خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وطن هر انسان بهشت اوست

عبدالمنیر صالحی، فعال حقوق مهاجر افغان در ایران در یادداشتی با عنوان «وطن هر انسان بهشت اوست» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

وطن هر انسان بهشت اوست

و آرامگاه کودکی اش، نوزادی و دوره بلوغ‌اش در دامن زیبا او سپری می شود.

دره، کوه، دشت، صحرایش در دل او جای می‌گیرد. ای زمین شاداب تو بهشت جان من، عشق جاویدان من افغانستان من. هر روزه از تخریب و نابودی و ویرانی محیط زیست و طبیعت زیبا افغانستان خود باید پرهیز کنیم و آسیب به زمین وطن خود نرسانیم چونکه حب وطن ز ایمان ما است ما یقینا ز اهل ایمانیم.

یقیناً اگر ما همه شهروندان افغانستان در حفظ محیط زیست خود کوشا باشیم این نکات را رعایت کنیم زبیایی طبیعی کشورمان صد چند به چشم خواهد آمد و دیگر افسوس نمی‌خوریم که خوشا به حال فلان کشور آسیایی یا اروپایی که چقدر تمیز، پاک زیبا است و زبیا کشورهای اروپایی البته مرهون رعایت شهروندان آن کشورها به نکات فوق الذکر است.

اگر نیمی از مردم افغانسان اعمال عادات ناپسند آسیب‌رسانی آگاهانه یا ناآگاهانه به محیط زیست مانند کندن بی رویه در ختان و جنگل، بوته‌های کوهی، چرای بی رویه گله‌های عنعنوی [سنتی]، آلوده سازی آب جوی‌ها از کف صابون لباس شویی، انداختن یا ریختن کثافات خاک روبه در جوی‌ها و رودها، غصب فضای سبز شهرها و کوه دامنه ها و از ایجاد قشلاق در کنار جهیل ها و از اعمار خودسر خانه های گلی در تپه ها و کوه دامنه های شهرهای بزرگ و از احداث سرک های غیر اصولی در کوهستان و از شکار حیوانات وحشی و پرندگان اجتناب کنیم به یقین منابع موجود آبی وافر ما و افغانستان آفتابی ظرفیت و پتانسیل آن را دارد تا در هر عرصه ها جوابگو باشد و در آینده نزدیک آنشا الله افغانستان شاداب سرسبز و آباد را خواهیم داشت و مسلماَ دیگر کسی حسرت آن کشور ها را نخواهم خورد.

حفظ ساحات سبز و پارک ملی و پارک های تفریحی و گردشگری در داخل شهر باعث افزایش کیفیت محیط زیست شهری می شود. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا