خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش یک رسانه از خراسان رضوی درباره‌ی وضعیت سینماهای شهرستان‌ها

وحید تفریحی در روزنامه خراسان رضوی نوشت: «کمبود کاملا مشهود است! از 34 شهرستان استان فقط 7 شهر سینما دارد و مردم بقیه شهرستان ها که تعدادی جزو شهرهای بزرگ استان هستند نیز سال هاست در حسرت سینما به سر می برند. تعداد کل سینماهای استان 14 مورد است! آن هم برای استانی با 34 شهرستان و جمعیتی بیش از 6.5 میلیون نفر (بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن – سال 95). البته که طی امسال و سال گذشته اقدامات قابل توجهی برای توسعه این زیرساخت مهم هنری در شهرهای بزرگ استان انجام و 3 شهرستان به تعداد شهرستان های دارای سینمای فعال در استان اضافه شده و دو سینما در دو شهر دیگر استان نیز در مراحل نهایی ساخت و تجهیز است اما به هرحال ضعف زیرساخت های فرهنگی هنری در شهرستان های استان جدی است.

نبود سینما در 80 درصد از شهرستان های استان که حدود 30 درصد از جمعیت خراسان رضوی را شامل می شود، برای مردم سینمادوست استان ضعفی جدی است، آن هم مردمی که در هر جشنواره سینمایی یا با اکران هر فیلم شناخته شده و مطرحی، خود را از شهرهای مختلف استان به مشهد می رسانند تا از حال و هوای سینما و علاقه مندی های خود دور نمانند.

این روزها که در حال نزدیک شدن به ایام پرشور جشنواره سینمایی فیلم فجر در مشهد هستیم، شور و شوق سینمایی در بین اهالی سینمادوست استان جدی تر از گذشته شده و تماس یکی از همین هم استانی های سینمادوست درباره نبود سینما در شهرستان محل اقامتش موجب شد که بار دیگر وضعیت این زیرساخت مهم هنری در شهرهای خراسان رضوی را بررسی کنیم. هفته گذشته که گزارشی درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر مشهد منتشر کردیم، یکی از اهالی هنردوست ساکن تربت حیدریه در تماسی با گروه فرهنگی هنری روزنامه از این حسرت بزرگ سینمایی اهالی این شهر گفت و این که بالاخره این حسرت چه زمانی قرار است پایان یابد.

البته خبر خوب برای این شهروند تربت حیدریه که در پیگیری های ما به آن رسیدیم این است که سینمای تربت حیدریه در مراحل آخر بهره برداری قرار دارد و به زودی درهای این سینما به روی اهالی سینمادوست این شهرستان باز خواهد شد. در ادامه و در گفت وگو با مدیر گروه امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به بررسی وضعیت سینماهای فعال در شهرهای استان و برنامه این اداره کل برای تجهیز دیگر شهرستان ها به این زیرساخت مهم هنری می پردازیم.

3 شهری که از پارسال تاکنون سینمادار شدند

سال گذشته که به بررسی تعداد سینماهای فعال در استان پرداخته بودیم، به غیر از مشهد و طرقبه شاندیز که سینماهای فعال و شناخته شده ای دارند، صرفا دو شهرستان نیشابور و گناباد سینمای فعال داشتند اما حال 3 شهرستان دیگر هم با تلاش اداره کل ارشاد استان و البته شهرداری های آن ها و دیگر نهادها، سینماهای خود را فعال کرده و پذیرای علاقه مندان هنر هفتم هستند. سوسن محمدزاده مدیر گروه امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این باره به «خراسان رضوی» می گوید: سینمای غیرفعالی را که در کاشمر داشتیم، پیگیری کردیم و شهرداری این شهر پای کار آمد و فعال شد، سینمای شهرستان تایباد نیز با همکاری شهرداری فعال شد، سینمای سبزوار هم سال گذشته افتتاح شد و با بازسازی، تعداد سالن های این سینما به 5 سالن افزایش یافت. او می افزاید: سینمای تربت جام هم در حال فعال شدن است، قرارداد بسته شده، سینما متعلق به شهرداری است که ان شاءا… به زودی کارهای نهایی آن انجام و این سینما فعال خواهد شد، همچنین سینمای تربت حیدریه هم در مراحل نهایی است، حتی سرور این سینما را هم از تهران مراجعه و نصب کردند، ان شاءا… بعد از دریافت تاییدیه آتش نشانی این سینما نیز فعال خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که قرار بود طبق وعده ای که در گذشته مطرح شده بود ارشاد با همکاری شهرداری، سینماهای غیرفعال را راه اندازی کند، چه اقدامی در این زمینه انجام شده است؟ می گوید: سینماهای تایباد، کاشمر و تربت جام به همین شکل بود و شهرداری های این شهرها پای کار آمدند و سینماها را فعال کردند. محمدزاده همچنین درباره روند احیای سینمای مخروب شده قوچان نیز اظهار می کند: سینمایی که در قوچان مخروب و تعطیل شده، متعلق به آموزش و پرورش است، به دنبال سرمایه گذار هستیم که مجدد آن را راه اندازی کنیم، این سینما باید به طور اساسی بازسازی شود. سینمای گلبهار هم در حال ساخت است که پس از تجهیز، ظرفیت آن برای شهرهای اطراف هم قابل استفاده است.

طرحی برای تبدیل مجتمع های فرهنگی هنری به سینما

مدیر گروه امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین درباره شهرهایی که زیرساختی برای فعال‌سازی سینما ندارند نیز به طرحی اشاره می کند که طی آن مجتمع های فرهنگی هنری تبدیل به سینما خواهند شد. او در تشریح این طرح می گوید: طرحی برای شهرهایی که مجتمع فرهنگی هنری دارند برنامه ریزی شده که طی آن و پس از گذراندن روال قانونی، این مجتمع های فرهنگی هنری به سینما تبدیل می شوند، در این زمینه با تهران مذاکره کردیم و آماری ارائه دادیم که بررسی شود کدام یک از این مجتمع های فرهنگی هنری را می توان به سالن سینما تبدیل کرد. تبدیل مجتمع فرهنگی به سینما مراحل قانونی خاصی دارد، باید علاوه بر دریافت موافقت های تهران و استان و همچنین مالکان مجتمع، مراحل خاص اداری را هم بگذراند، به همین دلیل به سادگی و سرعت نمی توان این کار را انجام داد.

او می افزاید: برای شهرستان هایی که مجتمع فرهنگی هنری آن شرایط تبدیل به سالن سینما را دارد، اولویت این است که این مجتمع‌ها تبدیل به سینما شود. محمدزاده همچنین درباره سرنوشت سینمای تخریب شده فریمان و در پاسخ به این سوال که آیا طبق قانون معوض این سینما ساخته شده است؟ می گوید: خیر متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. او همچنین از صدو رموافقت اصولی برای راه اندازی سینما در مجموعه پدیده شاندیز خبر می دهد و می گوید: برای شهرستان طرقبه شاندیز نیز، موافقت اصولی برای سینمایی در مجموعه پدیده صادر شده که بر اساس آن یک سینمای 6 سالنه در آن جا احداث خواهد شد.»

گزارش یک رسانه از خراسان درباره‌ی وضعیت سینماهای شهرستان‌ها
گزارش یک رسانه از خراسان درباره‌ی وضعیت سینماهای شهرستان‌ها

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا