خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی یک تشکل دانشجویی به دلیل «اوضاع نامساعد اصلاح‌جویی»

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به دلیل آنچه «اوضاع نامساعد اصلاح‌جویی در کشور» خوانده، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته، آمده است:

«بِسمِ اللهِ الرّحمن الرّحیم. امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام: «إنّ حوائج النّاس الیکُم، نعمةٌ مِن الله علیکُم، فاغتنِموها». در این روزهای پر فراز و نشیب شاهد هستیم که اصلاح‌طلبی در فضای کشور دچار سهم‌خواهی بدون عمل و فراموشی مشی اصلاحات بعد از حضور در سطوح مختلف حاکمیت شده است. لازم می‌دانیم متذکر شویم که اصلاح‌طلبی یک روش، منش و یک جریان ریشه‌دار تاریخی است نه سیاهه‌ای از افراد منسوب به آن و نه تعدادی حزب و گروه که این‌گونه خود را محق بدانند و پاسخگو نیز نباشند. حتی عنوان رهبر اصلاحات برای شخصی مانند سید محمّد خاتمی، او را از تیررس انتقادات در امان نمی‌دارد. به ایشان در مواردی مانند حمایت از لیست نامناسب، دادن اولویت دوم به نظر مردم درمورد کابینه بعد از نظر رهبری، و پرداخت ناکافی افراد شاخص جریان اصلاحات به آسیب‌های اجتماعی، انتقاداتی وارد است که همه‌ی آن‌ها را در دیدارهایی که با دانشجویان داشته‌اند شنیده و پاسخ گفته‌اند. لازم است همه‌ی افراد این جریان، این چنین شنوا و پاسخگو باشند.

مدتی قبل از انتخابات اخیر، موج انتقاداتی شروع شد که آغاز آن را می‌توان از لیست‌های شوراهای اسلامی شهر و روستا دانست. لیستی که از طرف شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان به نام «لیست امید» در اختیار مردم قرار گرفت؛ اما همه را از تدبیر این شورا ناامید کرد. این لیست به گونه‌ای بسته شده بود که برای تعدادی از افراد حاضر در آن، سابقه‌ای جز عضویت در شورای هماهنگی مذکور پیدا نمی‌شد. شوراهایی که با رأی‌آوری این لیست تشکیل شدند از همین ابتدای امر ناکارآمدی خود را نشان دادند؛ به گونه‌ای که جلسات شورا به صورت نمایشی و پشت درهای بسته برگزار می‌گردید؛ درحالیکه بیرون از شورا تصمیم نهایی گرفته می‌شد. این مساله تنها نمونه‌ای از این کارکرد نامناسب است که در نتیجه‌ی فهرست ضعیف و تک‌صدایی پدید آمده است.

تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نام اصلاح‌طلب را یدک می‌کشند نیز در حق جریان اصیل اصلاح‌طلبی ظلم کرده و در مظلومیت این جریان نقش زیادی دارند. جز عده‌ی معدودی از لیست امید مجلس، کمتر کسی شجاعت سؤال از سطوح مختلف حاکمیت و انتقاد از آن را دارد. علاوه بر این مشاهده می‌شود که عده‌ای از این جریان در ذهن خود اشخاص و نهادها را به خودی و غیرخودی تقسیم کرده‌اند و از خودی‌ها کمتر انتقاد می‌کنند. یادآور می‌شویم که اصلاح‌طلبی جز این است و انتقاد و حق‌طلبی نباید انتخابی و معطوف به بخش محدودی از حاکمیت باشد. ضعف فراکسیون امید در جلسات بررسی صلاحیت وزرا بار دیگر و بیش از گذشته نمایان شده است؛ به گونه‌ای که نماینده‌ای از این فراکسیون برای رأی اعتماد نمایندگان به وزراء پیشنهادی چنین توجیه می‌کند که با رأی ندادن به این کابینه، وزرای ضعیف‌تری معرفی خواهند شد! وکلای ملت که با پشتیبانی این مردم و اعتماد آن‌ها بر کرسی‌های سبز بهارستان تکیه زده‌اند؛ باید همواره حقیقت را به هر مصلحت ظاهری ترجیح داده و اینگونه نباشد که به وزیری با سوابق ناصالح و بعضاً ناپاک رأی اعتماد دهند؛ که این امر نه تنها خیانت به اعتماد مردم است؛ بلکه عواقب آن تا چندین سال گریبان‌گیر مردم این سرزمین خواهد بود.

رییس محترم جمهور، که به نام تدبیر و امید و با مشی اعتدال و اصلاح چهار سال سکان‌دار دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و در انتخابات اخیر نیز مردم ایران، دوباره و با رأی بیشتری نسبت به دوره اول، به ایشان آری گفتند نیز لازم است به نکاتی توجه کنند.

رییس جمهور محترم! سپاس‌گزاریم که وزرای ضعیف دوره‌ی اولِ ریاست خود را تغییر داده‌اید؛ اما هنوز هم کابینه ضعیف است؛ که امیدواریم با انتصاب مدیران و مشاوران لایق جبران گردد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در دوره‌ی قبل بسیار ضعیف عمل کرده است؛ اکنون نیاز به فردی توانمند و خستگی‌ناپذیر دارد تا از باتلاقی که در آن گرفتار شده است رهایی یابد. حال دانشگاه مساعد نیست؛ آن را دریابید.

رییس جمهور محترم! روز نخست بررسی کابینه اعلام داشتید که هیچ فشاری برای چینش کابینه نبوده است؛ اما در عین حال از سه وزیر زن سخن گفتید که در نظر گرفته شده بودند؛ اما نتوانستید آن‌ها را معرفی کنید. تقاضا داریم که صراحتاً اعلام کنید که چه موانعی بر سر این راه بوده است. همچنین تقاضا داریم که به هیچ وجه وزارت علوم و دانشگاه را وجه‌المصالحه قرار ندهید و در انتخاب این وزیر بهترین‌های کشور را مدنظر قرار داده و از به کار بردن چهره‌های امنیتی و اطلاعاتی پرهیز کنید. پیش از این و در دوره‌ی قبل، از کم بودن آرا در انتخابات دولت یازدهم سخن می‌گفتید؛ اما اکنون با این رأی قاطع، رأی‌دهندگان توقع برخورد قاطع از سوی منتخب خود را دارند.

نکته‌ی بعدی که باید از سوی دولت محترم به آن توجه شود؛ پاسداری از اجرای بدون تنازل قانون اساسی است. اعتصاب شیخ مهدی کروبی برای اجرای آن، به تنهایی، دردناک است؛ اما این درد چندین برابر می‌شود وقتی انسان به این می‌اندیشد که قانون اساسی کشور که باید پایه کل امور مملکت باشد آن‌قدر مظلوم و متروک است که پیرمردی از حصر باید برای اجرای آن اعتصاب کند. اصول مختلفی از این قانون، از ممنوعیت تفتیش عقاید و ممنوعیت شنود گرفته تا لزوم تفهیم اتهام و جلب به حکم قانونی و علنی بودن دادگاه سیاسی مغفول مانده‌اند».

در ادامه‌ی این بیانیه با اشاره به اصول ۳۲ و ۳۶ و ۱۶۸ قانون اساسی، حصر بدون محاکمه در دادگاه زیر سوال قرار گرفته و آمده است: «از مسؤولین کشور تقاضا داریم تا هرچه زودتر برای برگزاری دادگاهی صالح و علنی با حضور هیأت منصفه و خبرنگاران اقدام کنند. به آقای روحانی هشدار می‌دهیم که اجازه ندهند مسأله‌ی حصر به ابزاری برای رأی‌آوری تبدیل گردد؛ هر چند تا کنون نیز مورد استفاده‌ای جز این نداشته است. اگر خروج نیروهای امنیتی از منزل آقای کروبی تا این اندازه ساده بوده است که با یک دستور انجام شود چرا در این چهار سال این کار انجام نشده بود؟ آقای روحانی بهتر است فیلم‌های دوران تبلیغات انتخاباتی خود را مرور کنند تا متوجه شوند که بیشترین شعار و مطالبه‌ی مردم حاضر در همایش‌ها و ستادها چه بوده است و در اسرع وقت درباره‌ی عملکرد خود نسبت به موضوع حصر رهبران جنبش سبز، مهندس موسوی، دکتر رهنورد، و حجت‌الاسلام کروبی، در چهار سال گذشته پاسخگو باشند و فهرست اقدامات خود را در این زمینه منتشر کنند. همچنین ناظر به قانون گردش آزاد اطلاعات مصوب سال ۸۸ و ابلاغ‌شده در سال ۹۴ اسناد و نامه‌نگاری‌های دولت از جمله شخص ایشان و وزرا و معاونین را در این زمینه جهت شفافیت بیشتر منتشر کنند.

در پایان به همه‌ی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان هشدار می‌دهیم که در جهت اصلاح رفتار خود بکوشند که اگر چنین نکنند به طور قطع در انتخابات بعدی شکست سنگینی را متحمل خواهند شد. مردم به آن‌ها رأی داده‌اند تا اصلاح و تغییر ببینند و بوی بهبود بشنوند؛ اما این عزیزان با عملکرد خود نور امید آن‌ها را خاموش ساختند. اگر در مجلس فعال‌تر نشوند، اگر شوراها فعال‌تر نشوند، اگر نگاه انتقادی و پویا به جریان اصلاحات نداشته باشند و اگر موضوع حصر به نتیجه نرسد؛ باید از همین امروز با انتخابات بعدی خداحافظی کنند. به حدیثی که در ابتدای بیانیه آورده شده اشاره می‌کنیم که تصور نکنند حالا که کار مردم در دست آن‌ها افتاده می‌توانند به هر شیوه‌ای عمل کنند. اگر این نعمت پروردگار را غنیمت نشمارند و کفران کنند، آن را از کف خواهند داد. به امید اصلاح اصلاحات، والسّلام

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا