خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دست‌فروشی را شغل رسمی نکنید»

محمدمهدی تندگویان، عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران در یادداشتی تلگرامی نوشت:

در خبرها آمده بود چند تن از اقتصاددانان محترم كشور با نگارش نامه ای، قانونی شدن و رسمیت بخشیدن به شغل دست فروشی را درخواست كرده بودند. به شخصه معتقدم در تهران دستفروشی بیانگر وجود انسانهای شریف درپی کسب و روزی حلال برای حفظ یک زندگی و خانواده است. یقینا در ماهیت پاک بودن این انسانها کسی تردید ندارد.

اما آنچه محل این منازعه و بحث است تقابل این گروه (دست فروشان) با کسبه دارای مجوز كسب رسمی است که یقینا آنان نیز در جهت روزی حلال در این بازار بد و بی رمق اقتصادی تمام همت خود را برای امرار معاش خانواده و رونق اقتصاد کشور انجام می‌دهند و در آخر با پرداخت عوارض قانونی، مالیات و سایر سرانه ها به اقتصاد پایدار شهری کمک می کنند.

اما آنچه باعث سختی در تصمیم گرفتن می شود، این است كه ما به عنوان مرجع قانون گذاری شهری باید به گونه ای رفتار کنیم که درحق هیچ کدام از این دو گروه اجتماعی ظلم نشود. ما اگر به ترویج دست‌فروشی دامن بزنیم یقینا بخشی از قشر زحمت کش و کسبه معتبر را دچار مشکل خواهیم کرد و همچنین در تامین درآمدهای پایدار شهر دچار مشکل خواهیم شد.

باید توجه داشت این بهم ریختگی اقتصادی در نهایت گریبانگیر همین قشر دستفروش هم خواهد شد. پس به جاست با نگرشی جامع و بهره گیری از الگوهای مشابه جهانی به ساماندهی موضوع بپردازیم. از سوی دیگر دولت باید در پی ساماندهی موضوع اشتغال در جامعه، برقراری حقوق بیکاری و رسیدگی به اقشار آسیب پذیر تا زمان تامین حداقل معاش باشد.

درحال حاضر برخورد با دستفروشان نه تنها درد اقتصاد را برطرف نمی کند بلكه هر از گاهی التهابی در جامعه ایجاد خواهد کرد که بیشتر از هر چیزی بار احساسی آن جلوی یک عملکرد منطقی و جامع را می گیرد. امروز سهم ما و رسانه ها، برطرف کردن این التهاب احساسی و تدوین راه حلی جامع و کارآمد برای این ناهنجاری و ساماندهی اقتصادشهری است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا