خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رانت جایابی بورسیه های غیرقانونی را متوقف کنید

یک دانشجوی دوره ی دکتری پرسید: به چه حقی وزارت علوم به کسانی که بدون آزمون و غیرقانونی وارد دوره ی دکتری شده اند اجازه داده است که اگر می توانند بروند در دانشگاهها جایابی کنند و هیات علمی شوند؟!
محمد پرستش، دانشجوی دوره ی دکتری در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت:
رانت و ویژه خواری با سیره ی مولای متقیان تعارض آشکار دارد. تاریخ به یاد دارد که علی(ع) با رسیدن به خلافت، از بیت المال، به هر مسلمان، در هر رشته و رده و رسته و نژادی که بود، سه درهم تحویل داد و خود نیز که خلیفه ی مسلمانان بود، سه درهم برداشت.
تاریخ به یادگار گذارده که علی(ع) هنگامی که مسوولیت اداره ی بیت المال را به عمار بن یاسر و ابوالهیثم بن التیهان واگذار کرد، به آنان، کتباً ابلاغ کرد که عربی و قرشی و انصاری و عجمی و تمام کسانی که جزو حوزه ی اسلام هستند، از هر قبیله و نژادی که باشند، همه و همه، با هم برابر و مساویند.
سهل بن حنیف، غلام سیاهی را به محضر آن حضرت آورد، گفت: “به این، چه اندازه می‌دهی؟”. علی(ع) به سهل فرمود: “تو خود چه اندازه گرفته ای؟”. پاسخ داد: “سه دینار مطابق آنچه دیگران گرفته اند”. امام فرمود: “غلام او را نیز همانند خودش، سه دینار بدهید”.
یا وقتی خواهر مکرمه اش، اُمّ هانی، به خدمت او رفت، حضرت دستور داد که بیست درهم به وی بپردازند. ام هانی بازگشت و از کنیزک عجمی خود پرسید: “عطای علی(ع) به تو، چه اندازه بود؟”. او پاسخ داد: “بیست درهم”. ام هانی، با خشم، و به عنوان اعتراض و انتقاد از این مساوات، به نزد برادر بازگشت. امام(ع) فرمود: “باز گرد! خدای تو را رحمت کند! ما، در کتاب خدا، برتری و رجحانی برای اسماعیل بر اسحاق نیافتیم”.
حکایت عقیل را مسلمانان شنیده اند، تاریخ به یاد دارد که مولای متقیان در اوان خلافتش اعلام کرد که بیت المال را از آنانی که به ناحق گرفته اند باز پس خواهم ستاند، حتی اگر مهر زنانشان کرده باشند. شیعیان روایت پاسخ مولای متقیان را به سهم خواهی طلحه و زبیر از بیت المال شنیده اند، آن هنگام که طلحه و زبیر مدعی شدند که در راه خدا و در رکاب پیامبر (ص) برای اسلام شمشیر زده اند و  بر این اساس مستحق دریافت منزلت بالاتری هستند، حضرت علی (ع) به آنها پاسخ داد که اگر در رکاب پیامبر(ص) و به خاطر اسلام شمشیر زده اید پاداشتان را از خداوند خواهید گرفت اما اینجا سهم همگان از بیت المال برابر است.
امروز ما به عنوان پیروان مولای متقیان در مورد پرونده ی بورسیه های غیرقانونی بر میزان کدام عدالت حکم صادر می کنیم؟ مگرنه این است که عدالت علی (ع) با کسی تعارف ندارد. به چه حقی وزارت علوم به کسانی که بدون آزمون و غیرقانونی وارد دوره ی دکتری شده اند اجازه داده است که اگر می توانند بروند در دانشگاهها جایابی کنند و هیات علمی شوند؟!
جایابی یعنی اینکه خارج از فراخوان وزارت علوم، بورسیه های غیرقانونی می توانند متقاضی جذب در هیات علمی شوند و این در حالیست که دانشجویانی که به شیوه ی قانونی وارد دوره ی دکتری شده اند تنها از طریق سامانه ی سراسری جذب وزارت علوم می توانند متقاضی جذب شوند. جایابی نوعی ویژه خواری است که می بایست وزارت علوم تحقیقات و فناوری آن را متوقف کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا