خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احتمال رفتار متقابل ایران در برابر تحریم دارو

نسترن فرخه، انصاف نیوز: دیروز دیده‌بان حقوق بشر در گفت‌وگویی با ایندیپندنت گفته بود «اگر پمپئو نگران مردم ایران است تحریم‌هایی را لغو کند که اقتصاد و سلامتشان را به خطر انداخته.» این گفته‌ها واکنشی بوده است به اظهارات مایک پمپئو درباره‌ی اعتراضات اخیر ایران؛ موضوعی که دیده‌بان حقوقو بشر به آن اشاره می‌کند -تحریم‌ها- موضوعی است که بخشی از تحلیل‌گران آن را از زمینه‌های تاثیرگذار بر فشار بر مردم و اعتراضات اخیر دانسته‌اند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد رفتار متقابل با دولت‌های تحریم کننده و یا همراه کننده‌ی تحریم ایران در گفت‌وگو با انصاف نیوز بر این باور است که وزارتخانه برای مراودات دارویی حتما آنها را در لیست سیاه قرار می‌دهد ولی رفتار متقابل با آنها مربوط به آینده‌ای است که مشخص نیست آن زمان چه دولت و سیاستی در راس امور کشور است.

در نوامبر سال 2018 ایالات متحده تحریم‌ها را علیه بانک‌های ایران و صنایع به اجرا گذاشت و حتی شرکت‌های خارجی که می‌خواستند این تحریم‌ها را دور بزنند هم تحت فشار قرار داد و یکی از تاثیرهای مستقیم این تحریم‌ها در حوزه‌ی دارو و درمان بود که به فوت یا معلولیت هزاران بیمار خاص انجامید و با وجود تولیدات داخل، وضعیت درمان در شرایط سختی قرار گرفت؛ اما موضوع قابل بررسی نشان دادن رفتار متقابل با دولت‌ها و شرکت‌های همراهی کننده‌ی تحریم است که مسوول این عمل غیر انسانی هستند، درست در زمانی که کشور تحریم شده، نیاز بیشتری به واردات کالاهای ضروری دارد، به دلیل محدودیت‌هایی که سازمان خزانه‌داری آمریکا نسبت به ایران در سایت خود منتشر کرده یک به یک دولت‌ها شروع به تحریم واردات خود می‌کنند و حالا شاهد تحریم دارو از کره‌ی جنوبی هستیم، کشوری که در این سال‌ها حمایت‌های خوبی از طرف ایران دیده بود. اما مساله‌ی اساسی این است که بعد از رفع تحریم‌ها ایران با کشورهای همراه آمریکا چه نوع رفتاری را در پیش می‌گیرد؟ و با وجود فشارهایی که در زمان تحریم به وزارت بهداشت و بیماران وارد شد، شاید نیاز به رفتاری متقابل از طرف ایران با کشورهایی باشد که در این شرایط تنها پشت ایران را در ضروری‌ترین مساله یعنی تامین دارو و تجهیزات پزشکی خالی کردند.

احمد قویدل مدیر انجمن هموفیلی ایران فشار تحریم‌ها را نوعی جنگ می‌داند که با قوانین جنگ کلاسیک متفاوت است و هنوز قانونی برای آن در نظر گرفته نشده ولی برای مصون ماندن افراد غیر نظامی در این جنگ سازمان ملل متحد باید قوانینی جدید تصویب کند. همچنین به این نکته تاکید دارد که ترامپ هم یک جنایتکار جنگی است اما این جنگ در سازمان ملل اصلا تعریف نشده است و مختصات آن استخراج نشده است.

گفت‌وگوی انصاف نیوز با کیانوش جهانپور، احمد قویدل و همچنین در مورد روند تاثیر تحریم‌ها با عبدالحسین هوشمند و یونس عرب را در ادامه بخوانید:

جهانپور:دولت‌های تحریم کننده و حتی دولت‌های همراه را در لیست سیاه قرار می‌دهیم

کیانوش جهانپورسخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد رفتار متقابل ایران با دولت‌هایی که بخاطر تحریم مبادلات خود را با کشور قطع کردند و با تحریم‌ها همراهی کردند، گفت: «رفتار متقابل با دولت‌ها و شرکت‌هایی که با تحریم همراهی کردند، قاعدتا متعلق به آینده‌ای مربوط می‌شود که ما زمان آن را نمی‌دانیم، و نمی‌دانیم کدام دولت و سیاست در آن تاریخ در کشور حضور دارد.

ولی قاعدتا روال مجموعه‌ی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر این است که چنین دولت‌ها و شرکت‌هایی را در لیست سیاه خود به عنوان آسیب زنندگان به سلامت جامعه ایرانی قرار دهد، حتی گروه‌هایی که در برابر این حرکات غیر انسانی سکوت کردند.»

کره‌ی جنوبی اقلام زیادی برای ما تامین نمی‌کرد

سخنگوی سازمان غذا و دارو به گستردگی تحریم‌های کره اشاره کرد و ادامه داد: «البته کشور کره جنوبی کشوری نبود که اقلام زیادی را برای ما تامین کند و ورود چنین کشورهایی به عرصه‌ی صادرات و واردات دارویی چیزی جدید است ولی در همین موارد هم رفتارهایی از خودشان نشان دادند که این رفتارها قابل قبول نیست. ولی ما هم بعد از یک سال از تشدید تحریم‌های ظالمانه‌ی بین‌المللی تقریبا تمام اقلام مورد نیاز را تامین کردیم و قاعدتا موضوع تولید داخل و حمایت از دارو و کالای ایرانی بیش از پیش در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مورد توجه قرار گرفته است.»

تا پایان دولت دوازدهم 80 درصد ماده اولیه از داخل تولید می‌شود

جهانپور از تولید مواد اولیه دارو در کشور گفت: «در یک سال اخیر میزان تولید مواد اولیه مورد نیاز صنعت دارو به 67.5 درصد رسیده است و پیش بینی ما این است که تا پایان دولت دوازدم، حداقل تا 80 درصد ماده اولیه مورد نیاز صنعت دارویی کشور در داخل تولید شود، چنانچه 97 درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می‌شود.

و باز هم پیش بینی‌ها با روند شتاب یافته‌ای که در یک سال اخیر داشتیم نشان دهنده‌ی آن است که تا پایان این دولت می‎توانیم حداقل 99 درصد داروی مورد نیاز بازار داخلی را تامین کنیم، البته مسیر حمایت از تولید داخل و شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیدا خواهد کرد که با این وجود میزان وابستگی در تولید مواد اولیه، بسته بندی و مواد جانبی یا حد واسط، هر روز بیش از گذشته کاهش پیدا می‌کند.

این موارد در بخش زیادی توانایی جبران تحریم‌های کره جنوبی را دارد و در یک سال گذشته هم با رفتارهایی که برخی کشورها کردند تامین نیاز دارویی مردم ایران با خلل مواجه نشده است، البته آنچه رقم خورده ناشی از نخواستن آنها نبوده بلکه ناشی از نتوانستن آنها بوده که امیدواریم روند تولید داخل در ماه و سال‌های آتی هم ادامه داشته باشد.»

ادعاهای روی کاغذشان دروغ است

جهانپور در پایان در مورد روند تحریم‌ها و تاثیر آن روی موارد بهداشتی و درمانی گفت: «اینها در ظاهر ادعای روی کاغذشان دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه تحریم نشده، ولی عملا با تحریم‌هایی که در حوزه‌ی تبادلات مالی، بانکی و انتقال پول و همچنین به موازات آن تحریم‌هایی که بر علیه بعضی شرکت‌های تامین کننده‌ی مواد اولیه یا اقلام خاص برای نظام سلامت ما بودند عملا مسیر تحریم را فراهم کردند و ما معتقدیم در بسیاری از اقلام به بهانه‌های مختلف به صورت عملی روی تحریم‌ها اتفاق افتاده ولی روی کاغذ همچنان ادعا دارند دارو تحریم نیست علت این انکار هم به دلیل افکار عمومی بین‌المللی و جهانی است و به این خاطر است که نهادهای مستقلی که دغدغه‌های حقوق بشری دارند را به نوعی فریب دهند.»

قویدل: آیا سازمان ملل آگاهی دارد که نتیجه تحریم‌ها عامل معلولیت هزاران کودک شده است؟

احمد قویدل مدیر انجمن هموفیلی نیز در مورد تحریم‌های دارویی و تاثیر آن بر بیماران هموفیلی به انصاف نیوز گفت: «ما منبع کره‌ای نداریم اما رویکرد ما نسبت به حوزه‌ی تحریم رویکرد خاصی است و به پارادایم روابط بین الملل بر می‌گردد؛ در حقیقت هر وقت که می‌خواهد ایده‌ی نو تفکر و قانون جدیدی زایش پیدا کند از درون پارادایم‌ها این زایش صورت می‌گیرد.

مفهوم پارادایم این است که ما هر قانونی در جهان داشته باشیم چه در حوزه‌های علمی و چه تئوری بعد از آنکه در مسیر زندگی آدم‌ها و تجربه‌ی آدم‌ها قرار می‌گیرد این قوانین و یافته‌های علمی در برابر چالش‌ها و سوال‌ها دوام نمی‌آورد و به این نتیجه می‌رسیم که باید قانون دیگری باشد.

پارادایم‌ها در حقیقت ماشینی، فرایند و مکانیزمی هستند که علم نوین از آنها خارج می‌شود. حال ایده‌‌ی ما در کانون هموفیلی در پارادایم حوزه‌ی گفت‌و گوی ملل با هم و روابط ملل با هم در سایه‌ی تحریم -به عنوان یک ابزار جنگی- چنان چالشی را به وجود آورده که باید تفکرهای نوینی در حوزه‌ی روابط بین الملل و در سازمان ملل به وجود آید تا بتواند روابط ملت‌ها را اداره کند.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که جنگ‌های کلاسیک قانون دارند، سال‌ها است که نازی‌ها را از بین بردند اما هنوز در تعقیب نازی‌ها هستند چون در عرف بین‌المللی و قوانین بین‌المللی غیر نظامی‌ها از حمله و جنگ مصون هستند چون در غیر این حمله کننده بعنوان جنایتکار جنگی در سیستم بین‌الملل تحت تعقیب قرار می‌گیرد؛ پس وقتی چنین قانونی در عرصه بین‌الملل داریم و تحریم در حال حاضر یک ابزار جنگی بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود، قانون ندارد و چون هر روز ضرورت تصویب قانون در حوزه‌ی تحریم  جدی‌تر می‌شود، اعتقاد ما این است که سازمان ملل متحد برای آنکه از افراد غیر نظامی محافظت کند، باید برای مصون ماندن آنها قوانین جدیدی را تصویب کند.

آیا شکسته شدن قوانین بین‌المللی در این حوزه‌ها را بشر تجربه کرده است؟  بله نزدیک‌ترین تجربه‌ی ارتباطی ملل که از گفت‌و گوی ملل به وجود آمد جنبش غیر متعهدها بود که تو یا باید با پیمان ورشو بودی و یا پیمان ناتو، اینها دیدند زیر فشار ناتو و ورشو در حال له شدن هستند و خودشان دست به دست هم دادند و جنبش غیر متعهدها را متولد کردند. روابط الان بین‌الملل با این یک جانبه‌گری‌ها آنقدر جدی است که اروپا هم آزار می‌دهد با این وضعیت سازمان ملل باید قوانین جدید برای تحریم‌ها ایجاد کند.»

قویدل ادامه داد: «ما با قاطعیت می‌گوییم که آمریکا دولت ایران را تحریم نکرده بلکه مردم ایران را تحریم کرده است و آمریکا برخلاف ادعایی که می‌کند که دارو، غذا و تجهیزات پزشکی را تحریم نکرده است، در واقع همه چیز تحریم است. فقط چند ورقه بی‌ارزش به عنوان سند خزانه داری آمریکا روی سایت گذاشته که دارو تحریم نیست ولی یادمان نرود که دارو یک کالا است و باید برای خرید آن ارز و پول آن را انتقال داد. اعتقاد ما این است در مسیر تحریم‌های آمریکا -چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ- بخش زیادی از بیماران ما دچار معلولیت شدند و هزاران بیمار ما معلولیت‌های مختلف پیدا کردند. بیمار دائمی به این داروها نیاز دارد یعنی یک کودک بیمار هموفیلی اگر ده الی بیست روز دارویش در بازار قابل تهیه نباشد کودک را معلول می‌کند، سرنوشت فرد عوض خواهد شد و آرزوهای پدر و مادر بر باد می‌رود. آیا سازمان ملل آگاهی دارد که نتیجه تحریم‌ها عامل معلولیت هزاران کودک شده است؟ و اصلا قانونی در این زمینه و برای مبارزه با این مسایل وجود ندارد؟

ترامپ هم یک جنایتکار جنگی است اما این جنگ در سازمان ملل اصلا تعریف نشده است و مختصات آن استخراج نشده است. دنیا در مرحله‌ی زایش روابط نوین بین‌المللی است که دیگر جنگ‌های کلاسیک در آن نقش ندارد ولی جنگ‌های اقتصادی در آن نقش دارد و به جایی می‌رسد که کشوری مثل کره که ما میلیاردها دلار به آن سود می‌رسانیم در اوج یک موضع غیر انسانی دارو را به ایران نمی‌رساند.»

هوشمند: مشکل دسترسی دارو نداریم

عبدالحسین هوشمند مدیر عامل انجمن ام اس درمورد تاثیر تحریم‌های کره جنوبی روی داروی بیماران خاص گفت: «ما در حوزه‌ی دارو با تدابیری که وزارت بهداشت برقرار کرده در حال حاضر مشکل دسترسی داروهای بیماران ام اس را نداریم حال تحریم کننده کره‌ی جنوبی باشد و یا کشورهای دیگر، بیماران ما به داروهای اصلی دسترسی خوبی دارند ولی ممکن است به بعضی داروهای خارجی سازگار باشند که هزینه این داروها از داروهای داخلی کمی بیشتر است.

داروهای داخلی معمولا فرانشیز صفر دارند و تا 80 درصد داروهای بیماران ما رایگان است و بیست درصد بیماران ما روی داروهای خارجی هستند که با نظر پزشک از داروها استفاده می‌کنند که می‌تواند برای بیمار هزینه بالایی هم داشته باشد.»

عرب: به طور مستقیم از کره جنوبی دارو دریافت نمی‌کردیم

یونس عرب مدیر انجمن تالاسمی به مشکلات تحریم‌ها اشاره کرد و به انصاف نیوز گفت: «ما هم فشار تحریم‌ها را تحمل می‌کنیم و هم تحریم شرکت‌های پخش و سازمان‌های بیمه‌گر را؛ به این دلیل که از آن طرف کشورهای غربی، کره و بعضی کشورهای اروپایی دارو به ایران نمی‌دهند و بانک‌ها مراودات مالی‌شان را با ایران قطع کردند، از این طرف هم مطالبات شرکت‌های پخش و سازمان‌های بیمه‌گر را بیمه به داروخانه‌ها پرداخت نمی‌کند و شرکت‌های پخش پولشان را از داروخانه نمی‌گیرند، داروخانه‌ها را تحریم کردند و داروهای تولید داخل هم نمی‌دهند، این را کجای دلمان بگذاریم.

ما زیر فشار تحریم داخلی و خارجی هستیم، البته به طور مستقیم از کره جنوبی دارویی دریافت نمی‌کنیم مگر در ماده اولیه داروها؛ تاثیر تحریم داروهای کره جنوبی برای ما محسوس نشده است. اما تاثیر تحریم‌ها به وسعت مرگ و میری است که میان بیماران شروع شده است و امروزه  شاهد تداوم این مرگ و میر هستیم. هر اقدام تحریم کننده‌ای از سوی کشورهای خارجی در جهت تحریم دارو، مواد اولیه و مراودات مالی جهت تهیه دارو و مواد اولیه می‌تواند منجر به مرگ یکایک بیماران تالاسمی شود و بخش دیگر مواد اولیه‌ی ما از آلمان، هند، چین و جاهای دیگر هم تامین می‌شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا