خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آغاز ثبت‌نام متقاضیان «اقدام ملی مسکن»

صبح امروز اولین مرحله ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکن به شکل رسمی در استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، امروز با حضور محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، اولین مرحله رسمی ثبت نام در طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در استان‌های سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی آغاز شد.

در این مرحله متقاضیان شروط ثبت نام را مطالعه می‌کنند و تا سه روز فرصت دارند نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند. ثبت نام اصلی در این چهار استان از روز سه‌شنبه شروع می‌شود و تا پایان ظرفیت، نام‌نویسی به پایان می‌رسد. البته این آخرین مرحله نیست بلکه ممکن است بر اساس افزایش ظرفیت و منابع ملکی در هر منطقه مجددا ثبت نام انجام شود.

پس از پایان مرحله نام‌نویسی در چهار استان مذکور از ابتدای  هفته آینده متقاضیان در کردستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان می‌توانند ثبت نام کنند که همین مراحل طی می‌شود. در مرحله سوم در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد نام‌نویسی انجام می‌شود.

متقاضیان باید به سایت  www.tem.mrud.ir  مراجعه کنند.

خانه اولی، متاهل بودن و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا از شرایط لازم ثبت نام در طرح ملی مسکن است.

پیش از این نام‌نویسی به شکل پایلوت در استان کرمان انجام شده بود.

محمودزاده در این برنامه با بیان اینکه طرح اقدام ملی تقریبا در تمام نقاط کشور انجام می‌شود، گفت: بر اساس قانون ساماندهی چهار شرط برای متقاضیان تعیین شده، شرط اول اینکه از اول فروردین ۱۳۸۴ فاقد مالکیت مسکونی باشند. شرط دوم اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون از هیچ یک از امتیازات دولتی در بخش املاک و تسهیلات استفاده نکرده باشند. موضوع دیگر اینکه متاهل باشند و شرط چهارم داشتن حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این پروژه در شهرهای کوچک به صورت واگذاری ۹۹ ساله زمین خواهد بود یعنی قیمت زمین رایگان است. شکل دوم پروژه‌های مشارکتی است که تعداد بسیار محدودی را شامل می‌شود و حدود ۲۴ هزار واحد است اما مهمترین شکل طرح اقدام ملی تحت عنوان قیمت تمام شده عرضه می‌شود بدین صورت که قیمت ساخت و قیمت تمام شده محاسبه می‌شود که بخشی از این رقم به شکل وام اختصاص می‌یابد. پرداخت تسهیلات آن نیز از دو سال بعد از دریافت وام خواهد بود.

محمودزاده ادامه داد: سه نوع وام در پروژه اقدام ملی پرداخت می‌شود اولین شکل، صندوق پس انداز مسکن یکم است که مطابق شرایط هر منطقه بر اساس همان شروط قبلی این تسهیلات است. نوع دوم وام بافت فرسوده است که بخشی از منابع آن از صندوق توسعه ملی و بخش دیگر از منابع بانکی تامین می‌شود و حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. نوع سوم، وام ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی از محل بانک مسکن است که بازپرداخت آن ۱۲ سال خواهد بود.

وی درباره جزئیات ثبت نام گفت: در مرحله اول اطلاعاتی در خصوص شرایط ثبت نام ارائه می‌شود و متقاضیان سه روز فرصت دارند مدارک خود را بارگذاری کنند. این مدارک با توجه به شروط، بررسی می‌شود و پس از ارائه استعلامات از روز سه شنبه متقاضیان مرحله اول ثبت نام در چهار استان سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی از روز سه شنبه شروع می‌شود.

محمود زاده ادامه داد: در مرحله دوم که از ابتدای هفته بعد خواهد بود. متقاضیان در کردستان، کهکیلویه و بویراحمد و گلستان می‌توانند نام نویسی کنند. در مرحله سوم در چهارمحال و بختیاری، همدان و یزد فرآیند مذکور انجام می‌شود. در ادامه نیز به همین ترتیب در سایر استان‌ها عملیات ثبت نام را انجام خواهیم داد.

کف و سقف قیمت نداریم

وی در پاسخ به سوالی درباره کف و سقف قیمت واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی گفت: فعلا کف و سقف قیمت نداریم. با توجه به شرایط و عرف فعلی ساخت و ساز هزینه‌ها بین دو تا دو و نیم میلیون تومان در هر متر مربع است اما با توجه به هزینه‌های غیرمنتظره‌ای که ممکن است در طول مدت ساخت به پروژه تحمیل شود شاید رقم‌ها مقداری افزایش پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است همانند طرح مسکن مهر از منابع بانک مرکزی برداشت شود که منجر به افزایش پایه پولی کشور شد، تاکید کرد: در طرح اقدام ملی هیچ منابعی از بانک مرکزی وجود ندارد. مصوبه‌ای به بانک‌ها ارائه کرده‌ایم که سقف ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به تسهیلات مسکن اختصاص دهند که تماما از منابع داخلی بانک است.

محمودزاده درباره رقم اقساط وام پروژه اقدام ملی، گفت: اقساط وام ۷۵ میلیون تومانی حدود ۱.۲ میلیون تومان در ماه، وام ۱۰۰ میلیون تومانی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و وام بافت فرسوده حدود ۷۰۰ هزار تومان است اما در وام صندوق پس انداز مسکن یکم با توجه به نرخ ۶ و ۸ درصدی سود رقم اقساط وام ۱۶۰ میلیون تومانی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

احتمال افزایش وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن یکم

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به جهش قیمت مسکن آیا برنامه‌ای برای افزایش سقف تسهیلات مسکن دارید یا خیر؟ اظهار کرد: صندوق پس انداز مسکن یکم از محل بازگشت اقساط مسکن مهر تغذیه می‌شود. به تازگی مکاتبه‌ای را با همتی رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و درخواست کردیم که پرداخت دیون این بانک از محل تسهیلات مسکن مهر به بانک مرکزی را دو سال به تاخیر بیندازند تا بتوانیم از محل این منابع به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مسکن برای دهک‌های یک، دو و سه بپردازیم. پیش بینی می‌کنیم رقمی که در این صندوق پس انداز خواهد شد حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا