خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لاریجانی: از زمان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین مطلع بودم

«علی لاریجانی»، با بیان اینکه از زمان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین مطلع بوده، یادآور شد: من روز پنج‌شنبه با آقای رحمانی حرف زدم. روز سه‌شنبه هم در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفتم چیزی شبیه طرح آقای مصری در روزهای آینده در حال اجراست. ضمن اینکه دولت طبق قانون هدفمندی می‌توانست این کار را انجام دهد ولی به خاطر شرایط آمد و مشورت کرد اما این پیشنهاد مربوط به دولت بود. آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع را به مردم بدهند اما در روند اجرا اقناع عمومی لازم بود و الان هم هست. چه کسی باید این کار را بکند؟ طبیعتا باید رسانه‌ها این کار را انجام دهند. البته شنیدم ستادی که در وزارت کشور تشکیل شده بود بخش رسانه‌ای هم داشت. به هر حال اگر نقصی بوده باید برطرف شود.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نشست خبری صبح امروز یکشنبه خود و در پاسخ به سوال درباره جایگاه مجلس پس از ۱۲ سال ریاست وی در راس این قوه گفت: این که یک نهادی که امام فرمودند در راس امور است به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است ایشان هم در همه امور دخالت نمی‌کنند بلکه جهت را مشخص می‌کنند جایگاه مجلس هم ریل گذاری است.

وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا  ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی وجود داشته باشد. مثلا بحران ارز باید مهار می‌شد و سازوکاری در نظر گرفته می‌شد اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.

رئیس مجلس تاکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تحدید شود.

تنوع افکار در مجلس دهم بیش از مجالس قبلی است

لاریجانی همچنین یادآور شد: برداشت من این است که مجلس دهم نسبت به سه دوره گذشته ظرفیت خوبی دارد و تنوع افکار در آن بیش از مجالس قبلی است، این کمک می‌کند که آرای مردم در مجلس گفته شود. افراد مبرزی هم در مجلس هستند البته این که نهادهای دیگری هم وجود دارند مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی که قبلا هم بود. اما شورای عالی فضای مجازی بعدا اضافه شد. در مورد قانونگذاری ما هم معتقدیم در جایی غیر از مجلس نباید انجام شود خودشان هم این را می‌فهمند که نباید این کار را بکند.

وی ادامه داد: قبلا گاهی قانونگذاری می‌شد مثلا برای تشویق به ازدواج مصوباتی داشتند که بعدا جلویش گرفته شده و حالا رعایت می‌شود. مثلا در شورای عالی فضای مجازی سیاست گذاری در حوزه فضای مجازی اتفاق می افتد و در مجلس هم می‌شود قانون گذاشت.

رئیس مجلس ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام است در زمان آقای هاشمی هیات نظارت بر سیاست‌های کلی تشکیل شد و سازوکاری در نظر گرفته شد که بیشتر جنبه مشورتی داشت و نظر قطعی را مجمع می‌داد و تصمیم می‌گرفت اما در یک سال اخیر این روال تغییر کرد. این مسئله بدون مشکل نیست و باید حل شود. من هم حق می‌دهم سیاست‌های کلی هم اصولا ارزیابی‌اش در یک امتداد زمانی امکان پذیر است و نقطه‌ای نیست. مثلا اگر ما چابک سازی دولت را مبنا قرار می‌دهیم این باید در کلیت دولت و در یک امتداد زمانی در نظر گرفته شود. در این‌باره در حل بحث هستیم مخصوصا رهبری در سیاست‌های کلی گفتند مرزها را مشخص کنید بنابراین به نظرم مجلس دهم هم مثل مجالس قبلی است.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن تبریک روز مجلس گفت: شهید مدرس فقیه مجاهدی بود که ویژگی‌های منحصر به فردی داشت، سیاستمداری منصف، شجاع و پرهیزکار بود و به قول مرحوم میزرای شیرازی پاکی اجدادش را داشت. قاطبه سیاستمدارن آن زمان هم چنین نگاهی به او داشتند البته مخالفانی هم داشت که او را تخریب می‌کردند. ولی اکثرا به این که او شخصیت مبرز در تاریخ ایران بود اذعان داشتند او یک درخشندگی در تاریخ پارلمان داشت که نماد مجلس شد.

وی با اشاره به تلاش مرحوم مدرس برای حاکم بودن قانون در کشور اضافه کرد: ایشان مجلس را سمبل مشروطه، نماد آزادی و محل اتکای ملت می‌دانست و می‌گفت باید مجلس را به منزله تمامی ایران دانست. یکی از دلایلی که او استیضاح رضاخان را دنبال می‌کرد توهین به مجلس بود زیرا این را توهین به ملت می‌دانست.

حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی و اراده ملت است

وی با بیان این که «حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی و اراده ملت است» گفت: گاهی در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم کسانی که مجلس را هتک حرمت می کنند باید بدانند این مخالف مرام مدرس و امام است. مرحوم امام هم در دیدار با نمایندگان دور اول گفتند من خیلی از مجالس را به یاد دارم اما یکی از امثال شما را در آن مجالس ندیدم به جز زمان مدرس. این بیان امام یک آینده نگری داشت.

تخریب مجلس، تخریب کلیت ملت است

رئیس مجلس با بیان این که نهاد مجلس به معنی نمایندگی کل ملت است، اظهار کرد: تخریب مجلس هم تخریب کلیت ملت است کسانی که قصد فضاسازی علیه مجلس را دارند دلسوز ملت نیستند. آن هم وقتی ما با دشمنی مواجهیم که به دنبال تخریب ما است.

وی با  اشاره به اقدامات صورت گرفته در مجلس دهم یادآور شد: لوایح بودجه در این دوره با دقت تصویب شد و مسائل مربوط به کشاورزان، روستاییان، بازنشستگان و بنیه دفاعی در آن دیده شد. همچنین دولت یک چیز ناقصی به مجلس داد و مجلس خودش قانون برنامه ششم را تدوین کرد. همچنین تاکنون ۱۶۲ قانون در مجلس ابلاغ شده که ۶۳ تای آن طرح و ۹۹ تا لایحه بوده است.

مجلس دهم در حوزه تنقیح و در بعد نظارتی کارهای خوبی کرده است

لاریجانی با اشاره به اقدامات نظارتی مجلس گفت: تاکنون ۱۶۵ سوال در صحن علنی از وزرا مطرح شد، یک مورد سوال از رئیس جمهور، ۶ مورد تحقیق و تفحص و ۶ مورد استیضاح صورت گرفته که در دو مورد منجر به عدم رای اعتماد شده است علاوه بر این ۱۳ مورد گزارش ماده ۲۳۴ درباره تخلفات دستگاه‌ها داشتیم که ۱۲ مورد به قوه قضاییه ارجاع شده و ۳۱ مورد هم گزارش کمیسیون‌ها به صحن بوده که مواردی از سیل تا پلاسکو تا حوادث تروریستی اهواز و موسسات اعتباری را شامل می‌شد. و این جدای از گزارشاتی است که دیوان محاسبات و تفریغ بودجه به ما دادند.

وی با اشاره برگزاری ۶۴ جلسه غیر علنی مجلس در موضوعات مختلف تصریح کرد: همچنین گزارشات کمیسیون اصل ۹۰ ، مرکز پژوهش ها و اقداماتی از سوی تنقیح قوانین داشتیم لذا مجلس دهم هم در حوزه تنقیح و هم در بعد نظارتی کارهای خوبی کرده اما گاهی در فضاهای هیجانات برخی امور دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص این‌که مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی در حوزه هماهنگی امر قانون‌گذاری با سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری از سوی مقام معظم رهبری انجام داده است، گفت: یک بخش‌هایی از این سیاست‌ها قبلا در ملاقات‌هایی که مقام معظم رهبری با نمایندگان داشتند فرموده شد که اکنون در حال انجام است. مسائلی مانند تنقیح قوانین یا مکانیزم نظارتی بیشتر. برخی مباحث هم احتیاج به مشخص کردن حد و مرز دارد.

وی ادامه داد: البته ما پس از ابلاغ این سیاست‌ها جلساتی با معاونت حقوقی دولت، قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم و این موضوع را مورد پیگیری و بررسی قرار دادیم. منتظریم که نتیجه بررسی‌ها آماده شود تا جلسه بعدی را برگزار کنیم. در آنجا وظایف مشخص شده و کار پیش خواهد رفت.

موضوع اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید در دولت صورت گیرد

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که مجلس چه اقداماتی را در راستای اصلاح ساختار بودجه کشور انجام خواهد داد؟  قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی در موضوع تصویب بودجه اختیاراتی داده مانند ارائه پیشنهادات با حجم بالا که موجب مشکلاتی می‌شود همچنین موضوع دیگری مانند لابی‌ دستگاه‌ها برای افزایش بودجه در این باره مطرح است، با توجه به این‌که آخرین سال مجلس دهم هستیم و می‌تواند پایه‌گذاری اصلاح ساختار بودجه را داشته باشد آیا حاضر است در این باره کمک کند و به جای ارائه‌ی پیشنهادات بخش نظارت را تقویت کند؟ گفت: اصلاح ساختار بودجه امری است که به بخش‌های مختلف کشور مربوط است. سال گذشته در همین زمان‌ها بود که مقام معظم رهبری فرمودند اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی سران قوا قرار دهید.

وی ادامه داد: موضوع اصلاح ساختار بودجه ابتدا باید در دولت صورت گیرد و لایحه باید لایحه‌ای باشد که با ساختار بودجه واقعی تطبیق داشته باشد در این خصوص سازمان برنامه و بودجه باید برنامه مدونی داشته باشند اگر حرف در این باره سنجیده باشد مجلس شورای اسلامی هم حمایت خواهد کرد، ولی باید حرف را دید، چرا که قانون اساسی در این باره مواردی را مشخص کرده است. برای مثال پیشنهادی شد که بودجه دو ساله ارائه داده شود اما این موضوع با قانون اساسی سازگار نیست. ما اصراری بر گسترش ردیف‌ها نداریم و این‌که اشاره می‌کنید لابی‌هایی انجام می‌شود باید بگویم ممکن است مشکل برخی دستگاه‌ها با دولت حل نشود و آنها مشکلات خود را با کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی در میان می‌گذارند. این کلمه در لابی لفظی است که برداشت‌های مختلف از آن انجام می‌شود. این موضوعی معمول است که اگر برخی دستگاه‌ها مشکل‌شان حل نشود موضوع را با کمیسیون‌های مجلس در میان بگذارند.

مجلس با دقت زیادی بر روی موضوع رونق تولید کار کرد

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که مجلس شورای اسلامی در حوزه رونق تولید چه اقداماتی انجام داده و به چه دلیل تحقیق و تفحص‌هایی که برای مجلس هزینه‌بر است به سرانجام نمی‌رسد؟ تصریح کرد: تحقیق و تفحص در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و در قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار گرفت یا تحقیق و تفحص در مورد سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت که در قوه قضاییه مورد پیگیری است. باید در این خصوص توجه کنیم که برخی مباحث در این حوزه تخلف و برخی دیگر جرم است اگر جرم باشد از سوی قوه قضاییه پیگیری می‌شود و اگر تخلف باشد کمیسیون‌های مجلس آن را پیگیری می‌کنند. پرونده‌های زیادی در خصوص مسئولین اجرایی قبلی و کنونی در دیوان محاسبات مطرح است و برخی از تحقیق و تفحص‌ها در دیوان محاسبات مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: مجلس شورای اسلامی با دقت زیادی بر روی موضوع رونق تولید کار کرد و کمیسیونی را برای این موضوع مشخص کرد. در این مجلس قانون رفع موانع تولید تصویب شد که یکی از قوانین مترقی کشور است. البته برخی از زوایای آن اجرایی نشده از همان کمیسیون مذکور چندین گزارش به مجلس شورای اسلامی داده شد که در چه حوزه‌هایی نقص وجود داشته اما در این حوزه هم در تقنین و هم در نظارت کارهای خوبی انجام شده است.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر نظارت بر قیمت کالاها هستند

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره نقش نظارتی مجلس برای مقابله با گران شدن کالاها با اصلاح قیمت بنزین گفت: سازوکار این کار روشن است، کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر هستند همان روز که در مجلس بحث شد کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه مامور شدند. جلساتی هم با ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که چطور کار کرده و نظارت می‌کنند. جلسه‌ای هم در صحن مجلس داشتیم که نمایندگان نظراتشان را بیان کردند. باید تلاش شود عرضه و تقاضا به گونه‌ای تنظیم شده که مشکلات ایجاد نشود به خصوص که اکنون در شرایط تحریم هستیم.

وی ادامه داد: فرمانده سپاه هم پیشنهادی داده بود که بسیج می‌تواند در بخش نظارت کمک کند ما هم توصیه کردیم از وجود این عزیزان استفاده شده و آموزش‌های لازم را ببینید لذا در حال پیگیری موضوع هستیم.

وی با اشاره به قانون مصوب مجلس درباره  هدفمندی یارانه گفت: در سال ۸۸ مجلس قانونی به نام هدفمندی با ۱۶ ماده را تصویب کرد، قانون بسیار دقیقی که اختیار و الزام را به دولت می‌داد که ظرف مدتی یارانه‌های مربوط به انرژی و یارانه‌های دیگر حتی آب را از حالت غیر شفاف درآورده و مشخص کند در نهایت هم از درآمدهای حاصله ۵۰ درصد یارانه به مردم داده شده و مابقی برای بودجه تولید و حمل ونقل خرج شود. مجلس با ریل گذاری این اختیار را به دولت داد البته دولت در گذشته به دقت آن را اجرایی نکرد تا این که حدود دو سال پیش این موضوع مجددا در مجلس و دولت بحث شد.

علاوه بر حجم زیاد مصرف انرژی مصرف غیر عادلانه داریم

رئیس مجلس یادآور شد: مشکل این است که ما در کشورمان علاوه بر حجم زیاد مصرف انرژی مصرف غیر عادلانه داریم. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، ایران از لحاظ شاخص مصرف انژری در سال ۲۰۱۹ رتبه اول دنیا را داشته فقط در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۷ میلیارد دلار یارانه انرژی داده شده این یعنی از جیب مردم می‌رود و مشکلاتی همچون محیط زیست ایجاد می‌کند، مثلا درباره بنزین دهک اول از ۱.۲ یارانه استفاده کرده و این میزان برای دهک دهم ۲۵ درصد است که نسبت ۲۸ برابری می‌باشد. در مجموع بنزین و سی ان جی هم دهک اول ۱.۸ یارانه استفاده می‌کند که برای دهک دهم به ۳۵ درصد می‌رسد که نسبت ۲۰ برابری است، مجموع سه دهک اول ۱۷ درصد  یارانه انرژی و سه دهک آخر ۱۰۰ درصد یارانه انرژی می‌گیرند این عدم تعادل به این معنا است که این پول بنزین و یارانه از کل مردم به یک شکل گرفته می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر ۴۵ درصد مردم خودرو ندارند پس یارانه انرژی به آنها تعلق نمی‌گیرد و یارانه بیشتر به متمول‌ها با چند اتومبیل داده می‌شود این مشکل  همیشه بوده که ما تصمیم گرفتیم قانون هدفمندی را به تصویب رسانیم که به دولت اختیارات لازم را می داد.

وی ادامه داد: در دولت در شورای هماهنگی سران قوا پیشنهادی در مورد اصلاح بنزین مطرح شد، پیشنهادات دیگری هم مطرح شد منتها دولت می‌گوید که بنا به مصوبه مجلس اختیار انجام کار را دارد. این موضوع پیش از این هم در مجلس مطرح شده بود ما در سال ۹۵ جلسه‌ای داشتیم و به صورت مفصل درباره یارانه‌ها صحبت کردیم در مهر ۹۸ هم آقای مصری از طرف هیات رئیسه مامور شد تا جلسه‌ای با مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه برگزار کند نتیجه آن جزوه و کتابی شد بدان معنا آن که حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان یارانه در کشور به صورت غیر عادلانه توزیع می‌شود باید سالانه سهم هر خانوار از یارانه انرژی حدود ۵۷ میلیون تومان باشد که این اتفاق رخ نمی دهد سهم برخی از خانوارها بسیار کم و برخی دیگر بسیار زیاد است. بنابراین پیشنهاداتی مطرح شد که قیمت بنزین چطور باشد سناریوها هم به دنبال آن آمد که مرکز پژوهش ها و سازمان برنامه به صورت جداگانه آن را بیان کردند. یک پیشنهاد همین بود که  اجرا شد یعنی بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و غیر سهمیه‌ای ۳۰۰۰ تومان. پیشنهاد دیگر روی ۲۰۰۰ تومان بود سه ساعت در مجلس بحث شد و مرکز پژوهش ها و سازمان برنامه هم حضور داشتند.

رئیس قوه مقننه به تصمیم سران قوا برای اصلاح قیمت بنزین اشاره و اظهار کرد: آن چه در این شورا مطرح شد دو وجهه مشورتی و تصمیم گیری داشت. پیشنهاداتی درباره نرخ‌های بنزین بود اما همه در قالب مشورت بود چون اصل کار با دولت است آن جا بحث کردند و قیمت عوض شد اما در کل چارچوب کار با دولت بود. اینها مربوط به وجه مشورتی است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از آنجا که منابع به وجود آمده از اصلاح قیمت بنزین اندک بود و طبق قانون دولت باید ۵۰ درصد آن را در قالب یارانه به مردم می داد در این جلسه تصمیم گیری شد که با توجه به شرایط تحریمی ۱۰۰ درصد درآمد به مردم داده شود موضوعی که در نهایت هم به تایید رهبری رسید. قانون تغییر می‌کرد که با آن همه پول در قالب یارانه به مردم داده شد این مکانیزم جایگزینی بود ولی در نهایت قبل از آن مجلس با تصویب قانون هدفمندی اختیار را به دولت داده بود.

انسان در مسیر کارهای سیاسی پیشرفت می‌کند

خبرنگاری از لاریجانی پرسید که با توجه به انصراف شما از کاندیداتوری در انتخابات مجلس آینده فکر می‌کنید که لاریجانی امروز با لاریجانی زمان ریاست صدا و سیما از حیث عملکرد چه تفاوتی کرده است؟ وی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: این سوال بیشتر رمانتیک است که ما به آن وارد نیستم به هر حال انسان در مسیر کارهای سیاسی پیشرفت می‌کند. من هم ۱۲ سال در خدمت نمایندگان بودم و از نظرات آنها استفاده کردم در سطوحی مشکلات کشور دیده شد لذا اگر طبق نظر ملاصدرا بیندیشیم انسان‌ها  تغییر می‌کنند و چیز عجیبی نیست.

رئیس مجلس مجددا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سهمیه بندی بنزین گفت: این مسئله برای امروز و دیروز نیست از سال ۸۸ در مجلس و دولت مطرح بود بحث آن است که آیا یارانه پنهان به اقتصاد کشور لطمه می‌زد و این که آیا این یارانه به صورت عادلانه توزیع می‌شود. همان زمان عده‌ زیادی از اقتصاددانان برجسته کشور در طیف‌های مختلف اتفاق نظر داشتند که این مسیر باعث اتلاف منابع می‌شود و  باید این روند اصلاح شود. مجلس هم قانون هدفمندی را تصویب کرد که باید دولت مطابق آن حمل و نقل عمومی را ارتقا داده و وضعیت مترو و راه آهن را بهبود ببخشد. نه این که فقط یک وجه را اجرا کند.

همواره اراده سیاسی برای حل موضوع بین ایران و آمریکا وجود داشته است

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا راه حلی برای حل مناسبات میان ایران و آمریکا است و این که ایران خواهان رفع تمام تحریم‌ها است؟ گفت: همواره اراده سیاسی برای حل موضوع وجود داشته و بن بست نیست افرادی هستند که گفت و گوهایی می‌کنند، اما باید بحث فشار حداکثری را اصلاح کنند برخی کشورها هم تلاش‌هایی می‌کند در اصل باید آنها بفهمند که این روش‌ها در گذشته جواب نداده زمانی می‌گفتند ایران حتی نباید یک سانتریفیوژ داشته باشد اما موفق نشدند بعد اوباما نامه نوشت که غنی سازی در ایران را قبول دارد و حالا مذاکره صورت گیرد اگر همینقدر مسوولان آمریکایی عقل داشتند و از تجربه گذشته استفاده کنند مسئله حل می‌شود.

نگرانی درباره عراق نداریم

وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از اتفاقات عراق گفت: من فکر می‌کنم با حضور آیت الله سیستانی نگرانی برای عراق وجود ندارد، ایشان بر روی ابعاد موضوع وافق هستند آن زمان که آمریکا داعش را تحریک می‌کرد نگران بودیم الان فکر می‌کنیم ایشان با تدبیر امور را به سمت حل آن می‌برند اگر کمک بخواهند ما در خدمتشان هستیم.

رئیس مجلس درباره این که آیا تحولات عراق در داخل ایران تاثیر گذار خواهد بود؟ گفت: چه تاثیری باید بگذارد. اگر شما موضوعی مدنظرتان است بگویید، ما نمی‌دانیم. به هر حال  ما نگرانی درباره عراق نداریم چون رجال سیاسی و مذهبی پخته‌ای وجود دارد که مسائل را می‌دانند.

۱۲ سال برای حضور در یک عرصه کافی است

رئیس مجلس در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر اینکه آیا در صورت درخواست علما ممکن است، نظرتان درباره کاندیداتوری در انتخابات مجلس تغییر کند؟، گفت: حقیقت این است که در مجلس دهم هم نظر من این بود که ورود نکنم، حالا ۱۲ سال است که توفیق نمایندگی مردم قم در مجلس را دارم. آن زمان هم بزرگان و آقایان تماس گرفتند و نظراتی داشتند و به نحوی شد که من را قانع کنند در دوره دهم هم حضور پیدا کنم. این بار هم برخی بزرگان نامه نوشتند یا شفاهی صحبت کردند و تلاش کردند من را قانع کنند اما ۱۲ سال برای حضور در یک عرصه کافی است و این یک تصمیم لحظه‌ای نیست و من روی آن فکر کردم.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص افزایش قیمت بنزین نیز گفت: من این را توضیح دادم که این تصمیم دو وجه داشت یکی مشورتی و دیگری تصمیم‌گیری. به نظرم آنچه رهبری در درس خارج فقه فرمودند حق بود. این موضوع در جلسه سران مطرح شد و اینکه در حواشی چیزهایی می‌گویند بحث دیگری است.

از زمان اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین مطلع بودم

وی با بیان اینکه از زمان اجرای این طرح مطلع بوده، یادآور شد: من روز پنج‌شنبه با آقای رحمانی حرف زدم. روز سه‌شنبه هم در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفتم چیزی شبیه طرح آقای مصری در روزهای آینده در حال اجراست. ضمن اینکه دولت طبق قانون هدفمندی می‌توانست این کار را انجام دهد ولی به خاطر شرایط آمد و مشورت کرد اما این پیشنهاد مربوط به دولت بود.

رئیس مجلس اضافه کرد: آن قسمتی که سران تصمیم گرفتند این بود که همه منابع را به مردم بدهند اما در روند اجرا اقناع عمومی لازم بود و الان هم هست. چه کسی باید این کار را بکند؟ طبیعتا باید رسانه‌ها این کار را انجام دهند. البته شنیدم ستادی که در وزارت کشور تشکیل شده بود بخش رسانه‌ای هم داشت. به هر حال اگر نقصی بوده باید برطرف شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه تجارت نیز گفت: من فرزند کوچکی در مجلس هستم و بیشتر از نمایندگان از محضر آن‌ها استفاده کردم. احساس هم نمی‌کنم که بعد از من خلأیی وجود داشته باشد زیرا عرصه خالی نیست. در مورد مخالفان هم با آن‌ها دشمن نیستیم بلکه در یک نظام کار می‌کنیم. ممکن است نظر سیاسی آن‌ها متفاوت باشد.

برای انتخابات ریاست جمهوری آینده برنامه‌ای ندارم

وی با بیان اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده برنامه‌ای ندارد، گفت: البته هر وظیفه‌ای به دوشمان باشد انجام می‌دهیم همان طور که در ۴۰ سال گذشته بر اساس عقیده‌مان کار کرده‌ایم.

راه گفت‌وگو و دیپلماسی باز است اما نباید حرف‌های گستاخانه بزنند

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، در مورد برجام و نقش طرف‌های اروپایی گفت: از وقتی آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند ما باید از نفع برجام استفاده می‌کردیم اما این اتفاق نیفتاد. باید برای این معادله راه حلی پیدا می‌کردیم. برخی کشورهای اروپایی تکاپویی دارند که نمی‌دانم به چه نتیجه‌ای برسند. اما اگر آن‌ها بخواهند از ماشه استفاده کنند ایران هم برخی از تعهدات خود نسبت به آژانس را مورد تجدید نظر قرار می‌دهد. اگر عنصر نامطلوبی در صحنه بین‌المللی مقررات را زیر سوال می‌برد بقیه باید جلوی او را بگیرند نه جلوی کسی که به او اجحاف شده است. ما بیش از یک سال صبر کردیم. الان من معتقدم راه گفت‌وگو و دیپلماسی باز است اما نباید حرف‌های گستاخانه بزنند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره شفافیت هزینه‌های کاندیدای انتخابات مجلس گفت: در این باره و همچنین در خصوص استانی شدن انتخابات مصوبه‌ای داشتیم تا نگاه ملی به این مولفه بیشتر شود این کار هم برای شفافیت مالی بود و هم برای اینکه چارچوب‌هایی برای سیل جمعیتی که ثبت نام می‌کنند قرار داده شود. اما شورای نگهبان به مصوبه ما ایراد گرفت. ما کارمان را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات در سه دوره مجلس مطرح بوده، اضافه کرد: نظر ما انتخابات استانی بود به نحوی که افراد با نگاه ملی عمیق‌تری انتخاب شوند. من یک سال و نیم پیش با آقای جنتی صحبت کردم و گفتم مرکز پژوهش‌ها در این باره به نتیجه رسیده، آقای دهقان هم آن زمان در مجلس پیگیر موضوع بود. با آقایان جنتی و کدخدایی هم جلسه گذاشتم و بنا شد در قانون انتخابات تجدید نظر شود و نقش احزاب و گروه‌ها دیده شود. مسیری هم طی شد و برادران ما در کمیسیون به نتیجه رسیدند، بعد از تصویب مجلس، شورای نگهبان به موضوع استانی شدن و سایر موارد ایراد گرفت. ما یکه خوردیم گرچه ممکن است نظر قاطع به یک شورا نبوده ولی به هر حال مجلس کارش را انجام داد. از آن‌ها بپرسید چرا این مصوبه را به این روز انداختند آن هم بعد از یک سال و نیم کار در مجلس و بیش از یک ماه تصویب در صحن علنی در حالی که هماهنگی‌هایی هم صورت گرفته بود.

وی اضافه کرد: دیگر برای این دوره نمی‌شود کاری کرد، مگر اینکه موضوع در سطح ملی مطرح شود که آیا به این نحو خوب است یا اینکه استانی شود.

سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد آن‌ها است

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش مردم و رضایتمندی آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها گفت: حتما این موضوع اصل است. مثلا فلسفه یارانه غیرعادلانه هم به ضرر مردم است ولی این موضوع باید توضیح داده می‌شد. اساسا سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد آن‌ها است ولی بعضی وقت‌ها امور آن گونه که در نظر گرفته می‌شود منعکس نمی‌شود. رسانه‌ها باید این موضوع را توضیح دهند.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا