خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیرعامل نیشکر هفت تپه: برای بازگشت به‌کار کارگران اخراجی مشکلی نداریم

«امید اسدبیگی»، مدیرعامل مجتمع نیشکر هفت تپه با بیان اینکه شرکت هفت تپه با بازگشت به کار سه کارگر اخراجی هیچ مشکلی ندارد، افزود: ما تابع دستور قوه قضائیه هستیم و این کارگران در قوه قضائیه پرونده دارند.

اسدبیگی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه اشتغال و تولید در  مجتمع نیشکر هفت تپه جاری و پویا است، ادامه داد: این مجتمع بزرگ صنعتی پس از سالها چالش کارگری امروز از آرامش نسبی برخوردار است و طبق برنامه بدنبال افزایش تولید در سال جاری و آینده هستیم.

اسدبیگی با بیان اینکه رونق تولید و به‌روز شدن مطالبات کارگران این مجموعه حس اعتمادپذیری را در این مجموعه پررنگ می‌کند، گفت: مجتمع نیشکر هفت تپه یکی از قطب‌های صنعتی و کشاورزی خوزستان است، که در دوره‌هایی به تامین نیازهای اساسی کارگران این مجموعه و خانواده‌هایشان توجه نشده است با این حال  اولویت فعلی این مجموعه تامین نیازهای معیشتی کارگران است.

وی افزود: قبل از خصوصی‌سازی مجموعه هفت تپه کارگران تا حدود ۷ ماه مطالبات مزدی عقب افتاده داشتند که بعد از خصوصی‌سازی با تامین منابع مالی این مطالبات به مرور تقلیل یافت به طوری که هم‌اکنون دستمزد کارگران  تقریبا به‌روز شده است.

مدیرعامل مجتمع نیشکر هفت تپه با بیان اینکه بر اساس وعده‌های داده شده تا ۱۰ روز آینده با آماده‌سازی بخش صنعتی مجموعه (اورهال) بهربرداری آغاز می‌شود، افزود: با شروع اعتراضات کارگری که حدود ۷۰ روز به طول انجامید، ۲ ماه بهره‌برداری شکر به تاخیر افتاد ولی با این حال سعی کردیم با دعوت از کارگران برای کار تا بیشتر از این مجموعه دچار ضررو زیان نشود.

به گفته وی؛ مهمترین موضوع در مجموعه هفت تپه تاخیر در پرداخت حقوق کارگران در گذشته (قبل از واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی) بود که منجر شده بود تا زندگی این افراد را تحت‌الشعاع قرار دهد.

اسدبیگی گفت: این تاخیر چند ماهه که مربوط به گذشته می‌شد؛ هم‌اکنون به یک ماه رسیده که این یک ماه نیز تا چندروز آینده پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: طی چند سال گذشته در زمینه رونق تولید و به‌روز شدن حقوق کارگران اقدامات جدی صورت گرفته است که یکی از این اقدامات ثبت رکورد جدید در زیر کشت بردن ۲۵۰۰ هکتار زمین زراعی بود. در عین حال سال آینده نیز ۹ هزار هکتار کشت جدید داریم.

اسدبیگی با اشاره به اینکه مجموعه هفت تپه یک سرمایه برای اهالی شوش و مردم خوزستان است، در ادامه گفت: ماهیانه ۱۸ میلیارد تومان منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران هزینه می‌شود و این رقم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور رقم بسیار بزرگی است.

مدیرعامل نیشکر هفت تپه در خصوص پروژه‌های در دست احداث نیز گفت: حدود ۲۵ واحد تولیدی صنعتی در دست ساخت داریم که تعدادی از این واحدها طی یک تا سه ماه آینده فعالیت تولیدی خود را آغاز خواهند کرد و زمینه اشتغال تعداد زیادی از کارگران با فعالیت این واحدها فراهم خواهد شد.

او گفت: واحد تولیدی ام دی اف با ظرفیت اشتغال ۳۰۰ نفر حداکثر تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، واحدهای تولیدی رب گوجه فرنگی و الکل تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند. واحدهای تولید زغال، شیر خشک، گلخانه تمام مکانیزه و چند طرح در دست ساخت دیگر نیز ازجمله ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی که همه اینها در عین حال که موقعیت و امتیاز خوب برای منطقه و استان را فراهم می‌کنند، زمینه اشتغال‌زایی خوبی هستند.

عضو هیات مدیره مجتمع نیشکر هفت تپه با اشاره به اینکه اعتراضات کارگری جز آسیب رساندن به مجموعه و به خطر انداختن اشتغال کارگران نتیجه‌ای دیگر نداشته است، درباره راهکارهای شرکت برای خاتمه اعتراضات کارگری در هفت تپه گفت: یکی از راهکارها برای خاتمه اعتراض‌ها، فعال کردن واحد‌های در دست احداث برای اشتغال کارگرانی‌ست که در مجموعه کار کمتری به نسبت بقیه کارگران انجام می‌دهند. مشغول کردن این افراد فکر اعتراض را از سر آنها بیرون می‌کند.

او گفت: راهکار دیگر فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی اتفاقات ناشی از تبعات اعتراض است. کارگر باید بداند که اعتصاب جز برهم ریختن چرخه اقتصادی چیزی دیگری به همراه ندارد. راهکار بعدی حمایت قوه قضائیه و سایر مسئولان از مجموعه هفت تپه است تا بهانه‌جویی‌ها به حداقل کاهش یابد. در عین حال امکان سوءاستفاده افراد سودجو نیز از بین می‌رود.

او با بیان اینکه باید مسئولان و حتی کارگران اقدامات انجام شده در هفت تپه را ببینند، افزود: در شرایط اقتصادی که همه واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور دچار مشکل هستند در هفت تپه علارغم داشتن این همه مشکلات، کارآفرینی و اشتغال ایجاد شده است.

او گفت: در حال حاضر در ۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از زمین‌های هفت تپه، نیشکر کشت شده و این نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است. همچنین هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌ها به کشت چغندر قند اختصاص یافته و در حال حاضر ۵۰۰ هکتار آن کشت شده است. ۷۰۰ هکتار از زمین‌های هفت تپه نیز زیر کشت کلزا رفته است و این نشان از پیشرفت و ترقی مجموعه کشت و صنعت هفت تپه است.

وی ادامه داد: هزار هکتار از زمین‌های تاکستان هفت تپه زیر آبیاری قطره‌ای تحت فشار قرار گرفته است. همچنین ۲۵۰ هکتار تاکستان به کشت درختان انگور و درختان پرشیان لاین و شاه توت که همه آنها وارداتی هستند و از کشورهای خارجی نظیر ایتالیا خریداری شده‌اند، اختصاص یافته است. در عین حال یک میلیون اصل نهال درخت اکالیپتوس نیز در سیصد هکتاری زمین برای تولید چوب کاشته شده‌ است.

اسدبیگی در ادامه درباره شایعه واگذاری مجتمع کشت و صنعت هفت تپه تا پایان سال جاری نیز گفت: این خبر کذب محض است و ما هیچ تصمیمی برای خرید و فروش مجتمع هفت تپه نداریم. چندین سال است که شبانه‌روزی برای رونق هفت تپه تلاش کرده‌ایم و کسانی که این شایعات را می‌سازند جز برهم زدن مجموعه و به مخاطره انداختن اشتغال و معیشت کارگران هدف دیگری را دنبال نمی‌کنند.

مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در ادامه با بیان اینکه کارگران باید حافظ محیط کار خود باشند و خود را از نیرنگ افرادی که نمی‌خواهند در این مجموعه رونق تولید وجود داشته باشد دور نگه دارند، گفت: با بازگرداندن آرامش به مجموعه هفت تپه می‌توان اشتغال و امنیت شغلی کارگران را تامین کرد. در عین حال با انجام سایر پروژه‌هایی که در دست داریم و بخشی از آن در حال اجراست، به زودی زمینه اشتغال چند صد نفر از جوانان بیکار که پشت درهای شرکت؛ جویای کار هستنند، فراهم می‌شود.

اسدبیگی در خصوص بازگشت به کار سه کارگر اخراجی و در عین حال سرنوشت اسماعیل بخشی گفت: هیچکدام از این کارگران هنوز بازگشت به کار نشده‌اند.

او با بیان اینکه شرکت هفت تپه با بازگشت به کار این کارگران هیچ مشکلی ندارد، افزود: ما تابع دستور قوه قضائیه هستیم و این کارگران در قوه قضائیه پرونده دارند.

به گفته وی؛ درهای شرکت به روی همه کارگران باز است و کارگر باید بداند در محیط کار باید کار انجام شود نه اینکه دنبال کردن مسائل سیاسی و ایجاد فضاسازی باشد در غیر این صورت دود این اقدامات اول به چشم همان کارگر می‌رود.

مدیرعامل هفت تپه با طرح این سوال که چراباید یک شرکتی با این همه کارگر، ۷۰ روز با همین فضاسازی‌های بیهموده تعطیل باشد، افزود: ما با بازگشت به کار تمام کارگرانی که مشکل زندان وقضایی پیدا کرده‌اند مشکلی نداریم در عین حال حقوق آنها نیز در دوران زندان به خانواده‌هایشان پرداخت شده است.

او در ادامه درباره مطالبات کارگران بازنشسته نیز گفت: از بدو خصوصی‌سازی مطالبات سنواتی و بازنشستگی حدود ۱۰۰۰ نفر از کارگران هفت تپه پرداخت شده است و در حال حاضر فقط مطالبات بازنشستگان پایان سال ۹۷ باقی مانده که آنهم طبق توافق با آنها قرار است در سه قسط  تا پایان سال جاری پرداخت شود.

به گفته وی؛ هم‌اکنون ۵۰۰ کارگر شاغل نیز در نوبت بازنشسته شدن هستند که به مرور شرایط بازنشستگی نیز برای این کارگران فراهم می‌شود.

مدیرعامل مجتمع نی شکر هفت تپه در پایان از قوه قضائیه و مجریه درخواست کرد همچنان حمایت خود را از واحدهای تولیدی و صنعتی مجموعه هفت تپه داشته باشند چراکه متوقف شدن فعالیت یکی از این واحدهای تولیدی یعنی بیکار شدن تعداد زیادی کارگر وبه تبع آن افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا