خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تایید شد: حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه

مشاور رئیس سازمان محیط زیست به تردیدها درباره حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه پاسخ داد.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به غیرواقعی تلقی کردن عکسی که  بازگشت دسته‌جمعی فلامینگوها را بعد ازسال‌ها به پارک ملی دریاچه ارومیه نشان می‌داد، گفت: فلامینگوها در دریاچه ارومیه حضور دارند و بزرگترین تجمع این پرنده‌ها در خارومیانه در دریاچه ارومیه بوده است.

وی با اشاره به سرشماری 40 هزار بال فلامینگو در سال‌های گذشته گفت: ما هر سال هزار و 200 بال را حلقه‌گذاری می‌کردیم که در حال حاضر نیز این کار در خصوص تعداد متفاوتی انجام می‌شود.

کهرم با بیان اینکه اکنون تمام پهنه‌های دریاچه ارومیه به وسعت 5 هزار کیلومترمربع را آب فرا گرفته است، افزود: نمی‌دانیم عمق آب چقدر است اما معمولا تابستان‌ها که سطح تبخیر افزایش می‌یابد آب قسمت‌های کم‌عمق دریاچه از بین می‌رود اما قسمت‌های عمیق که بیش از 2 تا 5 متر عمق دارند باقی می‌مانند.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه گفته شده این عکس در تیرماه گرفته شده ادامه داد: در ایران بیش از 300 نوع پرنده مهاجر وجود دارد که از سال 52 تاکنون برای مهمترین گونه‌ها نقشه پراکندگی تهیه کرده‌ایم که نشان می‌دهد پرنده چه زمانی در کجا قرار دارد.

وی ادامه داد: نقشه پراکندگی فلامینگوها نشان می‌دهد که این پرندگان در جنوب شرقی دریای مازندران و در میانکاله وجود دارند و بنده 5 هزار بال را مشاهده کرده‌ام. همچنین در دریاچه هامون واقع در شرق ایران و در مجاورت افغانستان نیز این پرندگان حضور دارند که حدود 4 هزار فلامینگو را مشاهده کرده‌ام.

کهرم با اشاره به حضور فلامینگوها در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و در منطقه حورالعظیم خوزستان اظهار کرد: رنگ پراکندگی این پرندگان در مناطق یاد شده آبی است که نشان می‌دهد که فلامینگوهای این منطقه مهاجر فصل‌های پاییز و زمستان ایران هستند و با اتمام زمستان می‌روند.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه رنگ پراکندگی این گونه در دریاچه ارومیه صورتی است بیان کرد: این بدان معناست که فلامینگوها طی بهار و تابستان در دریاچه ارومیه حضور داشته و زاد و ولد می‌کنند لذا اگر عکس مذکور در تیرماه گرفته شده باشد به حق است و ما انتظار داریم که پرندگان تخم‌گذار در این منطقه حضور داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه در گذشته 20 هزار جفت فلامینگو در دریاچه ارومیه طی بهار و تابستان زاد و ولد می‌کردند، ادامه داد: اینکه فلامینگوها به دریاچه ارومیه بازگردند غیرقابل انتظار نیست زیرا وقتی مشاهده کنند که دریاچه آب دارد مجددا همان 20 هزار بال به دریاچه بازگشته و تخم‌گذاری می‌کنند.

گفتنی است، در پایان دیدار نوروزی رئیس جمهور با جمعی از مدیران و کارکنان دستگاه‌ها؛ ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست،عکسی از بازگشت دسته‌جمعی فلامینگوها بعد سال‌ها به پارک ملی دریاچه ارومیه را به عنوان خبر خوش سال ۹۴ و به ثمر نشستن تلاش‌های دولت برای احیای این دریاچه نشان داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا