها و کانال‌های خبری است. بیشتر بار اطلاع رسانی در سطح وسیع بدوش این رسانه‌هاست.

حتی خود نهاد ریاست جمهوری هم بعد از آنکه صداوسیما جوابیه‌اش برای پاسخ به ماجرای دختر آبی را کار نکرد متوسل به انتشار مجازی آن شد. نشر دادن و به گوش مردم رساندن آن جوابیه‌ی تصویری هم باز اکثرا از طریق همین رسانه‌های اینترنتی و کانال‌های تلگرامی‌شان است. اخبار روزنامه‌ها و صداوسیما از طریق همین رسانه‌ها حتی به اطلاع کسانی می‌رسد که ممکن است چندان پیگیر نباشند، تازه عیر از چند استثنا، در بسیاری از موارد رسانه‌های مکتوب با بازنشر مطالب همین رسانه‌های دیجیتال صفحه‌شان را پر می‌کنند؛

البته با توجه به تعدد و تکثر عجیب و غریب رسانه‌های اینترنتی این انتظار نیست که تمام سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را دعوت کنند اما غیبت رسانه‌های شناسنامه‌دار و صاحب نام اینترنتی در این لیست اصلا قابل قبول نیست.

به همین خاطر جدای از ارزش گذاری و مثبت یا منفی تلقی کردن انتخاب رسانه‌ها از سوی تیم رسانه‌ای دولت، دعوت نکردن از سایت‌های خبری بنظرم بنوعی نشان دهنده‌ی عقب ماندن تصمیم‌گیران این حوزه در دولت از فضای رسانه‌ای امروز جامعه است. ضمن اینکه برداشت من از انتخاب‌ها در برنامه‌های دیگر این است که تیم رسانه‌ای دولت -و نه فقط دولت- در ارزشگذاری خود معمولا سایت‌ها را در رده‌ای پایین‌تر از دیگر انواع رسانه در نظر می‌گیرند که باتوجه به شرایط امروز بنظرم این رویکرد نیازمند تجدیدنظری جدی است.

در پایان چند سوال جدی نیز در این مورد و موارد مشابه وجود دارد: تیم رسانه‌ای دولت با چه تحلیلی بخش مهمی از فضای رسانه‌ای کشور را در آن مراسم بایکوت کرده است؟ و سوال دوم اینکه انتخاب رسانه‌ها و سوال کنندگان برچه اساس و با چه سازوکار و معیاری بوده است؟

رشیدیان در پاسخ به اینکه در صورت حضور چه سوالی از رییس‌جمهور می‌پرسید گفت: ترجیح من این است که سوالم را در همان فضا بپرسم، علاوه بر اینکه معمولا سوالاتمان برای نشست‌ها را مشورتی انتخاب می‌کنیم؛ اما آنچه در حال حاضر به ذهنم می‌رسد: احتمالا درمورد چندپارگی مواضع و تحلیل‌هایی می‌پرسیدم که ما از مراجع مختلف در جلسات خصوصی با رسانه‌ها می‌شنویم و سردرگم می‌مانیم که کدام تحلیل و موضعِ کدام مرجع به واقعیتی که جریان دارد نزدیک‌تر است؛ البته گاهی این مواضع متفاوت نمود بیرونی و خبری هم پیدا کرده و غیر از رسانه‌ها، مردم را هم سردرگم کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا