خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر خاتمی: وزیر کشور اعتبارنامه خالقی را امضا کند

وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی گفت: نظر اجماعی جریان اصلاحات و اعتدالگرایان ریاست عارف بر مجلس است.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایلنا، در تشریح نتایج کلی انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: بحث انتخابات در مرحله اول و دوم به نگاه مردم به مقوله تغییرات در مدیریت کشور بر می‌گردد. ما شاهد بودیم در مرحله اول در شهرهای بزرگ مردم با نگاه کاملا جهت‌دار، لیست امید را مورد توجه قرار دادند. در فاصله بین انتخابات مرحله اول و دوم برخی وابستگان جریان‌های سیاسی اصولگرا مردم را متهم کردند که هیجانی رای دادند و به جهات مختلف توجه نکردند و نگاه عاطفی داشتند.

لیست امید با پشتوانه خاطره شیرین دولت خاتمی به میدان آمد

او ادامه داد: در مرحله دوم هم مردم در‌‌ همان مسیر مرحله اول حرکت کردند بیش از ۶۴ نفر منخبان از لیست امید بودند. مردم گرایش خود را در این انتخابات نشان دادند این گرایش برخاسته از خردورزی، تعقل، تجربه و زیر نظر قرار دادن پیشینه جریان‌های سیاسی بود. مردم احساس کردند لیست امید با پشتوانه چهره‌های خدمتگزاری است که در دوره اصلاحات مدیریت کشور با آن‌ها بود و خاطره شیرینی از خود در اذهان به جا گذاشتند. پس مردم نه از روی هیجان بدون تامل، بلکه با دقت و تجربه به این لیست رای دادند.

وزیر کشور دولت سیدمحمد خاتمی در پاسخ به این سوال که در مورد میثاق‌نامه و حواشی که در مورد تعهد منتخبان به آن مطرح می‌شود، چه نظری دارید؟ متذکر شد: آن سوی ماجرا جریان‌های سیاسی هم کاملا با بهره‌گیری از تجربه‌های گذشته پا به میدان گذاشتند و خود جریان اصلاحات با مشی اعتدالی حرکت خود را تداوم بخشید. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از بین داوطلبان واجد شرایط که از فیلترهای مختلف عبور کردند، افرادی معرفی کردند که باسابقه و از استادان باتجربه بودند. اگر گفته می‌شود در این انتخابات چهره‌های ناشناخته رای آوردند، معنای آن این نیست که آن‌ها دارای شرایط نمایندگی نبودند و اگر این منتخبان از نظر برخی ناشناخته بودند، در حوزه کاری خود صاحب نظر و فرهیخته هستند.

منتخبان لیست امید با نگاه اصلاح‌طلبانه در مجلس حاضر می‌شوند

عضو شورای مشورتی خاتمی یادآور شد: منتخبان لیست امید اغلب برجسته‌اند و امیدواریم آنها بتوانند شایستگی‌های خود را در مجلس نشان دهند. طبیعی است وقتی رقابتی به این شکل سامان می‌گیرد، حاشیه‌هایی هم وجود داشته باشد. عده‌ای برای تضعیف روحیه رقیب تلاش کنند این را بگویند که رقبایشان به میثاقنامه پشت پا زده‌اند یا دو پهلو حرکت کردند، در حالیکه اصلا چنین نیست. نیروهای لیست امید با‌‌ همان قوت و میثاقی که با مردم بستند و با کمک پشتوانه‌های خود در صحنه حاضرند. آثار و علائم نشان می‌دهد منتخبان لیست امید با تصمیم و آگاهی در مجلس حاضر می‌شوند و آنچه شاسیته یک نماینده معتدل و آگاه به وظایف نمایندگی است انجام می‌دهند. معتقد نیستم آن‌ها از آرمان‌ها و گرایش سیاسی اصلاح‌طلبانه خود فاصله می‌گیرند. منتخبان لیست امید چه در اداره مجلس چه در طرح‌ها و لوایح با نگاه اصلاح‌طلبانه حاضر می‌شوند.

منتخبان لیست امید به هر آنچه به مردم تعهد دادند عمل خواهند کرد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه چقدر این گمانه‌زنی را که ممکن است اتفاق شورای شهر در مورد منتخبان لیست امید تکرار شود می‌پذیرید؟ خاطرنشان کرد: واژه‌ای به نام میثاقنامه اساسا یک عنوان برای شناسایی طرز تفکر و سلیقه دوستان بود. معتقدیم این افراد تعهد اخلاقی که از ابتدا به تشکل‌های پشتوانه خود داشتند رعایت می‌کنند و در مراحل مختلف در جهت اهداف اصلاحات حرکت می‌کنند. شایعات مطرح در این مورد جنگ روانی است که کارآمد نیست و توهین به نمایندگان منتخب محسوب می‌شود که راجع به آن‌ها بگویند وقتی به رای نیاز داشتند وارد لیست شدند، اما خرشان که از روی پل گذشت به باور‌هایشان پشت پا زدند. این شان منتخبان مردم نیست و حتما این افراد به هر آنچه به مردم تعهد دادند عمل خواهند کرد.

بده‌بستان‌های پشت‌پرده اصلاح‌طلبان را از اهداف خود بازنمی‌دارد

موسوی لاری ادامه داد: در طول این مدت با منتخبان دیدار داشتم و آنها را مصمم دیدم در مسیری که انتخاب کردند یک قدم هم عقب‌نشینی نکنند این حرف‌ها شایعه و حدس و گمان برخی است. برخی از روی غرض‌ورزی می‌خواهند منتخبان مردم را تحقیر کنند، برخی هم از دغدغه‌های خود می‌گویند که ممکن است اتفاق شورای شهر در مجلس دهم تکرار شود و نگرانی خود را ابراز می‌کنند، اما من نه نگرانی دارم نه به منتخبان امید بدبینم. معتقدم این عده افراد شایسته‌ای هستند که زرق و برق و بده‌بستان‌های پشت پرده و تبلیغات، آن‌ها را از اهدافی که دارند باز نمی‌دارد. امیدوارم لیست امید خود را متحد و منسجم در مجلس نشان دهد.

نظر شورای عالی سیاست‌گذاری ریاست عارف در مجلس است

وزیر کشور دولت اصلاحات در مورد ریاست مجلس موضع شفاف شورای عالی سیاست‌گذاری، تصریح کرد: قبل از برگزاری مرحله دوم، بحثمان این بود اجازه بدهید چگونگی اداره مجلس را به بعد از برگزاری انتخابات مرحله دوم موکول کنیم که ترکیب واقعی مشخص می‌شود و منتخبان مردم تصمیم بگیرند. رقبای ما به دلایل عدیده از بعد از انتخابات محله اول که حس کردند کفه ترازو به نفع اصلاحات و حامیان دولت است، نگران آینده شده و شروع به تبلیغات و فعالیت و یارگیری و تماس گرفتن و بده‌بستان‌ها کردند. هر کاری که فکر کردند برای تاثیرگذاری در رای منتخبان لازم است، انجام دادند. ابزارهایی هم در اختیارشان بود و از آن‌ها استفاده کردند. شورای عالی سیاست‌گذاری موضوع ریاست مجلس را به بعد از انتخابات مرحله دوم موکول کرد و در اولین نشست بعد از مرحله دوم موضوع ریاست مجلس مطرح شد و شورای عالی با اجماع صد درصدی عارف را که نفر اول انتخابات کشور است، به عنوان رئیس مجلس در نظر گرفت. این پیشنهاد احزاب به منتخبان مردم است که در فراکسیون امید جمع می‌شوند و در ‌‌نهایت آن‌ها تصمیم می‌گیرند که رئیس مجلس چه کسی باشد.

او ابراز داشت: شورای عالی تردید ندارد رای مردم در انتخابات تغییرات را دنبال می‌کرد، بنابراین اگر در مدیریت مجلس تغییری حاصل نشود، بی‌احترامی و بی‌اعتنایی به رای مردم تلقی می‌شود. وقتی مردم یکپارچه در تهران و شیراز همه کاندیداهای امید را انتخاب می‌کنند و لیست امید لیست اکثریت شناخته می‌شود، اگر کاندیدایی غیر از کسی که از طرف مردم بیشترین رای را داشته و لیست منتسب به او بالا‌ترین رای را آورده است، معرفی شود، از نظر ما دهن‌کجی به رای مردم تلقی می‌شود.

نظر اجماعی جریان اصلاحات و اعتدالگرایان ریاست عارف بر مجلس است

موسوی لاری افزود: انتظار ما از دیگران هم این است که به رای مردم احترام بگذارند اگر هم می‌خواهند رقابت کنند، اشکالی ندارد. ما میدان رقابت را میدان رفاقت هم می‌دانیم و می‌گوییم می‌توانیم رقابت جوانمردانه و اخلاقی داشته باشیم. از نظر ما جهت‌گیری‌ها کاملا روشن است. عارف به عنوان فردی که از متن لیست امید آمده بیشترین رای را داشته و یاران او در مجلس اکثریت هستند. منطقی این است که او به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی بشود. ما با احترام به تمام کاندیداهای ریاست مجلس قطعا از کاندیداتوری عارف حمایت می‌کنیم. این نظر اجماعی جریان اصلاحات و اعتدالگرایان است و نسبت به این مساله کوچک‌ترین تردید و اختلاف نظری نداریم.

موسوی لاری در پاسخ به اینکه آیا برای حضور نیروهای لیست امید در هیات رئیسه هم صحبتی شده است؟ گفت: منتخبان مردم بعد از انتخاب رئیس مجلس متناسب با توانمندی‌ها و نوع تعاملی که در مجلس وجود دارد هیات رئیسه را انتخاب می‌کنند و همچنین روسای کمیسیون‌ها و رئیس مرکز پژوهش‌ها و مدیریت اجرایی را مشخص می‌کنند. خیلی از مدیریت‌ها و بخش‌ها در مجلس است که می‌توان با ساز و کار واقعی آن‌ها را بین کسانی که توانمندی دارند تقسیم کرد. اگر بنا به مذاکره و همدلی دو جناح باشد، سِمت‌های مجلس به صورت نوعی تعادل بین اقلیت و اکثریت توزیع می‌شود که اقلیت هم حس نکند از گردونه تصمیم‌گیری دور افتاده است. معتقدم منطقی این است که همه دوستان اصولگرا و اصلاح‌طلب مجلس باید به گونه‌ای پارلمان را اداره کنند همه احساس کنند در مجلس حضور دارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: صرف نظر از مدیریت اصلی مجلس که نماد گرایش مردم است و باید به گرایش مردم پاسخ روشنی داد در رابطه با فعالیت‌های کار‌شناسی درون مجلس باید با‌‌ همان شعار امید و آرامش که شعار اصلی اصلاح‌طلبان است هم امید مردم نادیده گرفته نشود و هم آرامش درونی جامعه مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم به رونق اقتصادی که به نظر ما ضرورت امروز همه برنامه‌ریزی‌های کشور است، برسیم.

بزرگان اصلاحات، مجلس برآمده از رای مردم را کمک می‌کنند

عضو شورای مشورتی سیدمحمد خاتمی در پاسخ به این سوال ایلنا که آیا در شورای عالی سیاست‌گذاری ساز و کاری تعریف شده است که منتخبان از نظرات مشورتی بزگان جریان اصلاحات استفاده کنند؟ تصریح کرد: ما از یک جریان سیاسی ریشه‌دار که در اعماق نظام ریشه دارد سخن می‌گوییم. از جریان اصلاحات کسانی در مجلس و بیرون آن و در دولت و نهادهای مختلف حضور دارند. این جریان نمادهایی برای خود داشته و دارد. ساختارهایی برای حضور در عرصه برای خود تعریف کرده است که آن ساختار‌ها کاملا شناخته شده‌اند. احزاب، افراد و گروه‌ها همه در قالب شورای عالی سیاستگذاری خود را نشان دادند و با مردم همراهی کردند و مردم هم به نظرهای آنها احترام گذاشتند و افرادی را انتخاب کردند که در لیست آنها بودند. این بزرگان نمی‌توانند مردم و منتخبان مردم را تنها بگذارند. قاعدتا تشکل‌های منتسب به اصلاحات تا جایی که لازم باشد منتخبان را یاری می‌دهند و راه را برای آن‌ها هموار می‌کنند. قطعا شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب حلقه وصل مردم با منتخبان هستند. منتخبان می‌توانند با کمک فکری آن‌ها به مردم متصل شوند این حلقه ارتباط نباید قطع شود. بزرگان اصلاحات، مجلس برآمده از رای مردم را کمک می‌کنند تا بتوانند به اهدافی که دارند برسند و امید مردم همراه با ارامش به نقطه رونق اقتصادی منتهی شود.

وزیر کشور دولت اصلاحات در پاسخ به اینکه تصمیم‌گیری در مورد ادامه کار شورای عالی سیاست‌گذاری و نحوه آن به کجا رسیده است؟ اظهار داشت: موضوع ادامه کار شورای عالی سیاستگذاری در جلسه روز یکشنبه شورای عالی سیاستگذاری به بحث گذاشته شد و رای‌گیری شد؛ بر همین اساس قرار شد کمیته‌ای از دوستان ارزیابی از نقاط قوت راه طی شده را بررسی کنند و نقاط ضعف را هم مشخص کرده و بگویند چطور می‌توان آنها را برطرف کرد تا پایان تیر ماه نظرات کمیته به شورای عالی ارائه می‌شود و شورای‌عالی سیاست‌گذاری تا شهریور بررسی می‌کند که آیا نیاز به ساختار جدید است یا جایی باید با اصلاحاتی ادامه کار داد پس شورا به کار خود ادامه می‌دهد. تا نظر کمیته بررسی شود جبهه اصلاحات با‌‌ همان نگاه اجماعی بتوانند کار خود را برای آینده سامان دهند. در جلسه شورای عالی سیاستگذاری با اینکه همه از طرفی بحث تحزب را به عنوان راه حل دائمی معرفی کردند گفته شد چتر پوششی شورای عالی باید به عنوان یک تجربه موفق مورد توجه قرار گیرد، منتها با توجه به اهداف اولیه تشکیل این شورا که برای ساماندهی انتخابات مجلس دهم ایجاد شد برای ادامه راه باید اگر نواقصی وجود دارد، برطرف شود و بار دیگر نسبت به ادامه راه تصمیم بگیریم. در این جلسه هیچ فردی را ندیدم که مخالف ادامه این کار باشد منتها نظر همه بر این بود که بالاخره ما باید یک ارزیابی از تصمیم‌های و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشیم تا در آینده با قوت بیشتری بتوانیم به جلو حرکت کنیم که این کار هم صورت خواهد گرفت.

اگر هیات نظارت اعتبارنامه را امضا نکرد، مجلس باید اعتبارنامه را بررسی کند

موسوی لاری همچنین در پاسخ به سوالی در مورد منتخب سوم اصفهان و اینکه آیا وزارت کشور می‌تواند با وجود عدم تایید شورای نگهبان اعتبارنامه خالقی را صادر کند؟ خاطرنشان کرد: اولین فردی بودم که در ایام تعطیلات نوروز وقتی شنیدم شوای نگهبان این تصمیم را گرفته نظر خود را گفتم طبق قانون بعد از اتمام انتخابات شورای نگهبان یا هیات نظارت و هیات اجرایی باید کار را در مسیر خود قرار دهند طبق قانون بعد از پایان انتخابات هیات اجرایی و فرماندار باید اعتبارنامه را صادر کنند و به وزارت کشور بفرستند و از آنجا هم به مجلس برود اگر هیات نظارت و اجرایی و فرماندار استنکاف کردند، وزیر کشور اعتبارنامه را امضا می‌کند. در اینجا اصلا قید نشده که وزیر باید امضای دیگران را هم بگیرد. وزیر کشور موظف است با همراهی هیات نظارت اعتبارنامه را امضا کند و به مجلس بدهد اگر هیات نظارت تایید کرد بهتر، اگرنه مجلس باید تصمیم بگیرد که با اعتبارنامه‌ای که هیات نظارت تایید نکرده چه کار باید بکند. تکلیف وزیر کشور روشن است و باید اعتبارنامه را امضا کند و آن را به مجلس بفرستد من هم امیدوارم هیات حل اختلاف به شکلی که قانون زیر پا گذاشته نشود این مساله را حل کند که در نتیجه منتخبان مردم در مجلس نسبت به موضوع تصمیم‌گیری کنند. ما معتقدیم بعد از طی مراحل قانونی همه باید به رای مردم احترام بگذارند.

اصولگرایان به جای طرح شایعه، دلایل شکستشان را بررسی کنند

او در پاسخ به این سوال که بعد از مرحله دوم انتخابات افرادی همچون آیت‌الله موحدی کرمانی و حداد عادل شائبه دخالت دولت در انتخابات را مطرح کردند نظر شما در این مورد چیست و این اظهارات را ناشی از چه می‌دانید؟ متذکر شد: همه ما همانطور که باید اخلاق پیروزی را بدانیم اخلاق شکست را هم باید بدانیم. با همه احترامی که برای امثال حداد عادل و موحدی کرمانی قائل هستیم، اما آنها باید بدانند که به جای طرح این مسائل کمی تامل کنند که چرا مردم به آن‌ها رای نمی‌دهند و چرا هر زمان که یک انتخابات رقابتی برگزار می‌شود تیم امثال حداد عادل شکست می‌خورد. مسلما این اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود. اما آن‌ها به جای ارزیابی این موضوع به علل وعواملی می‌پردازند که قابل استناد نیست.

اصولگرایان رابطه خود را با مردم ارزیابی کنند

موسوی لاری در پایان خاطرنشان کرد: توصیه من به موحدی کرمانی و حداد عادل این است که برای یک بار هم که شده رابطه خود را با مردم ارزیابی کنند و بگویند چرا مردم در یک انتخابات رقابتی به آن‌ها رای نمی‌دهند این اولین بار نیست که آن‌ها از مردم شکست می‌خورند خیلی از کاندیدا‌ها گمنام‌تر از حداد عادل بودند پس آن‌ها از کاندیدا‌ها شکست نخوردند مردم ان‌ها را کنار زدند آن‌ها باید به جای پرداختن به عوامل غیرواقعی شکست خود علل واقعی را مورد بررسی قرار دهند و تحمل شکست داشته باشند و آن را با عوامل واقعی بررسی کنند تا بار دیگر شکست نخورند و گرنه اگر این مسائل را مطرح کنند باز ریشه شکست را پیدا نمی‌کنند و باز هم شکست خواهند خورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا