خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کیهان: اقتصاد ایران از سوئد، عربستان و اسپانیا جلوتر است!

روزنامه‌ی اصولگرای کیهان در گزارشی با تیتر «اقتصاد ایران رتبه چهاردهم دنیا و اول منطقه و جهان اسلام است» نوشت: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: اقتصاد 1700 میلیارد دلاری ایران، چهاردهمین اقتصاد دنیا است و بالاتر از اسپانیا و سوئد و تمام کشورهای منطقه و جهان اسلام قرار گرفته.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد: اقتصاد یک تریلیون و 700 میلیارد (1700 میلیارد) دلاری ایران، چهاردهمین اقتصاد جهان است. بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی ایران یک و هفت دهم تریلیون (1700 میلیارد) دلار است که از کشورهای اسپانیا، مکزیک، سوئد، بلژیک، هلند و همچنین تمام کشورهای منطقه همچون عربستان و ترکیه و جهان اسلام همچون ‌اندونزی بیشتر است. در گذشته، ترکیه در منطقه و ‌اندونزی در جهان اسلام، صاحب بزرگ‌ترین اقتصاد بودند. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، اسپانیا با 1400، مکزیک و‌ اندونزی با 1300‌، عربستان با یک‌هزار و ترکیه با 692 میلیارد دلار در رتبه‌های پایین‌تر از ایران قرار گرفته و میزان تولید ناخالص داخلی آنها از ایران کمتر بوده است. همچنین آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلیس، هند، فرانسه، کانادا، ایتالیا، برزیل 10 کشور نخست هستند؛ کره جنوبی، روسیه، استرالیا و ایران در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نکته این گزارش، فاصله 100 میلیارد دلاری تولید ناخالص ایران با رتبه دهم اقتصاد جهان یعنی برزیل است.

10 کشور نخست اقتصاد جهان

بر اساس این گزارش، آمریکا با تولید ناخالص داخلی 25 تریلیون و 300 میلیارد (25 هزار و 300 میلیارد) دلاری، تقریبا یک چهارم اقتصاد جهان را تشکیل داده است. چین با 19 هزار و 900 میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار دارد. ژاپن با4900 میلیارد دلار در رتبه سوم و پس از آن آلمان قرار دارد که با 4300 میلیارد دلار پیشتاز اروپاست و پس از آن انگلیس با 3400 میلیارد دلار. یک تغییر قابل توجه از آخرین آمار گزارش شده این است که برزیل اکنون با پشت‌سر گذاشتن کره جنوبی در بین 10 کشور نخست قرار دارد. پس از آن کره جنوبی، روسیه، استرالیا و ایران قرار گرفته‌اند که فاصله حداکثر 100 میلیارد دلاری با یکدیگر دارند.

رشد 5 درصدی غرب آسیا

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که حجم تولید ناخالص داخلی جهان در پایان سال 2022 به حدود 104 تریلیون دلار برسد. این رقم در سال 2020 به 88 تریلیون و در سال 2021 به 94 تریلیون دلار رسیده بود.

تولید ناخالص داخلی سالانه جهان در سال 2022 در ابتدا 4.4 درصد پیش‌بینی شده بود اما پس از آن به سه و شش دهم درصد اصلاح شد. ضمن اینکه انتظار می‌رود رشد GDP منطقه غرب آسیا در سال جاری میلادی به پنج درصد برسد.

صندوق بین‌ المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی را چهار درصد و امسال را سه درصد اعلام کرد اما از روند کاهشی نرخ تورم کشورمان در سال 2022 خبر داد و افزود: تورم ایران در سال ۲۰۲۱ برابر با ۴۰ و یک دهم درصد بود که امسال با کاهش نزدیک به هشت درصد به ۳۲ و سه دهم درصد کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. کیهان نوردان خیلی وقته وضع اقتصادی باند خودشون را به جای وضع اقتصادی کل ملت ایران جا می زنند! ایضا، در مورد خواسته و مطلوبشون در سایر عرصه ها (فرهنگی ، اجتماعی ایدئولوژی، سیاسی حتی بهداشتی و ورزشی!)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا