خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد پزشکیان: خودمان راهپیمایی می‌کنیم به مخالف اجازه نمی‌دهیم

«برخی مسوولان می‌خواهند همیشه قهرمان باشند»

«هر حرکتی کنیم باید یک هزینه‌ای کنیم و طبیعتا آدم‌ها حاضر به هزینه دادن نیستند و می‌خواهند همیشه قهرمان باشند»؛ واکنش مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس به مواضع برخی مسوولان در رویدادهای اخیر.

متن مصاحبه‌ی او در برنامه‌ی عصرانه در شبکه‌ی افق دوشنبه به گزارش انصاف نیوز در پی می‌آید.

او در پاسخ به تغییر سیر اعتراضات به تصمیم سران قوا درباره‌ی افزایش قیمت بنزین گفت:

تصمیمی گرفته شده توسط سران قوا که بر اساس تحقیقات و بررسی‌های مراکز پژوهشی و نظرات کارشناسی، بالاخره بعد از یک سال و نیم به یک جمع بندی رسیدند و اعلام کردند. از نظر منطق اجرایی بهتر بود که می‌آمدند با مردم و مجریان و گروه‌های سیاسی و فرهنگی در میان می‌گذاشتند و نظرات آنها را با دلایلی که به این تصمیم رسیدند اغنا می‌کردند و یا حداقل با خبر می‌کردند. طبیعتا اگر این اتفاق می‌افتاد اگر اشکالاتی هم بود در آن بحث‌ها و گفتگوهایی که شکل گرفته بود عوارض کار خیلی کمتر از این می‌شد که یک دفعه وارد میدان عمل شوند و خوب طبیعتا عوارضی که ما در جامعه دیدیم دشمن از آن سو استفاده می‌کند و همچنین از احساسات پاک مردم و خواسته‌های مردم و بعد از آن هم عده‌ای وارد این مجموعه می‌شوند و کارهایی می‌کنند که نه کسانی که اعتراض داشتند قصد چنین کاری را داشتند و همچنین مردم عزیز کشور با راهپیمایی‌ها در استان‌ها و شهرها نشان دادند که صف مردم با صفی که اینها درست کردند جداست.

اجازه نمی‌دهیم کسی خلاف نظر ما حرف بزند!

مجری: مردم اگر به طرح یا موضوعی اعتراض داشته باشند باید چگونه بیان کنند؟!

پزشکیان: مشکل ما از خیلی وقت پیش همین خواستی است که مطرح کردید. برای اعلان اعتراض و مسیر و روند آن ما برنامه‌ای نتوانسته‌ایم ارایه دهیم. آنجایی که خودمان می‌خواهیم، راهپیمایی می‌کنیم و بعد پشتیبانی می‌کنیم، اما آنجایی که کسی خلاف نظر ما می‌خواهد اعتراض کند و حرفش را بگوید اجازه نمی‌دهیم و این چیزی است که در کشور ما رایج است و متاسفانه این باعث می‌شود یک عده بتوانند سو استفاده کنند و در این روند کارهایی بکنند که در حقیقت دشمن بیشتر سود ببرد. مثال ساده آن جریاناتی بود که در آذربایجان داشتیم که اعتراض داشتند در مورد دریاچه ارومیه و معضلات آب و غیره؛ کنار دریاچه آنها را دستگیر کرده بودند. خب آنجا خارج شهر است و ما باید اجازه دهیم کسی که تقاضایی دارد و یا توقعی دارد که آن توقع یک توقع محیط زیستی و سالم است {ممکن است چند عدد نااهل هم قاطی آنها بشوند} اما اکثریت آنهایی که می‌خواهند محیط زندگیشان سالم باشد می‌خواهند صدایشان را به گوش کسی برسانند و خب متاسفانه برخوردی که با آنها می‌شود برخورد درستی نیست.

مجری: در منشور حقوق شهروندی که دولت تنظیم کرد این حق محفوظ دانسته شده بود …

پزشکیان:‌ در تئوری ما خیلی این حرف را می‌زنیم اما وقتی می‌خواهد به عمل تبدیل شود با مشکل مواجه می‌شود.

مجری: در مورد حمایت وزیر خارجه‌ی آمریکا از آشوب‌های اخیر چه نظری دارید؟

پزشکیان: مشکل ما این است که حالت جنگی اعلام نکرده‌ایم، ما مثلا در جنگ عراق که دو تا هواپیما آمد و دو تا بمب انداخت کل مملکت بیدار شدند و حالت آماده باش به خودشان گرفتند و خودشان را برای جنگ آماده کردند. جنگ اقتصادی که آمریکا الان با ما شروع کرده است بدتر از جنگ نظامی است، بمب‌هایی که منفجر می‌کند صداهایی می‌دهد ولی ما متوجه نمی‌شویم که صدای ایجاد شده از کجاست و بعد می‌نشینیم با همدیگر دعوا می‌کنیم. کاری که آمریکا کرده است برای این است که ما را به جان هم بیندازد و الان به دنبال این است که حاصل [برنامه‌هایش] را بردارد و ما به جای این که مواظب باشیم صدماتی که تصمیمات آنها بر مردم ما و بر اقشار آسیب‌پذیر ما و برای کسانی که گرفتارند وارد می‌کند، به جای این که ما این حالت را به خود بگیریم که اجازه ندهیم مردم عزیز کشور ما مشکل پیدا کنند، مشکل که ایجاد می‌شود به دعوا بلند می‌شویم. عده‌ای هم از احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند و آنها هم در رسانه‌های خود علنا می‌گویند “ما اینها را تربیت کرده‌ایم”. وزیر خارجه‌ی آمریکا و دیگران منتظرند که این اتفاق بیافتد … ما هم به جای این که بیاییم صادقانه با مردم صحبت کنیم و مشکلات و محدودیت‌های ناشی از فشارهایی که آنها ایجاد کرده‌اند و عوارض این محدودیت‌ها که عوارض‌اش در جامعه و در قشرهای مختلف جامعه خودش را نشان می‌دهد را با مردم درمیان بگذاریم و برنامه داشته باشیم تا اثرات تخریبی آن را کاهش دهیم؛ می‌آییم با همدیگر دعوا می‌کنیم. من گناه را می‌اندازم گردن دولت، دولت می‌اندازد گردن آن یکی و …. . راحت‌ترین کار این است که همدیگر را  محکوم کنیم، طبعتا هر تصمیمی که الان گرفته شود برای این روند بدون اطلاع رسانی و آگاهی و همچنین بدون شناسایی ریشه‌هایی که باعث این اتفاق شده است؛ ما با همدیگر دعوا می‌کنیم.

هر بار دولت خواست بهای سوخت را بالا ببرد مجلس رد کرد

مجری: آیا مجلس برای کاهش تبعات و مشکلات افزایش قیمت بنزین طرحی دارد؟

پزشکیان: من تصور نمی‌کنم مجلس چنین کاری را کند، زیرا که هر حرکتی کنیم باید یک هزینه‌ای کنیم. و طبیعتا آدم‌ها حاضر به هزینه دادن نیستند و می‌خواهند همیشه قهرمان باشند. مداخلاتی که آمریکا کرده است مداخلات تخریبی است. تخریب در کشاورزی، صنعت، فرهنگ، آموزش، بهداشت، همچنین تقویت گروهک‌های کشورهای هم‌مرز و پشتیبانی از کسانی که برای ما مشکل می‌آفرینند؛ آن موقع در چنین وضعیتی ما به جای این که بپذیریم که در جنگیم و عواقب آن را با مردم در میان بگذاریم و همچنین هر تصمیمی که بگیریم هزینه‌بر خواهد بود و ممکن است من تصمیمی بگیرم که عده‌ای خوششان نیاید… 

در سه دوره‌ای که در مجلس که در آن حضور داشتیم، دولت آمد بهای فرآورده‌های سوختی را افزایش دهد اما مجلس رد کرد، حالا می‌گویند چرا کاری نکردید؛ خب شما می‌کردید؟ راحت‌ترین کار این است که هیچ کاری نکرد و بعد هر کس کاری کرد نقدش کنیم. در شرایطی که به سر می‌بریم باید ستاد جنگ ایجاد می‌کردیم، نه تنها در تهران حتی در شهرستان‌ها. در حالی که عوارض سیاست‌های این سال‌های آمریکا اقشار مختلف را تحت فشار قرار می‌دهد؛ ما باید هم‌فکری می‌کردیم تا مشکل را حل کنیم. این عوارض هم زاییده نوع ساختاری است که در مقابله با دشمن داریم.

 

یک ضعف: مجلس حزبی نیست

مجری: در شرایطی که ترسیم کردید برای “تلاش برای قهرمان شدن” و همچنین “هیچ کاری نکردن”؛ نمی‌توانیم از نماینده‌های خودمان در مجلس انتظار داشته باشیم که زندگی امروز ما را متحول کنند؟

پزشکیان: از نظر ساختاری من فکر می‌کنم سخت است. ممکن است ما حرف‌های خوب بزنیم اما نسخه‌ای که بتواند مشکل ما را حل کند، بعید است با این روند به آن برسیم. چون در مجلس برنامه‌های مختلف درباره‌ی سوخت به طرق مختلف به کمیسیون آمد اما رد کردند چون نماینده‌ها به صورت تنها و چند نفره بودند. ما ساختار مجلس‌مان ساختار حزبی نیست. در خود اصولگراها دیدگاه‌ها و سلیقه‌های مختلفی نسبت به این موضوع وجود دارد و در خود اصلاح طلبان نیز. برای همین تصمیم مشخصی گرفته نمی‌شود. اگر ما ستاد جنگ درست کنیم تمام ارگان‌ها باید پشت آن بایستند چون کشور در حالت جنگی است.

مجری: تحلیل شما از رفتار نمایندگان در این روزها چیست؟ زیرا که برخی استعفا کردند و برخی نیز اعتقاد داشتند این کار کارکرد انتخاباتی دارد.

پزشکیان: تحلیل کردن از روی نیت انسان‌ها کار سختی است، و من معتقدم از زیر کار کنار رفتن و این حرف‌ها را زدن در این شرایط کار درستی نبود و به هیچ وجه قبول نمی‌کنم که در این وضعیت کسی بگوید من نبودم آنها بودند و به این خاطر که من بی‌گناهم، کنار می‌کشم! ما بودیم، ما همه‌مان هستیم و الان هم همونجوری که مقام معظم رهبری فرمودند باید پشت تصمیمی که گرفته شده بایستیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آخه برادر اگر دوستان شما تو خیابون نمی ریختند و همه جا رو به آتش نمی کشیدند که مردم راهپیمائی نمی کردند

  2. خب همین یعنی برای حفظ جمهوری اسلامی درست برعکس قانون اساسی جمهوری اسلامی عمل کردن و حفظ اسم بجای رسم و در واقع عدم حفظ؛ البته اگر مسمایی باقی مانده باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا