خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت الله شبیری زنجانی: صله رحم مقید به یک زمان نیست

آیت الله شبیری زنجانی “دید و بازدیدهای” نوروز را یکی از مصداق های صله رحم دانست و گفت: صله رحم یک سنت مورد تاکید شریعت مطهر است که به زمان خاصی مقید نشده و باید همواره مورد نظر باشد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه خبری آیت الله شبیری زنجانی این مرجع عالی قدر در جمع تعدادی از طلبه های حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم زنده نگه داشتن سنتهای اخلاقی اسلام خاطر نشان کرد: دید و بازدیدهای نوروز مصداق صله رحم بود اما نباید فراموش کرد که دین صله رحم را مقید به چند روز نکرده است.
آیت الله شبیری در توضیح معنای صله رحم گفت: مراد از “رحم” در روایات صله رحم، خویشاوندان نسبی است اما گاهی صله رحم اقتضاء می کند که به خویشاوندان سببی هم احترام بگذاریم. فرض کنید که برادر شما همسر دارد، گاهی صله به برادر این است که به همسر او هم احترام بگذاریم.
مرجع عالی قدر شیعه با تمسک به آیه 15 سوره مبارک لقمان افزود: خداوند متعال می فرمایند”وَ إِنْ جاهَداکَ عَلى‏ أَنْ تُشْرِکَ بی‏ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفا” یعنی در هر صورت با پدر و مادر به صورت شایسته برخورد کن حتی اگر تو را به کفر خواندند و این مشرک بودن آنها دلیل بر بی احترامی نیست. ما هم باید به همین روال عمل کنیم و به همه حرمت بگذاریم.
این مرجع تقلید “دید و بازدید” را یک مصداق از صله رحم دانست و خاطرنشان کرد: باید دید در وضعیت های مختلف “معروف” چیست. همیشه صله به دید و بازدید نیست، گاهی صله به قطع کردن این رفت و آمدهاست، مثلا در موردی که حضور شما باعث آزار و اذیت فامیل می شود و آنها از حضور شما خوششان نمی آید و یا اینکه آنها افراد پایبند به دین نیستند و قطع رحم شما باعث هدایت آنها می شود که در این موارد قطع رحم شایسته تر است.
آیت الله شبیری زنجانی افزود: اینکه می گوییم قطع رحم شایسته تر است به این معنا نیست که انسان فامیل خود را فراموش کند بلکه به این معنا که از دور او را به یاد داشته باشد و برای هدایت دعا کند. این دعا کردن خودش یک نوع صله رحم است چون وقتی که شما خیر او را می خواهی و برایش دعا می کنی این اتصال را حفظ کرده اید.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا