خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مهمترین اصلاحات قانون اساسی عراق

یک منبع پارلمانی از اصلی ترین اصلاحاتی که قرار است در قانون اساسی عراق ایجاد شود، پرده برداشت.

به گزارش شفقنا، این منبع به خبرگزاری عراق(واع) گفت: «مجلس نمایندگان، کمیته قانون اساسی متشکل از ۱۸ نماینده را تشکیل داده و تصمیم گرفته اصلاحاتی را در قانون اساسی ایجاد کند».

وی افزود: از جمله این اصلاحات، انتخاب یک نظام شبه ریاستی و نیمه ریاستی به معنای مشارکت مردم در انتخاب رئیس جمهور ، انتخاب نخست وزیر توسط وی، لغو شوراهای استانی و انتخاب استاندار با رای محرمانه و مستقیم مردم است.

این منبع یادآور شد: اصلاحات قانون اساسی  شامل دادن اختیارات بیشتر به استان ها در زمینه های مالی، قانونی، اداری، اراضی و پروژه ها  و همچنین رفع دوگانگی اختیارات دولت مرکزی و استان ها، شفاف سازی بیشتر  در زمینه نظام فدرال، اختیارات مناطق، تعیین ضوابط برای آن اختیارات بویژه در زمینه های امنیتی و اداری، مالی،  نفت،  گاز و گذرگاههای مرزی است.

در این اصلاحات همچنین بر لغو حق وتوی سه استان و موافقت یک سوم نمایندگان پارلمان برای انجام اصلاحات در آینده تاکید شده و آمده است که شورای فدرال خدمات رسانی مسئول انتصاب مدیران کل و پایینتر از آن و همچنین مسئول تعیین پست هایی نظیر روسای قوای سه گانه، قضات، و افسران بلندپایه است که مشمول قانون دوتابعیتی می شوند.

همچنین براساس این اصلاحات، دیدار وزرا، نمایندگان و افسران عراقی با سفرای خارجی و یا سفر آنها به دیگر کشورها و دیدار با مقامات خارجی بدون اطلاع نخست وزیر و سفارت عراق در آن کشورها ممنوع می شود و دخالت افراد غیر ذی ربط در امور سیاست خارجی و اظهار نظر و مذاکره چنین افرادی ممنوع است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا