خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تردیدهای اصلاح طلبانه به انتخابات اسفند

/ کرباسچی: اصلاح‌طلبان به جز شرکت در انتخابات چه راه حل دیگری دارند؟ /


بابک مجیدی، انصاف نیوز: در روزهای نزدیک به انتخابات مجلس فعالیت‌ جناح‌های سیاسی برای حضور پر رنگ در انتخابات بیشتر می‌شود اما در همین زمان افرادی هستند که از هر دو جناح ناامید هستند و انتقاداتی را مطرح می‌کنند و بنظر انسجام انتخاباتی در هردو جریان سیاسی اصلی کشور هنوز وجود ندارد.

اصلاح‌طلبان حضور پرشور در انتخابات را وابسته به رفتار شورای نگهبان می‌دانند و با این اوصاف به سه طیف در این موضوع تقسیم‌بندی می‌شوند: آنها که به حضور حداکثری و بی قید و شرط در انتخابات معتقدند، آنها که به حضور مشروط به رفتار شورای نگهبان با نامزد‌های‌شان معتقدند و گروه سومی که اصلا مخالف حضور و مشارکت در انتخابات‌اند و حتی بخشی از گروه سوم به تحریم انتخابات معتقدند.

در حاشیه‌ی دو مراسم تشییع جنازه اعظم طالقانی دختر آیت‌الله طالقانی و همچنین کنگره‌ی حزب جمهوریت ایران اسلامی، انصاف نیوز با تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب –غلامحسین کرباسچی، محمود صادقی، علی مطهری، هادی غفاری، مصطفی کواکبیان و اسماعیل گرامی مقدم- گفتگویی کوتاه درباره رویکرد  اصلاح‌طلبان به حضور در انتخابات انجام داد که در زیر می‌خوانید:

غفاری: عارف آدم به درد بخوری است

حجت‌الاسلام هادی غفاری از فعالان اصلاح طلب، درباره‌ی امیدوار کردن مردم توسط اصلاح‌طلبان گفت: اصل حرف ما حاکمیت مردمی و رشد عمومی جامعه است. منظور از رشد عمومی رشد سیاسی، رشد صنعتی، رشد عقلی و به‌ویژه سلامت نفس مردم است. همه‌ی حرف ما همین است. ما می‌خواهیم جلوی دزدی، حقارت، تهدید مردم و از بی‌اعتبار کردن نیروهای اصیل سیاسی جلوگیری کنیم.

او درباره‌ی انتقادش نسبت به شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: در حال حاضر وقت جواب دادن به این سوال نیست.

همچنین این روحانی درباره‌ی محمدرضا عارف گفت: همه‌ی انسان‌ها دارای اشتباه هستند ولی آقای عارف آدم به‌درد بخوری است.

کواکبیان: برای حضور در انتخابات هنوز به جمع بندی نرسیدیم

مصطفی کواکبیان درباره‌ی حضور در انتخابات مجلس گفت: هنوز مانده چه کسی ثبت نام می‌کند، چه کسی تایید صلاحیت می‌شود، چه کسی لیست می‌بندد؛ هنوز خیلی راه مانده است.

این نماینده‌ی مجلس و دبیرکل حزب مردمسالاری همچنین درباره‌ی اینکه خودش در انتخابات شرکت می‌کند یا خیر گفت: واقعیت این است که حزب تصمیم نهایی را می‌گیرد و هنوز به جمع بندی نرسیدیم.

گرامی مقدم: با غیراصلاح‌طلبان ائتلاف نخواهیم کرد

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز درباره‌ی اینکه اصلاح‌طلبان مردم را به چه چیزی امیدوار می‌کنند، به انصاف نیوز گفت: اصلاح‌طلبان می‌خواهند بگویند که همیشه پشتیبان مطالبات مردم بوده‌اند.

وی افزود: مردم در مقاطع مختلف دارای نیازها و خواسته‌هایی بودند که با اندیشه‌های اصلاح‌طلبی مطابقت داشته و به همین دلیل هم اصلاح‌طلبان پیگیر مطالبات مردم بودند و در این راستا اصلاح‌طلبان هزینه‌های زیادی را دادند. یکی از این هزینه‌ها این بود که کمتر توانستند در قدرت حضور داشته باشند و یا برای قرار گرفتن در قدرت، کمتر توانستند از آرمان‌هایشان دست بردارند. چون مقاومت در برابر اندیشه‌های اصلاح‌طلبی و مطالبات مردمی زیاد است. بنابراین ما فراموش نکنیم که بعد از انتخابات سال 88 و حتی سال 92 چه شرایطی داشتیم. در سال 92 اصلاح‌طلبان با ایثاری که کردند دولت را در اختیار آقای روحانی و طیف اعتدال قرار دادند.

گرامی‌مقدم همچنین گفت: ما با پیگیری مطالبات مردم و اعتماد آنان به اصلاح‌طلبان در شش سال گذشته باعث این شدیم که از تندروی‌هایی که اصولگرایان اگر در مجلس قرار می‌گرفتند یا در شورای شهر و یا در ریاست‌جمهوری، جلوگیری کنیم. امروز در حقیقت اصلاح‌طلبان مدعی این هستند که از وارد کردن خسارت فراوان به کشور در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ممانعت کردند.

او گفت: فراموش نکنیم اگر حسن روحانی بر سر کار نمی‌آمد حتما ما برجامی نداشتیم و معلوم نبود که در شرایط تهدید نظامی، باید چه هزینه‌های دیگری در کشور می‌دیدیم که تحمیل شده است. بنابراین باید در انتخابات آینده اولا به انسجام اصلاحات فکر کنیم و قدری هم در درون خودمان و ائتلاف‌هایی که داریم دست به اصلاح خواهیم زد که یکی از آنها این است که ما با کسانی که اصلاح‌طلب نیستند یا اندیشه‌ی اصلاح‌طلبی را قبول نداریم ائتلاف نخواهیم کرد.

شورای نگهبان مانع از رقابت اصلاح‌طلبان نشود

سخنگوی حزب اعتماد ملی ادامه داد: در حوزه‌هایی که نامزدهای ما تایید شوند حتما لیست خواهیم داد و امیدوار هستیم که شورای نگهبان در این دوره از انتخابات با نظارت استصوابی مانع از رقابت اصلاح‌طلبان نشود. شاید در شرایط کنونی که کشور از جمله تحریم‌ها، تهدیدهای نظامی و اقتصادی با آن مواجه است، بهترین شیوه‌ای که شورای نگهبان می‌تواند اتخاذ کند تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان و ایجاد شور و نشاط در انتخابات باشد. با این شرایط هر کسی و یا هر جریان سیاسی  که رای آورد مهم نیست و مهم این است که ما بتوانیم دستاوردی در انتخابات آینده داشته باشیم که انتخاباتی که سه راس آن رقابت، آزادی و سلامت که مطرح است را شاهد باشیم.

گرامی مقدم درباره‌ی ارزیابی از وضعیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم گفت: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که سیر تکاملی خود را از سال 92 تا به امروز، گام‌های اساسی در خصوص اصلاح مکانیزم انتخاب لیست‌ها، ائتلاف‌ها و تعیین اعضای حقیقی و حقوقی برداشته است اما همچنان در شورای سیاست‌گذاری، آن بخش اعضای حقیقی سنگینی می‌کند و انتقادات زیادی به آن هست. اما از این منظر که شورای سیاست‌گذاری توانسته در سه انتخابات گذشته اصلاح‌طلبان را به خوبی سازمان‌دهی کند بر هیچ کسی پوشیده نیست. با توجه به همایش استانی شورای سیاست‌گذاری که روز پنجشنبه داشتیم، احتمال دارد اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات طرح‌های جدیدی ارائه بدهند تا بتوانند هم مردم را امیدوار کنند و هم با یک ائتلاف منطقی مجلسی که در آن حضور خواهند داشت از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. یعنی نباید کیفیت را فدای اکثریتی کنیم؛ اکثریتی که دارای کیفیت پایینی در مجلس باشد.

گرامی مقدم درباره‌ی سوال اینکه آیا سیدمحمد خاتمی لیستی مشابه لیست شورای سیاست‌گذاری در انتخابات قبلی را تایید می‌کند یا خیر، گفت: در دوره‌ی قبل لیست شورای شهر هم از درون همین شورای سیاست‌گذاری و با یک روش دموکراتیک بالا آمد؛ اینگونه نبود که این افراد بدون بررسی باشند. در دوره‌ی گذشته در شورای سیاست‌گذاری دو معیار را برای ارزیابی نامزدها مورد لحاظ قرار داد. آن دو معیار یکی جوانگرایی و دیگری هم وارد کردن بانوان و اختصاص 30 درصد حضور آن‍ها بود. در چنین شرایطی 40 درصد لیست از این دو معیار بود و آن 60 درصد دیگر هم از افراد باتجربه و با سابقه بود. و این افراد از سنجش‌ تخصص گذشته، مورد ارزیابی شورای سیاست‌گذاری قرار گرفتند و لیست خروجی حاصل این مسیر بود.

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: حتما این لیست دارای ضعف و نقص هست، اما سیر تکاملی نشان می‌دهد که صرفا از طریق لابی‌های پشت پرده این لیست تکمیل نشد بلکه بر اساس تخصص، تجربه و … بود. در انتخابات آتی ممکن است طرحی را داشته باشیم که شورایعالی سیاست‌گذاری دست به همه‌ی لیست‌ها نزند و ممکن است از مردم و هواداران سوال شود و آن‌ها را قبل از انتخابات اصلی مشارکت بدهیم و اساسا فکر می‌کنم ما لیستی که در آینده تایید کنیم بیشتر به فضا و رفتار شورای نگهبان بستگی دارد. اگر شورای نگهبان عده‌ای زیادی از اصلاح‌طلبان و چهره‌های برجسته و تاثیرگذار را تایید کند و لیست یک لیست کیفی و قابل اعتماد باشد و بدانیم فردی که وارد مجلس می‌شود فراموش نکند که از اصلاح‌طلبان رای گرفته، حتما آقای خاتمی از آن لیست حمایت خواهد کرد.

مطهری: هنوز معلوم نیست که در انتخابات کاندیدا می‌شوم

علی مطهری نماینده مجلس تهران درباره‌ی اینکه در قالب چه لیستی در انتخابات شرکت می‌کنید یا اینکه احتمال دارد خودتان لیست جداگانه بدهید، گفت: هنوز چیزی معلوم نیست.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات کاندید خواهید شد، گفت: هنوز معلوم نیست که در انتخابات کاندید شوم.

کرباسچی: ما کی با فشار سیاسی توانستیم تغییر رویه‌ای در شورای نگهبان انجام دهیم؟

غلامحسین کرباسچی نیز در پاسخ به این سوال انصاف نیوز درباره‌ی اینکه اصلاح‌طلبان مردم را به چه چیزی می‌توانند امیدوار کنند و شعارشان برای موفقیت‌های بعد چه است، گفت: سوال خیلی رایجی است و به نظرم باید سوال را عوض کرد و پرسید اصلاح‌طلبان و سایر جناح‌ها به جز شرکت در انتخابات و یا سایر صحنه‌ها چه راه حل دیگری دارند؟ به غیر از فعالیت سیاسی و شرکت در انتخابات چه برنامه‌ی دیگری دارند؟

او در ادامه گفت: حالا اگر عملکرد هرکدام‌ از ماها و دیگر نیروهای اصلاح‌طلبان، مدیران و دولت و بخش‌های مختلف نظام اشکالی به آن وارد شود که ممکن است عده‌ای را ناامید کند و یا عصبانی کند، حالا برای این افراد در همان حالت عصبانیت چه راه حلی به غیر از مشارکت و حضور در صحنه وجود دارد؟

دبیرکل حزب سازندگی معتقد است: به نظر من شعار اصلاح‌طلبان باید این باشد که راهی جز مشارکت و فعالیت در کشور نیست. راه‌های دیگر راه‌هایی هستند که ما آن را در حال حاضر مشاهده می‌کنیم و مردم با سابقه‌ی فرهنگی و سیاسی یا ذهن خوبی که در این 40 سال نسبت به مسائل کشور پیدا کردند هیچ وقت به آن تجربه‌ها نمی‌رسند.

کرباسچی درباره‌ی اینکه بعضی از اصلاح‌طلبان می‌گویند در انتخابات شرکت می‌کنیم، نمی‌کنیم و  یا به صورت مشروط شرکت می‌کنیم، گفت: بعضی‌ها که فقط حرف می‌زنند. آن‌هایی که می‌گویند شرکت نمی‌کنیم باید یک راه حلی ارائه بدهند و اگر نمی‌خواهند شرکت کنند بعد می‌خواهند چه کاری انجام دهند؟ باید بروند داخل خانه بنشینند یا در یک صحنه‌ی رودررویی غیر سیاسی شرکت کنند که من فکر نمی‌کنم این مورد مد نظر هیچ کدام از گروه‌های سیاسی باشد که در داخل کشور هستند.

در گزینه‌ی مشروط از نظر سیاسی خوب است که این حرف‌ها  زده شود. شاید عده‌ای فکر می‌کنند کمک به این می‌کند که درباره‌ی نظراتی مثل تایید صلاحیت‌ها حل شود و حداقل تجربه نشان داده کسانی که در سایر جناح‌ها رودررویی و مقابله می‌کنند این مشکلات حل نمی‌شود. ما کی با فشار سیاسی توانستیم یک تغییر رویه‌ای در شورای نگهبان یا قوه قضاییه یا امثال این‌ها بدهیم. اگر امکان تغییر رویه‌ای باشد فقط از راه گفتگو و از راه طرح مسائل و وضعیت کشور و خطراتی است که برای کشور وجود دارد و من فکر نمی‌کنم از راه مقابله به جایی برسیم. ما هم دلمان می‌خواهد مشارکت عمومی کنیم، هیچ‌کس رد صلاحیت نشود یا حداقل کسانی که از نظر سیاسی رد صلاحیت می‌شوند، تجدید نظر شود و این کارها باید از طریق گفتگو حل شود نه از راه مقابله.

صادقی: سطح مشارکت اصلاح‌طلبان به شرط ثبت‌نام و رد صلاحیت‌ها بستگی دارد

محمود صادقی نماینده و عضو فراکسیون امید مجلس درباره‌ی اینکه اصلاح‌طلبان چه امیدی به مردم می‌دهند گفت: اگرچه محدودیت‌هایی برای نقش آفرینی وجود دارد، اصلاح‌طلبان هیچ راهی جز حضور در انتخابات نمی‌شناسند. اصلاح‌طلبان در درون نظام تعریف می‌شوند و در این چارچوب سیاسی از اهرم‌های قانونی استفاده می‌کنند که مهمترین آن انتخابات است.

نماینده مجلس تهران درباره اینکه در تعدادی از اصلاح‌طلبان این دیدگاه وجود دارد که مشروط یا غیر مشروط در انتخابات شرکت می‌کنیم یا شرکت نمی‌کنیم گفت: اصل شرکت در انتخابات که محفوظ است؛ یعنی اصلاح‌طلبان بنا دارند که در انتخابات شرکت کنند و به همین دلیل است شورای سیاست گذاری مدتی است که متشکل از احزاب اصلاح‌طلب و شخصیت‌ها دوباره به جریان افتاده است و بنابراین اصلاح‌طلبان بنای حضور در انتخابات را دارند. اما سطح مشارکت به اقتضای شرایطی که پیش می‌آید که مهم‌ترین آن بحث ثبت نام و تایید صلاحیت‌هاست بستگی دارد.

همچنین او درباره اینکه آیا با وجود انتقادات از محمدرضا عارف او در انتخابات اسفندماه خواهد بود یا خیر گفت: این سوال را باید از خود او پرسید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا