خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پلیس فرانسه مانع پوشیدن بورکینی در ساحل شد

در بسیاری از سواحل فرانسه پوشیدن بورکینی ممنوع است. اما چگونه می‌توان از پوشیدن این لباس شنای اسلامی توسط زنان جلوگیری کرد. ماموران پلیس فرانسه در ساحل نیس ممنوعیت بورکینی را به خانم‌های بورکینی پوش تذکر می‌دهند.

به گزارش انصاف نیوز، دویچه وله خبر داد:

چهار مامور پلیس در ساحل نیس به زنی که بورکینی بر تن داشت و در ساحل دریا دراز کشیده بود نزدیک شده و از او خواستند بورکینی خود را از تن درآورد. یکی از ماموران نیز برای او به خاطر پوشیدن بورکینی برگ جریمه‌ای نوشت.

رسانه‌های مختلف در این باره نوشته‌اند که این حادثه روز دوشنبه (۱ شهریور) روی داده است. تصویرهای منتشر شده در این باره نشان می‌دهند که این زن بورکینی‌پوش در نهایت مجبور شده بخشی از بورکینی خود را جلوی چشمان ماموران از تن درآورد.

در کنار این زن بسیاری از زنان و مردان با مایو و بیکینی نشسته بودند و بعضی از آنها با کنجکاوی به برخورد ماموران پلیس با این زن می‌نگریستند، اما اعتراضی به این اقدام پلیس نمی‌کردند.

برخورد ماموران پلیس با زن بورکینی پوشِ ساحل شهر نیس فرانسه اکنون بحث‌ها در باره بورکینی را بار دیگر شدت بخشیده است.

بورکینی که از ترکیب بخش‌هایی از کلمات برقع و بیکینی تشکیل شده، نوعی لباس شنا برای زنان است که تمام بدن را غیر از صورت، دست‌ها و پاها می‌پوشاند و مورد علاقه بسیاری از زنان مسلمان است برای استفاده از دریا و استراحت در ساحل.

البته بسیاری از ساکنان آمریکا که مسیحی یا یهودی هستند نیز، به دنبال لباس‌های شنایی می‌گردند که سر و بدنشان را به خوبی بپوشاند و آنها بتوانند با این لباس‌ها به ساحل رفته و شنا کنند.

در سال جاری میلادی بسیاری از شهرهای ساحلی فرانسه مثل کان و نیس پوشیدن بورکینی در ساحل را ممنوع اعلام کردند. شهرداری شهرهای ساحلی فرانسه دلیل این ممنوعیت را تنش‌ها به خاطر اقدامات تروریستی اخیر اسلام گرایان افراطی در فرانسه اعلام کرده‌اند.

برطبق نظرخواهی‌ها بیشتر مردم فرانسه مخالف بورکینی و موافق ممنوعیت قانونی آن هستند و مردم شهر نیس نیز در ارتباط مستقیم با حادثه تروریستی اسلام‌گراهای این کشور در چهاردهم ماه ژوئیه سال جاری میلادی بوده‌اند.

در این روز یک فرانسوی تونسی‌تبار در جشن روز ملی فرانسه در شهر نیس، با یک کامیون ۱۹ تنی به جمعیت حمله برد و علاوه بر زیر گرفتن مردم، آنان را به گلوله بست. در این سوءقصد ۸۶ نفر کشته شدند که شماری از آنان کودک و نوجوان بودند.

جریان تروریستی “دولت اسلامی” [داعش] پس از این حادثه مدعی شد که عامل حمله یک سرباز این گروه بوده است.

مخالفت‌ها با ممنوعیت بورکینی

در چنین شرایطی مسلمانان فرانسه این اقدام تروریستی را دلیلی می‌دانند برای حملات بعدی دولت فرانسه به خود. آنها مخالفت با بورکینی را نیز یکی از نشانه‌های این مخالفت‌ها با مسلمانان در این کشور دانسته‌اند.

در یک نظرخواهی که شبکه خبری “بی‌بی‌سی” جهانی یک هفته پیش انجام داده زنان مسلمانی که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند، گفتند که بورکینی کمکی است برای جذب و همگرایی خارجیان مسلمان.

عایشه ضیاء‌الدین یکی از شرکت کنندگان در این نظر خواهی از جمله می‌گوید: ««بورکینی این فرصت را به من داده که آزادانه به ساحل رفته و شنا کنم و این احساس را داشته باشم که این اقدام من به اعتقادات دینی‌ام آسیبی نمی‌زند.»

مریم اویلس، یک زن دیگر که در این نظرخواهی شرکت داشته در این باره می‌گوید: «ناباورانه است که بگویند یا لخت شوید، یا بروید.»

روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” نیز در مقاله‌ای ممنوع کردن بورکینی در سواحل فرانسه را غیرمنطقی دانسته است.

به رغم این اعتراض‌ها، دادگاه اداری شهر نیس با تقاضای رد ممنوعیت بورکینی مخالفت و اعلام کرده است که حکم ممنوعیت بورکینی “ضروری، معقول و مناسب” بوده است. اکنون باید دادگاه عالی فرانسه به این اعتراض رسیدگی و حکمی عام در این باره صادر کند.

حکم دادگاه اداری شهر نیس در مخالفت ‌با تقاضای رد ممنوعیت از بورکینی در شرایطی است که یک انجمن زنان مسلمان در فرانسه به نام Smile13 اعضای خود را فراخوانده تا در روز ۱۰ سپتامبر با بورکینی به استخری تفریحی بروند.

از بیکینی تا بورکینی • تاریخ پرفراز و نشیب لباس شنای زنان

بیکینی کجاست؟

بیکینی آتول نام جزیره‌ای از مجموعه جزایری (در مجموع ۲۳ جزیره) در اقیانوس آرام است که در محدوده مجموعه جزایر مارشال قرار دارد. این جزایر در سده ۱۶ میلادی توسط دریانوردان اسپانیایی کشف شدند که در سال ۱۸۲۵ به مستعمره آلمان تبدیل شد. بیکینی در جنگ جهانی اول به تصرف ژاپن و در جریان جنگ جهانی دوم به تصرف آمریکا درآمد.

بیکینی چیست؟
بیکینی لباس شنای زنانه است که از دو قسمت سینه بند و شورت تشکیل شده است.

بیکینی در تاریخ
در نقاشی‌ها و موزائیک‌کاری‌های باقی‌مانده از سده چهارم میلادی در “ویلا رومانا دل‌کازاله” واقع در جزیره سیسل ایتالیا، زنانی در کنار آب با لباسی شبیه به بیکینی دیده می‌شوند. هنوز مشخص نیست که این لباس برای ورزش، به‌عنوان لباس زیر و یا برای شنا بوده است.

مفقود شدن بیکینی
پس از سده چهارم میلادی در هیچ یک از آثار به‌جا مانده در اروپا نشانی از بیکینی دیده نمی‌شود تا این‌که در سال ۱۹۰۰ میلادی والنتین لهر، اهل فرایبورگ در آلمان لباس شنای دو تکه را طراحی و تولید کرد. این لباس شنا اما فقط از سوی شماری معدود که طرفدار “فرهنگ برهنگی” بودند و آن‌هم در مکان‌های محدود استفاده می‌شد.

بازداشت زنان در ساحل
با رشد صنایع نساجی از سال ۱۹۲۰ لباس شنای بانوان از جنس “جرسی”، “تریکو” و ابریشم تولید شد. در این دوره زنانی که به هنگام شنا از “لباس مناسب” استفاده نمی‌کردند، توسط نیروی پلیس در همان ساحل بازداشت می‌شدند. از سال ۱۹۳۲ نیز پوشیدن لباس دو تکه شنا از سوی حکومت نازی‌ها در آلمان ممنوع اعلام شد.

ثبت رسمی بیکینی
در سال ۱۹۴۶ لویی رآر (Louis Réard) فرانسوی که مکانیک اتومبیل بود و بعدها طراح مد شد، بیکینی را که از چهار پارچه سه‌گوش تشکیل شده بود، طراحی کرد و در ۱۸ ژوئيه سال ۱۹۴۶ رسما به ثبت رساند. با این حال هیچ مانکنی به دلیل “غیراخلاقی ‌بودن” حاضر به نمایش این لباس شنا نشد و او مجبور شد از یک رقاص بنام “میکلینا برناردینی” برای ارائه بیکینی استفاده کند.

بیکینی و آزمایش هسته‌ای
آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا در جزیره بیکینی و انتشار اخبار آن لویی رآر را برآن داشت تا نام طرح لباس شنای خود را بیکینی بگذارد. او در شعار تبلیغاتی‌اش “le bikini, la première bombe an-atomique” با بازی با کلمات بیکینی را “اولین بمب آناتومیک” خواند.

بیکینی؛ یک “رسوایی شرم‌آور” در اروپا
در سال‌های نخست در بسیاری از کشورهای اروپایی، بیکینی یک “رسوایی شرم‌آور” خوانده می‌شد و استفاده از آن در سواحل ایتالیا، اسپانیا و پرتغال رسما ممنوع بود. جالب اینکه استفاده از بیکنی در سواحل اقیانوس اطلس فرانسه ممنوع ولی در چند بخش دیگر این کشور مجاز بود.

بیکینی در آمریکا
در آمریکا هم استفاده از بیکنی در سواحل ممنوع بود. در فیلم‌های هالیوود بر اساس قوانین نانوشته اخلاقی حاکم بر سینمای آن زمان که به قوانین “Hays” معروف بودند، زنان با بیکینی نمایش داده نمی‌شدند.

جنجال آفرینی مرلین مونرو
با وجود همه ممنوعیت‌ها، ظاهر شدن مرلین مونرو ستاره سینمای آن‌زمان با لباسی بیکینی درسال ۱۹۵۳ جنجال‌آفرین شد.

جنجال ستاره‌های سینما با بیکینی
بریژیت باردو ستاره سینمای فرانسه، که تا آن زمان آن‌چنان شناخته شده نبود نیز در سال ۱۹۵۳ در فستیوال فیلم کن با بیکینی ظاهر شد. با این حال تا اواخر دهه ۵۰ اثری از بیکینی در مد لباس دیده نمی‌شود و به‌جای آن این مایوهای آستین‌دار بودند که در مجلات مد تبلیغ می‌شدند.

بیکینی آندرس و رکورد حراج
تحولات فرهنگی دهه ۶۰ میلادی باعث شد تا بالاخره استفاده از بیکینی راه خود را به سواحل باز کند. هم‌زمان “اورزولا آندرس” هنرپیشه آلمانی بود که در فیلم جمیز باند به همراه شان‌ کانری برای نخستین بار بیکینی را بر پرده سینما برد و جهانی کرد. این بیکینی در سال ۲۰۰۱ در یک حراجی به مبلغ ۶۰ هزار دلار به فروش رفت که این مبلغ هنوز هم رکورد فروش لباس شنا را دراختیار دارد.

بیکینی و حکم دادگاه مونیخ
هرچند دیگر استفاده از بیکینی در اواسط دهه ۶۰ آنچنان “حساسیت برانگیز” نبود، با این حال یک دختر ۱۷ ساله که به‌خاطر اعتراض به ممنوع بودن بیکینی در بازار مونیخ ظاهر شده بود از سوی دادگاه به تمیز کردن زمین بیمارستان و خانه سالمندان به مدت سه هفته محکوم شد.

از میکروکینی تا تانگا
تا کنون انواع بیکینی با هفت نو مدل سینه بند و شش نوع شورت روانه بازار شده‌ است. در سال‌های اخیر استفاده از بیکینی با شورت تانگا هرچند رواج یافت اما نتوانست همه‌گیر شود. در این اواخر “میکروکینی” در آمریکا و برزیل از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. در این مدل از میزان پارچه باز هم کاسته شده است.

بورکینی برای زنان مسلمان
شناکردن در کشورهای اسلامی برای زنان همواره یک مساله بوده است. در سال‌های اخیر طراحان لباس برای حل این مشکل لباسی را طراحی کردند که نام “بورکینی” بر آن نهاده شده است. واژه بورکینی ترکیبی است از پوشش “برقع” اسلامی و بیکینی.

عادی شدن بیکینی
هرچند زمان زیادی از دوره محدودیت برای استفاده از بیکینی و زندانی شدن زنان به‌خاطر استفاده از آن نمی‌گذرد، اما امروز [در کشورهای غیراسلامی] برای نسل جوان یک لباس شنای خیلی عادی و معمولی است و ای بسا بسیاری از جوانان هم از تاریخ نشیب و فراز آن اصلا خبر نداشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خداوند انسان را لخت آفرید حیوانات باپوشش مو. وپشم وپوست کلفت
    انسان باید بر نفس خود مسلط باشد
    خوشگذارانی افراد مهم است چه با پوشش چه بی پوشش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا