خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک پنجم دانشجویان شهر تهران دخانیات مصرف می‌کنند

یک پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های آگاهی‌بخشی و مسؤولیت‌پذیری در دانشگاه‌های ایران اجرایی شود، گفت: بر اساس پژوهش انجام‌شده بر روی دانشجویان شهر تهران یک پنجم آن‌ها دخانیات مصرف می‌کنند و یک چهارم نیز حداقل یک بار مصرف مشروبات الکلی را تجربه کرده‌اند، همچنین بیش از چهار پنجم این دانشجویان نگرش منفی به خودکشی دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر آمنه صدیقیان در همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی به تشریح جزئیات یک پژوهش در مورد مسائل اجتماعی زندگی دانشجویان پرداخت و گفت: در این مطالعه هفت گام مدنظر قرار گرفت که در گام اول

در این مطالعه که از رویکرد ترکیبی برساخت‌گرایی و عینی استفاده شده است، سعی کردیم هم نظرات متخصصان حوزه مسائل اجتماعی، نظرات عامه مردم و نظرات دانشجویان را مدنظر قرار دهیم و هم به پژوهش‌های پیمایشی موجود و تحلیل‌های انجام شده از تحقیقات توجه کنیم تا در نهایت دریابیم چه مسائلی در جامعه دانشجویی مهم و به‌روز هستند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطر نشان کرد: میل به مهاجرت، امید به آینده و رضایت از زندگی، نابرابری اجتماعی، اخلاق شهروندی، قانون‌گریزی، رفتارهای پرخطر دانشجویان نظیر استفاده از دخانیات، مواد مخدر، مشروبات الکلی، انحرافات رسانه‌ای، انحرافات آموزشی، خشونت و خودکشی از جمله عناوینی بود که در پژوهش به کار بردیم، به گونه‌ای که ما در این پژوهش ۱۹۷ مطالعه از بین ۳۵۷ مطالعه را انتخاب کردیم و تمرکز اصلی ما بر روی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی وزارت علوم صورت گرفت.

دکتر صدیقیان با بیان این‌که طی پیمایشی در بین دانشجویان شهر تهران این مسائل را به آزمون گذاشتیم، اظهار کرد: بر اساس انی پیمایش، یک پنجم دانشجویان شهر تهران از دخانیات استفاده می‌کنند و یک چهارم نیز حداقل یک بار مصرف مشروبات الکلی را تجربه کرده‌اند، همچنین بیش از چهار پنجم دانشجویان تهرانی نگرش منفی به خودکشی دارند. همچنین حدود یک بیستم این دانشجویان با نیروی انتظامی برخورد داشتند که این برخورد عمدتا به خاطر روزه‌خواری، گشت ارشاد و تخلفات رانندگی بوده است.

وی همچنین یادآور شد: بر اساس پژوهش صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که تقریبا در تمامی مسائل و معضلات اجتماعی، دانشجویان وضعیت بهتری از سایر اقشار جامعه را دارند و آنچه که در بین دانشجویان شایع است، این است که امید به آینده، رضایت از زندگی و دغدغه‌های کار در بین دانشجویان بسیار جدی‌تر از سایر اقشار جامعه وجود دارد.

این پژوهشگر تشریح کرد: ما در مطالعات خود، مسائل و معضلات اجتماعی دانشجویان چهار کشور آمریکا، کانادا، انگلیس و استرالیا را نیز انتخاب کردیم که در بین این افراد نیز مصرف مواد مخدر، مشروبات، سرقت، خشونت جنسی، خشونت و مصرف دخانیات مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت برنامه‌هایی که این دانشگاه‌ها برای پیشگیری از شیوع این معضلات به کار گرفته بودند را نیز مطالعه کردیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اغلب کشورهای توسعه یافته افزایش برنامه‌های آگاهی‌بخشی و مسوؤلیت‌پذیری دانشجویان را بهترین راهکارهای پیشگیری از شیوع معضلات اجتماعی در دانشگاه‌ها و در بین دانشجویان پیاده می‌کنند و به نظر می‌رسد در کشور ما نیز باید این برنامه‌ها جدی گرفته شود.

[توضیح انصاف نیوز در ۱۸ آبان ماه: خانم صدیقیان در تماس با انصاف نیوز از اشتباه خبر اولیه‌ی ایسنا و اصلاح آن خبر داد. به دنبال آن، خبر جدید آن خبرگزاری جایگزین خبر قبلی شده است]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا