خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نیکخواه: مجلس فعلی بیشتر حامی دولت است تا ناظر آن

مهندس علی نیکخواه سرنقی کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه‌ی سلماس در آذربایجان غربی است. او 4 سال به عنوان شهردار در شهرستان سلماس، سه سال به عنوان مدیرعامل در سازمان همیاری شهرداری‌های استان و مشاور استاندار در امور شهرداری‌ها فعالیت داشته است.

نیکخواه در بخش نخست مصاحبه‌ای با انصاف نیوز به اهمیت مطالبه‌گری مجلس به عنوان وظیفه‌ی اصلی‌اش اشاره کرد و این موضوع که در حال حاضر مردم احساس می‌کنند مجلس به وظایف خود عمل نکرده است. 

او میانه روها را در مقابل تندروها معرفی کرد و پیش‌بینی می‌کرد احتمالا بین 40 تا 50 درصد مشارکت در شهرستان سلماس وجود خواهد داشت. این کاندیدای آینده همچنین اضافه کرد: من یقین دارم مجلس آینده دست نیروهای معتدل و میانه رو از هر دو جناح خواهد بود.

این کاندیدای مجلس در مورد کم‌رنگ شدن وجه نظارتی مجلس گفت: یکی از وظایف مجلس نظارت بر کارهای دولت است. مجلس فعلی بیشتر حامی دولت است تا ناظر دولت! نانی در سفره ی مردم نگذاشته‌ایم. خودمان گران هم کردیم. مردم در مضیقه و نگران آینده‌ی خودشان و فرزندانشان هستند. اگر مجلس به وظیفه‌ی نظارتی و اصلی خود بازگردد همه ی مشکلات حل می شود.

علی نیکخواه کاندیدای مجلس

مجلس فعلی هم در قانونگذاری و هم در نظارت مردود است

ارزیابی نیکخواه در مورد عملکرد مجلس فعلی نیز چنین بود: هم در قانونگذاری و هم در نظارت مردودند. در بحث بیمه‌ی کارگری و افزایش سن بازنشستگی، مالیات و … مردود است. الان ما در مدیریت صندوق‌های بازنشستگی مشکل داریم. به جای حل مشکل، سن بازنشستگی را افزایش داده‌ایم! مجلس هیچوقت مردمی نبوده است و بیشتر حامی دولت بوده تا ملت!

شهردار سابق در مورد عملکرد میانه‌روها در بخش سیاست گفت: در سیاست داخلی باید کاری کنیم که مردم پشتیبان دولت باشند. تا به حال چنین نبوده است. در سیاست خارجی باید نه شرقی نه غربی را ملاک قرار دهیم. باید در مورد اعتمادمان به روسیه و چین تجدید نظر کنیم. چین و روسیه در مورد جزایر سه گانه حرف‌های نامربوطی زدند!

نیکخواه ویژگی‌های میانه‌روها را اینطور شرح داد: در مورد اعتدال باید بین سیاست، ایدئولوژی خودمان، مسائل بازرگانی، صنعت و … یک رابطه مناسب ایجاد کنیم. اگر چنین شود شاید خیلی از مشکلات مملکت حل می‌شود. در رابطه با سیاست خارجی معتدل پیش برویم شاید خیلی از مشکلات حل شود.

او همچنین در مورد کمبودهای شهر سلماس و تبعیض تخصیص بودجه میان استان‌ها چنین گفت: در شهر ما چیزی که مردم را اذیت می کند تبعیض است. تبعیض در بودجه‌ای که بین استان‌ها پخش می‌شود. بودجه‌ای که تخصیص داده شده به آذربایجان غربی با بعضی استان‌های خاص اصلا قابل قیاس نیست. از نظر زیرساخت‌های عمرانی شدیدا در مضیقه هستیم. هشت سال است که چند پروژه‌ی عمرانی در سلماس اصلا پیشرفت نداشته است. بودجه‌ی عمرانی ما نسبت به بودجه‌ی جاری خیلی کم است. این نسبت در شهرستانی مانند سلماس بدتر هم می‌شود.

نیکخواه در مورد احتمال شکل‌گیری یک اقلیت موثر از میانه‌روها با اطمینان گفت: بله حتما ممکن است. آدم‌هایی که به لحاظ فکری به یکدیگر نزدیکند کنار هم جمع می‌شوند و یقینا اثرگذار خواهند بود حتی اگر کم باشند. در سیاست‌های خارجی، داخلی، اقتصادی و… عمده‌ی مشکلات ما تکروی‌ست.

قانون جدید ننوشته‌ایم فقط تبصره اضافه کردیم

او همچنین در مورد به روز نشدن قوانین در مجلس گفت: عمده‌ی مشکلات مردم در مراجعه به شهرداری‌ها قوانینی‌ست که از سال 1320 باقی مانده‌اند! مثلا همین قانون ماده 100 که تا حالا هیچ تغییری نکرده و عامل فساد شده است. یا در بحث گمرک قانون جدید ننوشته‌ایم و دائم فقط تبصره نوشته‌ایم. سردرگمی در بحث گمرکات طوری‌ست که خود مسئولان به طعنه می‌گویند آمریکا ما را تحریم نکرده خود گمرک ما را تحریم کرده است!

نیکخواه از اهمیت مردم در جایگاه مسئولان نیز گفت: انشاالله همه‌ی مسئولان بیشتر به فکر ملت باشند. ملت نباشد مسئولیت آن‌ها هم دوامی نخواهد داشت. جمهوریت کشور ما از مردم است. اسلامی بودن کشور هم وابسته به مردم است. به قله رسیدن وابسته به این است که به فکر مردم باشیم. صاحبان اصلی این نظام مردمند.

مشاور سابق استاندار توضیحاتی راجع به دلیل رد صلاحیتش در وهله‌ی اول نیز توضیح داد: من در استان تایید شده بودم. در تهران گفتند رد شدید! دلیل را پرسیدم گفتند به خاطر حرف‌هایی که زده‌ای. سی سال صادقانه خدمت کردم سی دقیقه هم نه، پانزده دقیقه صادقانه صحبت کردم و دلیل رد صلاحیتم شد. 

علی نیکخواه کاندیدای میانه‌روی مجلس در شهرستان سلماس

در صحبت‌هایم فقط به مافیای خودرو اشاره کردم و خطاب به آن نماینده مجلس گفتم شما که می‌گویی خودروی دست دوم خارجی در شان مردم ایران نیست آیا پراید 300 میلیونی در شانشان است؟! که به جاده بزنند و دیگر برنگردند؟! به اعتراض طلاب قم به روحانی زمانی که دلار 25 تومان شده بود نیز اشاره کردم 

گفتم چرا حالا که 60 هزار تومان شده اعتراض نمی‌کنید؟!موضوع دیگرم سیسمونی گیت بود. اگر دروغ بود چرا شفاف‌سازی نکردید؟! اگر راست بود چرا با خبرنگار برخورد کردید؟! یا گفته بودم تنها صدای مردم در مجلس از زنجان تا آذربایجان آقای پزشکیان بوده‌اند که رد صلاحیت شدند! البته خوشبختانه با نظر رهبری شرایط عوض شد.

دفاعیه نوشتم و دوباره تایید صلاحیت شدم. خودشان متوجه شدند حرف من از سر دلسوزی‌ست نه جناحی یا برای شیطنت!

برای حفظ نظام می‌شود بعضی احکام را هم تغییر داد

نیکخواه در مورد تندروی‌هایی که در روندهای امروزی برخی مسئولان وجود دارد از جمله رد صلاحیت‌ها گفت: عده‌ای رای مردم را زینتی می دانند در حالیکه امام گفته است میزان رای ملت است! رد صلاحیت برای ماندن طیف خاصی در عرصه است.

افرادی که هیچ مسئولیت خاصی هم ندارند بعضا صاحب تریبون هستند و آشوب ایجاد می کنند. مردم را عصبانی می‌کنند. مردم را نسبت به نظام و حاکمیت بدبین می‌کنند. اکثریت مردم ایران مسلمانند منتهی آدم‌ها در عمل به فرایض متفاوتند. در مورد حجاب هم همین است. اما همه فرزندان مسلمان ایرانیم. هرجا تندروی کردیم نتیجه‌ی عکس گرفتیم.

یادمان نرود امام گفت حفظ نظام از اوجب واجبات است. حتی امام گفتند ولی فقیه برای حفظ نظام می‌تواند بعضی احکام را تغییر دهد. خودشان هم آن زمان حج را تعطیل کردند. طبق نظر رهبری عمل کنید. ایشان همیشه میانه رو هستنند.

فروش فیلترشکن را به وزارت ارتباطات بدهند دزد و داروغه یکی می‌شود

این کاندیدای مجلس در مورد فیلترینگ نیز چنین گفت: تا دیروز به کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج فارس نگاه از بالا به پایینی داشتیم. حالا کار به جایی رسیده که آن‌ها از هوش مصنوعی می‌گویند و ما دنبال فیلترینگ هستیم! اخیرا هم که خبر آمده قرار است فروش فیلترشکن را به وزارت ارتباطات بدهند یعنی دزد و داروغه یکی شود.

نیکخواه در مورد ادامه‌ی برخوردها در حوزه‌ی حجاب گفت: هیچ برخورد فیزیکی‌ای در رابطه با مسائل فرهنگی و دینی جواب نخواهد داد. اگر می‌خواهیم مردم با قوانین مملکتی همسو شوند. بهتر است اول سراغ دزدها برویم. مردم وقتی ببینند برخوردها عادلانه‌اند و از بالا به پایین صورت می‌گیرند مقابل قانون نمی‌ایستند. بیانات حضرت امیر را شما ببینید؛ کلا نهی از منکر و امر به معرف برای مدیران است نه برای مردم.

از آقای نیکخواه پرسیدیم اگر در مجلس آینده به او پرشیا یا شاسی بلند پیشنهاد بدهند سکوت خواهد کرد؟! نیکخواه با خنده و کنایه پاسخ داد: مگر ما دل نداریم؟! ببینید همه چیز در حد تعادل خوب است. همیشه به همه‌ی نمایندگان یک ماشین ایرانی می داده‌اند برای رفتن به روستاها و سرکشی. اما اشکال کار آنجاست که ماشین می‌خرند و سود می‌برند! این شاسی بلندها کاملا خلاف قانون بود.

شفافیت آرا در دولت، مجلس و حتی قوه‌ی قضائیه مردم را به نظام امیدوار می‌کند

و سوال آخر در مورد شفافیت آرا بود که اینطور پاسخ داد  شد: یکی از اصلی‌ترین شعارهای مجلس یازدهم شفافیت آرا بود که هیچ اتفاقی در مورد آن نیفتاد. درباره‌ی حقوق و مزایا، دخالت در امور اقتصادی و… هیچ کاری نکردند. آرا دولت، مجلس و حتی قوه قضائیه اگر شفاف سازی شود خیلی از نا به سامانی ها حل می شود و مردم به ساختار امیدوار می‌شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا