خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هیچ کدام از یاران قالیباف در 30 نفر تهران نیستد | آیا انتخابات تهران به دور دوم می رود؟

محمدباقر قالیباف در آستانه انتخابات قمار بزرگی انجام داد و چند نفر از یاران نزدیک خود که در مجلس فعلی حضور دارند مانند مجتبی توانگر و محسن پیرهادی کنار گذاشت و از نیروهای دیگر خود در لیست استفاده کرد تا در سرلیست شورای ائتلاف (شانا) – جبهه پایداری قرار گیرد اما ظاهرا لیست های امنا و صبح امید اصولگرایان و لیست شورای وحدت تنها یسر لیست خود (منوچهر متکی) کاندیداهایی را وارد مجلس میکنند

نتایج اولیه اعلام شده در انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه تهران، حکایت از آن دارد که آرای کاندیداها به شدت ریزش کرده و احتمال دارد که انتخابات به دور دوم کشیده شود. در تهران در 60 نفر اول هم حتی خبری از لیست علی مطهری و میانه رو ها نبود.

به گزارش نیلوفر مولایی از خبرآنلاین، امروز ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ بدون شک روز خوبی برای «محمدباقر قالیباف» نیست، او که سال ۹۸ توانسته بود در انتخاباتی با مشارکت پایین رأی بالای یک میلیون را کسب کنند، ۴ سال بعد در جایگاهی قرار گرفته است که تا لحظه نگارش این گزارش آراء او هنوز به ۲۰۰ هزار عدد هم نرسیده است.«شکستی بزرگ و سنگین»

بازگشت به عقب؛ پیروزی در انتخاباتی با مشارکت حداقلی

چهار سال پیش، یعنی همان روزها که قالیباف بعد از چند دور ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری راهی انتخابات مجلس شده بود، او و دیگر رفقای اصولگرایش در انتخاباتی با حضور حداقلی اعتدالیون و اصلاح طلبان، پیروز رقابتی با کمترین میزان مشارکت شدند.

نتایج آن انتخابات اما برای اصولگرایان و شورای ائتلاف که لیستی مشترک با پایداری ها داده بود هم مطلوب بود هم دلخواه.

انتخاباتی که در نتیجه آن لیست ۳۰ نفره اصولگرایان توانست تمامی کرسی های نمایندگی در تهران را تصاحب کند.

انتخابات ۱۴۰۲ اما در حال و هوایی متفاوت برگزار شد. انتخاباتی با ردصلاحیت هایی گسترده تر از ۹۸، که فضا را برای رقابت درون جریانی در اردوگاه اصولگرایان فراهم کرد.

در این انتخابات هر چند بار دیگر شورای ائتلاف توانست با سهم دهی به جبهه پایداری یک لیست مشترک واحد را منتشر کند، اما چند پاره شدن اصولگرایان و سونامی لیست‌ دهی در این انتخابات در نهایت تاثیر خود را گذاشت و رأی تهران به جای لیستی، ترکیبی شد.

لیست ترکیبی به جای لیست واحد

نتایج انتخابات تهران هنوز به طور کامل اعلام نشده است اما شمارش نزدیک به یک سوم صندوق ها حکایت از آن دارد که منتخبان این دور از انتخابات تهران نه از یک لیست بلکه قرار است از چند لیست باشند. تا این لحظه که این گزارش نگارش می شود، ۳۰ نفر منتخب تهران، یک نفر از لیست شورای وحدت، ۱۳ نفر از لیست شورای ائتلاف و پایداری و ۱۷ نفر از لیست‌های جبهه صبح ایران( منتسب به رائفی پور) و لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) هستند.

انتخابات به دوم کشیده می‌شود؟

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در انتخابات مجلس دوازدهم در تهران، ریزش شدید آرای کاندیداها است. هر چند که انتخابات مجلس یازدهم نیز در فضای سرد و با مشارکت کم فروغ مردم شکل گرفت اما محمدباقر قالیباف توانست با کسب ۱۲۶۵۲۸۷ رأی، جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که ۱۹۶۰ صندوق شمارش شده و تاکنون محمود نبویان، یکی از چهره‌های تندرو و عضو جبهه پایداری توانسته است به عنوان نفر اول تهران، ۱۱۹۹۱۴ رأی را کسب کند.

رأی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم و سرلیستِ لیست مشترک شورای ائتلاف و پایداری هم با ریزش شدیدی مواجه شده است و او تاکنون ۹۴۸۵۵ رأی اخذ کرده است. ریزش آرای کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم به حدی است که گمانه‌زنی‌ها برای به دور دوم کشیده شدن انتخابات در تهران تقویت کرده است.

سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام در شبکه اجتماعی ایکس در این باره نوشت: «در تهران ۱۸۱۳۰۷۳ نفر رای داده‌اند. طبق قانون هر داوطلب باید حداقل ۲۰ درصد آراء ماخوذه صحیح را برای ورود به مجلس کسب کند. با توجه به آماری که تاکنون از تعداد آراء منتشر شده، به احتمال بسیار بالا، قریب به اتفاق نمایندگان تهران در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد.»

مجری جنجالی بالاتر از قالیباف ایستاد

آراء در تهران آنقدر عجیب است که در این انتخابات بالاترین رأی تا این لحظه در اختیار دو سرلیست شورای ائتلاف – پایداری و البته سرلیست دیگر لیست های انتخاباتی نیست و محمود نبویان در صدر قرار دارد.

از سوی دیگر یاران قالیباف در لیست مشترک شانا – پایداری یعنی احدیان، نگاهداری، رسولی، اعطایی، شریفیان، و آجرلو حذف شدند تا شوک بزرگتری برای قالیباف باشد.

برخی ریزش آرای محمدباقر قالیباف را نتیجه حواشی اخیر اطراف او بر سر ماجرای مهاجرت پسرش به کانادا، ماجرای افشای حواله‌های پولی و … می دانند و به دعواهای اخیر درون جریانی اصواگرایان مربوط می دانند.

کدام نمایندگان مجلس ابقا شدند؟

مقایسه نمایندگان فعلی تهران با منتخبان تهران تا این لحظه حکایت از آن دارد که تاکنون ۱۳ نماینده فعلی تهران شانس راهیابی به مجلس آینده را دارند. دیگر نمایندگان فعلی تهران فارغ از آنها که کاندیدا نشده اند، را باید جزو حذف شدگان انتخابات دوازدهم بدانیم.

* در جدول زیر اسامی و میزان آرای منتخبان انتخابات دوازدهم در تهران تا این لحظه در مقایسه با انتخابات مجلس یازدهم آمده است؛

ردیفنمایندگان مجلس یازدهمآراکاندیدا مجلس دوازهمآرانمایندگان مشترک
۱محمدباقر قالیباف۱/۲۶۵/۲۸۷محمود نبویان۱۱۹/۹۱۴***
۲مصطفی آقامیرسلیم۸۹۲/۳۱۸حمید رسایی۱۰۳/۱۷۷—–
۳مرتضی آقاتهرانی۸۶۸/۰۲۵امیرحسین ثابتی منفرد۹۷/۶۵۳
۴الیاس نادران۸۴۱/۹۵۶محمدباقر قالیباف۹۴/۸۵۵***
۵محسن دهنوی۸۲۹/۲۹۲روح الله ایزدخواه۸۲/۲۴۲****
۶محمود نبویان۸۲۱/۲۰۳رضا تقی پور انوری۸۱/۹۱۱***
۷احسان خاندوزی۸۰۱/۶۹۶مرتضی آقاتهرانی۸۰/۹۸۹***
۸اقبال شاکری۷۹۵/۲۱۱منوچهر متکی۸۰/۹۸۸—–
۹ابوالفضل عمویی۷۹۲/۹۶۴مهدی کوچک زاده۷۵/۴۱۴——
۱۰بیژن نوباوه وطن۷۹۲/۵۶۵اسماعیل کوثری۷۴/۱۰۰****
۱۱مجتبی توانگر۷۸۹/۹۱۳علی یزدی خواه۶۸/۹۷۳***
۱۲فاطمه رهبر۷۸۷/۴۸۵کامران غضنفری۶۳/۶۰۵——-
اسماعیل کوثری( مرحله دوم)۳۴۵/۶۴۵
۱۳محسن پیرهادی۷۸۵/۴۵۰علی خضریان۶۳/۴۵۹***
۱۴روح الله ایزدخواه۷۸۴/۴۵۶مالک شریعتی۶۳/۲۱۸***
۱۵احمد نادری۷۸۳/۵۴۵احمد نادری۶۱/۳۵۲****
۱۶عبدالحسین روح‌الامینی۷۷۹/۴۷۹ابراهیم عزیزی۵۸/۹۰۷—–
۱۷سیدنظام الدین موسوی۷۷۸/۶۱۸سمیه رفیعی۵۶/۵۵۰***
۱۸زهره الهیان۷۷۳/۲۶۳پیمان فلسفی۵۶/۵۳۴—–
۱۹مالک شریعتی نیاسر۷۶۸/۱۳۹محمد سراج۵۵/۳۷۸—–
۲۰مهدی شریفیان۷۶۰/۰۱۶ابوالقاسم جراره۵۴۰/۳۹—–
۲۱سیدرضا تقوی۷۵۳/۳۰۷زینب قیصری۵۱/۹۹۲—-
۲۲سمیه رفیعی۷۴۲/۹۷۵ابوالفضل ظهره وند۵۱/۹۵۸—-
۲۳علی یزدی خواه۷۴۲/۳۹۴ریحانه اخلاقی۵۱/۵۶۷—-
۲۴علی خضریان۷۴۰/۰۳۳حسین نجابت۵۰/۵۸۵—–
۲۵رضا تقی پور انوری۷۲۸/۲۳۸عبدالحسین روح الامینی۴۹/۸۱۷***
۲۶فاطمه قاسم پور۷۲۶/۰۰۷صالح اسکندری۴۷/۳۵۷—-
۲۷مجتبی رضاخواه۷۲۳/۷۲۹زهره سادات لاجوردی۴۶/۷۱۶***
۲۸زهره سادات لاجوردی۷۱۴/۹۳۱مرتضی محمودی۴۶/۱۱۸—–
۲۹غلامحسین رضوانی۷۱۱/۶۰۸علیرضا سلیمی۴۵/۹۸۶—-
۳۰عزت الله اکبری تالارپشتی۶۴۲/۲۱۴زهره طبیب زاده نوری۴۴/۰۵۲——

عضو حزب اتحاد ملت می‌گوید: ائتلاف‌های متعدد در اصولگرایان شکل گرفت و این زمینه‌سازِ رفتن به سمت رویکردی است که در هیئت‌ها و دسته‌جات بروز و ظهور دارد، که چرا و به چه کسی رأی دهید، فارغ ار اینکه فرد مورد نظر تا چه اندازه به اخلاق و نظام پایبند است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اشرف بروجردی، فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس پیشین کتابخانه ملی، در واکنش به نتایج انتخابات تا این لحظه، براین باور است که وقتی کاندیدای مناسب در انتخابات وجود نداشته باشد مشارکت در انتخابات اهمیت ندارد.

اشرف بروجردی همچنین در واکنش به رأی آوردن افراد به جای لیست‌ها می‌گوید اصولگرایان لیست‎های متعددی ارائه کردند که برای انتخاب افراد برای حضور در لیست مواردی نظیر پایبندی فرد به اخلاق و نظام را ملاک قرار ندادند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با اشرف بروجردی، عضو حزب اتحاد ملت را می‌خوانید:

****

*خانم بروجردی! تا این لحظه گفته می شود میزان مشارکت در این دوره از انتخابات مجلس، پایین‌ترین حدنصاب در انتخابات مجلس رقم خورده ات، ارزیابی شما از این آمار چیست؟

کل مجلس باید صدای ملت باشد نه صدای طیف خاص. کاری که شورای نگهبان انجام داد و ردصلاحیت‌های گسترده‌ای که صورت گرفت، انتظار می‌رفت که همین طیف وارد مجلس شود چراکه اینها بسیار مهندسی شده برنامه انتخابات را پیش می‎ برند. حتی اینکه بسیار التماس کردند که مردم در انتخابات شرکت کردند، به این دلیل نبود که سطح مشارکت افزایش پیدا کند بلکه به خاطر این بود که فکر می‌کردند در صورت مشارکت بیشتر، برای این افرادی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، از مردم تاییدیه‌ای گرفتند.

در هر صورت فکر می‌کنم از انتخابات صورت گرفته غیر از این انتظار نمی‌رفت که تبعاً افراد تندرو وارد مجلس شوند. البته رسایی قبلاً این پیام را داده بود که اگر میزان مشارکت افزایش پیدا کند، به نفع ما نیست بلکه به ضرر ما است. وقتی اساساً شرایط برگزاری انتخابات مهندسی شده است دیگر فرقی نمی‌کند فرد در انتخابات شرکت کند یا خیر.

برای ارزیابی میزان مشارکت در انتخابات باید تهران را مدنظر قرار داد

*بنابراین شما بر این باور هستید که مشارکت حداقلی مطلوب اصولگرایان و مشخصا تندروها است؟

بله، اینها در ظاهر فریاد می‌زنند که ۴۰ درصد در انتخابات شرکت کردند اما این ۴۰ درصد را با احتساب شهرستان‌ها که در آنجا قبیله‌گرایی و خانواده‌گرایی در انتخابات بسیار اهمیت دارد و مرسوم است، می گویند درحالیکه نمی‌شود این را به حساب کل انتخابات نوشت چراکه در حوزه‌های مذکور بحث‌های سیاسی، حزب و گروه مطرح نیستند، بلکه شرایط عمومی منطقه اهمیت دارد.

اگر قرار است در مورد مشارکت ارزیابی صورت بگیرد، باید تهران را ملاک قرار داد چراکه نمایندگان این حوزه به دور از قوم‌گرایی وارد مجلس شدند و طبیعتاً هر چه میزان مشارکت پایین باشد، پیروزی با اصولگرایان است، البته این نکته را در شرایطی مطرح می‌کنم که در تهران می‎توانستیم کاندیدای مناسبی داشته باشیم، وقتی کاندیدای مناسب نداریم کاهش یا افزایش میزان مشارکت فرقی نمی‌کند، بالاخره قرار بود عده‌ای وارد مجلس شوند که همان ها هم رفتند.

زایش ائتلاف ها عجیب بود

*نکته دیگر در انتخابات این دوره مجلس در تهران این بود که نتایج نشان می‌دهد شرکت‌کننده‌ها به لیست‌ها رأی ندادند

لیست‌های اصولگرایان بسیار متعدد و متنوع بود و زایشی که در این دوره از انتخابات مجلس برای تشکیل ائتلاف‌ها صورت گرفت، بسیار عجیب بود، در حقیقت ائتلاف‌های متعدد شکل گرفت و این زمینه‌سازِ رفتن به سمت رویکردی است که در هیئت‌ها و دسته‌جات بروز و ظهور دارد، که چرا و به چه کسی رأی دهید، فارغ ار اینکه فرد مورد نظر تا چه اندازه به اخلاق و نظام پایبند است.

*در حال حاضر چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر پزشکیان، تاجگردون و فرید موسوی به مجلس دوازدهم راه پیدا کردند، این اقلیت تا چه اندازه می‌توانند در مجلس موثر باشند؟

من فکر نمی‌کنم در برابر ۲۷۰ نفر، این تعداد اصلاح‌طلبی که وارد مجلس شدند، عدد چشمگیری را تشکیل دهند، باید منتظر بود و مشاهده کرد که در نهایت چه ترکیبی می‌تواند حرف آخر را زد، آن وقت می‌شود قضاوت کرد که این تعداد می‌تواند فراکسیون اقلیت مقتدری را به وجود بیاورند یا خیر، البته منظور اقلیت صاحب نظر و صاحب رأی است.

لیست ۶۰ نفر اول انتخابات تهران تا این لحظه متتشر شد.

اسامی لیست 60 نفره انتخابات تهران منتشر شد/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، لیست ۶۰ نفر اول انتخابات تهران تا این لحظه متتشر شد.

لیست ۶۰ نفر اول انتخابات تهران تا این لحظه در حالی منتشر شد که علی مطهری و اعضای لیستش در ۶۰ نفر نخست نیستند.

انتخابات1

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا