خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نکاتی درباره طرح مساله چندهمسری

«رشید داوودی»، طلبه حوزه علمیه قم در یادداشتی تلگرامی نوشت:

۱. ‏اگرچه در اسلام مساله چندهمسری تجویز شده است (هرچند برخی اصل این جواز را نیز مخدوش یا مشروط کرده‌اند.) اما نباید فراموش کنیم که اصل این جواز را به شرطی بزرگ به نام یقین داشتن به برقراری #عدالت، منوط کرده‌اند. و کیست که یقین داشته باشد که عدالت را اجرا خواهد کرد؟!

آنهم در شرایطی آمار فاجعه باری از طلاق به‌ویژه در موارد چند همسری، در کشور وجود دارد که نشانه‌ای روشن و گویا برای عدم اجرای عدالت در این موارد است!
و اینجاست که سخن برخی از فقیهان مخالف چند همسری جلوه می کند که در

مورد این فراز آیه ۳ سوره نساء -که مستند اصلی بحث چند همسری است – و فرموده (فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً) ، می گویند: تعلیق حکم جواز چند همسری به اینکه اگر ترس از برقراری عدالت داری باید به یک همسر بسنده کنی، برای اینست که خداوند می‌خواهد بگوید که چون نخواهی توانست عدالت را برقرار کنی، پس جایز نیست چند همسر را اتخاذ کنی!

۲. بر فرض جواز چند همسری، طرح کنندگان این مساله، باید پاسخ دهند که کدام ضرورت عقلی، شرعی و عقلائی آنان را به سوئی کشانده که این مساله که مشروط به سدّ بزرگی به‌نام #احراز_عدالت است، را به صورت عمومی، ترویج و تبلیغ کنند؟!
مگر به صرف جواز یک مساله، مجوز تبلیغ و ترویج آن نیز وجود دارد؟! (خصوصاً در این مساله که محل مناقشات زیاد علمی، قضایی، اجتماعی و حتی روان‌شناسانه است.)

۳. در جامعه‌ای که آمار جوانان مجرد به فراتر از مرزهای هشدار اجتماعی رسیده، و همه می‌دانیم که یکی از عمده‌ترین دلایل آن، مساله معیشت و مشکلات اقتصادی است، طرح مساله چند همسری توسط برخی، -اگر ناشی از جهل نباشد- تنها می‌تواند ریشه در اهداف و غرائض جنسی داشته باشد و طرح دلایل دیگر برای فریب مخاطبان است.

و اگر غیر این بود، بجای برداشتن عَلَم چند همسری، بیرق ازدواج مجردان را بلند می‌کردند.

۴. در این شرایط بد اقتصادی که اکثریت مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و بسیاری از جوانان مجرد تمکّن مالی برای ازدواج ندارند و برخی مسئولان از ‎#انقلاب_امام_خمینی تنها وصف مقاومتش را بیاد دارند و گویی تدبیر، تعامل، … و حتی مردم رافراموش کرده‌اند، طرح مساله چند همسری توسط برخی تریبون‌داران و سخن گفتن در این‌باره اوج وقاحت شخصی و کج‌فهمی دینی است. اگرچه ممکن است برای برخی منفعت داشته باشد.

۵. در مورد اصل مساله چند همسری، نکات دیگری نیز وجود دارد که در این نوشته مجال پرداختن به آن نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا