خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پدر کویرشناسی ایران: سال آینده هم آب نداریم

کردوانی وخامت اوضاع آب را در حدی دانست که در ازدواج نیز یکی از معیارهای انتخاب باید صرفه جویی در مصرف آب باشد و گفت: با جیره بندی هم مشکل حل نمی شود چون لوله ها قدیمی است و نشتی دارند و با قطع و وصل پاره می شوند وآب بیشتری مصرف می شود.

به گزارش انصاف نیوز، پرویز کردوانی استاد دانشگاه و پدر کویرشناسی ایران در گفت و گو با ایلنا در پاسخ به اینکه با توجه به اوضاع بارندگی ها در کشور وضعیت آب سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: این مشکل را نمی توان حل کرد نه دولت می تواند و نه مردم، اگر هم حرفی در زمینه راه حل زده می شود فقط در حد مسکن است چون دیر شده است.

وی افزود: مقدار آب ثابت است و البته روز به روز کمتر هم می شود اما توسعه متوقف نمی شود ساختمان سازی ادامه دارد شهرها و دانشگاه ها توسعه می یابند و نیاز به آب همچنان بیشتر می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: چندین ماه است که به مردم هشدار می دهند که آب نیست اما هیچ صنعتی برای حل معضل آب حاضر نبست تعطیل شود و حتی به دولت می گویند از خلیج فارس آب شیرین کنند و به صنایع بدهند اما آب کشاورزی را به ناحق می گیرند.

صنایع به خاطر کم آبی تعطیل نمی شوند

وی اظهار داشت: در دنیا می گویند صنعت را باید به آب رساند نه اینکه آب را به صنعت برسانیم در حالی که در ایران می خواهند به هر قیمتی کارخانه هایشان کار کند.

کردوانی گفت: به کسی که ساختمان می سازد آموزش داده نمی شود که چگونه از آب استفاده کرده و یا از لوازم کم مصرف در ساختمان استفاده شود فقط دائم گفته میشود که مردم صرفه جویی کنند در حالی که ابتدا باید به فکر آب باشند بعد ساخت و ساز را توسعه دهند.

 همسایگان تهران را فدای تهران کردیم

وی اظهار داشت: همه شهرهای اطراف تهران را نابود کردند و آب را از جاهای دیگر به این شهر روانه کردند تا رشد کند اما در حال حاضر خودش هم در حال نابودی است حال می گویند که سدهای تهران خالی شده در حالی که این شهر اصلا رود ندارد که سد داشته باشد اما 3 رود فاضلاب دارد.

 این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر سد لار مریض است زیرا در منطقه آهکی واقع شده و آب از زیر سد فرار می کند و به هراز می رود و بنابراین اگر از آب سد لار استفاده هم نشود آب ذخیره نمی شود.

 وی ادامه داد: آب کرج را به تهران می آورند در حالی که کرج خودش آب ندارد و یا اینکه قرار بود آب سد ماملو برای وامین و پاکدشت استفاده شود در حالی که آب آنها هم به تهران آمده است لذا کرج و ورامین از آب زیرزمینی استفاده می کنند و تا زمانی که آب زیر زمینی دارند صدایشان در نمی آید اما با تمام شدن آب زیر زمینی باید منتظر اختلافات محلی باشیم.

 کردوانی گفت: مسئولان فقط به فکر شهرند وآب را به شهر می برند تا روستایی دچار کم آبی شود و به شهر بیاید و تبدیل به مصرف کننده مواد غذایی شود و البته آب را نیز آلوده کند.

 وی اظهار داشت: گفته می شود که 50 درصد مواد کشاورزی از خارج از کشور وارد می شود و بدترین نوع وابستگی هم در شرایط تحریم وابستگی کشاورزی است اما در عین حال بدنبال کاهش مصرف آب کشاورزی هستیم لذا می شود آب کشاورزی را یک سوم کاهش داد به شرطی که کود خوب بذر خوب و روش کشت خوب را آموزش می دهد تا میزان کشت کاهش نیابد سطح کشت کم می شود ولی تولید پایین نمی آید.

 این استاد دانشگاه گفت: در حالی که منابع آبی نداریم به آبهای زیرزمینی روی می آوریم و با احداث چاه در بالادست و یا ساختمان سازی در شمال تهران آب زیرزمینی را علاوه بر اینکه آب پایین دست تهران را می گیرند آب را آلوده می کنند با احداث چاه لوله های آب و گاز می شکند ساختمان های قدیمی فرو می ریزد.

جیره بندی در سال آینده قطعی است

وی همچنین اظهار داشت: با روش کنونی سال آینده در تهران و بسیاری از نقاط کشور آب جیره بندی می شود که البته با جیره بندی هم مشکل حل نمی شود چون لوله ها قدیمی است و نشتی دارند و با قطع و وصل پاره می شوند وآب بیشتری مصرف می شود.

 کردوانی گفت: دولت باید واقعیت مسائل را به مردم بگوید و راهکار پیدا کند چون هم آبهای زیر زمینی تمام می شود و آنچه هم که مانده هم آلوده، یا شور و یا سرطانزا هستند سدها هم دچار رسوب شده اند و تمام این وضعیت به خاطر خودخواهی مان بوده و چون فقط توسعه داده ایم چه شهرها و چه حتی کشاورزی، و ازآبی که داشتیم درست استفاده نکردیم.

 وی وخامت اوضاع آب را در حدی دانست که در ازدواج نیز یکی از معیارهای انتخاب باید صرفه جویی در مصرف آب باشد.

 کردوانی تاکید کرد: باید تجهیزات کاهنده مصرف آب را فراهم و در اختیار مردم قرار دهیم، باید به سمت آب های غیر متعارف برویم، آب شور را شیرین کنیم، آب باران را جمع کنیم، فقط با اعلام اینکه اگر صرفه جویی نشود آب گران می شود و یا قطع می شود کار درست نمی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا