خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جوابيه‌ی «سهامداران اصلی اسنپ چه کسانی هستند؟»

پيرو مطلب منتشر شده در روزنامه اعتماد مورخ 22/8/98 با عنوان «اسنپ براي كيست؟» [لینک] جوابيه اين شركت به شرح زير ارسال مي‌شود. خواهشمند است طبق قانون مطبوعات فصل ششم/ جرايم ماده 23 متن جوابيه در همان صفحه به چاپ برسد.

ژوبين علاقبند، مديرعامل اسنپ، پيرو انتشار گزارشي با عنوان «اسنپ براي كيست؟» در روزنامه اعتماد به منظور تنوير افكار عمومي اظهار مي‌كند: جايگاه امروز اسنپ در ايران نشان‌دهنده تاثير ورود بخش خصوصي به عرصه سرمايه‌گذاري كشور و استفاده از ظرفيت‌هاي اين بخش است. به حاشيه راندن سرمايه‌گذاران اين شركت قطعا مي‌تواند يك تهديد جدي باشد و نياز به آگاهي و مقابله سريع دارد. همان طور كه بارها در جهت شفاف ساختن سهامداران اسنپ اعلام كرده‌ايم، 60 درصد سهام اين شركت در اختيار ام‌تي‌ان ايرانسل است و سرمايه‌گذار آلماني و هايپراستار بخش ديگر سهام آن را در اختيار دارند. بنابراين حضور فرد يا شركتي از عربستان سعودي در تركيب سهامداران اسنپ از پايه و اساس تكذيب مي‌شود و بايد هوشيار بود و گروهي را كه از دامن زدن به اين كذب نفع مي‌برند، شناسايي كرد. صلاحيت و وجاهت قانوني سرمايه‌گذاران اسنپ به طور كامل تحت نظر و مورد تاييد سازمان سرمايه‌گذاري ايران است و فعاليت‌شان در كشور تحت حمايت قانون «تشويق و حمايت سرمايه‌گذاري خارجي» صورت مي‌گيرد. همچنين اطلاعات اين شركت در مراكز داده داخل كشور ذخيره و با حساسيت و امنيت فوق‌العاده محافظت مي‌شود. اپليكيشن اسنپ با افتخار به وسيله جوانان نخبه و دانشگاهي همين مرز و بوم ساخته شده و توسعه پيدا كرده است. امروز اين سامانه به طور مستقيم براي بيش از 1300 جوان نخبه ايراني شغل ايجاد كرده و به صورت غيرمستقيم براي 2 ميليون نفر فرصت درآمدزايي فراهم آورده است. اميد كه در شرايطي كه كشورمان روزهاي تحريم را سپري مي‌كند در برابر شكل‌گيري زمينه آسيب به بخش خصوصي بايستيم و در رفع شائبه به وجود آمده و ايجاد شفافيت در كشور بكوشيم.

با احترام، ژوبين علاقبند، مديرعامل اسنپ


سردبیر روزنامه‌ی اعتماد نیز در یادداشتی در این روزنامه با عنوان «چند خط درباره گزارش «اسنپ مال چه كسي است؟» نوشت:

اين چند خط را بيشتر از موضع يك شهروند مي‌نويسم؛ شهروندي كه كشورش را دوست دارد و به پيشرفت و سعادتش اميد بسته است. علاوه بر اميد، اين حقير فقير سراپا تقصير، براي رشد و رونق اقتصاد و فرهنگ و خوشحالي شهروندان كاري هم اگر از دستش برآمده دريغ نكرده و نخواهد كرد. صريح و بي‌مجامله بگويم كه وظيفه ملي و ديني خود مي‌دانم كه- به‌رغم بضاعت اندكم و به مدد همكاران بزرگوارم- از طريق نوشتن و كارهاي روزنامه‌نگارانه، موانع را از جلوي پاي مردم بردارم، سوءتفاهم‌ها را رفع كنم، شفافيت و همدلي و مواسات را گسترش دهم، حرف مردم را به مسوولان برسانم و حرف ايشان را به مردم و از همه اينها مهم‌تر هر جا كار خوب و خداپسندانه‌اي راه مي‌افتد و اسباب رضايت و رفاه شهروندان را فراهم مي‌آورد، از آن حمايت كنم… يكي از كارهاي قابل تحسيني كه در عرصه اقتصاد حمل و نقل راه افتاده، اسنپ، تپسي، كارپينو و غيره است. اين اتفاق‌هاي مدرن و مبتني بر خلاقيت‌هاي جديد نه فقط تا حدودي از فشار بيكاري كم مي‌كنند، بلكه باري را نيز از روي دوش شهرنشينان‌شان برمي‌دارند. كارآفريني‌هاي جديد اگرچه به رونق اقتصاد كمك فراوان مي‌كنند، اما بايد متفطن اين معني باشيم كه آثار خير فرهنگي نيز دارند و روند مردمي‌ شدن امور را سرعت مي‌بخشند.

اين موضوع را لازم است جامعه‌شناسان در دست مطالعه بگيرند و آثار دموكراتيك مشاغل جديد را به بحث و گفت‌وگو بنشينند. اما از آن طرف خطراتي نيز اين مشاغل را تهديد مي‌كند كه نبايد از آنها غافل شد. خصوصا شايعات و سوءتفاهم‌‌ها اين قدرت را دارند كه مسير رشد و توسعه را ناهموار كنند و كارآفرينان و مردم را از پيمودن مسيرهاي صحيح بازدارند. در همين‌جاست كه نقش رسانه‌ها پررنگ مي‌شود و تلاش روزنامه‌نگاران براي شفافيت بيشتر و ممانعت از تناور شدن خاربن‌هاي سوءتفاهم و شايعه اهميت مي‌يابد. خاطرتان باشد سال‌ها پيش بعضي از رقباي اقتصادي، با پخش شايعات بي‌اساس به جنگ برند كاله رفتند و بازار آن را به دردسر انداختند.

اين شايعه را گذر زمان، البته با تحميل هزينه‌هاي گزاف از اذهان عموم پاك كرد، اما اگر همان موقع رسانه‌ها به ميدان مي‌آمدند و به شفافيت
اقتصادي و سياسي دامن مي‌زدند، چه بسا زودتر از اينها كار را نه فقط براي شركت‌هاي اقتصادي كه براي مردم آسان مي‌كردند. به قول سعدي «سر چشمه شايد گرفتن به بيل/ چو پر نشايد گرفتن به پيل»… درباره اسنپ هم بازار شايعه داغ است و ما نياز داريم تا با كمك شفافيت جلوي نضج و گسترش دروغ‌ها را بگيريم.

در اين ميان بايد از رسانه ملي هم تقدير كنيم كه وارد ميدان شده و مردم را به پرهيز از دامن زدن به اخبار نادرست دعوت كرده. در پي گزارشي كه «اعتماد» از سهامداران اسنپ منتشر كرد، اين شائبه پيش آمد كه سعودي‌ها هم دست‌اندركارند. با توجه به بار سياسي و فرهنگي عبارت «سعودي» اقتضا مي‌كند كه حرف مسوولان اسنپ را به دقت بيشتري بشنويم. مديران اسنپ جوابيه‌اي فرستادند كه قابل اعتناست و عقل حكم مي‌كند كه به آن اعتماد كنيم و همين كه آنها در مسير شفاف‌سازي گام برمي‌دارند، از ايشان تشكر كنيم. عين پاسخ اسنپ را روز پنجشنبه در صفحه اقتصادي «اعتماد» خوانديد، اما اين توضيحات را محض تاكيد نوشتم تا بگويم تلاش ما در صفحات اقتصادي روزنامه تاكيد بر شفافيت مالي و تقويت نهادهايي است كه در رشد و توسعه اقتصاد و فرهنگ كشور سهم دارند.

سهامداران اصلی اسنپ چه کسانی هستند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا